De Gaasbeeksesteenweg is een lokale weg type III waar buiten de bebouwde een maximumsnelheid geldt van 70 km/uur. De Gaasbeeksesteenweg heeft een smal wegprofiel (+/- 4,4m), beschikt het niet over fiets- of voetpaden en is er geen uitwijkstrook. De aanleg in kasseien zorgt ook voor de nodige trillingen en geluidshinder.
De Gaasbeeksesteenweg en Brabantsebaan maken deel uit van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk. Vanaf 2021 zal de Brabantsebaan ook belangrijker worden in het recreatief fietsnetwerk: ze zal vanaf de Hollestraat (Halle) tot aan de Hoogstraat in Sint-Pieters-Leeuw opgenomen worden in het recreatief netwerk. Daarenboven is het ook een route die veelvuldig wordt gebruikt door studenten die school lopen in Halle. Er is echter geen fietsinfrastructuur aanwezig. Het fietsvademecum stelt dat bij gemengd verkeer (fietsers/voertuigen) 50 km/uur de maximaal toegelaten snelheid is, zoniet moeten er gescheiden fietspaden aangelegd worden.
Op basis van hogervermelde argumenten wordt voorgesteld om over de volledige lengte van de Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg de snelheid te verlagen van 70 naar 50 km/uur. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de Stad Halle zullen eenzelfde agendapunt agenderen op de gemeenteraden van oktober 2020, zodat deze maximumsnelheid van 50 km/uur over de gemeentegrenzen heen op elkaar wordt afgestemd.
De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de stad Halle spreken af dat eventuele initiatieven rond de handhaving van de maximale snelheid van 50 km/uur als volgt opgedeeld worden.
Sint-Pieters-Leeuw zal eventuele initiatieven voor de volgende twee tracés aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven, die investeringen zouden vergen:
- van Postweg, net na de splitsing richting Elingen, tot net voor de Baasbergstraat (het volledige traject ligt op grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw)
- van Brabantsebaan, net na de Hoogstraat, tot net voor de Pepingensesteenweg (ook al is dit deels grondgebied Halle)
De stad Halle zal eventuele initiatieven voor het volgende traject aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven, die investeringen zouden vergen:
- van Gaasbeeksesteenweg tot de gemeentegrens Sint-Pieters-Leeuw.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2020.
Het snelheidsregime van 70 km/uur wordt verlaagd naar 50 km/uur in de Gaasbeeksesteenweg tussen de bebouwde kom van Halle en de gemeentegrens met Sint-Pieters-Leeuw (Oudenaken). Deze maatregel wordt gesignaleerd door de verkeersborden ZC43 en ZC43/.
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.