Op 21 februari 2025 vond er een overleg van het Nationaal Crisiscentrum van de Regering (NCCN), de Algemene Directie van het Crisiscentrum onder leiding van de minister van Binnenlandse Zaken plaats met de Federale Politie en de gouverneurs met het oog op de coördinatie van de handhaving van de openbare orde.
Daar werd meegedeeld dat er in de aangekondigde actieperiode van 28 februari tot en met 2 maart 2025 initiatieven van geweldloze en burgerlijke ongehoorzaamheid te verwachten zijn en dat die acties zich vooral zullen richten naar de ‘agro-industrie’. De initiatieven en acties worden georganiseerd door Code rood. Zij noemen zich op hun website 'een beweging voor burgerlijke ongehoorzaamheidsacties opgericht door activisten en gesteund door verschillende organisaties en actiegroepen die oproepen tot burgerlijke ongehoorzaamheid'.
Op het grondgebied van de stad Halle zijn er verschillende sites die mogelijk 'doelwit' zijn van de acties:
-VLEVICO / Colruyt Fine Food Group Bilkensveld 3 Halle
-Barry Callebaut, Brusselsesteenweg 450 Halle
-Colruyt, Dassenveld , Halle
De organisatoren hebben hun actie niet voorafgaandelijk aangemeld bij de bevoegde bestuurlijke overheid (cf. concept “New Way of Protesting”) en er werden geen verantwoordelijken naar voren geschoven waarmee de nodige afspraken konden gemaakt worden (cf. omzendbrieven CP4 bis en OOP41).
In het verleden heeft Code rood al acties uitgevoerd, onder meer tegen TotalEnergies, Engie, op de luchthaven van Deurne...
Deze acties gingen gepaard met een aantal incidenten waarbij het soms zelfs tot fysieke confrontatie en/of rellen is gekomen. In enkele gevallen liepen personen verwondingen op, werden een aantal zelfs gehospitaliseerd en werden daarenboven ernstige beschadigingen aan openbare gebouwen, domeinen en particuliere goederen aangericht die als disproportioneel kunnen worden beschouwd. Hetzelfde geldt voor de sociaal-economische impact van hun acties.
Het is mogelijk dat er opnieuw infiltraties zijn van actievoerders die geweld en vandalisme niet schuwen en het geweldloze karakter van de actie willen uitdagen of ondergraven. Bovendien hebben de actievoerders van Code rood in het verleden duidelijke aangeleerde, geoefende tactieken en technieken gebruikt om targets te benaderen, te penetreren en de ordediensten te misleiden (op hun website wordt er verwezen naar twee soorten acties: groots aangekondigde en verrassingsacties door kleine groepen).
De gehanteerde methodologie van de actievoerders kan erop gericht zijn om langdurig – zelfs meerdaags – actie te voeren middels het zich vastketenen aan andere actievoerders of installaties, blokkeren van verkeer, doorgangen of toegangen, het zich vastlijmen en andere creatieve manieren om het de ordediensten moeilijk te maken de actievoerders van de plaats te verwijderen.
Volgens sociale media blijkt dat de actievoerders zich voorafgaandelijk gaan organiseren, verzamelplaatsen voor vertrek gaan organiseren, zich solitair in kleine groepen gaan verplaatsen om dan verzameld actie te voeren. De manifestanten kunnen aankomen in de treinstations en bushaltes op het grondgebied van de gemeenten, om zich van daaruit te verplaatsen in de richting van het beoogde doelwit.
Uit vorige acties is gebleken dat de actievoerders door hun juridisch team geadviseerd worden om geen drager te zijn van hun identiteitskaart, smartphone of nota’s die kunnen leiden tot hun gerichte identificatie.
Iedereen moet ertoe bijdragen om manifestaties voor het klimaat zonder incidenten te laten verlopen, zodat de openbare orde en de individuele rechten en vrijheden van de bevolking maximaal worden gevrijwaard.
De politie wil in het kader van het genegotieerd beheer van de openbare orde een escalatie op het moment zelf voorkomen. Er moet dus preventief in de diepte kunnen worden opgetreden tegen de actievoerders voorzien van kleding en materiaal om over de omheining te klimmen of deze open te knippen en zich voor lange tijd vast te kleven.
Overeenkomstig artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.
Overeenkomstig artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet zijn gemeenten bevoegd om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd : het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.
Het is nodig om alle nodige maatregelen te treffen teneinde de openbare orde te handhaven ter gelegenheid van de acties ‘Code rood’.
Daarbij wordt toepassing gemaakt van de principes van het genegotieerd beheer van de publieke ruimte, waarbij er op voorhand zo duidelijk mogelijk afspraken worden gemaakt met de vertegenwoordigers van de manifestanten over bijvoorbeeld een manifestatiezone, de plaatsen en de omstandigheden waarin acties en betogen voor het klimaat kunnen worden geduld, beperkt in tijd en ruimte, en bij voorkeur op een plaats met symbolische waarde voor de actievoerder die ruimte biedt voor de vrijheid van vergaderen en vrije meningsuiting.
