Op 28 oktober 2022 ontving het Agentschap Binnenlands Bestuur een erkenningsaanvraag voor de Islamitische lokale geloofsgemeenschap "Arrahman" te Halle. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de verkorte procedure tot erkenning overeenkomstig artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, omdat de lokale geloofsgemeenschap reeds een erkenningsaanvraag had ingediend voor 1 juli 2019.
Het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 bepaalt dat bij de erkenning van Islamitische en Orthodoxe lokale geloofsgemeenschappen, het advies wordt gevraagd van de gemeente, op wiens grondgebied de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de islamitische of orthodoxe eredienst, gelegen zijn.
Na bevraging en onderzoek bij en door de betrokken instanties verleende in februari 2023 de gemeenteraad een positief advies voor de erkenning van de moskee.
Na wijzigingen in het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen diende op vraag van de Vlaamse overheid de islamitische lokale geloofsgemeenschap "Arrahman" Halle een geactualiseerde erkenningsaanvraag in.
Het decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, wijzigt een aantal artikels waaraan geloofsgemeenschappen moeten voldoen om erkend te worden. (zie bijlage).
In 2023 hebben wij een grondig onderzoek gedaan, ism politie en financiële dienst. In het kader van de aanpassingen uit het decreet, wordt aan de stad een nieuw advies gevraagd over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in art 7, 1° tot en met 9° van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen.
Wij hebben aan de politie een update gevraagd en ook aan de financiële dienst, de documenten die wij ontvingen van de moskee, voorgelegd. De adviezen zijn verder opgenomen in de nota en in de bijlagen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd advies uit te brengen over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10 en 11 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 (rekening houdend met de wijzigingen in het decreet van 26 april 2024.)
1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant:
De aanvrager: MOSKEE ARRAHMAN HALLE is een vzw. De bestuurders werden recent (2019) heraangesteld. De functies voorzitter, secretaris en penningmeester zijn ingevuld. De statuten werden aan de aanvraag toegevoegd.
2° De lokale geloofsgemeenschap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover. De vzw legde volgende documenten voor, waaruit blijkt dat de vzw financieel leefbaar is:
Tevens werd een financiële nota van het meerjarenplan 2023-2028 toegevoegd.
Financiële dienst van stad Halle merkt op dat de gerapporteerde cijfers betreffende het gedeelte van de vzw bestemd voor de erediensten afgeronde bedragen zijn. Daarom lijken ze ons geen waarheidsgetrouwe weergave van de gedane kosten. Moskee Arrahman Halle geeft aan afgeronde getallen te hebben ingevuld in deze aanvraag. Ze bezorgen ons een volledig overzicht van alle inkomsten en uitgaven van 2023. (Zie bijlage)
Financiële dienst van stad Halle vroeg in 2023 naar de uittreksel voor het nagaan van de kastoestand eind 2022. Ook voor eind 2023 bezorgde Moskee Arrahman Halle vzw ons deze (zie bijlage)
In bijlage een beperkt overzicht van de giften van 2023. Moskee Arrahman vzw verklaart: "Alle andere uittreksels werden aan ISD bezorgd."
Na een gesprek met Moskee Arrahman vzw blijkt dat het financieel meerjarenplan maken een moeilijke opdracht blijft.
Net zoals vorig jaar zien we in hun meerjarenplan dat men gaat naar een tekort. Terwijl er nu sprake is van een overschot.
Wij hebben dit eveneens nagevraagd bij de moskee. Zij blijven bij hun verklaring van vorig jaar:
"1. De moskee geeft aan volgende inkomsten te hebben:
2. De moskee Arrahman Halle vzw merkt op dat de donaties en bijdrage aan werkingskosten in dalende lijn gaan. Ze vermoeden dat deze trend zich zal verder zetten. Dit valt door meerdere zaken te verklaren.
