Op 23 april dit jaar kwam het college te weten dat er een factuur was binnengekomen van de aannemer BESIX, ter waarde van meer dan 200.000 euro. De stad heeft intussen juridisch advies gevraagd, en betwist de facturen. Toch blijven volgende vragen:
1) De verwijlinteresten gaan in totaal over zo’n 27 facturen. De burgemeester stelde in de commissie dat fout niet ligt bij de dienst financiën, maar bij de 'te trage opvolging bij de dienst openbare werken'. Maar de vraag blijf dan: hoe komt het dat er telkens zoveel tijd lag tussen de ontvangen vorderingsstaten en de uiteindelijke factuuraanvragen, zonder dat de diensten of (iemand van) het college dat opmerkt? Is er geen intern controlesysteem? Zo ja, waarom werd er dan niet sneller ingegrepen?
2) Heeft het college een idee wat de stad in totaal (op al haar uitgaven) heeft betaald aan verwijlinteresten in de jaren 2018 en 2019?
3) De factuur van de verwijlinteresten kwam op 23 april boven water. Maar noch op de GR van april als de GR van mei stond het punt geagendeerd. De factuur is in de commissie SO van mei besproken omdat ik het toen zelf heb geagendeerd. Aangezien het toch over een groot bedrag gaat (én dit alles tot de aanstelling van een crisismanager heeft geleid): had het niet van goed openbaar bestuur getuigd dat het college dit zelf had geagendeerd?