De notulen van de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Volgende agendapunten werden verdaagd:
- 2025_GR_00128 - Ontwerp-RUP volgend uit planologische attesten - Definitieve vaststelling - Goedkeuring
- 2025_GR_00147 - GECORO - Samenstelling periode 2025-2030 - Goedkeuring
- 2025_GR_00148 - Burgerbudget - Uitbating project Boombox - Samenwerkingsovereenkomst met Boombox Halle vzw - Goedkeuring
Aan de raad wordt voorgesteld de notulen van de gemeenteraad van 29 april 2025 goed te keuren.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 29 april 2025 goed.
In kader van arbeidsextensiever beheer en toegankelijkheid op de begraafplaats Buizingen werd een bestek opgemaakt om de bestaande rode grindwegen om te vormen naar analogie van de andere Halse begraafplaatsen .
Er wordt gekozen voor 2 typen verhardingen:
- Een 2-sporen pad in een natuurlijk gebonden waterdoorlatende halfverharding in combinatie met grindgazon.
- Platines over de breedte van het pad ter hoogte van het inkomplein en ter hoogte van de bochten (in functie van draaicirkels van de vrachtwagens om beschadigingen te voorkomen)
In het kader van de opdracht “Begraafplaats Buizingen- aanleg verharding” werd een bestek met ref. PIB-HBu verharding opgesteld. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 299.896,20 excl. btw of € 362.874,40 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Procedure kan gestart worden. Er is € 371.833 beschikbaar op ST:22000007-09900-Begraafplaatsen-paketel0.
Het bestek met ref. PIB - HBu verharding en de raming voor de opdracht “Begraafplaats Buizingen - aanleg verharding”, opgesteld door het Project & Investeringsbureau worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 299.896,20 excl. btw of € 362.874,40 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het reglement van stadsmagazine Info Halle dateert van 2013 en was niet meer afgestemd op de huidige organisatiestructuur, de actuele werking van de cluster communicatie, het communicatie-afsprakenkader van stad Halle en het Vlaams Bestuursdecreet. De actualisatie brengt het reglement in lijn met de praktijk, de gemaakte communicatieafspraken en het Vlaams Bestuursdecreet.
De cluster communicatie heeft het reglement geactualiseerd op basis van:
Het doel van deze actualisatie is om het reglement correct en afgestemd te maken op de huidige werking.
Het aangepaste reglement weerspiegelt het actuele productieproces van het stadsmagazine Info Halle en zorgt voor duidelijkheid over rollen, procedures en verantwoordelijkheden. De tekst is afgestemd op de principes van het communicatie-afsprakenkader van stad Halle, waarbij leesbaarheid, neutraliteit en burgergerichtheid centraal staan. Ook de bepalingen uit het Vlaams Bestuursdecreet inzake politieke en commerciële neutraliteit, begrijpelijkheid en transparantie werden toegepast.
Het reglement is herwerkt in een logische en duidelijke opbouw
De volgorde van de artikels is gewijzigd. De opbouw volgt nu het verloop van de werking: van doel en inhoud, over de samenstelling en werking van de redactieraad, tot eindverantwoordelijkheid en publicatie. Zo leest het reglement vlotter.
Het communicatiedoel en de toon zijn scherper omschreven
Het reglement verwoordt nu expliciet dat Info Halle een helder, leesbaar en betrokken stadsmagazine is. De toon sluit aan bij de stijl van stad Halle: toegankelijk, empathisch en oplossingsgericht. Deze wijziging vertaalt de principes uit het communicatie-afsprakenkader naar het reglement. Ook het Vlaams Bestuursdecreet benadrukt begrijpelijkheid en relevantie als kwaliteitscriteria voor overheidscommunicatie.
De extra katernen zijn nu opgenomen in het reglement
In de artikels is opgenomen dat de edities van februari, juni en december standaard een extra katern bevatten (het kampenaanbod, het zomeraanbod en de seniorenbrochure). Deze bijlagen maken al jaren deel uit van de werking, maar stonden nog niet in het reglement vermeld.
De neutraliteit van het magazine wordt explicieter gewaarborgd
Het geactualiseerde reglement bevestigt dat Info Halle geen politieke duiding bevat. Het voorwoord van de burgemeester en de voorstelling van een nieuw bestuur zijn daar uitzonderingen op. Ook het gebruik van foto’s van mandatarissen wordt beperkt tot strikt omschreven uitzonderingen. Deze wijzigingen zorgen voor een heldere toepassing van de neutraliteitsregels, zoals voorgeschreven in het Vlaams Bestuursdecreet.
De samenstelling van de redactieraad is verduidelijkt en geformaliseerd
Het reglement vermeldt voortaan dat de gemeenteraadsleden in de redactieraad worden aangeduid volgens de methode D’Hondt. Dit waarborgt een evenwichtige politieke vertegenwoordiging.
De rol van de redactieraad is strikter omschreven
Het is nu expliciet opgenomen dat de redactieraad geen beslissingen neemt over de vormgeving of rubricering. Die vallen onder de bevoegdheid van de cluster communicatie. Dit zorgt voor duidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is.
Vlaams Bestuursdecreet van 7 december 2018
Collegebeslissing van 9 mei 2025
Het geactualiseerde reglement voor het stadsmagazine Info Halle wordt goedgekeurd zoals toegevoegd in bijlage.
Dit reglement vervangt het vorige reglement goedgekeurd op 20 april 2013.
Voor de installatie van de nieuwe redactieraad volgens de aangepaste samenstelling zal volgend verzoek tot voordracht van kandidaten uit de gemeenteraad verzonden worden naar de fractievoorzitters:
De gunning voor het softwarepakket voor klantgeleiding en afspraken in het stadhuis is aan vernieuwing toe. Bovendien zal er vanaf de verhuis van de sociale dienst naar het stadhuis nood zijn aan extra balies in het stadhuis die mee worden opgenomen in het systeem.
Naast klantgeleiding en afspraken, koppelen we dit dossier ook aan een planningsmodule om de medewerkers efficiënt aan de balies in te plannen en aan een betalingsmodule voor afhandeling van zowel online betalingen voor bepaalde producten als betalingen ter plaatse (bankaart of digitaal).
In het kader van de opdracht “geïntegreerd afspraken- en klantgeleidingssysteem ” werd een bestek met nr. 2025436 opgesteld door stad Halle.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 150.000,00 excl. btw of € 181.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Collegebeslissing van 18 april 2025.
Collegebeslissing van 25 april 2025.
Kredieten zijn beschikbaar. De procedure kan gestart worden.
Het bestek met nr. 2025436 en de raming voor de opdracht “geïntegreerd afspraken- en klantgeleidingssysteem ”, opgesteld door stad Halle worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 150.000,00 excl. btw of € 181.500,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op volgende registratiesleutels
Volgens het Eredienstendecreet art. 33/2 moet elke gemeente een kerkenbeleidsplan opstellen.
Een kerkenbeleidsplan is een schriftelijk document dat een lokaal gedragen langetermijnvisie bevat voor alle parochiekerken op het grondgebied van de gemeente. Het is goedgekeurd en ondertekend door het representatief orgaan van de rooms-katholieke eredienst en door het gemeentebestuur. Het kerkenbeleidsplan bevat minstens al de volgende gegevens:
1° een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand;
2° informatie over de eigendomstoestand;
3° de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving;
4° een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken; 5° een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.
Het kerkenbeleidsplan, of de ondertekende bevestiging van een bestaand kerkenbeleidsplan, is niet ouder dan zes maanden als het meerjarenplan wordt ingediend met toepassing van artikel 42, eerste lid. Als dat nog niet het geval is op het ogenblik dat het meerjarenplan wordt ingediend, dan kan de gemeenteraad in het meerjarenplan investeringsuitgaven voor het gebouw van de eredienst waarvoor er geen overeenstemming bestaat over de toekomstige functie opschorten tot het ogenblik dat er een aangepast meerjarenplan wordt goedgekeurd dat wel gebaseerd is op een nieuw of herbevestigd kerkenbeleidsplan.
Het stadsbestuur Halle organiseerde op 20 maart 2024 een eerste verkennende vergadering met de leden van het Centraal kerkbestuur en EH deken De Keersmaecker. In samenwerking met de kerkfabrieken werd gestart met de opmaak van het eerste beschrijvende deel van het plan, de situering en beschrijving van de kerkgebouwen. De kerkfabrieken werd gevraagd om het voorbereidende werk van de Stad Halle te bekijken en aan te vullen en/of te corrigeren. Intussen ging de pastorale ploeg aan de slag om het pastoraal plan op te maken. Doorheen 2024 werd er met de kerkfabrieken een traject afgelegd om tegen eind 2024 te komen tot een gedragen pastoraal plan. Op basis van het pastoraal plan en de inventaris van de kerken werd het kerkenbeleidsplan vormgegeven. Het plan werd samen met de investeringsnoden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Volgens het Eredienstendecreet art. 33/2 moet elke gemeente een kerkenbeleidsplan opstellen.
Collegebeslissing van 21 maart 2025 en 9 mei 2025.
De gemeenteraad keurt het voorliggende kerkenbeleidsplan Halle goed, rekening houdend met de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2025 en onder voorbehoud en rekening houdend dat de kredieten voor de uitvoering ervan opgenomen worden in het financieel meerjarenplan en de budgetten.
Zoals toegelicht op de commissie Algemeen beleid en samenleving, wordt het dossier verdaagd.
Het Centrum voor Menswelzijn en de cluster sociale dienst hebben gedeelde belangen, nl. de zwaksten in de maatschappij ondersteunen en helpen.
In dit kader wensen wij een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen stad Halle en Centrum Van Menswelzijn waarin een aantal praktische afspraken inzake het transport van voedselpakketten / voedselvoorraden naar Centrum voor Menswelzijn worden vastgelegd.
Omschrijving
Het Centrum voor Menswelzijn is een plek waar ondermeer gratis verdeling van voedselpakketten worden georganiseerd onder gezinnen en personen die worden gescreend en doorgestuurd door de OCMW’s van Halle, Beersel en Pepingen.
Daarnaast en tezelfdertijd is er ook een ruimte waar bezoekers voor een minimale bijdrage tweedehands kledij, bad en bedlinnen en speelgoed kunnen verkrijgen.
De gezinnen worden via een objectieve toetsing en op basis van duidelijke criteria doorverwezen door het OCMW.
