Dikke Bertha, de LiDAR-flitspaal, verdwijnt uit het Halse straatbeeld.
Die had weinig effect op de verkeersveiligheid.
Verkeersveiligheid verdient de nodige aandacht en daarom heb ik dus vragen bij de alternatieven voor de flitspaal. Jullie willen immers inzetten op onaangekondigde flitscontroles door de politie en de uitrol van trajectcontroles. Mijn vragen daarbij zijn de volgende:
1) Hoe ziet het stadsbestuur de uitrol van de trajectcontroles? Zijn er al concrete plannen waarover u meer details kunt delen? Zullen jullie voor deze trajectcontroles samenwerken met een privé-bedrijf, zoals bij de flitspaal het geval was. Zo ja, welke criteria zullen worden gehanteerd om zo’n samenwerking te selecteren en te evalueren?
2) Ten slotte ben ik ook benieuwd naar het verwachte verschil in effect tussen de vroegere flitspaal en de nieuwe aanpak van onaangekondigde flitscontroles door de politie. De controles van Dikke Berta hadden te weinig effect op de verkeersveiligheid. Waarom zouden flitscontroles door de politie een ander effect hebben?