Terug
Gepubliceerd op 28/10/2020

2020_GR_00237 - Parkeerbeleid Halle - Principes - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 08/09/2020 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa, ; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus, ; André Gorgon; Anke Matthys, ; Arno Pirolo; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen, ; Yves Demanet; Valerie Hamelryck, ; Nicky Van Acker; Jan De Winne, Algemeen directeur

Afwezig

Marc Sluys

Verontschuldigd

Benjamin Swalens; Pascal Saenen

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00237 - Parkeerbeleid Halle - Principes - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Jan De Winne
Stemmen voor 19
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, Amber Magnus, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Valerie Hamelryck, Nicky Van Acker, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 1
Yves Demanet
Onthoudingen 10
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Sven Pletincx, André Gorgon, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00237 - Parkeerbeleid Halle - Principes - Goedkeuring 2020_GR_00237 - Parkeerbeleid Halle - Principes - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Op 27 juni 2017 heeft de gemeenteraad een langetermijnvisie uitgestippeld met betrekking tot het parkeerbeleid in de binnenstad van Halle. Daarbij werd principieel akkoord gegaan om op termijn bijkomende parkeercapaciteit te realiseren aan de Bres, op de huidige site van het stadsmagazijn en aan parking De Gooikenaar, gelegen tussen de Ninoofsesteenweg en de Louis Vanbeverenstraat.

In een eerste fase werd de markt bevraagd over de haalbaarheid, wenselijkheid, troeven en gevaren van het project. Hiervoor werd een marktverkenningsdocument opgesteld en gepubliceerd, waarna drie marktspelers een antwoordenlijst hebben ingediend en een toelichting gaven. Een synthese van deze resultaten werd voorgesteld op 6 juni 2019.

Op 24 januari 2020 besloot het college van burgemeester en schepenen een plan van aanpak goed te keuren waarin o.a. ervoor werd gekozen om in de huidige legislatuur te focussen op locaties De Bres en het stadsmagazijn voor de realisatie van stads(rand)parkings. In hetzelfde besluit werd ook besloten om een ondersteunend parkeerbeleid uit te werken in het binnengebied van Halle wat zal resulteren in een concessie, los van de realisatie van de parkings op de genoemde sites.

Advies en motivering

Waarom? Reeds in het mobiliteitsplan van Halle uit 2012 kwam een herschikking van de parkeergelegenheid in Halle als doelstelling naar voor. Door een herschikking door middel van concentreren, afschaffen en/of ondergronds brengen van parkeerplaatsen kan een waardevollere ruimtelijke invulling worden gegeven aan de vrijgekomen openbare ruimte. Daarbij is een ondersteunend parkeer- en handhavingsbeleid met systematische controles noodzakelijk.

Ook in de recente bouwmeesterscan wordt het opstellen van een nieuw parkeer- en handhavingsbeleid aanbevolen waarbij het nieuw parkeerbeleid als doel heeft om de binnenstad van Halle te transformeren tot een levendig en gezond milieu waar wonen, winkelen en werken samengaan. In de bouwmeesterscan wordt aangehaald dat er op heden een overvloed is aan gratis parkeerplaatsen in de binnenstad wat inwoners en bezoekers aanmoedigt om met de auto naar het centrum te komen. Daarnaast moeten parkeerplaatsen geclusterd worden waar dit wenselijk is. Begin 2021 gaat de bouw van de parkeertoren van de NMBS aan de Nederhembrug van start. De bouw van de ondergrondse parking aan De Bres is vooropgesteld voor 2023. Het parkeerbeleid van de stad Halle en dan met name het straatparkeren dient hierop afgestemd te zijn en moet het parkeren in deze voorzieningen faciliteren.

Hoe? Bij de opmaak van het parkeerbeleid wordt getracht enkele basisbeginselen indachtig te houden.

Eenvoudig, overzichtelijk en uniform: Er wordt gestreefd naar eenvoud door zowel de parkeerregimes als de zoneringen te beperken tot een minimum. De tarifering dient overzichtelijk te blijven. Daarnaast wordt getracht een wildgroei van benodigde verkeerssignalisatie tegen te gaan en zal wildparkeren worden tegengegaan door infrastructurele ingrepen.

Geïntegreerd parkeerbeleid: Bij het uitwerken van het parkeerbeleid wordt aandacht besteed aan de relatie tussen parkeren, mobiliteitsbeleid en ruimtelijk-economisch beleid. Een geïntegreerde aanpak is gekoppeld aan de ruimtelijk-economische ontwikkeling van de stad of gemeente. In dit geval is het parkeerbeleid onder meer gelinkt aan de visie die is uitgewerkt in de bouwmeesterscan en de studie landschapspark Halle.

