Als deel van de Corona exitstrategie werd er door het schepencollege beslist om de hele binnenstad het statuut van een fietsstraat te geven. De beslissing werd door de stadsdiensten uitgewerkt tot een concreet voorstel en signalisatieplan, gekoppeld aan een campagne “Halle fietst”.
Het plan dat voorligt werd in samenspraak met de Fietsersbond uitgewerkt. Initieel voorstel was om de Bergensesteenweg, Groebegrachtstraat, Arkenvest (deel tussen Molenborre en Bergensesteenweg), J. Michelstraat en F. Vandemaelestraat niet mee op te nemen binnen de fietszone. Reden is dat hier aparte, veilige fietsinfrastructuur aanwezig is en het niet aangewezen is om fietsers hier onnodig op de rijweg te laten fietsen.
Deze zienswijze zou een enorme groei van verkeersborden teweeg brengen. Bovendien vrezen we dat het uitsluiten van enkele straten binnen het historische ei tot verwarring bij de weggebruikers zal leiden. Daarom werd er een derde optie uitgewerkt dewelke wij vanuit team Mobiliteit aanraden.
- Optie 1: Bergensesteenweg, Groebegrachtstraat, Arkenvest (deel tussen Molenborre en Bergensesteenweg), J. Michelstraat en F. Vandemaelestraat worden niet mee opgenomen binnen de fietszone. Beerstestraat krijgt een apart statuut van fietsstraat.
- Optie 2: Bergensesteenweg, Groebegrachtstraat, Arkenvest (deel tussen Molenborre en Bergensesteenweg), J. Michelstraat, F. Vandemaelestraat en Beertsestraat worden niet mee opgenomen binnen de fietszone.
- Optie 3: Volledige historische ei wordt een fietszone. Deze maatregel wordt gesignaleerd aan alle toegangswegen vanuit Brusselsesteenweg, A. Demaeghtlaan en de kaaien.
Twee opties voor signalisatie:
Voorstel is om de fietszone af te bakenen met zonale verkeersborden aan alle invalswegen van de binnenstad. Dit verkeersbord is wettelijk opgenomen in de Wegcode.
In fietsstraten is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Dit maakt het signaleren van de zone 30 in de binnenstad in principe overbodig. Er zijn 3 opties:
- Optie 1: Zonale verkeersborden betreffende fietszone aan alle invalswegen. Alle zonale verkeersborden betreffende zone 30 worden weggenomen. Bij deze optie wordt er een minimum aan verkeersborden geplaatst.
- Optie 2: Zonale verkeersborden betreffende fietszone aan alle invalswegen + behoud van zonale verkeersborden betreffende zone 30.
- Optie 3: Zonale verkeersborden betreffende fietszone aan alle invalswegen. Alle zonale verkeersborden betreffende zone 30 worden weggenomen. In de plaats komt er een verkeersbord met fluo rand met opschrift “Fietszone auto verplicht achter fietsers + afbeelding zone 30” (type Kortrijk - zie bijlage).
Wegmarkeringen:
De fietsersbond gaf de voorkeur aan het signaleren van een fietsstraat met een icoon van fietsstraat aan 3 bijkomende invalswegen. Aan de Invalsweg Basiliekstraat staat dit er al, aangezien dit reeds een fietsstraat is.
Voorgestelde locaties zijn: 1) Ninoofsesteenweg; 2) Brusselsesteenweg; 3) Willamekaai (komende van Nederhem).
Wij adviseren om geen bijkomende wegmarkeringen te voorzien. Op de aangegeven locaties staat er reeds een icoon van een zone 30. Bedoeling is om bij een volgende verfbeurt deze iconen van een zone 30 overal opnieuw aan te brengen. Bovendien kunnen we geen garantie geven dat de verfwerken op dag van invoering zijn uitgevoerd.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 14 augustus 2020.
Beerstraat:
"Aangezien het niet eenvoudig is om de Beerstraat mee te integreren in de fietszone (ligt tussen te Bergensesteenweg en de A. Demaeghtlaan – beide straten met aparte fietsinfrastructuur) lijkt het mij aangewezen om te opteren voor optie 1 (F111 en F113 zonder zonale geldigheid)."
Signalisatie:
Politie geeft voorkeur aan F111 en F113 in combinatie met verkeerborden F4a en F4b (optie 2)
"Ikzelf ben voorstander op de zone 30 borden niet te verwijderen. De verkeersborden F111 en F113 zijn aanwijzingsborden. Heel wat bestuurders kennen niet de volledige betekenis van deze borden. Door het behouden van de verkeersborden F4a en F4b (verbodsborden met zonale geldigheid) wordt duidelijk aangegeven wat de max. toegelaten snelheid in deze straten is. De verkeersborden F4a en F4b laat ons ook toe om, indien zou blijken dat de snelheid niet wordt gerespecteerd, een snelheidscontrole uit te voeren."
Beerstestraat:
Zij geven de voorkeur aan optie 1. De Beertsestraat is reeds zeer smal en er is geen aparte fietsinfrastructuur.
Signalisatie:
De Fietsersbond geeft de voorkeur aan optie 3. Het verkeersbord met fluo rand trekt extra de aandacht én de bestuurders worden meteen bijkomend geïnformeerd over het principe van een fietszone.
Het aanvullend politiereglement om het volledige historische ei het statuut van een fietsstraat (fietszone) te geven cfr. overzichtsplan optie 3, wordt goedgekeurd.
De maatregel wordt gesignaleerd door zonale verkeersborden aan alle toegangswegen van de fietszone vanuit de Brusselsesteenweg, de A. Demaeghtlaan en de kaaien. Er worden geen bijkomende wegmarkeringen aangebracht.
Akkoord te gaan om de fietszone te signaleren met zonale verkeersborden F111 en F113 betreffende een fietsstraat én een informerend verkeersbord met fluo rand en opschrift “Fietszone auto verplicht achter fietsers + afbeelding zone 30”. Alle zonale verkeersborden F4a en F4b betreffende zone 30 worden weggenomen. (optie 3).
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.