Terug
Gepubliceerd op 26/11/2020

2020_GR_00248 - Klachtenmanagement - Lokaal bemiddelingsboek 2019 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 27/10/2020 - 20:00 Virtueel
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Anke Matthys, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus, ; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen, ; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck, ; Nicky Van Acker; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Anke Matthys, voorzitter
2020_GR_00248 - Klachtenmanagement - Lokaal bemiddelingsboek 2019 - Kennisneming 2020_GR_00248 - Klachtenmanagement - Lokaal bemiddelingsboek 2019 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en doel

In de loop van 2019 werd er een samenwerking opgezet met de Vlaamse ombudsman in kader van tweedelijnsklachten.“Tweedelijnsklacht” betekent dat burgers er de Ombudsman pas bij roepen, wanneer de lokale klachtendienst vanaf de eerste lijn er niet in slaagt om de onvrede weg te nemen.

In wat volgt worden de resultaten van het jaarverslag 2019 van de Vlaamse ombudsman voorgesteld, dit wordt door de ombudsman het lokaal bemiddelingsboek genoemd.

Advies en motivering

In het lokaal bemiddelingsboek wordt op basis van de jaarverslagen van de betrokken besturen en de initiatieven van de Vlaamse ombudsman getracht een globaal overzicht op te maken. 

Indien men ontevreden is over de klachtenbehandeling in eerste lijn, via de klachtencoördinator van de stad, kan men via de Vlaamse ombudsman een klachtenprodecure in 2e lijn opstarten. Sinds de samenwerking met de Vlaamse ombudsman wordt deze mogelijkheid bij elke reactie in het kader van klachtenbehandeling opgenomen. Voor 2019 werden er geen dossiers vanuit de stad Halle opgenomen door de ombudsman.

In bijlage het volledige document.

Juridische gronden

Artikel 302 en 303 van het Decreet over het lokaal bestuur

Gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2019.

Beslissing college van burgemeester en schepenen van 18 september 2020. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van het lokaal bemiddelingsboek 2019 van de Vlaamse ombudsman.