Terug
Gepubliceerd op 26/11/2020

2020_GR_00270 - Aanvullend politiereglement - Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg - Verlagen snelheid van 70 km/u naar 50 km/u buiten de bebouwde kom - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 27/10/2020 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Anke Matthys, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus, ; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen, ; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck, ; Nicky Van Acker; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Anke Matthys, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00270 - Aanvullend politiereglement - Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg - Verlagen snelheid van 70 km/u naar 50 km/u buiten de bebouwde kom - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Anke Matthys, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Jan De Winne
Stemmen voor 32
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Brigitte Moyson, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Anke Matthys
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00270 - Aanvullend politiereglement - Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg - Verlagen snelheid van 70 km/u naar 50 km/u buiten de bebouwde kom - Goedkeuring 2020_GR_00270 - Aanvullend politiereglement - Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg - Verlagen snelheid van 70 km/u naar 50 km/u buiten de bebouwde kom - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

De Gaasbeeksesteenweg is een lokale weg type III waar buiten de bebouwde een maximumsnelheid geldt van 70 km/uur. De Gaasbeeksesteenweg heeft een smal wegprofiel (+/- 4,4m), beschikt het niet over fiets- of voetpaden en is er geen uitwijkstrook. De aanleg in kasseien zorgt ook voor de nodige trillingen en geluidshinder.

De Gaasbeeksesteenweg en Brabantsebaan maken deel uit van het lokaal functioneel fietsroutenetwerk. Vanaf 2021 zal de Brabantsebaan ook belangrijker worden in het recreatief fietsnetwerk: ze zal vanaf de Hollestraat (Halle) tot aan de Hoogstraat in Sint-Pieters-Leeuw opgenomen worden in het recreatief netwerk. Daarenboven is het ook een route die veelvuldig wordt gebruikt door studenten die school lopen in Halle. Er is echter geen fietsinfrastructuur aanwezig. Het fietsvademecum stelt dat bij gemengd verkeer (fietsers/voertuigen) 50 km/uur de maximaal toegelaten snelheid is, zoniet moeten er gescheiden fietspaden aangelegd worden.

Advies en motivering

Op basis van hogervermelde argumenten wordt voorgesteld om over de volledige lengte van de Brabantsebaan/Gaasbeeksesteenweg de snelheid te verlagen van 70 naar 50 km/uur. De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de Stad Halle zullen eenzelfde agendapunt agenderen op de gemeenteraden van oktober 2020, zodat deze maximumsnelheid van 50 km/uur over de gemeentegrenzen heen op elkaar wordt afgestemd.

De gemeente Sint-Pieters-Leeuw en de stad Halle spreken af dat eventuele initiatieven rond de handhaving van de maximale snelheid van 50 km/uur als volgt opgedeeld worden.

Sint-Pieters-Leeuw zal eventuele initiatieven voor de volgende twee tracés aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven, die investeringen zouden vergen:

-  van Postweg, net na de splitsing richting Elingen, tot net voor de Baasbergstraat (het volledige traject ligt op grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw)

-  van Brabantsebaan, net na de Hoogstraat, tot net voor de Pepingensesteenweg (ook al is dit deels grondgebied Halle)

De stad Halle zal eventuele initiatieven voor het volgende traject aanbesteden en financieren, indien het gaat om initiatieven, die investeringen zouden vergen:

-  van Gaasbeeksesteenweg tot de gemeentegrens Sint-Pieters-Leeuw. 

Juridische gronden

- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 9 oktober 2020. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het snelheidsregime van 70 km/uur wordt verlaagd naar 50 km/uur in de Gaasbeeksesteenweg tussen de bebouwde kom van Halle en de gemeentegrens met Sint-Pieters-Leeuw (Oudenaken). Deze maatregel wordt gesignaleerd door de verkeersborden ZC43 en ZC43/.

Artikel 2

Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.