Aanbodgestuurd parkeerbeleid: In plaats van de nooit verzadigde vraag naar bijkomende (gratis) parkeerplaatsen blindelings te volgen wordt op een bedachtzame manier omgegaan met differentiatie in tarifering en wordt het parkeeraanbod geconcentreerder ingezet op strategische plaatsen om zo tot een autoluwe maar bereikbare binnenstad te komen.

Dynamisch parkeerbeleid: Het parkeerbeleid wordt afgestemd op de voortdurende ontwikkeling van de stad Halle, speelt in op nieuwe noden en opportuniteiten, wordt tijdig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Omdat het autogebruik geen statisch gegeven is (bijv. elektrische wagens, autodelen, mobiliteitsvergoedingen, …) en de ontwikkeling van de binnenstad ook steeds in beweging blijft (bijv. locaties met nood aan shop&go-parkeerplaatsen, kiss and ride-zone, laden en lossen, …) moet het parkeerbeleid eveneens dynamisch zijn.

Kwalitatiever openbaar domein: Het parkeerbeleid heeft als doel om het openbaar domein van de stad Halle op termijn een waardevollere ruimtelijke invulling te geven. De binnenstad moet een levendige en gezonde omgeving worden waarin het aangenaam vertoeven is voor zowel inwoners, winkelaars, bezoekers als mensen die in Halle komen werken of school lopen.

Wat? De principes van het voorgestelde parkeerbeleid.

 

 

Zones

Straten

Zone 1 (geel)

A. Ardevelstraat, Arkenvest, V. Baetensstraat (incl. parking bufferbekken), Baron Jacquesstraat, Basiliekstraat, Beertsestraat (deel A. Demaeghtlaan-Bergensesteenweg), Beestenmarkt, Bergensesteenweg (deel Bevrijdingsplein -Basiliekstraat), Zuster Bernardastraat, Brusselsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan - Klinkaert), Dekenstraat, Groebegrachtstraat, Leeuwenstraat, Leide (zonder parking), Meiboom, Minderbroederstraat, Molenborre, Ninoofsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan-Beestenmarkt), Oudstrijdersplein, Poststraat, M. Senciestraat, Slachthuisstraat (incl. parking), Sint-Katharinavest, Vuurkruisenstraat (incl. parking), Joseph Possozplein, L. Theunckensstraat, L. Thevenetlaan, T. Van Ruycheveltstraat, Vanden Eeckhoudtstraat, M.-J. van den Weghestraat, Vestingstraat, Volpestraat, Vondel.

Zone 2 (groen)

A. Demaeghtlaan, Bresweg, Graankaai, Parking De Bres, Parking De Leide, Parking Station (Vandenpeereboomstraat), Scheepswerfkaai (deel J. Michelstraat-Belsack), F. Vandemaelestraat,  L. Thibautstraat (incl. parking), Suikerkaai, Willamekaai (incl. parkings "klaar" en "atletiekpiste”).

Zone 3 (rood)

Parking oud stadsmagazijn (Suikerkaai), parking Nederhem en Spoorwegstraat.

Zone 4 (oranje)

Welkomstlaan (deel E. Nerincxstraat-E. Ysayestraat en deel Albertstraat-E. Ysayestraat).

Zone 5 (blauwe zone)

Abeelenveld, Acacialaan, Albertstraat, Balthazarstraat, Biezeweide (deel Albertstraat-Brouwerijstraat), Broekborre, Dynastieplein, Edmond Nerincxstraat, E. Tinelstraat, Eikenlaan, Eizingenstraat, Goudvinkenlaan, H. Quetstroeyelaan, Halleweg (deel St.-Rochusstraat-Goudvinkenlaan), Hooiblok, J. Petrestraat, Koning Boudewijnlaan, Koningin Elisabethlaan, Koningin Fabiolaan, Kanaalbrugstraat, Kardinaal Mercierplein, Karel Nerinckxlaan, Kluisstraat, L. Deboeckstraat, Lecocqstraat, Lentelaan, Leopoldstraat, Lijsterlaan, Lindenlaan, Linnenweide, Mayenmeers, M. Henriettesquare, Melkerijstraat, Nijvelsesteenweg (deel St.-Rochusstraat-Leopoldstraat), Nijverheidsstraat, P. Benoitstraat, Pastoor Bernaertsstraat, Prinses Paolalaan, Prins van Luiklaan, Platanenlaan, Ronde Meers, Sint-Annastraat, Servaislaan, Sint-Rochusstraat, Steenkoolstraat, Vandenpeereboomstraat (deel Vogelpers- Kornijkveld), Villalaan (deel Nijverheidsstraat-Lijsterlaan), Vogelpers, Werlstraat, Zomerlaan