3. Verwachtingen zijn bovendien dat een aantal kosten zullen stijgen zoals bijvoorbeeld:
4. Anderzijds zijn er ook dalende kosten:
Conclusie: De moskee is transparant en geeft inzage in zijn financiën. De rekening 2023 werd voorgelegd aan de Griffie en maakt deel uit van hun erkenningsaanvraag. Deze documenten zijn onvoldoende duidelijk. Bij navraag voor extra informatie bezorgden zij ons een overzicht van alle uitgaven en inkomsten(zie bijlage). Bovendien verklaart de moskee dat alle rekeninguittreksels werden overgemaakt aan Vlaanderen (ISD).
Wij adviseren op dit punt dat ISD deze gegevens bijkomend nakijkt en adviseert en tevens dat de moskee, van zodra ze erkend zijn, een samenwerking aangaat met een boekhouder of boekhoudkantoor.
3° ze ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks financiering of ondersteuning die afbreuk doet aan de onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst, zoals is bepaald in dit decreet en het decreet van 7 mei 2004. De onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst kan in het gedrang komen door onder meer, maar niet uitsluitend, de samenloop van twee of meer van de volgende elementen, die wordt vastgesteld door de personeelsleden van de bevoegde instantie bij de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°:
a) het ontvangen van herhaaldelijke financiële giften van dezelfde persoon of organisatie;
Uit de rekeningen blijkt dat er vele stortingen gebeuren door leden. In de statuten is vermeld dat de leden lidgeld moeten betalen en dit maandelijks mogen spreiden. Uit gesprekken met de moskee blijkt dat de leden een bijdrage betalen volgens hun mogelijkheden. Zo goed als alle middelen komen van lidgelden en giften van hun leden.
b) het ontvangen van schenkingen van goederen die een aanzienlijke kostprijs hebben en noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de eredienst;
Uit de rekeningen blijkt dat er vele stortingen gebeuren door leden. In de statuten is vermeld dat de leden lidgeld moeten betalen en dit maandelijks mogen spreiden. Uit gesprekken met de moskee blijkt dat de leden een bijdrage betalen volgens hun mogelijkheden. Zo goed als alle middelen komen van lidgelden en giften van hun leden.
c) de rechtstreekse of onrechtstreekse terbeschikkingstelling van personeel door derden;
Bij de uitgaven zien we dat er maandelijks personeelskosten worden uitbetaald.
d) de terbeschikkingstelling door derden van infrastructuur ten kosteloze titel of tegen een niet-marktconforme huurprijs;
Uit de documenten in bijlage blijkt dat de moskee Arrahmam eigenaar is en het gebouw ter beschikking wordt gesteld voor de activiteiten eigen aan de godsdienstbeleving.
e) het bestaan van samenwerkingsverbanden met instellingen die rechtstreeks of onrechtstreeks gelinkt zijn aan organisaties en bewegingen die een extremistische en segregerende geloofsbeleving promoten en verspreiden;
Vanuit de stad, noch politie hebben weet van dergelijke samenwerkingen. De moskee verklaart tevens dat deze er niet zijn.
Op onze vraag aan de politie in 2023: "Hebben jullie weet van verantwoordelijke van de moskee die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan of meewerken aan dergelijke initiatieven?" kregen wij volgend antwoord: “Op dit moment kunnen wij stellen dat wij over geen enkele elementen beschikken die in deze richting wijzen: De leden van de raad van beheer van de moskee alsook de bedienaar van de eredienst zijn niet gekend in onze politionele databanken voor alle feiten gelinkt aan radicalisme en discriminatie. Het advies van de politie in 2023 werd herbevestigd (zie bijlage).
