Terug
Gepubliceerd op 28/10/2020

2020_GR_00239 - Realisatie gemeenteweg Kasteelvijver - definitieve vaststelling rooilijnplan - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 08/09/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus, ; André Gorgon; Anke Matthys, ; Arno Pirolo; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen, ; Yves Demanet; Valerie Hamelryck, ; Nicky Van Acker; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Benjamin Swalens; Pascal Saenen

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00239 - Realisatie gemeenteweg Kasteelvijver - definitieve vaststelling rooilijnplan - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Jan De Winne
Stemmen voor 19
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, Amber Magnus, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 11
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Marc Sluys, Sven Pletincx, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Yves Demanet
Onthoudingen 1
André Gorgon
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00239 - Realisatie gemeenteweg Kasteelvijver - definitieve vaststelling rooilijnplan - Goedkeuring 2020_GR_00239 - Realisatie gemeenteweg Kasteelvijver - definitieve vaststelling rooilijnplan - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Op 26 november 2019 keurde de gemeenteraad het principe goed om een procedure op te starten voor de realisatie van een nieuwe gemeenteweg op de percelen rond de kasteelvijver te Essenbeek.

Het rooilijnplan van deze nieuwe gemeenteweg werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad op 26 mei 2020.

Op het rooilijnplan dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad heeft de weg langs de vijver op perceel heden kadastraal gekend Halle 2, sectie K, 158N een breedte van 1m60 en een oppervlakte van 232m². De verbinding met de Kasteelstraat op perceel Halle 2, sectie K, 158M heeft een breedte van 17m60 en een oppervlakte 295,9m² om op die manier een brede promenade te realiseren en een uitgestrekt zicht op de vijver te bewaren.

In een latere fase biedt de nieuwe weg ook de mogelijkheid tot aansluiting met het achterliggend Warandepark. Deze toekomstige ontsluiting past ook in het kader van het samenwerkingsverband “Plan Boommarter” waartoe de stad Halle als partner haar bijdrage levert. Als doelstelling wenst dit samenwerkingsverband bestaande bos- en natuurelementen in Halle te versterken en te verbinden en waar mogelijk en nodig om te vormen of uit te breiden.

De nieuwe gemeenteweg betreft een trage weg in de zin van het decreet gemeentewegen, d.w.z. een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer. De nieuwe gemeenteweg draagt zo bij tot de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, zonder een specifiek gemeentegrensoverschrijdend perspectief te hebben, en tot de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Voor deze oppervlaktes wordt een erfdienstbaarheid van openbaar nut gevestigd waarbij de wegbedding eigendom blijft van NJA. Voor de vestiging van deze erfdienstbaarheid wordt een authentieke akte verleden conform artikel 26, §2, 2de lid van het decreet gemeentewegen.

De realisatie van de nieuwe gemeenteweg wordt gevestigd ten dienste van het algemeen belang en draagt bij aan de structuur, samenhang en toegankelijkheid van het geheel van de gemeentewegen zodat voldaan kan worden aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit, zowel op recreatief als functioneel vlak.

NJA staat voor haar rekening en in haar opdracht in voor de aanleg van de gemeenteweg. De aanleg wordt gerealiseerd binnen termijn van vier maanden nadat de gemeenteraad het rooilijnplan definitief heeft goedgekeurd. De aanleg wordt geacht te zijn gerealiseerd door de uitvoering van de aanleg, volgens de regels van de kunst en in overeenstemming met het rooilijnplan, zoals dient te blijken uit een proces-verbaal van goede uitvoering, en na het opstellen van het proces-verbaal van afpaling. Nadien zal de stad Halle instaan voor het beheer van de gemeenteweg, nl. het onderhoud en de vrijwaring van de toegankelijkheid van de gemeenteweg.

De eigenaar van de percelen gaat akkoord dat de realisatie van de gemeenteweg geen aanleiding geeft tot een vergoedbare waardevermindering van de gronden waarop deze gemeenteweg wordt gevestigd.

Het openbaar onderzoek van het rooilijnplan werd georganiseerd van 6 juli 2020 tot en met 4 augustus 2020. Het onderzoek werd aangekondigd met o.a. een bericht ter plaatse en aan de inkom van het stadhuis, een bericht op de website van de stad Halle en een bericht in het Belgisch Staatsblad. Er werden drie bezwaarschriften ontvangen.

Advies en motivering

Op 31 juli 2020 werd een bezwaar ontvangen van mevrouw. K.D. (bewaarschrift 1).

