In de loop van 2019 werd er een samenwerking opgezet met de Vlaamse ombudsman in kader van tweedelijnsklachten.“Tweedelijnsklacht” betekent dat burgers er de Ombudsman pas bij roepen, wanneer de lokale klachtendienst vanaf de eerste lijn er niet in slaagt om de onvrede weg te nemen.
In wat volgt worden de resultaten van het jaarverslag 2019 van de Vlaamse ombudsman voorgesteld, dit wordt door de ombudsman het lokaal bemiddelingsboek genoemd.
In het lokaal bemiddelingsboek wordt op basis van de jaarverslagen van de betrokken besturen en de initiatieven van de Vlaamse ombudsman getracht een globaal overzicht op te maken.
Indien men ontevreden is over de klachtenbehandeling in eerste lijn, via de klachtencoördinator van de stad, kan men via de Vlaamse ombudsman een klachtenprodecure in 2e lijn opstarten. Sinds de samenwerking met de Vlaamse ombudsman wordt deze mogelijkheid bij elke reactie in het kader van klachtenbehandeling opgenomen. Voor 2019 werden er geen dossiers vanuit de stad Halle opgenomen door de ombudsman.
In bijlage het volledige document.
Artikel 302 en 303 van het Decreet over het lokaal bestuur
Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2019.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 18 september 2020.
Kennis te nemen van het lokaal bemiddelingsboek 2019 van de Vlaamse ombudsman.