Hulpvraag Centrum Menswelzijn
Het OCMW Halle engageerde zich in het verleden reeds om het Centrum voor Menswelzijn te ondersteunen in hun werking door in te staan voor het transport van de gratis specifieke voedselvoorraden, die door de POD Maatschappelijke Integratie (POD MI) - onder bepaalde voorwaarden en mits er voldoende budget beschikbaar is - gratis ter beschikking worden gesteld van ondermeer OCMW’s.
Sinds begin 2025 mag Centrum voor Menswelzijn elke week langs gaan bij Colruyt Halle voor de ophaling van hun voedseloverschotten. Dit zijn echter grote volumes (soms tot 2 paletten - totaal gewicht tot 700kg). Momenteel rijden ze wekelijks met hun persoonlijke wagens om deze overschotten op te halen.
Het Centrum voor Menswelzijn stelt de vraag of het mogelijk zou zijn om van de stad Halle een kleine bestelwagen te lenen? Zij kunnen zelf instaan voor een bestuurder indien nodig.
Voorstel
Er wordt voorgesteld een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen stad Halle en het Centrum voor Menswelzijn voor de duur van 1 januari 2025 tot en met december 2025 en dit conform volgende afspraken:
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet Lokaal Sociaal Beleid
Organieke Wet
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en het Centrum voor menswelzijn voor logistieke ondersteuning goed.
De opdrachthoudende vereniging Farys verzorgt verschillende diensten in het publieke domein voor de deelnemende steden en gemeenten. Voor de stad Halle staat Farys onder meer in voor het rioleringsnetwerk.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2025 werd schepen Pieter Busselot aangesteld als afgevaardigde om de stad te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Farys tijdens de legislatuur 2025-2030.
De buitengewone algemene vergadering van Farys heeft in zitting van 28 maart 2025 schepen Pieter Busselot benoemd als lid van het regionaal adviescomité domeindiensten Vlaams-Brabant.
Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van de vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen en dat van lid van één van de andere bestuursorganen (raad van bestuur, regionaal adviescomité).
Hierdoor dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden voor de algemene vergaderingen.
Ter info:
In zitting van 25 februari 2025 werd schepen Sven Pletincx aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Farys voor de legislatuur 2025-2030.
- Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur
- Artikel 447 van het Decreet Lokaal Bestuur
- Statuten van Farys
- Collegebeslissing 20 december 2024
- Gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2025
- Collegebeslissing van 9 mei 2025
Schepen Sven Pletincx wordt aangeduid als afgevaardigde om de stad Halle te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de stad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de stad te behartigen, op deze vergaderingen.
Raadslid Johan De Smet wordt aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde om de stad Halle te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de stad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de stad te behartigen, op deze vergaderingen.
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
De opdrachthoudende vereniging Farys /TMVW houdt een algemene vergadering op 20 juni 2025.
De agenda bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
De raad dient de agenda en de agendapunten goed te keuren en het mandaat van de afgevaardigde van de stad op deze algemene vergadering vast te stellen.
Ter info:
- In de zitting van 25 februari 2025 werd schepen Pieter Busselot aangesteld als afgevaardigde voor de stad Halle in de algemene vergaderingen van Farys.
- In de zitting van 25 februari 2025 werd schepen Sven Pletincx aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde voor de stad Halle in de algemene vergaderingen van Farys.
- Artikels 41, 432, alinea 3, 434§2 en §4 en 436 v an het Decreet Lokaal Bestuur.
- Statuten van TMVW.
- Beslissing gemeenteraad van 25 februari 2025
- Collegebeslissing van 9 mei 2025
De agenda en de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Farys / TMVW van 20 juni 2025 worden goedgekeurd:
De agenda bestaat uit volgende punten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De opdrachthoudende vereniging Fluvius houdt een algemene vergadering op 23 juni 2025 om 18 uur in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur stelde de gemeenteraad een afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde aan om de stad te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen. Deze aanstellingen gelden in principe voor de volledige legislatuur 2025-2030.De agenda bestaat uit:
Ter info:
- In de zitting van 25 februari 2025 werd schepen Sven Pletincx aangesteld als afgevaardigde voor de stad Halle in de algemene vergaderingen van Fluvius.
- In de zitting van 25 februari 2025 werd schepen Louis Van Dionant aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde voor de stad Halle in de algemene vergaderingen van Fluvius.
- Artikels 41, 432, alinea 3, 434§2 en §4 en 436 v an het Decreet Lokaal Bestuur.
- Statuten van Iverlek.
- Collegebeslissing van 9 mei 2025
De agenda en de agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius 23 juni 2025 worden goedgekeurd:
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius op 23 juni 2025, wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
EthiasCo is een op 27 december 2017 opgerichte holding die als kernparticipaties 5 % van de aandelen van Ethias NV bezit, aandelen in de energiesector (3,84 % van Socofe en 13,34 % van VEH - Vlaamse Energie Holding), alsook een klein aandeel van 0,1 % van Ethias Services.
Daarnaast heeft de holding sinds 2022 nieuwe investeringen gedaan in G4Y (zonnepanelen), Hamsterhuren (maatschappelijk vastgoed), Epico II-Wind (windenergie), Fluxys group (gastransport), Epico II en I4B ( fondsen ter bevordering van de ontwikkeling van maatschappelijke projecten voor hoofzakelijk de Belgische economie).
De huidige aandeelhouders zijn bijna uitsluitend historische klanten van de Verzekering tegen Arbeidsongevallen Wet ‘67 (openbare sector) op het ogenblik dat Ethias Gemeen Recht omgevormd werd naar EthiasCo eind 2017, d.w.z. de meeste gemeenten, OCMW ‘s en provincies van het land. Daarnaast telt zij onder haar aandeelhouders ook tal van overheidsinstellingen en (semi-)openbare bedrijven.
Eén keer per jaar (in juni), worden de aandeelhouders opgeroepen voor de algemene vergadering van EthiasCo om de jaarrekeningen en eventuele benoemingen binnen de raad van bestuur goed te keuren. Stad Halle bezit 10 aandeel (-delen), gelijk aan evenveel stemmen.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dient er opnieuw een mandataris aangeduid te worden om de stad Halle te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennnootschap Ethias.
EthiasCo houdt de algemene vergadering op donderdag 12 juni 2025 om 10 uur, conform artikel 23, lid 8 van de statuten. De stemming gebeurt op afstand via het online platform.
Agenda:
1.Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2.Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3.Kwijting aan de bestuurders
4.Kwijting aan de commissaris
5.Statutaire benoemingen - Client Board
Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Schepen Benjamin Swalens wordt aangeduid om de stad te vertegenwoordigen als afgevaardigde op de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap Ethias.
Raadslid Brigitte Moyson wordt aangeduid om de stad te vertegenwoordigen als plaatsvervangend afgevaardigde op de algemene vergaderingen van de coöperatieve vennootschap Ethias.
Eind 2022 legde de gemeenteraad de beoordelingscriteria en procedure vast voor uitbreidingsrondes in de kinderopvang voor baby's en peuters. Dit wordt opgelegd door het Agentschap Opgroeien. Als er middelen komen van Vlaanderen om nieuwe plaatsen inkomensgerelateerde kinderopvang te realiseren dan moet het lokaal bestuur met criteria een ranking kunnen maken van de aanvragen en deze bezorgen aan het Agentschap Opgroeien.
De beoordelingscriteria en procedure werden geëvalueerd op het Lokaal Overleg Kinderopvang van 28 april 2025. Rekening houdend met het kader vanuit de Vlaamse regering en feedback van de organisatoren kinderopvang werden de criteria en procedure aangepast.
Het is belangrijk om deze gewijzigde criteria en procedure objectief, proactief en voor de rest van de lopende legislatuur vast te leggen.
De gewijzigde criteria en procedure worden ter bekendmaking op de website van de stad Halle gepubliceerd.
Advies van het lokaal bestuur bij uitbreidingsrondes voor kinderopvang voor baby's en peuters
Eind 2022 werden er 4 beoordelingscriteria en een procedure goedgekeurd op de gemeenteraad om te gebruiken bij het verlenen van advies door het lokale bestuur bij uitbreidingsrondes.
Rekening houdend met het kader vanuit de Vlaamse Regering en de feedback van organisatoren komen we tot volgende aanpassingen:
Alle wijzigingen kunnen jullie terugvinden in bijlage.
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 9 mei 2014 (BS 25 juli 2014) houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 (BS 18 juni 2013) houdende het lokaal beleid kinderopvang
Collegebeslissing van 9 mei 2025
In de vergadering van 28 april 2025 adviseerde het LOK deze wijziging positief.
De aanpassingen in de beoordelingscriteria die zullen gebruikt worden voor het formuleren van het advies van het lokaal bestuur in het kader van een uitbreidingsronde voor kinderopvang voor baby's en peuters worden goedgekeurd.
Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022 over de vaststelling van de gewijzigde beoordelingscriteria en procedure voor opvang van baby's en peuters.
De aanpassingen in de beoordelingsprocedure die zal gebruikt worden in het kader van een uitbreidingsronde voor kinderopvang voor baby's en peuters, worden goedgekeurd.
OFP Prolocus is het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers van de lokale besturen in Vlaanderen.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad een mandataris aan te duiden om de stad Halle te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van OFP Prolocus. Het is aangewezen om ook een plaatsvervangend afgevaardigde aan te duiden.
De algemene vergadering gaat door op dinsdag 17 juni 2025 om 14u30 in het Concertgebouw te Brugge. De raad van bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 ter goedkeuring voorleggen.
- de vertegenwoordiger kan tegelijkertijd zowel OCMW als stad vertegenwoordigen
- de vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn. Het OFP laat het aan het oordeel van het bestuur
- de agenda van de algemene vergadering moet niet vooraf voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Het OFP is niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking.
De aanduiding van de afgevaardigde en de plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus dient te gebeuren door de gemeenteraad.
- Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
- Statuten van OFP Prolocus.
Schepen Wim Demuylder wordt door de gemeenteraad aangeduid als afgevaarigde van de stad Halle in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Raadslid Dirk Van Heymbeeck wordt door de gemeenteraad aangeduid als plaatsvervangend afgevaarigde van de stad Halle in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
De gemeenteraad van Halle leverde in 2023 twee gunstige planologische attesten af:
Volgens artikel 4.4.26. § 1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is de stad verplicht om binnen het jaar na afgifte van een planologisch attest een voorontwerp van ruimtelijke uitvoeringsplan op te maken als het bedrijf op zijn huidige locatie kan behouden blijven en als voor dat behoud de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan nodig is hetgeen in beide gevallen het geval is omdat de korte termijn uitbreidingsnoden in strijd zijn met de van toepassing zijnde planologisch kader.