 

De bestuurder die zonder tijdsbeperking verkiest te parkeren, kan hetzij in de voormiddag (van 9u00 tot 13u30), hetzij in de namiddag (van 13u30 tot 18u00) gedurende maximum 4u30 parkeren op bovenstaande plaatsen, tegen een forfaitaire retributie van 25 euro. De retributie is alle dagen van 9u00 tot 18u00 van toepassing, uitgezonderd op zon- en feestdagen.

 In afwijking hiervan gelden voor bestuurders, die opteren voor een andere parkeertijd of betalingswijze volgende modaliteiten:
 

Gebruik parkeerautomaat:

Zone 1 (geel)

1,80 EUR/uur voor de eerste 2 uur

3,00 EUR/uur vanaf het 3de uur

17,50 EUR voor dagticket (9u00)

Gebruik parkeerautomaat:

Zone 2 (groen) en zone 3 (rood)

1,20 EUR/uur voor de eerste 2 uur

1,50 EUR/uur vanaf het 3de uur

8,00 EUR voor dagticket (9u00)

Zone 3 en de parkings van zone 2 zijn gratis op zaterdag. Het gratis parkeren op zaterdag zal een einde nemen bij de ingebruikname van de ondergrondse parking aan De Bres (timing oplevering is buiten de concessieperiode).

Gebruik parkeerautomaat:

Zone 4 (oranje)

4,00 EUR voor dagticket (9u00)

Gratis op zaterdag

Dit zal pas ingang vinden bij de ingebruikname van de parkeertoren NMBS (Timing oplevering is buiten de concessieperiode). 

Gebruik parkeerautomaat:

Zones 1, 2, 3 en 4

0,00 EUR voor de eerste 15 minuten bij gebruik van een gratis ticket

Abonnement Hallenaar:

Zone 3 (rood)

Gratis voor inwoners van Halle na registratie (admin. kost van 10,00 EUR per jaar/wagen)

Gebruik parkeerschijf:

Zone 5 (blauwe zone)

Gratis met Europese parkeerschijf voor de toegelaten maximale parkeertijd van 2 uur

Gebruik parkeerabonnement: Zones 1, 2, 3, 4 en 5

Voor zorgverstrekkers:

  • 100,00 EUR per jaar
  • 50,00 EUR per zes maanden
  • 25,00 EUR per drie maanden

Voor inwoners, handelaars en werknemers:

  • 300,00 EUR per jaar
  • 150,00 EUR per zes maanden
  • 75,00 EUR per drie maanden
  • 25,00 EUR per maand

Voor anderen:

  • 400,00 EUR per jaar
  • 200,00 EUR per zes maanden
  • 100,00 EUR per drie maanden
  • 35,00 EUR per maand

Gebruik bewonerskaart:

In de desbetreffende zone of straat

10,00 EUR voor eerste parkeerkaart per domicilieadres

100,00 EUR voor tweede parkeerkaart per domicilieadres

Shop&Go-parkeerplaatsen:

Voorziene plaatsen in zones 1, 2, 4 en 5

Gratis voor een toegelaten maximale parkeertijd van een half uur


Verspreid over de verschillende zones worden er in totaal 47 Shop&Go-parkeerplaatsen voorzien. De exacte locaties staan aangeduid op de presentatie in bijlage.

Het beheer van het straatparkeren zal na marktraadpleging in concessie worden gegeven met het oog op een zo efficiënt mogelijke controle en een optimalisatie van het betalend parkeren. Aan de concessiehouder wordt ook de opdracht gegeven om de parkeerautomaten te vervangen en nieuwe te plaatsen waar nodig.

Juridische gronden

  • Collegebesluit van 9 juni 2017
  • Raadsbesluit van 27 juni 2017
  • Collegebesluit van 8 juni 2018
  • Raadsbesluit van 26 juni 2018
  • Collegebesluit van 7 februari 2020
  • Collegebesluit van 24 augustus 2020

Adviezen

Financiële dienst Gunstig advies

Door deze principes worden de inkomsten voor de stad duidelijk verhoogd, de financiële impact zal pas concreet worden bij de gunning van de consessie.

De verhogingen dienen ingeschreven te worden bij de volgende aanpassing meerjarenplanning.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De voorgaande principes betreffende het parkeerbeleid in Halle worden principieel goedgekeurd.