Op 3 augustus 2020 werd een bezwaar ontvangen van Werkgroep Trage Wegen Zuid-West Brabant (bezwaarschrift 2).

Op 4 augustus 2020 werd een bezwaar ontvangen van raadsleden Nelly Lanis en Mark Demesmaeker namens de N-VA fractie van Halle. (bezwaarschrift 3).

Bezwaarschrift 1:

1.1. Dit rooilijnplan realiseert geen verbinding tussen de Kasteelstraat en het Warandepark aangezien er zich 6 tussenliggende percelen bevinden tussen het perceel met de vijver en het Warandepark. Er is geen enkele garantie dat deze weg zal doorlopen. Om een nuttige voetwegverbinding tot stand te brengen moet er tegelijkertijd een rooilijnplan worden gemaakt over die zes andere percelen. Zo niet is dit een doodlopende weg die dreigt nooit gerealiseerd te worden en hoopt de eigenaar op een uitdoven van de erfdienstbaarheid.

1.2. Er is zelfs geen sprake van eigendomsoverdracht. Er wordt alleen een publieke erfdienstbaarheid van doorgang gevestigd op private grond. Er staat geen vermelding van de duurtijd van deze erfdienstbaarheid. Deze moet duidelijk van onbeperkte duur zijn.

1.3. Het deel van de weg, vanaf de bredere doorkijk en achter de geplande woningen lot 8 tot en met 12, ligt op de taludschouder van de vijver. De breedte van 1,60m, zoals voorzien in het rooiplan, kan enkel gerealiseerd worden door ofwel op het water te lopen of via een hangende houten constructie boven het water. Of gaat de eigenaar de vijver opnieuw illegaal verkleinen want de tuindiepte van de woningen is nu al niet conform de goede ruimtelijke ordening.

1.*. Ik wens hierbij ook op te merken dat de informatie die u geeft betreffende de procedure van bezwaar in te dienen niet helemaal correct is. Op de aanplakbrief aan de vijver en op uw website wermeldt u Eventuele bezwaren en opmerkingen kan je binnen deze termijn via een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle. Via vrienden vernam ik dat het toch mogelijk is om per email of met gewone brief een geldig bezwaar in te dienen. Nadat ze per email deze procedure hadden aangeklaagd werd hun dit per kerende mail gemeld. U ontneemt zo het recht aan de Hallenaren om kosteloos en tijdig een bezwaar in te nemen. U zou tenminste de website kunnen aanpassen en een nieuwe aanplakbrief te maken.

Behandeling van het ingediende bezwaarschrift 1:

1.1. Bij de voorlopige vaststelling werd aangehaald dat de nieuwe weg in een latere fase ook de mogelijkheid biedt tot aansluiting met het achterliggend Warandepark. In deze fase wordt de Kasteelvijver reeds ontsloten voor het publiek, en meer bepaald voor niet-gemotoriseerd verkeer. Zo draagt deze fase reeds bij tot het algemeen belang. In geval van een definitieve vaststelling van het rooilijnplan wordt deze weg op korte termijn gerealiseerd. Het loutere feit dat de publieke weg in een eerste fase doodlopend is, doet niets af van de mogelijkheid van een onmiddellijk publiek gebruik rondom de Kasteelvijver. Zijn doodlopend karakter doet niets af van de onmiddellijke recreatieve mogelijkheden die de weg biedt. Vanuit functioneel oogpunt biedt de weg een opportuniteit, in het kader van een later te realiseren verbinding tot het Warandepark. Het is niet aangewezen om de verbinding tot het Warandepark tevens in het voorliggende rooilijnplan op te nemen, omdat deze verbinding hiervoor thans onvoldoende concreet is afgetoetst. Overeenkomstig art. 3 van het Gemeentewegendecreet beantwoordt het voorliggende plan evenwel niet enkel aan de huidige, maar ook aan toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit.

1.2. De erfdienstbaarheid van openbaar nut wordt gevestigd voor onbepaalde duur. Krachtens art. 2, 6° van het Gemeentewegendecreet is de eigendom van de weg zonder pertinentie.

1.3. De gemeenteweg zoals afgebeeld en opgemeten loopt niet over het water. De breedte tussen de grenslijn met perceel 158M en het water bedraagt ca. 2m50. De gemeenteweg wordt aangelegd volgens de regels van de kunst en in overeenstemming met het rooilijnplan.  

1.*. Alle ingediende bezwaarschriften werden inderdaad ontvankelijk verklaard ongeacht de wijze waarop deze werden ingediend.

