Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

2024_BURG_00037 - Tijdelijke politieverordening - Systematische identiteitscontrole van 20 december 2024 tem 15 januari 2025 in Halle centrum ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Goedkeuring

Burgemeester
vr 20/12/2024 - 15:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Eva Demesmaeker; Ward Kerckhof

Verontschuldigd

Jan De Winne

Secretaris

Ward Kerckhof

Voorzitter

Eva Demesmaeker
2024_BURG_00037 - Tijdelijke politieverordening - Systematische identiteitscontrole van 20 december 2024 tem 15 januari 2025 in Halle centrum ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Goedkeuring 2024_BURG_00037 - Tijdelijke politieverordening - Systematische identiteitscontrole van 20 december 2024 tem 15 januari 2025 in Halle centrum ter handhaving van de openbare orde en veiligheid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Afgelopen week waren er herhaaldelijk klachten over overlast in en rond de bibliotheek, in de Basiliekstraat, op het Stationsplein en aanpalende straten.  

In en rond de bibliotheek gaat het om over geluidsoverlast, sluikstort en zwerfvuil, vandalisme, verbaal geweld en verdachte handelingen, zoals drugsconsumptie en -verkoop. Recent werd aan een van de betrokkenen een plaatsverbod opgelegd waarna de medewerkers van de bibliotheek door verschillende groepen jongeren uitgedaagd en bedreigd werden. De daders spelen geregeld een kat en muisspel met de politiediensten waardoor de politie niet altijd de nodige vaststellingen kan doen.

De gedragingen brengen ernstige schade toe aan de openbare orde en veiligheid en veroorzaken een onveiligheidsgevoel bij de bewoners en passanten.

In de maanden oktober, november en december werden er door de lokale politie verschillende pv's opgesteld rond misdrijven zoals diefstallen met geweld, gewone diefstallen en slagen en verwondingen. Deze feiten, meestal gericht naar minderjarigen veroozaakten beroering bij de Halse bevolking. De politie voert hierover verder onderzoek. De feiten in de omgeving van de bib en de gerechtelijke feiten zoals hierboven vermeld, hebben geleid tot een coördinatieoverleg op maandag 16 december 2024, waar door de burgemeester, in overleg met de deelnemers, beslist werd enkele bestuurlijke maatregelen te nemen. De tijdelijk politieverorderning die hier voorligt maakt deel uit van een groter geheel van maatregelen (uitbreiding camerabewaking, verhoogd toezicht door de politie, overleg met de scholen ...)  waarbij preventie en handhaving samengaan en op een zorgvuldige wijze de wettelijke mogelijkheden van de Nieuwe Gemeentewet, de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties en het Decreet Lokaal Bestuur worden gecombineerd. Deze maatregelen worden genomen na intensief overleg tussen de burgemeester en de korpschef van de politiezone Zennevallei, en de gemeentelijke diensten i.v.m. veiligheid.

Het voorliggend tijdelijk politiereglement werd getoetst aan de verschillende toepassingsvoorwaarden naar inhoud (ratione materiae), naar plaats (ratione loci), naar tijd (ratione temporis) en naar personen (ratione personae). Hierbij werd zorgvuldig gewaakt over het feit dat het proportionaliteitsbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel, de motiveringsplicht, het verbod op willekeur, alsook het verbod op misbruik van bevoegdheid werden gerespecteerd, met globale inachtname van het algemene “fair play”-beginsel.

Het systematisch controleren van identiteitsgegevens is een meer dan noodzakelijke maatregel teneinde uiterst objectief en waarheidsgetrouw dienstige vaststellingen te kunnen doen op de voormelde plaatsen.

Advies en motivering

Overeenkomstig artikel 134 §1 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.

Overeenkomstig artikel 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet zijn gemeenten bevoegd om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald worden volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd : het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast.

Er is recent in de omgeving van de bibliotheek en het station  een toename van de problematiek van overlast waaronder geluidsoverlast, sluikstorten/zwerfvuil, vandalisme, verbaal/fysiek geweld en verdachte handelingen, zoals drugsconsumptie of -verkoop. Dit blijkt uit vooreerst uit het toenemend aantal klachten en meldingen van bewoners en handelaars aan politie en gemeentediensten.

Deze gedragingen brengen ernstige schade toe aan de openbare orde en veiligheid en veroorzaken ook hier een nijpend onveiligheidsgevoel bij de bewoners en passanten.

