Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 5 juli 2022, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.
Elk jaar worden de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens de volgende formule:
nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.
De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018 en de nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand september die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de vergoedingen.
De verkregen resultaten worden naar de hogere tien eurocent afgerond.
Het stadsbestuur ziet zich genoodzaakt om de tarieven van de belasting voor afgifte identiteitsbewijzen, paspoorten, trouwboekjes, uittreksels aan te passen.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41 14°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
Het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en de diverse uitvoeringsbesluiten
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen
Omzendbrief Tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2025
Besluit gemeenteraad 23 januari 2024 - belasting op afleveren administratieve stukken
Collegebeslissing van 14 maart 2025
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een contante belasting geheven op het afleveren van identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes, rijbewijzen en nieuwe PIN- en PUK-codes door de Halse stadsdiensten.
De stad betaalt de kosten voor identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes en rijbewijzen en zal ze doorrekenen aan de belanghebbenden.
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Er geldt een vrijstelling van belasting op de afgifte van een nieuwe PIN- en PUK-code voor Kids-ID’s en voor niet-geactiveerde kaarten.
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken op eigen verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingsbedrag vermeld is. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen, die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag, het bedrag van de belasting in bewaring geven, indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
De belasting op trouwboekjes is te betalen op het ogenblik van de huwelijksaangifte.
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025 en vervangt het reglement van 23 januari 2024.