Bezwaarschrift 2:

2.*. Vooraf klagen wij het feit aan dat de aankondiging van het openbaar onderzoek stelt: “Eventuele bezwaren en opmerkingen kan je binnen deze termijn via een met de post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden gericht [sic] aan het college van burgemeester en schepenen, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle”. Op mijn mail aan de stad Halle dd. 6 juli 2020 waarin ik stelde dat deze vorm van bezwaar indienen in strijd is met het Gemeentewegendecreet, ontving ik, na mijn rappel van 14 juli 2020, op 17 juli 2020 een bericht van de juridische dienst van de stad Halle, stellende “Bezwaren kunnen ook worden ingediend via het adres dat op www.halle.be wordt vermeld, nl. info@halle.be.”. Vandaar dat we ons bezwaar alsnog per email aan de stad richten.

2.1. het voorgestelde rooilijnplan creëert een doodlopende gemeenteweg. Dit heeft geen zin. De weg moet een nuttige verbinding realiseren. Op zich is het lovenswaardig dat de stad een voetweg wil openen van de Kasteelvijver naar het Warandepark (de gemeenteraad dd. 26 mei 2020 stelt bij de voorlopige vaststelling: "In een latere fase biedt de nieuwe weg ook de mogelijkheid tot aansluiting met het achterliggend Warandepark."), doch het rooilijnplan geeft geen enkele garantie dat dit voornemen zal slagen. Immers, er is geen kaderplan en er liggen nog enkele privé-eigendommen tussen de thans doodlopende voetweg en het Warandepark. De eigenaars kunnen zich tegen een verkoop of onteigening verzetten. Het rooilijnplan moet kaderen in een bredere visie en moet ook deze aanpalende eigendommen omvatten.

2.2. Op 26 november 2019 keurde de gemeenteraad onder meer het principe goed om een procedure op te starten voor de realisatie van een nieuwe gemeenteweg op de percelen rond de kasteelvijver te Essenbeek. Wij stellen nu vast dat de voorgenomen gemeenteweg slechts een hoekje van de Kasteelvijver aandoet. Dit is heel wat anders dan een weg rond de vijver. De nieuwe gemeenteweg moet ook rond de Kasteelvijver lopen.

2.3. De nieuwe gemeenteweg wordt gerealiseerd via het vestigen van een publieke erfdienstbaarheid van doorgang via het verlijden van een authentieke akte conform artikel 26, §2, 2de lid van het decreet gemeentewegen. Deze akte dient te vermelden dat de publieke erfdienstbaarheid van onbeperkte duur is.

2.4. de bedding van de voorgenomen weg is te smal. Uit het rooilijnplan blijkt een 1,6 m brede weg achter de huizen die zullen worden gebouwd op de (illegaal opgehoogde) grondstrook tussen de Kasteelvijver en de Kasteelstraat. Dat gedeelte van de voorgenomen weg zweeft in het rooilijnplan boven het hellende talud van de (illegaal verkleinde) vijver. Dit betekent dat de weg enkel kan worden gerealiseerd mits het aanbrengen van een brug of steiger, of door de vijver verder (illegaal) te verkleinen. De grondstrook voor de geplande weg moet breder en mag niet ten koste van een verdere verkleining van de Kasteelvijver worden gerealiseerd.

Behandeling van het ingediende bezwaarschrift 2:

2.*.: zie behandeling bezwaar 1.*.

2.1.: zie behandeling bezwaar 1.1.

2.2.: Het rooilijnplan voldoet aan de doelstellingen opgenomen in het raadsbesluit van 26 juni 2019 zijnde het zicht op de Kasteelvijver vrijwaren, de toegankelijkheid naar de vijver garanderen en een mogelijkheid voorzien om op termijn een toegang naar het achterliggend Warandepark te creëren. Het rooilijnplan komt overigens overeen met de schets opgenomen als bijlage bij het raadsbesluit van 26 juni 2019.

2.3.: zie behandeling bezwaar 1.2.

2.4.: zie behandeling bezwaar 1.3. Wat betreft de opmerking dat de geplande weg breder moet, wordt opgemerkt dat veel trage wegen een breedte hebben van ongeveer 1m60.