Het college van burgemeester en schepenen beslist op 28 juli 2023 tot de opmaak van het Gemeentelijk Ruimtelijke Uitvoeringsplan volgend uit planologische attesten en laat zich hiervoor begeleiden door het studiebureau D+A Consult. Het ontwerp-RUP bestaat uit twee deelRUPs en verankeren juridisch de keuzen van de afgeleverde planologische attesten.
A. Probleemstelling - Doelstellingen - ontwerp-RUP:
A1. DeelRUP 1 Van Lathem Galmart
A.1.1.Probleemstelling:
gewestplan BPA nr 42 Stroppen
De aanwezige bufferzone midden in het plangebied splitst het bedrijventerrein in 2 deelzones. Er werd een planologisch attest met voorwaarden afgeleverd voor de uitbreiding van het bedrijf in deze bufferzone waarvoor inmiddels door de deputatie Vlaams-Brabant dd.07.03.2024 de omgevingsvergunning OMV_2023108517 werd afgeleverd:
(Inplantingsplan OMV_2023108517)
A.1.2. Doelstellingen
De doelstellingen van het deelRUP zijn:
A.1.3. Ontwerp-RUP: grafsich plan en voorschfiten
Stedenbouwkundige voorschriften:
Artikel 3: zone voor industrie
Hoofdbestemming:
Nevenbestemming:
Bebouwde ruimte:
Onbebouwde ruimte:
Artikel 5: groenbuffer
Artikel 6: zone voor verkeerskundige maatregelen
ontsluiting van plangebied langsheen de toekomstige Stroppenweg. Uitsluitend indien de bedrijfssite wordt ingevuld activiteiten die verweefbaar zijn met de woonfunctie en waarbij het bestaande zware vrachtverkeer wordt teruggeschroefd. De maximale breedte bedraagt 7 m.
A2 DeelRUP 2 Proxy Delhaize Essenbeek H&M
A.2.1. Probleemstelling
Gewestplan
De gewenste uitbreiding van de supermarkt met parking is gedeeltelijk gelegen binnen het agrarische gebied. Er werd een planologisch attest met voorwaarden afgeleverd voor de uitbreiding die zich aan de achterzijde binnen het agrarsich gebied bevindt.
Er werd inmiddels door het college van burgemeester en schepenen dd.18.10.2024 de omgevingsvergunning OMV_2024019310 afgeleverd met onderstaand inplantingsplan:
A.2.2. Doelstellingen
De doelstellingen van het deelRUP zijn:
A.2.3. Ontwerp-RUP: grafsich plan en voorschfiten
Stedenbouwkundige voorschriften:
Artikel 4.Zone voor winkelbedrijf
bestemming: lokaal winkelbedrijf en zijn aanhorigheden in combinatie met wonen
inrichting:
Artikel 5 Groenbuffer
bestemming: landschappelijk-visuele groenbuffer
inrichting: aaneengesloten meerlagig groen
beheer: ecologsch verantwoorde wijze
buffersement A: bijkomende maatregelen die bijdragen aan afvoer, bufering en infiltratie mogelijk - hier mag de buffer plaatselijk onderbroken worden voor ontsluiting achterliggende weiden.
buffersegment B: zone voor kleinschalige rustplaats voor bezoekers/personeel
B. Proces
Het proces bevat een 5-tal fasen. In het document 'procesnota versie voorlopige vaststelling' wordt het doorlopen proces weergegeven.
De startnota versie 1.1. en bijhorende procesnota versie 1.1. werd gevalideerd door het college van burgemeester en schepenen op 2 februari 2024 en beslist omtrent deze documenten de fase publieke raadpleging te organiseren
Het openbaar onderzoek aangaande de publieke consultatie vond plaats van 19 februari 2024 tot en met 19 april 2024 waarbij geen bezwaren werden ingediend. Tevens werden er adviezen aangevraagd aan de adviserende overheden. Op 11 maart 2024 vond er om 19 uur een info-moment om 19u in de raadszaal te Halle
Gezien het RUP wordt opgemaakt in verderzetting van het door de adviserende instanties reeds voorwaardelijk gunstig geadviseerde planologische attest zijn de adviezen allen ook voorwaardelijk gunstig en noopten deze niet tot fundamentele wijzigingen.
De scopingsnota en procesnota 2.0.werd gevalideerd door het college van burgemeester en schepenen op 31 mei 2024 waarna deze voor advies werd overgemaakt aan het Team Omgevingseffecten voor advies inzake de plan-mer-plicht. Het Team Omgevingseffecten ging op 31 juli 2024 akkoord met de conclusie dat er geen plan-MER dient opgesteld te worden voor het voorliggende RUP.
Omtrent het voorontwerp werd een schriftelijke plenaire adviesronde georganiseerd waarbij advies werd gevraagd aan volgende adviesinstanties:
In bijlage wordt de nota gevoegd met behandeling van de schriftelijke adviezen. De adviezen zijn allen voorwaardelijk gunstig en nopen niet tot fundamentele wijzigingen
De gemeenteraad stelde het ontwerp-RUP voorlopig vast in zitting van 26 november 2024.
Daarna werd er een openbaar onderzoek georganiseerd omtrent het ontwerp-RUP volgend uit planologische attesten met bijhorende mer screening van 11 december 2024 tot en met 8 februari 2025. Dit openbaar onderzoek werd bekendgemaakt door een aanplakking op het gemeentelijk info-bord, bericht in 3 dagbladen (De Morgen, De Standaard, het Nieuwsblad) die in de gemeente worden verspreid, bericht in het Belgisch Staatsblad en een bericht op de gemeentelijke website.
Eventuele opmerkingen of bezwaren konden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek digitaal of analoog worden bezorgd aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). Dit kon via e-mail op ruimte@halle.be, via afgifte op het gemeentehuis tegen ontvangstbewijs of aangetekend per post aan de GECORO, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle.
Er werd tevens advies gevraagd aan de deputatie en het departement Omgeving omtrent de onverenigbaarheid, de strijdigheid en de niet-naleving vermeld in artikel 2.2.23 §2, eerste lid 1° en 2°.
De gecoro dient de adviezen en bezwaren te bundelen en een advies uit te brengen richting gemeenteraad.
Resultaten van het openbaar onderzoek en adviesvraag:
1. Adviezen:
Deputatie Vlaams-Brabant dd.16.01.2025:gunstig advies onder voorwaarden voor deelplan Proxy Delhaize Essenbeek H&M en een gunstig advies voor deelplan Van Lathem Galmart nv
Departement omgeving: geen advies
Elia: gunstig onder voorwaarden omtrent het deelplan Van Lathem Galmart nv
2. Bezwaren
Er werden geen bezwaren ingediend.
Advies GECORO 12 maart 2025:
Overeenkomstig artikel 2.2.21 § 5. van de VCRO dient de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening alle adviezen, opmerkingen en bezwaren te bundelen en coördineren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren
De GECORO behandelde de bezwaren en adviezen in hun zitting van 12 maart 2025 (zie integraal advies in bijlage) en stelde volgende aanpassingen voor:
1. deelplan Proxy Delhaize Essenbeek H&M
Advies deputatie Vlaams-Brabant:
“In de voorschriften wordt met een algemene bepaling aangegeven dat detailhandel op de site is toegestaan, zonder daarbij branches af te bakenen. Volgens de afwegingen van het integraal handelsvestigingsbeleid wordt echter best een beperking opgelegd van de toegestane categorieën.
Branches die zeker kunnen worden toegelaten (in art. 4 van de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP):
Categorieën die best niet toegelaten worden:
Voorstel GECORO aanpassing voorschriften:
In de verordenende bepalingen wordt verduidelijkt welk type kleinhandel hier toegelaten wordt. De bestaande supermarkt en de voorziene uitbreiding vallen hier integraal onder.
"1. Volgende kleinhandelsactiviteiten zijn toegelaten zonder beperking op de verkoopsoppervlakte:
• Verkoop van voeding
• Verkoop van goederen voor persoonsuitrusting
• Verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw
• Verkoop van andere niet-volumineuze goederen
2. Volgende kleinhandelsactiviteiten zijn toegelaten doch beperkt tot 10% van de verkoopsoppervlakte:
• Verkoop van volumineuze vervoers- en transportmiddelen
• Verkoop van andere volumineuze goederen
In de toelichtende bepalingen wordt verduidelijkt wat een volumineus goed is:
Een goed is volumineus van zodra de som van haar hoogte, breedte en diepte minimaal 2,5 meter of meer bedraagt. De grotere meubels of elektrotoestellen, auto’s, gemotoriseerde landbouwwerktuigen… zijn bijvoorbeeld volumineuze goederen. Een handelaar heeft meer ruimte nodig om dergelijke goederen tentoon te stellen in zijn winkel."
2. Deelplan Van Lathem Galmart
Advies Elia:
Elia wijst op de aanwezigheid van ondergrondse hoogspanningsleidingen in het openbaar domein van en langsheen de Brusselsesteenweg. Omwille van deze leidingen geldt er een verbod op de aanplant van diepwortelende bomen. Elia vraagt hier mee rekening te houden.
Voorstel GECORO aanvulling toelichtend deel:
De Brusselsesteenweg grenst aan het plangebied en het is mogelijk dat in (delen van) de achteruitbouwstrook afstandsregels tot de hoogspanningsleiding gelden. De regelgeving inzake afstandsregels tot hoogspanningsleidingen blijft echter onverminderd van kracht ongeacht de bepalingen van het RUP. De voorschriften worden daarom slechts informatief in de toelichtende bepalingen aangevuld met: “Gelet op de aanwezigheid van ondergrondse (hoogspannings)leidingen in het openbaar domein van en langsheen de Brusselsesteenweg is (overeenkomstig het KB van 8 september 2019 en eventueel latere wijzigingen) de aanplant van diepwortelende bomen in de achteruitbouwstrook niet toegelaten zonder voorafgaand advies van de beheerder van de leidingen.” Op deze manier kan de vereiste afstand tot de leidingen steeds getoetst worden en blijft er in het plangebied nog ruimte voor aanplant van (diepwortelende) hoogstambomen.
Voorgesteld wordt dat de gemeenteraad
1. De toelichtingsnota met volgende bijlagen:
2. Grafisch plan die het plangebied vastlegt, alsook de grafische aanduidingen van bestemming en inrichting.
3. Stedenbouwkundige voorschriften die de voorschriften inzake bestemming, inrichting en beheer weergeeft.
VCRO, afdeling 4 gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (art.2.2.18.-2.2.25.)
