Op 20 november 2020 werd het masterplan veilige schoolomgevingen goedgekeurd. Voor 2024 werden volgende vier scholen geselecteerd:
De maatregelen voor de Jean Jacminstraat en de Heerweg werden al goedgekeurd. In deze nota worden de maatregelen voor de Lenniksesteenweg voorgelegd.
Per school werd er een participatietraject opgestart waarbij zowel de ouders, leerkrachten als kinderen werden bevraagd op basis van twee bevragingen (1 voor ouders en leerkrachten én 1 voor de kinderen). De stad stelde de bevragingen op en de school verdeelde ze. De bevragingen werden door de 4 scholen na verschillende herhalingen niet teruggestuurd.
Subsidie Vlaamse Overheid
Gemeenten en steden kunnen bij de Vlaamse Overheid subsidies aanvragen voor projecten die de verkeersveiligheid van schoolomgevingen verbeteren. Die subsidies zijn gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen.
De subsidie bedraagt maximaal 50% van de uitgaven die voor de subsidie in aanmerking komen, met een maximum van 25.000 euro (inclusief btw) per schoolomgeving.
De stadsdiensten ontvangen herhaaldelijke meldingen van ouders over verkeershinder rondom de schoolpoorten. De meldingen wijzen voornamelijk op wagens en grotere voertuigen die met onaangepaste snelheid rijden en slechte oversteekbaarheid voor voetgangers. Er werden ook meldingen gemaakt over trillingen en geluidshinder. De voorgestelde maatregelen werden uitgewerkt op basis van de opmerkingen en suggesties van de schooldirectie, de ouders, de schoolgaande kinderen en de politie.
1. Concrete maatregelen:
Implementatie van een asverschuiving door middel van plantbakken. Dit dwingt het verkeer om één rijvak te gebruiken waardoor slechts één voertuig tegelijk kan passeren. Wanneer na evaluatie beslist wordt om deze situatie te bestendigen, zullen de plantenbakken vervangen worden door plantvakken met hoge rand. De beplanting zal dan steeds laag gehouden worden om de zichtlijnen te verzekeren. Het verkeer dat het obstakel tegenkomt, wordt herleid door middel van een verdrijvingsvlak. Om doorstroming te garanderen ter hoogte van de zuidelijke asverschuiving wordt een markering voorzien bij de bushalte aan de kant van de oneven huisnummers. Op deze manier is het duidelijk voor de buschauffeur waar hij het minst het verkeer hindert wanneer hij parkeert.
Ter hoogte van de plantenbak/plantvak zal de rijbaan 4m breed zijn in functie van doorgang van landbouwvoertuigen.
2. Attentieverhogende elementen
Op een afstand van 3 meter van de oprit van huisnummer 638 zal een 3D Basiel (Basiel met fluohesje) geplaatst worden ter hoogte van de oversteekplaats. Dit is bedoeld om de aandacht van bestuurders te trekken en hen bewust te maken dat ze zich in een schoolomgeving bevinden.
Aan beide zijden van de oversteekplaats worden er twee afzethekken geplaatst in de kleuren van de stad. De afzethekken worden aan beide zijden van het zebrapad geplaatst om kinderen te stimuleren het zebrapad te gebruiken.
Het begin en einde van de schoolzone wordt aangeduid door het aanbrengen van opvallende grondmarkering in de stadskleuren ter hoogte van het huisnummer 625 en ter hoogte van huisnummer 622.
_____
Deze proefopstelling is bedoeld om informatie te verzamelen die de situatie tijdens schooluren veiliger moet maken, zonder de doorstroom buiten de schooluren te belemmeren. De proefopstelling loopt tot het einde van dit schooljaar en zal eind juni worden verwijderd. De zomervakantie zal worden gebruikt om de resultaten te evalueren en op basis hiervan zal een definitievere oplossing gevonden worden.
_____
Alternatieve oplossing:
Een middeneiland met een zig-zag oversteek werd onderzocht maar dit zou de beschikbare parkeerruimte sterk beperken.
Handhaving:
Voor de handhaving van de zone 30 in Breedhout kan er gekeken worden of het mogelijk is te werken met trajectcontrole.
De afstand van de zone 30 op de Lenniksesteenweg (incl. kruispunt met Bruegellaan) is ongeveer 220 meter, wat onvoldoende is voor het inrichten van een trajectcontrole (richtafstand is 500m).
Het college gaat akkoord om de subsidieaanvraag "Veilige Schoolomgevingen" in te dienen bij de Vlaamse Overheid en de bestelling van attentieverhogende elementen te plaatsen.
Op de Lenniksesteenweg, vóór de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 621, wordt een asverschuiving aangelegd langs de kant van de onpare huisnummers door plaatsing van een plantenbak.
Vóór het obstakel wordt een verdrijvingsvlak gemarkeerd om het verkeer te leiden. De plantenbak wordt ook uitgerust met reflectoren en een verkeersbord D1c.
Op de Lenniksesteenweg, vóór de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 622, wordt een asverschuiving aangelegd langs de kant van de pare huisnummers door middel van een plantenbak.
Vóór het obstakel wordt een verdrijvingsvlak gemarkeerd om het verkeer te leiden. De plantenbak wordt ook uitgerust met reflectoren en een verkeersbord D1c.
Op de Lenniksesteenweg wordt er grondmarkering "BUS" aangebracht ter hoogte van huisnummer 613.
Het begin en einde van de schoolzone wordt aangeduid door het aanbrengen van opvallende grondmarkering in de stadskleuren ter hoogte van het huisnummer 625 en ter hoogte van huisnummer 622.
Dit tijdelijk aanvullend reglement wordt gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente conform art. 286-288 van het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en wordt ter kennisgeving aan het Departement MOW overgemaakt via een melding in het digitaal loket.
Dit tijdelijk aanvullend reglement treedt onmiddellijk na bekendmaking in werking.
De proefopstelling wordt geëvalueerd op het einde van het schooljaar.