Op 26 september 2014 besliste het college van burgemeester en schepenen principieel om een deel van de doodlopende straat Bilkensveld te desaffecteren uit het openbaar domein en te verkopen aan Colruyt Group. In november 2015 kwam vervolgens het voorstel van Colruyt Group om de weg aan te kopen. Het opmetingsplan en het schattingsverslag werd aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd op 12 augustus 2016.
Aan Colruyt Group werd echter gevraagd om vooraf een akkoord te bereiken met alle andere beheerders van de nutsleidingen aanwezig in en op de wegenis. Colruyt Group deelt recent mee intussen een akkoord te hebben met de beheerders van de nutsleidingen en zal bij een overdracht de stad Halle vrijwaren bij elke aanspraak van derdebeheerders die verband houden met aanwezige nutsleidingen.
Het grafisch plan met leidingenplan tot opheffing van de straat Bilkensveld als gemeenteweg werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 28 april 2020. Omwille van de coronatoestand en het gegeven dat het tijdens de eerste besmettingsgolf niet gewenst was om een openbaar onderzoek te organiseren werd het openbaar onderzoek met enige vertraging georganiseerd van 6 juli 2020 tot en met 4 augustus 2020.
Het onderzoek werd aangekondigd met o.a. een bericht ter plaatse en aan de inkom van het stadhuis, een bericht op de website van de stad Halle en een bericht in het Belgisch Staatsblad. Er werd ook een afzonderlijk bericht verstuurd naar AWV als beheerder van de Alsembergsesteenweg.
Er werden geen bezwaren ontvangen.
Er werden geen adviezen van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant of van het departement mobiliteit en openbare werken ontvangen.
Bilkensveld is een doodlopende straat in industriegebied die slechts ontsluiting biedt aan een vijftal percelen die allemaal eigendom zijn van Colruyt Group. De straat kent geen doorgaand verkeer en geen gebruik door het brede publiek maar is enkel ten behoeve van werknemers, bezoekers en leveranciers van de Colruyt Group. Dit betreft doorgaans zwaar verkeer van en naar de grote loodsen wat een hogere slijtage van de wegenis tot gevolg heeft en bijgevolg een intensiever onderhoud door de stad Halle vergt. Gelet op het feit dat deze doodlopende straat niet gebruikt wordt voor doorgaand verkeer door het publiek en gelet op het feit dat het niet in het algemeen belang kadert om semiprivate wegen in industriegebied te onderhouden met gemeenschapsmiddelen ten behoeve van één bedrijf wordt de opheffing van de gemeenteweg opportuun geacht. Bij de opheffing van de gemeenteweg gaat de vrijgekomen grond conform het decreet gemeentewegen bij voorkeur in volle eigendom over naar de aangelanden, in dit geval de Colruyt Group, dewelke reeds een voorstel tot aankoop heeft geuit.
Bij een definitieve vaststelling van het rooilijnplan wordt het besluit opgehangen ter plaatse en in het stadhuis en bekendgemaakt op de website van de stad Halle.
Het grafisch plan met leidingenplan tot opheffing van de straat Bilkensveld als gemeenteweg wordt definitief vastgesteld.