Volgens artikel 4.4.26. § 1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is de stad verplicht om binnen het jaar na afgifte van een planologisch attest een voorontwerp van ruimtelijke uitvoeringsplan op te maken als het bedrijf op zijn huidige locatie kan behouden blijven en als voor dat behoud de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan nodig is hetgeen in beide gevallen het geval is.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen (“planMer-decreet”);
De omzendbrief van 17 december 2007 - LNE/2007 – inzake milieueffectbeoordeling van plannen en programma's.
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s en latere wijzigingen (“planMerbesluit”);
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 en latere wijzigingen, wat de bindende bepalingen betreft;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2004 houdende de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaams-Brabant en latere wijzigingen, wat de bindende bepalingen betreft;
Het besluit van 3 september 2009 van de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant houdende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Halle.
Het koninklijk besluit van 7 maart 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse en latere wijzigingen;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Collegebeslissing van 4 april 2025.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en adviezen uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek en het advies van de GECORO en gaat akkoord met de behandeling van het openbaar onderzoek door de GECORO en de voorgestelde wijzigingen, aanvullingen en verduidelijkingen die uit dit advies vloeien aan de stedenbouwkundige voorschriften.
Het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan volgend uit planologische attesten bestaande uit volgende delen wordt definitief vastgesteld:
1. De toelichtingsnota
De toelichtingsnota bevat volgende bijlagen:
2. Grafisch plan
3. Stedenbouwkundige voorschriften
Eind 2023 tekende de sociale dienst van Stad Halle in op het lokaal activeringspact van de Vlaamse regering. Deze tijdelijke oproep heeft als doel om lokale besturen financieel te ondersteunen bij extra inspanningen om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren richting werk. Stad Halle engageerde zich om, bovenop het Vlaamse gemiddelde van 20%, 43 extra cliënten duurzaam aan het werk te helpen. In totaal betekent dit dat we streven naar de activering van 92 cliënten tussen december 2023 en november 2024.
Samen met VDAB werd een plan van aanpak opgesteld met vier concrete acties:
Uitbouw van de dienst jobcoaching
Individuele taalcoaching
Oriënterende stages
Aankoop, huur of leasing van fietsen
De uitvoering van deze acties loopt van december 2023 tot november 2024.
De meting van de duurzame uitstroom gebeurt op basis van OCMW-cliënten die bij VDAB gekend zijn en in de vier maanden voorafgaand aan de maandelijkse meting minstens 60 contractdagen gewerkt hebben. De laatste meting vindt plaats in maart 2025 (vier maanden na het einde van de actieperiode).
De gemeenteraad controleert de inhoudelijke en financiële rapportering en, in geval van goedkeuring, ondertekent de voorzitter van de gemeenteraad het document. Zodra de goedkeuring is verkregen, dient het lokaal bestuur hiervan het bewijs in de afrekeningsmodule van de PLATOS-applicatie van DWSE (departement werk en sociale economie). De uiterste datum waarop het lokaal bestuur dit kan indienen is 30 juni 2025.
In bijlage het inhoudelijk en financieel rapport dat ter controle wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
In de periode van LAP 1 (lokaal activeringspact) zijn er 71 cliënten duurzaam aan het werk gegaan. Dit wil zeggen dat we het bijkomend engagement, bovenop het Vlaams gemiddelde, voor 51,2% behaald hebben.
Hoewel het gestelde resultaat niet volledig werd behaald, is er een degelijk substantiële vooruitgang geboekt in de activeringsgraad.
Binnen de dienst activering werd intensief gewerkt met een doelgroep met een grote kwetsbaarheid en afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze doelgroep is een traject naar werk vaak complex en langdurig. Een periode van 12 maanden is in veel gevallen onvoldoende om een duurzame tewerkstelling te realiseren. Toch konden we tijdens LAP 1 heel wat cliënten bereiken en begeleiden in hun traject richting werk. We geloven dat dit op langere termijn ervoor kan zorgen dat zij ook aan het werk gaan.
Organieke wet
Decreet Lokaal Bestuur
Collegebeslissing van 9 mei 2025
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoudelijke en financiële rapportering van het lokaal activeringspact (oproep 1).
Voetweg nr. 82 uit de atlas der buurtwegen van Halle betreft een historische trage wegverbinding die bestaat uit twee afzonderlijke takken en een verbinding vormt vanaf de hoeve Plattesteen 11 naar de Steenputbeek (trage weg met benaming 'Steenputweg') en een verbinding vanaf het hof Plattesteen 13 naar de overbrugging van de Steenputbeek op de Hallerbosstraat (trage weg met benaming 'Plattesteen'). De benamingen werden eerder al goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 25 februari 2025 (ref. 2025_GR_00060)
Het gehucht Plattesteen waarbinnen deze verbindingen liggen wordt gekenmerkt door het natuurrijk landschap in de nabijheid van het Hallerbos. Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) kocht de voorbije jaren heel wat omliggende gronden aan ter herbossing en herwaardering van het natuurgebied. Binnen het kader van Plan Boommarter werd de dienst Stadsontwikkeling - Domeinbeheer op de hoogte gebracht van het voornemen tot het in ere herstellen van de historische voetwegen binnen dit gebied.
In samenspraak met het ANB en de werkgroep Trage Wegen Zuidwest-Brabant werd voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan opgesteld ter herwaardering maar ook ter gedeeltelijke verplaatsing van de trage wegen.
De oorspronkelijke verbindingen liggen hedendaags namelijk in een zeer natte en ecologisch waardevolle zone langsheen de Steenputbeek. Ter bescherming en ter behoud van de ecologische diversiteit en ter verbetering van de toegankelijkheid van dit gebied, werd een voorstel tot verplaatsing van het traject ontworpen dat nu overeenkomstig het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
Herwaardering door verplaatsing van het historisch traject:
De gemeenteraad dient bij een beslissing over de verplaatsing van een gemeenteweg rekening te houden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet.
Om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren en in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen, dienen steden en gemeenten een geïntegreerd beleid te voeren dat onder meer gericht is op:
- de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
- de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Stad Halle voert een beleid ter herwaardering/heropening en bescherming van de trage wegen op haar grondgebied. Deze doelstelling kadert binnen actiepunt B5.1.4 'In stand houden, verbeteren en duurzaam inrichten van voetwegen'.
Het meest noordelijke deel van de historische buurtweg 'Steenputweg' (in deze gecategoriseerd als 'sentier' of 'voetweg' behoudens de atlas der buurtwegen van Halle) tussen de hoeve van Plattesteen 11 en het hof Plattesteen 13, is al meer dan dertig jaar niet meer zichtbaar op het terrein. Het bewijs hiervan wordt geleverd door aanduiding van de theoretische bedding op een verkoopplan uit 1982 van de omliggende percelen opgesteld door gewezen landmeter-expert Johan Vanvolsem.
Op dit plan staat bij de ligging van voetweg nr. 82 het volgende verduidelijkt: 'theoretische ligging, onbestaand op terrein'. Op het terrein zijn echter wel nog oude grenspalen teruggevonden die erop wijzen dat de bedding van de voetweg, dewelke op die specifieke locatie gelijkt loopt met de perceelsgrens, werd afgepaald.
Juridisch gezien houden deze historische buurtwegen pas op met bestaan door de uitvoering van een vigerend overheidsbesluit tot opheffing van de openbare bedding. Gelet hier op heden geen officieel besluit tot opheffing werd bekrachtigd kan besloten worden dat de historische bedding, in de vorm een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang op private gronden, nog steeds bestaat.
De weergave en intekening van de detailplannen uit de atlas der buurtwegen betreft een momentopname uit 1841-1847. Voorliggend voorstel tot verplaatsing van het traject brengt een herwaardering en dus heropening van de verbindingen teweeg waardoor kan gesteld worden dat dit kadert binnen het algemeen belang waarbij de 'toegankelijkheid' en 'verkeersveiligheid' de voornaamste redenen tot verplaatsing zijn, rekening houdende met de actuele functie van de wegverbinding en de ontsluiting voor het traag verkeer. Op een luchtfoto uit 1971 is reeds waarneembaar dat het traject van de meest zuidelijke verbinding 'Plattesteen' richting de Hallerbosstraat reeds feitelijk verplaatst ligt t.o.v. het authentieke traject uit de atlas. Het voorstel tot verplaatsing betreft hier dus ook gedeeltelijk een regularisatie waarbij rekening gehouden werd met de op het terrein zichtbare kenmerken. Dit geldt ook voor een klein deel van het traject van de 'Steenputweg' dat volgens de atlas voor een deel over de opritzone van de hoeve Plattesteen 11 zou moeten lopen. In de praktijk is het wenselijker dat dit deel volledig over omheinde en afgeschermde aanpalend perceel loopt (perceelnummer 52A) dat reeds in eigendom is van stad Halle.
Daarenboven zijn 6 van de 7 rechtstreeks betrokken percelen (voor wat betreft de ontworpen verplaatsing) in eigendom van een overheidsinstantie (meer bepaald 1 perceel in eigendom van stad Halle en 5 percelen in eigendom van het Vlaams Gewest - Agentschap voor Natuur en Bos). Het overige perceel betreft een particuliere eigendom waarop zoals hierboven aangehaald de bedding oorspronkelijk overheen de opritzone loopt. Dit perceel grenst tegenaan het weiland in eigendom van de stad Halle waardoor het logisch is om het traject hier ook te gaan verplaatsen naar het domeingoed van de stad.
Meerwaarde versus minwaarde:
In de meeste gevallen geeft een verplaatsing van een gemeenteweg aanleiding tot een waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden waarop de gemeenteweg gesitueerd is.
Bij de berekening van de waardevermindering of de waardevermeerdering wordt onder meer rekening gehouden met het verschil in venale waarde, de gelijke behandeling van burgers voor de openbare lasten opgelegd in het kader van het algemeen belang, de bestaande openbare en private erfdienstbaarheden, en de vigerende overheidsbesluiten over het grondgebruik.
De waardevermeerdering wordt echter geacht nihil te zijn als de gemeenteweg in de feiten verdwenen is, omdat infrastructuren door of in opdracht van de overheid zijn aangelegd of omdat de gemeenteweg werd bebouwd krachtens een rechtsgeldige, niet-vervallen vergunning die werd verleend vóór 1 september 2019.
Waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van dezelfde eigenaar worden geacht elkaar te neutraliseren.
In deze specifieke casus kan dus gesteld worden dat er geen meerwaarde- of minwaardevergoedingen van toepassing zijn gelet;
- Decreet lokaal bestuur
- Decreet houdende de gemeentewegen
- Collegebeslissing van 9 mei 2025
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 82 'Steenputweg' en 'Plattesteen' en stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan opgesteld door de landmeter-expert in dienst van stad Halle op 10/04/2025 voorlopig vast.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord dat er geen meerwaarde- en/of minwaardevergoedingen van toepassing zijn in dit voorkomend geval.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het opstarten en doorlopen van een openbaar onderzoek.
Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Op 16 juni 2025 staat de algemene vergadering van vzw den AST gepland. De agenda van de algemene vergadering van een EVA-vzw dient vooraf aan de gemeenteraad voorgelegd te worden opdat die zou bepalen hoe de vertegenwoordiger(s) van de stad moeten stemmen in die algemene vergadering.
De agenda bestaat uit:
Er wordt voorgesteld kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van vzw den AST op 16 juni 2025.
- Artikel 245 en volgende van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Collegebeslissing van 9 mei 2025
De gemeenteraad neemt kennis van onderstaande agenda van de bijzondere algemene vergadering van vzw den AST op 16 juni 2025:
Conform de samenwerkingsovereenkomst tussen vzw den AST en de stad Halle dient de jaarrekening van de vzw aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Op 31 december 2024 bedroegen de activa van vzw den AST 22.313,82 euro. Vzw den AST heeft eind 2024 openstaande schulden ter waarde van 18.015,42 euro. Er zijn openstaande vorderingen vanwege vzw den AST ter waarde van 4.812,92 euro.
Dit betekent dat de totale financiële status van vzw den AST eind 2024 9.111,32 euro bedraagt (ter vergelijking de status op 31/12/2023: 5935,15 euro). De samenwerkingsovereenkomst van vzw den AST met de stad Halle voorziet dat er maximaal 10.000 euro mag overgedragen worden naar een volgend boekjaar.
Aan het college van burgemeester en schepenen en nadien de gemeenteraad wordt gevraagd om de rekening 2024 van vzw den AST goed te keuren.
- Artikel 245 en verder van het decreet lokaal bestuur.
- Samenwerkingsovereenkomst met de stad Halle zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 oktober 2020.
De rekening werd aan een volledige controle onderworpen door een financieel deskundige van de stad. Het nazicht is positief. De rekening 2024 geeft de correcte financiële toestand van de vzw weer.
We zien in 2024 enorme verschillen versus de werking 2023 (allen te wijten aan Thevenet jaar):
Ontvangsten € 143.035.88 in 2024 en € 72.098,36 in 2023 (+ 98% - mede door schenking van € 23.020)
Uitgaven € 127.460.76 in 2024 en € 77.104 in 2023 (+65%)
Het resultaat bedraagt + € 15.575,12 op 31/12/2024.
Totaal aan liquide middelen bedroeg € 22.313,20 op 31/12/2024
De uiteindelijke financiële status van vzw den AST op 31/12/2024 wordt herleid naar € 9.111,32 (openstaande vorderingen € 4.812,92/ openstaande schulden € 18.015,42). De samenwerkingsovereenkomst met de stad Halle bepaalt dat er maximaal €10.000 mag overgedragen worden naar een volgend boekjaar.
Het volledige bedrag kan dus worden overgedragen.
De rekening 2024 van vzw den AST wordt goedgekeurd.
Ter info bezorgen wij het college van burgemeester en schepenen, en nadien de gemeenteraad, het jaarverslag 2024 van vzw den AST.
In bijlage vindt u een overzicht van de acties, projecten en verwezenlijkingen van den AST in 2024.
Decreet Lokaal Bestuur
Collegebeslissing van 9 mei 2025
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2024 van vzw den AST.
Novemberwereldmaand is sinds 21 jaar een vaste waarde in onze stad. Een moment waar verschillende verenigingen samen activiteiten organiseren, heel Bottom – up groeien de ideeën tot een heus programma.
Om in november een programma klaar te hebben starten de voorbereidingen meestal na de paasvakantie, ten laatste in mei.
Onze vraag: Is dit project al opgestart en was er al een eerste vergadering? Indien van niet, zal dit evenement no(di)g doorgaan en op welke manier? Wanneer krijgen alle deelnemende partners hierover meer info?
Geachte leden van de gemeenteraad,
Geachte schepen,
Vertoeven langs het kanaal in Halle biedt heel wat voordelen. Het is er aangenaam om rustig te lopen, ontspannen te wandelen en te genieten van de natuur. Toch valt het op dat de mogelijkheden om even te zitten en te rusten eerder beperkt zijn want er zijn jammer genoeg onvoldoende zitbanken langs het kanaal.
Hoewel de stad niet overal eigenaar is van de gronden langs het kanaal, lijkt het me de moeite waard om na te gaan welke mogelijkheden er wel zijn om bijkomende zitbanken te plaatsen. Kan de stad hierin een voortrekkersrol opnemen? En onderzoeken hoe er langs beide kanten van het kanaal meer zitgelegenheid gecreëerd kan worden?
Alvast bedankt voor uw antwoord en met vriendelijke groet,
Mathias Pierquin
Geachte collega's
Op de gemeenteraad van februari deed ik een voorstel voor de opwaardering en de heraanleg van de Voetweg A56 op Stroppen omdat deze in erbarmelijke staat verkeert. De bevoegde schepen, de heer Pieter Busselot, stelde toen dat dit op korte termijn niet kon en dat men zou onderzoeken of dit mogelijk was, zowel logistiek als financieel en op welke termijn.
Mondelinge vraag
Mijn vraag is eenvoudig: wat is de huidige stand van zaken en wat heeft uw onderzoek tot op heden reeds opgeleverd?
Geachte collega’s
Ik ben recent in gesprek geweest met een aantal hulpverleners en wil daarom toch even het thema zorgparkeren onder de aandacht brengen. Ik zou namelijk graag een aantal suggesties doen rond locaties die bijkomende parkeerplaatsen voor zorgverleners kunnen gebruiken, meer bepaald omdat er hier, volgens het werkveld, meerdere zorggebruikers in de directe omgeving wonen.
Bij deze de locaties:
• De Nijverheidsstraat
• De Bergensesteenweg ter hoogte van de appartementsgebouwen nabij Dreamland
• De Jean Jacminstraat ter hoogte van de assistentiewoningen “Huyskensveld”
• De Vandenpeereboomstraat ter hoogte van het station
• De Sint-Rochusstraat ter hoogte van de apotheek en de kinesist
• Het Oudstrijdersplein
• De Molenborre
• Het J. Possozplein
Er is momenteel een mogelijkheid voor inwoners van Halle om een sticker voor zorgparkeren aan te vragen bij de gemeente, zodat zorgverleners zich voor iemands deur of poort kunnen parkeren als die persoon een plekje vrij heeft. Dit systeem blijkt in de praktijk echter niet altijd werkbaar. Veel woningen beschikken niet meer over een poort, of de beschikbare ruimte wordt al ingenomen door andere voertuigen.
Mondelinge vraag:
Kan de stad Halle onderzoeken of er extra zorgparkeerplaatsen kunnen worden voorzien in bovenstaande straten, zodat zorgverstrekkers vlotter toegang krijgen tot hun patiënten?
In 2016 verleende het college van burgemeester en schepenen een stedenbouwkundige vergunning aan de bvba Minerva voor de ontwikkeling van het Elisapark-project. Dit project
omvatte de bouw van drie appartementsgebouwen, een assistentiewoningcomplex, een park en de aanleg van de nodige wegeninfrastructuur tussen de Sint-Rochusstraat en de Dynastiewijk.
In het kader van deze wegeninfrastructuur was ook een parking voorzien, aansluitend op de groenaanleg van het park.
Vandaag is deze parking echter nog niet gerealiseerd, terwijl de appartementen al geruime tijd werden opgeleverd.
Vraag aan het gemeentebestuur:
Hoe zal het bestuur ervoor zorgen dat de beloofde en vergunde parking alsnog gerealiseerd wordt?
Welke stappen worden ondernomen om de naleving van de stedenbouwkundige vergunning af te dwingen?
Nieuwe legislatuur, nieuwe bazen
Hier ben ik opnieuw met de knip in de Biezeweide, zes jaar later
De problemen zijn nog steeds dezelfde, namelijk lange files op de Nijvelsesteenweg en de buurtbewoners die terecht klagen dat ze kilometers moeten omrijden terwijl ze eigenlijk net om de hoek moeten zijn ten gevolge van de knip.
Natuurlijk vergeten we ook de handelaars niet die inkomstenverlies lijden.
In het N-VA verkiezingsprogramma stelden jullie om de knippen in Halle te herzien en aan te pakken, wel nu is het het moment.
Zes jaar geleden stelde Schepen Swalens een “flexibele knip” voor, namelijk met verzinkbare paaltjes en een badgesysteem, dit zou de situatie voor de buurtbewoners al een beetje draaglijker maken.
Ik heb twee vragen :
Zijn jullie bereid om de knip in de Biezeweide op korte termijn te laten verdwijnen, of stellen jullie alternatieven voor om dan vooral de buurtbewoners tegemoet te komen ?
Indien jullie niet bereid zijn om de knip op korte termijn te verwijderen vraag ik een stemming om de knip te vervangen door verzinkbare paaltjes met een badgesysteem om de buurtbewoners enigszins tegemoet te komen.
