In juli en augustus 2020 heeft de Stad meerdere openbare onderzoeken naar bezwaren bekendgemaakt. In sommige dossiers kon men bezwaar indienen per email naar info@halle.be of door een gewone brief geadresseerd aan het college van burgemeester en schepenen. In andere moest dit gebeuren via een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle.
Nadat een bewoner per email deze procedure had aangeklaagd, kreeg hij per kerende mail het bericht dat een bezwaar per email of per gewone brief, niet als ongeldig zou worden beschouwd. Op de website van de Stad werd de procedure niet aangepast en er werd nagelaten hierover een juiste berichtgeving te doen.
Dit is op zijn minst misleidende informatie betreffende de procedure van bezwaar in te dienen en bovendien ook heel ondemocratisch. Zo ontneemt men het recht aan de Hallenaren om kosteloos en tijdig een bezwaar in te nemen.
Een bewoner kan alsnog kiezen om een aangetekend schrijven te richten naar het CBS. Dat blijft dan een vrije keuze maar is geen verplichting.
Onze N-VA fractie kiest ervoor dat elke Hallenaar dezelfde rechten heeft om zonder bijkomende kosten een geldig bezwaarschrift in te dienen. Gelijkvormige voorwaarden bepalen waaronder opmerkingen en bezwaren moeten worden ingediend, is de correcte procedure.
Vandaar ons voorstel :
Bezwaarschriften en opmerkingen bij openbare onderzoeken, ingericht door de Stad Halle, kunnen tijdens de duur van het onderzoek geldig worden ingediend op volgende wijze :
- ofwel digitaal via info@halle.be met vermelding van het dossier terzake;
- ofwel via gewone brief gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle;
- Ofwel door afgifte tegen ontvangstbewijs aan de infobalie van het Stadhuis tijdens de openingsuren.