Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

2025_VVB_00023 - Voorstel tot beslissing van raadslid Marc Snoeck: Volwaardig op- en afrittencomplex voor de A8 in Halle

Gemeenteraad
di 27/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Eunice Yahuma, voorzitter; Bertrand Demiddeleer; Marc Snoeck; Peggy Massien; Pieter Busselot; Hedwig Van Rossem; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Sven Pletincx; AndrĂ© Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Johan De Smet; Mathias Pierquin; Moustapha Akkouh; Lies Allonsius; Hilde De Poorter; Jan Ghysels; Nancy Hanssens; Kevin Kestemont; Anneke Marin; Hans Sinnaeve; Ulla Walravens; Jan De Winne, Algemeen directeur

Afwezig

Andy De Brouwer

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Eunice Yahuma, voorzitter
2025_VVB_00023 - Voorstel tot beslissing van raadslid Marc Snoeck: Volwaardig op- en afrittencomplex voor de A8 in Halle 2025_VVB_00023 - Voorstel tot beslissing van raadslid Marc Snoeck: Volwaardig op- en afrittencomplex voor de A8 in Halle

Motivering

Indiener(s)

Marc Snoeck

Gericht aan

Eunice Yahuma

Tijdstip van indienen

do 22/05/2025 - 16:41

Toelichting

Vorig week kregen we de infokrant "Werken aan de ring.be", uitgegeven door De Werkvennootschap in onze bus.
Onder de rubriek "Volwaardig op- en afrittencomplex voor de A8 in Halle" wordt er een huidige stand van zaken gegeven aangaande dit dossier voor onze stad, maar er wordt ook gekeken naar de toekomst.  In het artikel staat het volgende en ik citeer : "De herinrichting van de A8 in Halle zet een belangrijke stap vooruit.  In het voorjaar van 2024 startte De Werkvennootschap, samen met het Departement Omgeving de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (een GRUP).  De mobiliteitsoplossing ligt vast : in het oostelijk deel van de A8 komt aan de Welkomstlaan een volwaardig op- en afrittencomplex.  De andere op- en afritten op de A8 tussen de Welkomstlaan en het kanaal verdwijnen.

Mijn aandacht werd echter vooral getrokken door hetgeen de stakeholdermanager van De Werkvennootschap meldde en ik citeer : "Op basis van de reacties nemen we enkele bijkomende opties mee in het verdere onderzoek.  Zo bekijken we bijvoorbeeld of de Welkomstlaan nog langer verdiept kan worden aangelegd, en of de Halleweg open kan blijven voor lokaal verkeer".  De werkvennootschap bestudeert drie alternatieven.  De alternatieven verschillen vooral in de mate waarop de A8 overkapt op ingetunneld wordt.  Voor elk alternatief worden  ook 2 varianten bestudeerd, één met en één zonder lokale verbindingsweg.  Dit voorjaar is men van start gegaan met bijkomend onderzoekswerk om een weloverwogen keuze te kunnen maken voor de uiteindelijke herinrichting van de A8.

Gezien de huidige stand van het dossier lijkt het mij nu aangewezen om vanuit de gemeenteraad een klaar en duidelijk standpunt in te nemen betreffende de noodzaak om bij de drie alternatieven telkens te kiezen voor de variant met een lokale verbindingsweg.

Voorstel van beslissing :

De gemeenteraad stelt voor om de drie alternatieven verder te onderzoeken op basis van hun financiële en technische haalbaarheid, maar kiest in elk van deze gevallen resoluut voor de variant met een lokale verbindingsweg.