De stad Halle is stichtend lid van de vzw ‘Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen’ opgericht op 21 maart 2024. Op dezelfde dag ondertekende ons lokaal bestuur de samenwerkingsovereenkomst Nationaal Park Brabantse Wouden, die onder andere de financiering van het park regelt.
De oprichtingsakte en de samenwerkingsovereenkomst, samen gelezen met het regelgevend kader voor de Vlaamse parken, regelen de governance van het Nationaal Park.
Elk van de 12 lokale besturen van de Brabantse Wouden is in de Algemene Vergadering vertegenwoordigd met één vaste stemgerechtigde vertegenwoordiger en één plaatsvervanger (art 14). Volgens ditzelfde artikel 14 dient het te gaan over een gemandateerd lid. En zowel vertegenwoordiger als plaatsvervanger dienen gemeenteraadslid te zijn.
Gelet op de installatie van de nieuwe gemeenteraden bij de lokale besturen is een nieuwe aanwijzing van gemandateerde gemeenteraadsleden aangewezen als vertegenwoordiger én als plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
Elk van de 12 lokale besturen van de Brabantse Wouden kan bovendien één kandidaat bestuurder voordragen om opgenomen te worden in het bestuursorgaan. Binnen deze lijst van (maximaal) 12 kandidaten zullen 6 bestuurders, die tevens gemeenteraadslid moeten zijn, effectief worden bekrachtigd (artikel 22). Dit gebeurt door de Algemene Vergadering (artikel 15). De eerstkomende algemene vergadering die over de bekrachtiging van bestuurders kan beslissen gaat door op 28 februari 2025.
De bestuurders hebben een mandaat voor hoogstens 6 jaar, dat - volgens de statuten - afgestemd wordt op de BBC-cyclus (artikel 22). Uittredende bestuurders zijn herbenoembaar.
Op de algemene vergadering van 28 februari 2025 wordt ook een statutenwijziging voorgesteld waarbij het zesjarige mandaat van bestuurder niet gekoppeld blijft aan de BBC-cyclus, zoals de statuten (artikel 22) heden bepalen, maar aan de start van een nieuwe lokale legislatuur - de installatie van nieuwe gemeenteraden.
De statuten voorzien dat de Algemene Vergadering (verder AV), die minstens 4 x per jaar vergadert, de volledige inhoudelijke sturing waarneemt. De AV is met andere woorden exclusief bevoegd voor de inhoudelijke besluitvorming over de doelstellingen en de projecten van de vzw. De lokale besturen hebben in deze AV, statutair verankerd, minstens de helft van de stemmen. Momenteel heeft elk lokaal bestuur 1 stem via één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger.
De statuten voorzien dat het Bestuursorgaan (verder BO), dat frequent vergadert, ertoe gehouden is te werken binnen het inhoudelijke en budgettaire kader dat door de Algemene Vergadering wordt uitgezet voor de inhoudelijke doelstellingen en projecten. Het BO wordt beperkt tot 12 bestuurders waarvan 6 bestuurders namens de lokale besturen. Elk lokaal bestuur heeft dan ook de mogelijkheid één bestuurder voor te dragen, waarna de Algemene Vergadering van 28 februari 2025 de 6 bestuurders namens de lokale besturen zal aanduiden.
Volgens het parkendecreet en de statuten dienen de gemeentelijke vertegenwoordigers in de AV én de gemeentelijke bestuurders in het BO gemeenteraadsleden te zijn.
De ambtelijke vertegenwoordiging van ons lokaal bestuur binnen de Brabantse Wouden verloopt via een omvangrijke beheerstructuur met themagroepen en een initiatiefgroep.
De installatie van nieuwe gemeenteraden in december 2024 geeft aanleiding tot een nieuwe mandatering van vertegenwoordigers en plaatsvervangers binnen de algemene vergadering en een (eventuele) nieuwe voordracht van een kandidaat bestuurder voor het bestuursorgaan van de vzw Nationaal Park Brabantse Wouden vzw.
De koppeling van de 6 jarige periodes voor het mandaat van bestuurders in de statuten (art 22) is in de praktijk weinig doordacht. De statuten bepalen dat “het mandaat van een bestuurder eindigt wanneer een bestuurder gedurende één jaar niet heeft deelgenomen aan de vergaderingen van het Bestuursorgaan, alsook door het verstrijken van het mandaat of door overlijden, door vrijwillig ontslag, door afzetting door de Algemene Vergadering, zodra een lid de hoedanigheid verliest of niet meer voldoet aan de voorwaarden krachtens dewelke deze persoon als bestuurder werd aanvaard.” Tot die voorwaarden behoort alleszins dat de bestuurder gemeenteraadslid moet zijn. Het lijkt aanvullend ook aangewezen dat de bestuurder het mandaat behoudt van de gemeente die hem heeft voorgedragen. Het is dan ook werkzamer en opportuner de zesjarige periode te koppelen aan de legislatuur van de gemeenteraden in plaats van aan de BBC-cyclus.
Met voorliggend besluit wordt de gemeenteraad dan ook verzocht :
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg.
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juli 2023 tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken.
Besluit van de Vlaamse Regering tot erkenning van het Nationaal Park Vlaanderen ‘Brabantse Wouden’ conform artikel 7 van het decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg.
Oprichtingsakte vzw ‘Nationaal Park Brabantse Wouden Vlaanderen’, verleden voor Meester Bosmans op 21 maart 2024.
Collegebeslissing van 13 december 2024
Schepen Benjamin Swalens wordt aangesteld als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van vzw Brabantse Wouden.
Schepen Pieter Busselot wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van vzw Brabantse Wouden.
Schepen Benjamin Swalens wordt voorgedragen door de gemeenteraad als kandidaat-bestuurder van de vzw Brabantse Wouden.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijziging van artikel 22 van de statuten: “Alle bestuurders hebben een mandaat voor hoogstens 6 jaar dat afgestemd wordt op de BBC-cyclus van de gemeenten” vervangen door “Alle bestuurders hebben een mandaat voor hoogstens 6 jaar dat afgestemd wordt op de legislatuur van de gemeenteraden”.