Op het AOC heeft voormalige burgemeester Snoeck gesteld dat de nieuwe gemeenteraadsleden alles wat RUP-DE Bres betreft kunnen terugvinden op Ides. Er is op Ides helemaal geen geordend dossier te vinden. Wij hebben eerder al per e-mail gevraagd om het volledige dossier RUP DE BRES in te kijken. Daarop mochten wij geen reactie krijgen. Dat verplicht ons om dit op de gemeenteraad te brengen. Kan worden uitgelegd hoe een dossier precies wordt opgebouwd en hoe een dossier kan worden geconsulteerd. Als geen volledig dossier kan worden ingekeken, wordt van de gemeenteraadsleden vereist dat zij weten wat er allemaal in een dossier zit. Op de gemeenteraad heeft mevrouw de burgemeester mij uitgenodigd om een analyse van het project te maken. Het is belangrijk dat dit gebeurt om vast te stellen hoe dit is kunnen mis lopen en de eventuele verantwoordelijkheden te duiden. Zonder dossier is dat natuurlijk een onmogelijke opdracht. Het is nochtans de taak van de gemeenteraad om toezicht uit te oefenen. Wij hebben in Ides de volgende stukken opgezocht maar niet gevonden:
- de oproep, waarop de stad gereageerd heeft om een projectsubsidie aan te vragen voor stadsvernieuwingsproject 'Possozplein-De Bres-Leide';
- de subsidieaanvraag (met bijlagen) voor een projectsubsidie voor het stadsvernieuwingsproject Halle;
- het advies van de multidisciplinaire jury;
- het besluit van de Vlaamse regering waarbij de subsidie is toegekend;
- de bevindingen die de jury als kwaliteitskamer en kwaliteitsbewaker meegedeeld heeft aan de Vlaamse regering;
- het vooruitgangsverslag dat door de stad werd ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur en dat de vooruitgang administratief, financieel en inhoudelijk bespreekt.
- de aanvraag voor de conceptsubsidie voor stadsvernieuwing 'Landschapspark Halle'
- het besluit houdende toekenning van de conceptsubsidie
- de subsidieaanvraag voor de bouw van het nieuwe sportcentrum;
- het besluit houdende toekenning van de subsidie voor het nieuwe sportcentrum
Bedankt om deze keer de stukken wel mee te delen, zodat de bespreking kan georganiseerd worden
Toelichting:
Wereldwijd staan de rechten van de LGBTQI+gemeenschap onder druk. Zo ook in Hongarije, waar het verbod op pride-marsen recentelijk in de grondwet werd verankerd. Dit verbod is niet alleen in strijd met de Europese wetgeving, maar ook met de universele mensenrechten. Een dergelijke wetgeving moedigt de discriminatie van deze gemeenschap actief aan.
Wanneer fundamentele vrijheden en rechten geschonden worden, is het noodzakelijk om een duidelijk signaal uit te sturen. De stad Halle heeft in het verleden reeds blijk gegeven van goede initiatieven om te tonen dat onze stad niet oordeelt over geaardheid en diversiteit omarmt. Zoals de regenboogvlag aan het stadhuis ter gelegenheid van de jaarlijkse dag tegen homofobie, holebi-verenigingen organiseren in onze stad heel wat activiteiten (denk aan het Eurosongfestival in café Lamme Gisj), en we hebben zelfs twee regenboogzebrapaden (en in de toekomst hopelijk drie).
Halle geeft hier het goede voorbeeld en kan, door een brief te sturen naar de overheid en de Hongaarse ambassadeur, opnieuw een krachtig signaal van solidariteit en engagement voor mensenrechten uitsturen.
Voorstel tot Beslissing:
1-De gemeenteraad van Halle beslist om een brief te richten naar de Vlaamse en Federale overheid waarin de stad haar diepe bezorgdheid uit over de recente Hongaarse wetgeving, die het verbod op 'pride' in de grondwet vastlegt en daardoor de discriminatie van LGBTQI+ personen aanmoedigt, wat indruist tegen fundamentele mensenrechten en Europese waarden.Deze brief kan dan via de Hongaarse ambassadeur bezorgd worden aan de Hongaarse overheid.
2-De gemeenteraad beslist dat de stad zich blijvend engageert tegen homofobie
Vorig week kregen we de infokrant "Werken aan de ring.be", uitgegeven door De Werkvennootschap in onze bus.
Onder de rubriek "Volwaardig op- en afrittencomplex voor de A8 in Halle" wordt er een huidige stand van zaken gegeven aangaande dit dossier voor onze stad, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst. In het artikel staat het volgende en ik citeer : "De herinrichting van de A8 in Halle zet een belangrijke stap vooruit. In het voorjaar van 2024 startte De Werkvennootschap, samen met het Departement Omgeving de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (een GRUP). De mobiliteitsoplossing ligt vast : in het oostelijk deel van de A8 komt aan de Welkomstlaan een volwaardig op- en afrittencomplex. De andere op- en afritten op de A8 tussen de Welkomstlaan en het kanaal verdwijnen.
Mijn aandacht werd echter vooral getrokken door hetgeen de stakeholdermanager van De Werkvennootschap meldde en ik citeer : "Op basis van de reacties nemen we enkele bijkomende opties mee in het verdere onderzoek. Zo bekijken we bijvoorbeeld of de Welkomstlaan nog langer verdiept kan worden aangelegd, en of de Halleweg open kan blijven voor lokaal verkeer". De werkvennootschap bestudeert drie alternatieven. De alternatieven verschillen vooral in de mate waarop de A8 overkapt op ingetunneld wordt. Voor elk alternatief worden ook 2 varianten bestudeerd, één met en één zonder lokale verbindingsweg. Dit voorjaar is men van start gegaan met bijkomend onderzoekswerk om een weloverwogen keuze te kunnen maken voor de uiteindelijke herinrichting van de A8.
Gezien de huidige stand van het dossier lijkt het mij nu aangewezen om vanuit de gemeenteraad een klaar en duidelijk standpunt in te nemen betreffende de noodzaak om bij de drie alternatieven telkens te kiezen voor de variant met een lokale verbindingsweg.
Voorstel van beslissing :
De gemeenteraad stelt voor om de drie alternatieven verder te onderzoeken op basis van hun financiële en technische haalbaarheid, maar kiest in elk van deze gevallen resoluut voor de variant met een lokale verbindingsweg.
Tijdens de vorige legislatuur werd er in het kader van het aanmoedigen van inspraak en participatie van Halse burgers aan het beleid van start gegaan met een nieuw project onder de noemer "Idee Zoekt Stad".
De achterliggende gedacht achter dit project was vrij eenvoudig. Wat zou je graag hebben dat er in de stad Halle gerealiseerd wordt ? Waar is er nood aan ? Welke droom heb je om onze stad nog aantrekkelijker en bruisender te maken ?
Door deze eenvoudige vraagstelling kende dit project een groot succes en het aantal ideeën en suggesties was dan ook massaal.
Na het doorlopen van een volledige procedure waarbij de ideeën en suggesties o.a. op hun financiële en technische haalbaarheid werden gescreend, kwamen er uiteindelijke vier projecten uit de bus :
1. De waterspeeltuin
2. De inwonersdrink
3. Film in openlucht
4. Het Rap op Stap kantoor
Voorstel van beslissing :
Gezien de grote betrokkenheid van de burgers en gezien het succes van het project op zich, alsook van de geslaagde realisaties op het terrein, stellen wij voor dat het college die nu volop werk aan het maken is van het meerjarenplan om een dergelijk project (eventueel onder een andere vorm of benaming) opnieuw te voorzien.
Geachte leden van de gemeenteraad,
Geachte schepen,
De zomer staat voor de deur en de temperaturen zullen ongetwijfeld opnieuw stijgen. De waterspeeltuin biedt Halse kinderen een heerlijke plek om te ravotten en af te koelen. Toch is er momenteel weinig beschutting tegen de felle zon, wat gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen.
Zonnecrème blijft een van de meest doeltreffende middelen om kinderen en jongeren te beschermen tegen schadelijke UV-stralen. Daarom stel ik voor dat de stad Halle gratis zonnecrème voorziet aan de waterspeeltuin. Zo kunnen alle kinderen, ongeacht achtergrond of thuissituatie, zich insmeren en veilig spelen.
In het verleden liep er reeds een proefproject rond dit thema, maar dat werd helaas niet verdergezet. Misschien is het nu het juiste moment om deze waardevolle actie nieuw leven in te blazen en de waterspeeltuin jaarlijks te voorzien van zonnecrème.
Aan de raad wordt voorgesteld om gedurende de zomer gratis zonnecrème ter beschikking te stellen aan de waterspeeltuin.
Alvast bedankt voor de overweging.
Mathias Pierquin.
Aanleiding:
De oversteekplaats aan de A8, ter hoogte van de Rodenemweg, blijft een gevaarlijk punt voor zwakke weggebruikers zoals fietsers, voetgangers met kinderwagens of boodschappentrolleys, ouderen met scootmobielen en schoolgaande jeugd.
Voor mensen uit Rodenem en omgeving die zich te voet of met de fiets naar Sint-Rochus willen verplaatsen, maar geen gebruik kunnen maken van de "ijzeren voetgangersbrug", is de huidige situatie bijzonder omslachtig.
Voorstel:
Aan de raad wordt voorgesteld om een doorgang te voorzien tussen de Rodenemweg (Sint-Rochuszijde) en het jaagpad langs het kanaal.
Op 29 maart 2024 nam het toenmalige college van Burgemeester en Schepenen de beslissing om onder andere:
actief te pleiten
bij de Belgische regering voor een rechtvaardige vrede en te
interveniëren voor:
• een onmiddellijk en duurzaam staakt-het-vuren;
• het respecteren van het internationale humanitaire recht door alle partijen in het conflict;
• het toelaten van volledige en volwaardige humanitaire hulp teneinde de humanitaire noodsituatie aan te pakken;
• het eisen dat de blokkade van de Gazastrook wordt opgeheven;
Ik wil het nieuwe bestuur dan ook vragen om de beslissing van toen in praktijk om te zetten en het engagement dat met de stad toen werd genomen met de nieuwe legislatuur verder op te nemen.
Daarom volgend voorstel:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om actief te pleiten
bij de Belgische regering voor een rechtvaardige vrede en te
interveniëren voor:
• een onmiddellijk en duurzaam staakt-het-vuren;
• het respecteren van het internationale humanitaire recht door alle partijen in het conflict;
• het toelaten van volledige en volwaardige humanitaire hulp teneinde de humanitaire noodsituatie aan te pakken;
• het eisen dat de blokkade van de Gazastrook wordt opgeheven;
Op 29 maart 2024 nam het toenmalige college van Burgemeester en Schepenen de beslissing om onder andere:
Ik wil het nieuwe bestuur dan ook vragen om de beslissing van toen in praktijk om te zetten en het engagement dat met de stad toen werd genomen met de nieuwe legislatuur verder op te nemen.
Daarom volgend voorstel:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om producten te weren die afkomstig zijn van Israëlische bedrijven die verdienen aan de bezetting en blokkades van de Palestijnse gebieden.
De Arizona-regering besliste om de werkloosheidsuitkeringen in de tijd te beperken. Vanaf 1 januari 2026 zullen werklozen hun uitkering verliezen na 2 jaar. Die mensen moeten dan gaan aankloppen bij het OCMW voor een leefloon. Daardoor zullen heel wat gemeenten en steden dus hogere kosten hebben én een grotere werklast.