Om meerdere redenen is het noodzakelijk systematische identiteitscontroles uit te voeren:

- Daders spelen vaak een kat en muis spel met de politie. Eens ter plaatse gekomen kan de politie niet steeds de nodige vaststellingen doen. Systematische identiteitscontroles staan toe een beeld te vormen van de personen die met de verstoring van de openbare orde en veiligheid in verband kunnen worden gebracht;

- Systematische identiteitscontroles staan toe dat de politie zeer gericht kan controleren en ergere overlast voorkomen. Het schrikt eventuele overlastplegers af die de aangename sfeer willen komen verzieken;

- Om de buurt te vrijwaren van overlast en druggerelateerde criminaliteit is het nodig dat zoveel mogelijk individuen worden geïdentificeerd;

- Systematische identiteitscontroles zijn een middel ter bestrijding van de toe-eigening van de openbare ruimte door personen betrokken bij drugshandel;

- Systematische identiteitscontroles ontmoedigen potentiële klanten om in de betrokken buurt op zoek te gaan naar drugs.

Momenteel ontbreekt een afdoend wettelijk kader voor de politie om deze controles uit te voeren. De politie is vragende partij om systematische identiteitscontroles uit te voeren. Een tijdelijk politieverordening vanwege de burgemeester kan de politie hiertoe machtigen.

Artikel 34 van de wet op het politie-ambt van 5 augustus 1992 bepaalt in welke omstandigheden de politiediensten identiteitscontroles mogen uitvoeren. Art. 34 §3 van deze wet omschrijft dat "de overheden van bestuurlijke politie, in casu de burgemeester, teneinde de openbare veiligheid te handhaven en/of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, binnen de perken van hun bevoegdheden identiteitscontroles kunnen voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen".

Identiteitscontroles gebeuren in eerste instantie niet stelselmatig. Echter in uitzonderlijke situaties, wanneer de openbare veiligheid ernstig in het gedrang komt (zoals hierboven aangetoond), is ook het organiseren en plannen van identiteitscontroles met een zekere stelselmatigheid toegelaten.

Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat voornoemde buurt kan worden beschouwd als plaats waar de openbare veiligheid wordt bedreigd, zodat systematische identiteitscontroles als een rechtmatig instrument dienen te worden beschouwd om er de openbare orde en veiligheid te handhaven, maar ook om een beeld te vormen van de personen die met de verstoring van de openbare orde en veiligheid in verband kunnen worden gebracht.

De burgemeester is bevoegd is voor het handhaven van de openbare orde. In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden.

Teneinde de openbare veiligheid te handhaven, kan de burgemeester identiteitscontroles voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten. De maatregel is dringend aangezien de openbare orde ernstig is verstoord en verder uitstel  gevaar of schade kan opleveren voor de inwoners en bezoekers van de betrokken sectoren.

Het is aangewezen dringend een tijdelijk politiereglement houdende toestemming tot systematische identiteitscontrole in te voeren ter handhaving van de openbare orde en veiligheid. Dit in de openbare ruimte, 24u/24 en binnen de hierboven en in het tijdelijk politiereglement bepaalde modaliteiten.

Dit tijdelijk politiereglement slaat op de volgende straten (zie ook toegevoegd plan): historisch centrum, Vandepeereboomstraat tot aan rondpunt Karel Nerinckxlaan en Sint Rochusstraat.

De maatregel is beperkt in de tijd en zal geëvalueerd worden met alle betrokken diensten.


Juridische gronden

artikel 134 §1 en 135 § 2 van de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

artikel 63 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

artikel 34 Wet op het politieambt van 5 augustus 1992

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming om systematische identiteitscontroles te laten uitvoeren door de politie van 20 december 2024 tot en met 15 januari 2025 in Halle centrum ter handhaving van de openbare orde en veiligheid.

Artikel 2

De toelating geldt voor volgend gebied: historisch centrum, Vandepeereboomstraat tot aan rondpunt Karel Nerinckxlaan en Sint Rochusstraat - zoals aangeduid op de bijgevoegde kaart

Artikel 3

Dit besluit zal worden bekendgemaakt zoals voorgeschreven in artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 4

Dit besluit kan het voorwerp uitmaken van een beroep dat via een verzoekschrift en per aangetekend schrijven ingesteld op de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel. De eiser beschikt over een termijn van 60 kalenderdagen vanaf de datum van kennisgeving of van kennisneming van het onderhavige besluit.

Artikel 5

Dit besluit zal ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 7 januari 2025.