Bezwaarschrift 3:

3.1.: Dit rooilijnplan realiseert geen verbinding tussen de Kasteelstraat en het Warandepark aangezien er zich 6 tussenliggende percelen bevinden tussen het perceel met de vijver en het Warandepark. Er is geen enkele garantie dat deze weg zal doorlopen. Om een nuttige voetwegverbinding tot stand te brengen moet er tegelijkertijd een rooilijnplan worden gemaakt over die zes andere percelen. In de motivering van uw ontwerpbeslissing staat uitdrukkelijk: “De realisatie van de nieuwe gemeenteweg wordt gevestigd ten dienste van het algemeen belang en draagt bij aan de structuur, samenhang en toegankelijkheid van het geheel van de gemeentewegen zodat voldaan kan worden aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit, zowel op recreatief als functioneel vlak.” M.a.w., de motivering legt op dat de weg zal doorlopen. Er moet dus ook een rooilijnplan worden gemaakt over die zes andere percelen, zo niet is er geen enkele garantie dat er een nuttige voetwegverbinding tot stand komt. De goedkeuring van dit rooilijnplan moet afhankelijk gemaakt worden van een analoog rooilijnplan over de andere percelen, zo niet is dit rooilijnplan een slag in het water, een dode mus, een doodlopend verdronken paadje.

3.2.: Dat deze nieuwe gemeenteweg privé-eigendom blijft, hypothekeert ook de aansluiting met het achterliggend Warandepark. Er wordt alleen een publieke erfdienstbaarheid van doorgang gevestigd op private grond. Zelfs de duurtijd van deze erfdienstbaarheid wordt niet vermeld. Deze moet duidelijk van onbeperkte duur zijn. Nochtans zou een eigendomsoverdracht een bijkomende garantie vormen dat de verbinding met het Warandepark er komt en de weg openbaar domein wordt.

3.3.: Het deel van de weg, vanaf de bredere doorkijk en achter de geplande woningen lot 8 tot en met 12, ligt op de taludschouder van de vijver. De breedte van 1,60 m , zoals voorzien in het rooiplan, kan niet gerealiseerd worden. Vermits enkel Jezus’ apostelen over water konden lopen, moet er minstens een hangende houten constructie boven het water worden aangelegd. Dit staat niet vermeld in het ontwerpplan. Of gaat de eigenaar de vijver opnieuw illegaal verkleinen want de tuindiepte van de geplande woningen is nu al niet conform de goede ruimtelijke ordening.

3.*.: Als laatste punt protesteert onze fractie tegen de voorwaarden die u oplegt om in dit dossier bezwaar in te dienen. Op de aanplakbrief aan de vijver en op uw website vermeldt u : Eventuele bezwaren en opmerkingen kan je binnen deze termijn via een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs worden gericht aan het college van burgemeester en schepenen, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle.

Dit is op zijn minst misleidende informatie betreffende de procedure van bezwaar in te dienen en bovendien ook heel ondemocratisch. Als “hoogst democratisch orgaan van de gemeente” misbruikt u uw macht door elke burger de kans te ontnemen om zonder kosten een bezwaarschrift in te dienen. Of was dit juist het doel: zo weinig mogelijk bezwaren ontvangen om te bewijzen wat een geschenk dit toch voor de Essenbeekse bevolking is. Nadat een vijversympathisant per email deze procedure had aangeklaagd, kreeg deze per kerende mail het bericht dat een bezwaar per email of per gewone brief, niet als ongeldig zou worden beschouwd. Op de website blijft de procedure echter onveranderd en ook de affiche op de Kasteelstraat aan de vijver, werd niet aangepast. De enige correcte beslissing in deze is het openbaar onderzoek zelf stop te zetten en een nieuwe publicatie te doen met nieuwe termijnen en met de juiste procedure voor het indienen van een bezwaar.

Behandeling van het ingediende bezwaarschrift 3:

3.1.: Zie behandeling bezwaar 1.1.

3.2.: Zie behandeling bezwaar 1.2.

3.3.: zie behandeling bezwaar 1.3.

3.*.: zie behandeling bezwaar 1.*.

Er werden geen adviezen van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant of van het departement mobiliteit en openbare werken ontvangen.

Bij een definitieve vaststelling van het rooilijnplan wordt het besluit opgehangen ter plaatse en in het stadhuis en bekendgemaakt op de website van de stad Halle . De bezwaarindieners worden met een beveiligde zending op de hoogte gebracht van het besluit van de gemeenteraad.

Juridische gronden

  • Decreet van 24 april 2019 houdende de gemeentewegen.
  • Raadsbesluit van 26 november 2019.
  • Raadsbesluit van 26 mei 2020.
  • Beslissing college van burgemeester en schepenen van 24 augustus 2020. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het rooilijnplan houdende de realisatie van een nieuwe gemeenteweg op percelen kadastraal gekend Halle 2, sectie K, 158N en 158M aan de Kasteelvijver te Essenbeek wordt definitief vastgesteld.