Over wat dat zal betekenen voor Halle, had ik volgende vragen:
Hoeveel Hallenaren zullen hun uitkering verliezen en bij het OCMW moeten aankloppen?
Hoeveel geld zal dit aan de stad kosten?
Wordt er ook extra personeel aangenomen bij het OCMW om die extra dossiers te verwerken?
In functie van de legislatuur 2025 – 2030 , wordt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening samengesteld.
Naast de opdrachten die de GECORO heeft ingevolge de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, kan de GECORO advies geven , opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ordening.
In zitting van 13 december 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen zich uitgesproken over de princiepsbeslissing en samenstelling van de GECORO periode 2025 - 2030
De gemeenteraad besliste in zitting van 7 januari 2025 over de samenstelling van de GECORO: 17 leden waarvan 6 deskundigen inzake de materie ruimtelijke ordening en 11 afgevaardigden uit de maatschappelijke geledingen (werknemersorganisaties, organisaties van de werkgevers en zelfstandigen, landbouworganisaties en natuur , milieu - en cultuurverenigingen). De politieke fracties in de gemeenteraad worden eveneens vertegenwoordigd.
Op de gemeentelijke website, FB en in Halle Info verscheen een oproep. Kandidaten konden schriftelijk ingediend worden tot en met 28 februari 2025. Tevens werden de huidige effectieve en plaatsvervangende leden van de GECORO via mail in kennis gesteld van de nieuwe oproep. Er werd via mail rondvraag gedaan bij de verschillende politieke fracties naar hun politieke afgevaardigden. Er werd steeds de aandacht gevraagd op de evenredige vertegenwoordiging van mannen en vrouwen binnen de samenstelling van de GECORO.
De GECORO is samengesteld door deskundigen, afgevaardigden van maatschappelijke geledingen en met afgevaardigden van de politieke fracties:
Volgende 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen voor 28 februari 2025 en volgens indieningsdatum opgenomen :
-Benoit Denayer stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat is projectleider ontwikkeling en bouw en heeft beroepsmatig een duidelijke link met ruimtelijke ordening. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Tevens een gewezen lid van de GECORO in de vorige legislatuur. Woonachtig te Halle. Gelet op het voorgaande, gelet op de ervaring met betrekking tot werking en rol van de GECORO, gelet op de beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen als lid van de GECORO en het feit dat er 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
-Dirk Dedoncker stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat heeft ervaring als zelfstandig adviseur mobiliteit , heeft raakvlakken met ruimtelijke projecten en plannen. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Tevens een gewezen lid van de GECORO in de vorige legislatuur. Woonachtig te Halle. Gelet op voorgaande argumentatie en de motivering in de kandidatuurstelling, de verworven expertise en de ervaring met betrekking tot werking en rol van de GECORO wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid van de GECORO.
-Bart Nachtegael stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat is sociaal adviseur wonen en beleidsmedewerker wonen voor de intergemeentelijke samenwerking Woonwinkel Pajottenland en heeft enige notie van ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Gelet op het voorgaande, gelet op het decretale maximum van 17 GECORO-leden voor gemeenten met een inwonersaantal tussen de 30.000 en 50.000 inwoners, gelet op de daaruit voortvloeiende beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen en 11 vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen, gelet op het feit dat er voor de 6 deskundigen maar 5 plaatsvervangende leden worden gezocht omdat de voorzitter geen plaatsvervanger heeft en gelet op het feit dat de overige kandidaten meer ervaring en affiniteit hebben met stedenbouw en ruimtelijke planning en/of de werking van de GECORO wordt voorgesteld kandidatuur niet te weerhouden als lid van de GECORO.
-Alexander Willems stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: is beroepsmatig actief binnen het vastgoedkantoor Claes & Willems. Heeft beroepsmatig wel een link met ruimtelijke ordening maar vanuit een specifieke insteek als immo-makelaar. Niet echt het profiel dat wordt weerhouden bij de samenstelling van een GECORO. Advies wordt dan ook gegeven om deze kandidaat niet op te nemen. Werkzaam te Halle. Gelet op het voorgaande, gelet op het decretale maximum van 17 GECORO-leden voor gemeenten met een inwonersaantal tussen de 30.000 en 50.000 inwoners, gelet op de daaruit voortvloeiende beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen en 11 vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen, gelet op het feit dat er voor de 6 deskundigen maar 5 plaatsvervangende leden worden gezocht omdat de voorzitter geen plaatsvervanger heeft en gelet op het feit dat de overige kandidaten een bredere kijk hebben op stedenbouw en ruimtelijke planning en/of ervaring hebben met de werking van de GECORO wordt voorgesteld kandidatuur niet te weerhouden als lid van de GECORO.
-Ludwig Triest stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat is Emeritus aangesteld aan ULB ivm onderzoek. Heeft beroepsmatig expertise inzake MER’s, GNOP’s. Tevens een gewezen lid van de GECORO in de vorige legislaturen 2001 en 2013. Gewezen voorzitter milieuraad. Woonachtig te Halle. Gelet op voorgaande argumentatie en de motivering in de kandidatuurstelling, de verworven expertise en de ervaring met betrekking tot werking en rol van de GECORO wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid van de GECORO.
-Yasmine De Smet stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: Heeft beroepsmatig als architect en leerkracht bouw raakvlakken met ruimtelijke projecten en plannen. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Gelet op voorgaande argumentatie en de motivering in de kandidatuurstelling, de verworven expertise als architect in het bijzonder met betrekking tot ruimtelijke ordening en stedenbouw en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid van de GECORO.
-Dirk Pieters stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat heeft over de materie ruimtelijke ordening dertig jaar de politieke verantwoordelijkheid uitgeoefend. Heeft een duidelijke link met ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Gelet op voorgaande argumentatie, de verworven expertise en de ervaring met betrekking tot de werking van een stadsbestuur enerzijds en de rol van de GECORO anderzijds wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid van de GECORO.
-Maarten Parent stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat heeft als geograaf van opleiding affiniteit met de manier waarop de samenleving omgaat met de omgeving. Behaalde master in Geography aan VUB en KUL gespecialiseerd in de fysische geografie. Beroepsmatig leerkracht aardrijkskunde in 2e en 3e graad HHC. Gelet op het voorgaande, gelet op de verworven expertise die ruimtelijk inzicht vereisen, gelet op de beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen als lid van de GECORO en het feit dat er 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
-Isabelle Loris stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: gewezen lid van de GECORO in de vorige legislaturen. Heeft dus kennis van zaken. Met een achtergrond als geograaf, ruimtelijke planner en stedenbouwkundige en reeds jaren werkzaam in beleidsvoorbereiding bij de Vlaamse Overheid en recenter ook onderzoek op vlak van ruimtelijke ordening en in het bijzonder in relatie tot het woonbeleid duidelijke raakvlakken met en kennis inzake ruimtelijke ordening. Is oud voorzitter van de GECORO 2019- 2024. Woonachtig te Halle. Uit navraag bij mevrouw Loris blijkt dat ze de taak als voorzitter gerust opnieuw op haar wil nemen. Gelet op voorgaande argumentatie en de motivering in de kandidatuurstelling, de verworven expertise, ervaring als voorzitter met betrekking tot werking en rol van de GECORO en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid en voorzitter van de GECORO.
-Rik Houthuys stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: Van opleiding geograaf. Gewezen lid van de GECORO in de vorige legislaturen. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Gelet op het voorgaande, gelet op de ervaring met betrekking tot werking en rol van de GECORO, gelet op de beslissing van de gemeenteraad 6 deskundigen aan te stellen als lid van de GECORO en het feit dat er 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
-Gwendolyn Denayer stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: kandidaat is meer dan 10 jaar beroepsmatig actief geweest als architect bij grotere projecten in de omgeving van Halle en nu actief als projectmanager bouw. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Tevens gewezen lid van de GECORO in de vorige legislatuur. Gelet op voorgaande argumentatie en de motivering in de kandidatuurstelling, de verworven expertise, ervaring met betrekking tot werking en rol van de GECORO en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als effectief lid van de GECORO.
-Jean-Pol Borremans stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: Heeft beroepsmatig als architect - meer dan 50 jaar ervaring - raakvlakken met ruimtelijke projecten en plannen. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Beweegreden om zich kandidaat te stellen is op basis van argumentatie in kandidatuurstelling minder duidelijk. Gelet op voorgaande argumentatie, gelet op de verworven expertise als architect, gelet op de beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen als lid van de GECORO en het feit dat er 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
-Kris Van Belle stelt zich kandidaat deskundige.
Voorstel: Heeft beroepsmatig als architect raakvlakken met ruimtelijke projecten en plannen. Kennis inzake ruimtelijke ordening. Woonachtig te Halle. Geen gewezen lid van de GECORO in de vorige legislatuur. Gelet op het voorgaande, gelet op de verworven expertise inzake ruimtelijke ordening als architect, gelet op de beslissing van de gemeenteraad om 6 deskundigen aan te stellen als lid van de GECORO en het feit dat er 13 kandidatuurstellingen werden ontvangen en gelet op de regeling inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen wordt voorgesteld kandidatuur te weerhouden als plaatsvervangend lid van de GECORO.
Op 11 maart 2025 werd ook nog interesse geuit in de oproep voor kandidatuurstelling door de heer Stijn Heremans maar werd geantwoord dat er reeds meer kandidaturen waren dan vacante plaatsen en er geen laattijdige kandidaturen zouden worden aanvaard.
