Bij de start van de nieuwe legislatuur wordt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goedgekeurd.
Er werden slechts een beperkt aantal zaken gewijzigd tegenover de vorige versie van het huishoudelijk reglement:
- schriftelijke vragen worden enkel nog per mail gesteld (niet meer per brief)
- bij mondelinge vragen kan na het antwoord van het college de vraagsteller nog repliceren - de laatste repliek voor het college wordt niet meer voorzien
- de aanwezigheidslijst wordt vervangen door de registratie van aanwezigheden via Ides
- de bepaling over het indienen van moties wordt niet langer voorzien
- de bepaling over de stemming werd aangepast (geen mondelinge stemming)
- er worden 2 raadscommissie georganiseerd: de commissie grondgebiedszaken en de commissie algemeen beleid en samenleving
- de verdeling van de mandaten in de commissie gebeurt volgens systeem D'Hondt maar toegepast op het stemcijfer ipv op de zetelverdeling in de raad - dit geeft volgende samenstelling:
- N-VA: 5 stemgerechtigde leden
- cd&v: 2 stemgerechtigde leden
- Vooruit: 3 stemgerechtigde leden
- Vlaams Belang: 1 stemgerechtigd lid
- Visie: 1 stemgerechtigd lid
De fracties Groen en PVDA hebben elk 1 lid met raadgevende stem
- het college beslist over de vraag tot agendering van een punt op de commissie door een raadslid binnen de 15 dagen (ipv binnen de 2 maanden)
- de commissies verlopen in de regel digitaal, het college kan beslissen om hiervan af te wijken
- regeling ivm de presentiegelden werd beperkt aangepast - het presentiegeld voor het bijwonen van de algemene overlegcommissie is niet langer gelijk gesteld aan dat van een zitting van de gemeenteraad maar aan het presentiegeld van een gewone commissie
- de regeling in verband met telefoon, tablets en laptops werd aangepast.
Het decreet over het lokaal bestuur
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt goedgekeurd