Terug
Gepubliceerd op 19/07/2020

2020_GR_00136 - Afsprakennota 2020 - 2025 - Afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, het bijzonder comité van de sociale dienst, de voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, de algemeen directeur en het managementteam - Kennisneming

Gemeenteraad
di 23/06/2020 - 20:00 Virtueel
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck, ; Peggy Massien, ; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx, ; Johan Servé, ; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Sven Pletincx; Amber Magnus, ; André Gorgon; Anke Matthys, ; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker, ; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen, ; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck, ; Nicky Van Acker; Jan De Winne, Algemeen directeur

Afwezig

Marc Picalausa,

Verontschuldigd

Leen Destoop,

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter
2020_GR_00136 - Afsprakennota 2020 - 2025 - Afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, het bijzonder comité van de sociale dienst, de voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, de algemeen directeur en het managementteam - Kennisneming 2020_GR_00136 - Afsprakennota 2020 - 2025 - Afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, het bijzonder comité van de sociale dienst, de voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, de algemeen directeur en het managementteam - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en doel

In uitvoering van artikel 171 §2 van het decreet over het lokaal bestuur sluit de algemeen directeur ten minste na iedere volledige vernieuwing van de gemeenteraad mede namens het managementteam een afsprakennota met het college van burgemeester en schepenen, met de burgemeester, met het vast bureau, met de voorzitter van het vast bureau, met het bijzonder comité voor de sociale dienst en met de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

Advies en motivering

De afsprakennota bepaalt de wijze waarop de algemeen directeur en de overige leden van het managementteam met de betrokken partijen samenwerken om de beleidsdoelstellingen te realiseren en de omgangsvormen tussen bestuur en administratie.

In de afsprakennota wordt bepaald op welke wijze de algemeen directeur de bevoegdheden uitoefent die aan hem zijn gedelegeerd door het college van burgemeester en schepenen.

In zitting van 4 juni 2019  werd een eerste voorontwerp door het MAT besproken, een tweede ontwerp in de vergadering van 21 januari 2020.  Via mail van 24 januari 2020 werd feedback gevraagd aan de leden van het college.  De verwerking van de opmerkingen resulteert in bijgevoegd definitief ontwerp van afsprakennota.

Juridische gronden

- Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 171, §2.

- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 28 mei 2020. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de burgemeester, de voorzitter van het vast bureau, het bijzonder comité van de sociale dienst, de voorzitter van het bijzonder comité van de sociale dienst, de algemeen directeur en het managementteam.