Gezien de motivaties en argumentaties van alle kandidaat-deskundigen geeft dit volgend voorstel van overzichtslijst volgens indieningsdatum
- Benoit Denayer (plaatsvervangend lid)
- Dirk Dedoncker (effectief lid)
- Bart Nachtegael (niet te weerhouden)
- Alexander Willems (niet te weerhouden)
- Ludwig Triest (effectief lid)
- Yasmine De Smet (effectief lid)
- Dirk Pieters (effectief lid)
- Maarten Parent (plaatsvervangend lid)
- Isabelle Loris (effectief lid)
- Rik Houthuys (plaatsvervangend lid)
- Gwendolyn Denayer (effectief lid)
- Jean-Pol Borremans (plaatsvervangend lid)
- Kris Van Belle (plaatsvervangend lid)
2. Politieke vertegenwoordigers
Volgende meldingen van politieke afgevaardigden werden ontvangen :
Vooruit : Marc Boschmans
Visie Halle: Luk Pissens
CD&V: Kris Weemaels
N-VA: Lies Allonsius
Groen: Mathias Vandevoort
PvdA: Robin Van der Smissen
Vlaams Belang: Eddy Bogaerts
3. Maatschappelijke geledingen:
Gezien volgende kandidaten werden voorgedragen uit de maatschappelijke geledingen :
Namens werknemers:
ACV: de heer Jean-Claude Dedobbeleer met als plaatsvervanger de heer Jonas De Leener
ABVV: mevrouw Justyna Fabis met als plaatsvervanger (geen kandidaat)
ACLVB : mevrouw Anja Deridder met als plaatsvervanger de heer Willy Danau
Namens VOKA:
- de heer Maarten Meerts met als plaatsvervanger de heer Johan Nolmans
- Mevrouw Lisa Van Damme met als plaatsvervanger de heer Roel Beyl
Namens Unizo:
- de heer Frank Roobaert met als plaatsvervanger mevrouw Christine Deckx
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond:
- de heer Michel De Baerdemaeker met als plaatsvervanger de heer Yves Debandt
Namens Algemeen Boerensyndicaat:
- de heer Dominique Van den Keybus met als plaatsvervanger de heer Geert Suenens
Namens natuur- en milieuverenigingen:
- mevrouw Christine Goessens met als plaatsvervanger de heer Christian Housiaux
- de heer Jan Houthuys met als plaatsvervanger de heer Johan De Baets
Namens de culturele verenigingen:
mevrouw Annie Van Cauwenberghe met als plaatsvervanger de heer Hilaire De Crem.
4. Voorstel tot invulling:
Volgens de ingediende kandidaturen, argumentaties, titels ,verdiensten , en de adviezen geeft dit volgend voorstel van samenstelling deskundigen :
4.1. Deskundigen
Effectieve leden deskundigen
1.Isabelle Loris (voorzitter)
2. Dirk Dedoncker
3. Yasmine De Smet
4. Ludwig Triest
5. Gwendolyn Denayer
6. Dirk Pieters
Plaatsvervangende leden
1. geen vervanger van de voorzitter (decreet)
2. Rik Houthuys
3. Jean-Pol Borremans
4. Maarten Parent
5. Benoit Denayer
6. Kris Van Belle
De cijfers geven de koppeling tussen beide leden aan (indien een effectief lid afwezig is, wordt het plaatsvervangend lid tijdelijk effectief lid).
4.2. Politieke vertegenwoordigers
Vooruit : Marc Boschmans
Visie : Luc Pissens
CD&V: Kris Weemaels
N-VA: Lies Allonsius
Groen: Mathias Vandevoort
PvdA: Robin Van der Smissen
Vlaams Belang: Eddy Bogaerts
4.3. Maatschappelijke geledingen:
Volgens de ingediende kandidaturen geeft dit volgend voorstel van samenstelling maatschappelijke geledingen :
Namens werknemers:
ACV: de heer Jean-Claude Dedobbeleer met als plaatsvervanger de heer Jonas De Leener
ABVV: mevrouw Justyna Fabis met als plaatsvervanger (geen kandidaat)
ACLVB : mevrouw Anja Deridder met als plaatsvervanger de heer Willy Danau
Namens VOKA:
- de heer Maarten Meerts met als plaatsvervanger de heer Johan Nolmans
- Mevrouw Lisa Van Damme met als plaatsvervanger de heer Roel Beyl
Namens Unizo:
- de heer Frank Roobaert met als plaatsvervanger mevrouw Christine Deckx
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond:
- de heer Michel De Baerdemaeker met als plaatsvervanger de heer Yves Debandt
Namens Algemeen Boerensyndicaat:
- de heer Dominique Van den Keybus met als plaatsvervanger de heer Geert Suenens
Namens natuur- en milieuverenigingen:
- mevrouw Christine Goessens met als plaatsvervanger Christian Housiaux
- de heer Jan Houthuys met als plaatsververvanger Johan De Baets.
Namens de culturele verenigingen:
mevrouw Annie Van Cauwenberghe met als plaatsvervanger de heer Hilaire De Crem.
4.4. Conclusie:
Dit alles geeft als mogelijke samenstelling (aan de hand van de CV's, argumentaties, evenredige samenstelling man-vrouw binnen de effectieve leden) binnen de effectieve leden GECORO 2025 - 2030 en plaatsvervangende leden 2025 - 2030
Effectieve leden deskundigen
1. Isabelle Loris (voorzitter)
2. Dirk Dedoncker
3. Yasmine De Smet
4. Ludwig Triest
5. Gwendolyn Denayer
6. Dirk Pieters
Plaatsvervangende leden
1. geen vervanger van de voorzitter (decreet)
2. Rik Houthuys
3. Jean-Pol Borremans
4. Maarten Parent
5. Benoit Denayer
6. Kris Van Belle
Effectieve leden maatschappelijke geledingen
ACV: de heer Jean-Claude Dedobbeleer
ABVV : mevrouw Justyna Fabis
ACLVB: mevrouw Anja Deridder
Namens VOKA : de heer Maarten Meerts en mevrouw Lisa Van Damme
Namens Unizo : de heer Frank Roobaert
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond : de heer Michel De Baerdemaeker
Namens Algemeen Boerensyndicaat : de heer Dominique Van den Keybus
Namens de natuur en milieuverenigingen : Mevrouw Christine Goessens en de heer Jan Houthuys
Namens de culturele verenigingen : Mevrouw Annie Van Cauwenberghe
Plaatsvervangende leden maatschappelijke geledingen
ACV : de heer Jonas De Leener
ABVV : geen kandidaat
ACLVB: de heer Willy Danau
Namens VOKA : de heer Johan Nolmans en Roel Beyl
Namens Unizo : mevrouw Christine Deckx
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond : de heer Yves Debandt
Namens Algemeen Boerensyndicaat : Geert Suenens
Namens de natuur en milieuverenigingen : Christian Housiaux en de Johan De Baets
Namens de culturele verenigingen : de heer Hilaire De Crem.
5. Presentiegelden
Aan de leden van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening worden overeenkomstig artikel 2 van het BVR dd.19.05.2000 en latere wijzigingen presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend. Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad of de gemeenteraden van de gemeenten die aan de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening deelnemen.
Gezien deze wijziging dient ook voor de GECORO de gemeenteraad zich uit te spreken over de presentiegelden. Voorgesteld wordt om het systeem van de raadscommissies over te nemen met name :
- voorzitter : 265,24 euro (gekoppeld aan spilindex 138,01)
- ondervoorzitter (bij afwezigheid van de voorzitter) : 265,24 (gekoppeld aan spilindex 138,01)
- lid : 176,83 euro (gekoppeld aan spilindex 138,01)
Deze presentiegelden worden betaald via budget op registratiesleutel 61300050/06000
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening , artikel 1.3.3.
Huishoudelijk reglement GECORO , 10.09.2019
Besluit van de Vlaamse Regering dd. 19.05.2000, gewijzigd dd.07.09.2018: regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Collegebeslissing van 11 april 2025
Er is € 7.455 beschikbaar op ST:61300020-06000 voor betaling van de presentiegelden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling GECORO periode 2025 - 2030 bestaande uit effectieve leden deskundigen :
1. Mevrouw Isabelle Loris;
2. De heer Dirk Dedoncker
3. Mevrouw Yasmine De Smet
4. De heer Ludwig Triest
5. Mevrouw Gwendolyn Denayer
6. De heer Dirk Pieters
De gemeenteraad gaat akkoord mevrouw Isabelle Loris aan te duiden als voorzitter Gecoro periode 2025 - 2030.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling Gecoro periode 2025 - 2030 - plaatsvervangende leden deskundigen :
1. geen vervanger van de voorzitter;
2. De heer Rik Houthuys;
3. De heer Jean-Pol Borremans;
4. De heer Maarten Parent;
5. De heer Benoit Denayer;
6. De heer Kris Van Belle.
De gemeenteraad gaat akkoord dat de cijfers voor de naam van de effectieve en plaatsvervangende deskundigen de koppeling geeft tussen beide leden. Indien een effectief lid afwezig is, wordt het plaatsvervangend lid tijdelijk een effectief lid.
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling Gecoro periode 2025 - 2030 - effectieve leden afgevaardigden maatschappelijke geledingen:
ACV: de heer Jean-Claude Dedobbeleer
ABVV : mevrouw Justyna Fabis
ACLVB: mevrouw Anja Deridder
Namens VOKA : de heer Maarten Meerts en mevrouw Lisa Van Damme
Namens Unizo : de heer Frank Roobaert
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond : de heer Michel De Baerdemaeker
Namens Algemeen Boerensyndicaat : de heer Dominique Van den Keybus
Namens de natuur en milieuverenigingen : Mervouw Christine Goessens en de heer Jan Houthuys
Namens de culturele verenigingen : Mevrouw Annie Van Cauwenberghe
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenstelling Gecoro periode 2025 - 2031 - plaatsvervangende leden afgevaardigden maatschappelijke geledingen:
ACV : de heer Jonas De Leener
ABVV : geen kandidaat
ACLVB: de heer Willy Danau
Namens VOKA : de heer Johan Nolmans en Roel Beyl
Namens Unizo : mevrouw Christine Deckx
Namens Bedrijfsgilde Boerenbond : de heer Yves Debandt
Namens Algemeen Boerensyndicaat : de heer Geert Suenens
Namens de natuur en milieuverenigingen : de heer Christian Housiaux en de heer Johan De Baets
Namens de culturele verenigingen : de heer Hilaire De Crem.
De weerhouden effectieve en plaatsvervangende leden worden schriftelijk in kennis gesteld na de gemeenteraadsbeslissing.
De gemeenteraad neemt kennis van de afgevaardigden politieke fracties :
Vooruit : Marc Boschmans
Visie Halle: Luc Pissens
CD&V: Kris Weemaels
N-VA: Lies Allonsius
Groen: Mathias Vandevoort
PvdA: Robin Van der Smissen
Vlaams Belang: Eddy Bogaerts
De gemeenteraad gaat akkoord om de presentiegelden vast te leggen overeenkomstig deze van de raadscommissies, met name :
- voorzitter : 265,24 euro (gekoppeld aan spilindex 138,01)
- ondervoorzitter (bij afwezigheid van de voorzitter) : 265,24 (gekoppeld aan spilindex 138,01)
- lid : 176,83 euro (gekoppeld aan spilindex 138,01)