De algemene politieverordening van de stad Halle bevat al een bepalingen die een mogelijke verstoring van de openbare orde en veiligheid moeten voorkomen, onder meer:
Artikel 3.1.1
Het is verboden van enig voorwerp te dragen of voorhanden te hebben, dat gebruikt kan worden om te slaan, te steken of te verwonden, evenals het dragen van helmen of schilden.
Het is verboden in openbare ruimten, in voor het publiek toegankelijke plaatsen en in privé-eigendommen over te gaan tot een activiteit die de openbare veiligheid of de veilige en vlotte doorgang in het gedrang kan brengen, zoals:
1) gooien, stoten of lanceren van een voorwerp dat iemand kan hinderen of bevuilen of dat andermans eigendom kan beschadigen of vernielen;
2) gebruik maken van vuurwerk, behoudens vergunning van de bevoegde overheid;
3) klimmen op afsluitingen, in bomen, op palen, constructies of allerhande installaties, behoudens vergunning van de bevoegde overheid;
Gezien de informatie die op dit ogenblik voorhandig is en gezien het optreden van Code rood bij manifestaties in het verleden is het aangewezen dat een aantal bijkomende maatregelen genomen worden.
Artikel 26 van de Grondwet;
Artikel 134 ยง 1 van de Nieuwe Gemeentewet;
Artikel 63 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet van 6 maart 1818 betreffende de straffen uit te spreken tegen de overtreders van algemene verordeningen op te stellen bij provinciale of plaatselijke reglementen, in het bijzonder de artikelen 1 en 2 gewijzigd door de wet van 5 juni 1934, en door de wet van 14 juni 1963 betreffende de overtredingen van administratieve reglementen;
De wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, inzonderheid de artikelen 11 tot en met 16;
De wet van 29 juli 1934 houdende het verbod op private milities;
Het Strafwetboek, inzonderheid het artikel 406;
De omzendbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken van 18 juli 2002 met betrekking tot gebeurtenissen die met de openbare orde samenhangen en die op de autosnelwegen plaatsvinden;
Van vrijdag 28 februari tot en met zondag 2 maart 2025 is het verboden alleen of in groep met het oog om te betogen in het bezit te zijn van werktuigen zoals touwladders, ijzeren kniptangen of zagen, drilboren, lijmen, ed. voorwerpen teneinde niet voor publiek toegankelijke terreinen te betreden.
Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.
Personen worden niet verhinderd in hun bewegingsvrijheid, niet aangetast in hun fysieke integriteit, en worden niet uitgescholden, geïntimideerd of bedreigd.
In de periode van 28 februari tot en met 2 maart 2025 is het verboden zich gemaskerd, vermomd of verkleed op de openbare weg te bevinden of zich in de plaatsen toegankelijk voor het publiek te begeven, uitgezonderd wanneer dit om historische, folkloristische of religieuze redenen wordt aanvaard. De burgemeester kan in bijzondere omstandigheden afwijkingen toestaan.
Het is verboden schade toe te brengen aan de openbare weg of private eigendommen.
De politiediensten krijgen de opdracht de naleving van dit besluit te doen respecteren. Zij kunnen hiervoor alle voertuigen of elk vervoermiddel van deelnemers doorzoeken naar voorwerpen welke de openbare orde kunnen verstoren. Zij kunnen hiervoor gebruik maken van audiovisuele opnames. Zij kunnen overgaan tot identificatie van alle aanwezigen en desnoods tot nazicht van de bagage of fouille van personen. Personen die zich niet schikken naar de bevelen van de politiediensten kunnen bestuurlijk aangehouden worden.
De politiediensten, rekening houdend met de risico's die de zaak met zich meebrengt, gebruikt zo nodig geweld om huidig besluit te doen naleven. Het gebruikte geweld moet redelijk zijn en moet voorafgegaan zijn door een genegotieerd beleid. Het geweld mag enkel na voorafgaande onderhandelingen en na de wettelijke waarschuwingen.
Overtredingen op onderhavig besluit worden aanzien als een verstoring van de openbare orde en worden bestraft zoals bepaald in de Algemene Politieverordening van de stad Halle.
Deze politieverordening heeft onmiddellijke uitwerking vanaf de bekendmaking.
Een afschrift van dit politiebesluit wordt overgemaakt
- aan de Minister van Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Crisiscentrum;
- aan de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg
- aan de griffie van de Politierechtbank
Deze verordening kan het voorwerp uitmaken van een beroep dat via een verzoekschrift en per aangetekend schrijven ingesteld op de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel. De eiser beschikt over een termijn van 60 kalenderdagen vanaf de datum van kennisgeving of van kennisneming van het onderhavige besluit.
Deze verordening zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad op de eerstvolgende vergadering.