f) de opname in de statuten, oprichtingsakte of beginselverklaring van de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°, van een band van ondergeschiktheid aan een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
In de statuten is geen enkele band van ondergeschiktheid aan een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie opgenomen. (zie bijlage)
g) een nauwe band met een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie die blijkt uit het feit dat de juridische structuur, vermeld in artikel 7, 1°:
1) richtlijnen, ongeacht de aard ervan, ontvangt van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
2) informatie over de eigen werking, over leden of over bepaalde personen of groepen bezorgt aan een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
3) structureel en prominent aanwezig is op bijeenkomsten die georganiseerd worden door een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
4) via de eigen communicatiekanalen activiteiten promoot van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
5) verbonden is met structuren zoals verenigingen of koepelorganisaties die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn aan of aangestuurd worden door een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
6) voor de eigen werking actief gebruikmaakt van officiële logo’s van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
7) gebruikmaakt van infrastructuur in eigendom van een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie, en waarvan het gebruiksrecht onvoldoende een onvoorwaardelijke en lange termijn van het gebruik garandeert;
8) binnen de eigen werking een structurele en prominente aanwezigheid van diplomatiek personeel toestaat;
9) via financiële stromen en constructies financieel verbonden is met een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie;
De moskee verklaart geen nauwe band met een buitenlandse actor of een daaraan gelinkte binnenlandse organisatie te hebben. Er is geen enkel artikel uit de statuten waaruit dit zou blijken. Uit het hele dossier, voorgelegd aan Vlaanderen is er geen enkele aanwijzing in deze richting.
3°/1 ze ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging;
3°/2 ze heeft geen banden met:
a) personen of entiteiten als vermeld in artikel 3 en 5 van het koninklijk besluit van 28 december 2006 inzake specifieke beperkende maatregelen tegen bepaalde personen en entiteiten met het oog op de strijd tegen de financiering van het terrorisme;
b) personen, groepen of entiteiten die zijn opgenomen in de lijst, vermeld in artikel 2, 3 en 4 van het gemeenschappelijk standpunt 2001/931/ GBVB van de Raad van 27 december 2001 betreffende de toepassing van specifieke maatregelen ter bestrijding van het terrorisme, en in de daaropvolgende besluiten van de Raad tot actualisering van de lijst van personen, groepen en entiteiten, vermeld in artikel 2, 3 en 4 van het gemeenschappelijk standpunt 2001/931/GBVB;
3°/3 ze heeft geen banden met:
a) personen als vermeld in artikel 1, 10°, 14°, 16° en 17°, van het koninklijk besluit van 21 juli 2016 betreffende de gemeenschappelijke gegevens- bank Terrorist Fighters;
b) personen, rechtspersonen en feitelijke verenigingen als vermeld in artikel 1, 11°, van het koninklijk besluit van 23 april 2018 betreffende de gemeenschappelijke gegevensbank Haatpropagandisten en tot uitvoering van sommige bepalingen van afdeling 1bis ‘Het informatiebeheer’ van hoofdstuk IV van de wet op het politieambt;
Op onze vraag aan de politie in 2023: Hebben jullie weet van verantwoordelijke van de moskee die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan of meewerken aan dergelijke initiatieven? Kregen wij volgend antwoord: “Op dit moment kunnen wij stellen dat wij over geen enkele elementen beschikken die in deze richting wijzen: De leden van de raad van beheer van de moskee alsook de bedienaar van de eredienst zijn niet gekend in onze politionele databanken voor alle feiten gelinkt aan radicalisme en discriminatie. Het advies van de politie in 2023 werd herbevestigd (zie bijlage)
4° ze toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap aan de hand van:
a) de bevestiging door het representatief orgaan dat de lokale geloofsgemeenschap minstens tweehonderd leden telt binnen de gebiedsomschrijving;
Moskee Arrahman Halle vzw telt ongeveer 210 leden die hun Moskee en de erediensten op regelmatige basis bijwonen. Zij houden een registratielijst bij. Omwille van privacy is deze lijst niet beschikbaar. Zie in bijlage de verklaring op eer van de moskee hieromtrent in 2023.
b) de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken;
Uit de intentieverklaring, gebruik van infrastructuur, blijkt dat de eigenaar (vzw Arrahman), het gebouw ter beschikking stelt van het comité van de Islamitische Geloofsgemeenschap vzw Arrahman voor het uitoefenen van religieuze activiteiten.
De intentieverklaring is bijgevoegd.
Op advies van de financiële dienst van stad Halle stelde het bestuur van de vzw een intentieverklaring op in het kader van het gebruik van de infrastructuur, met voorwaarden, zoals het gratis ter beschikking stellen van de moskee aan de geloofsgemeenschap en de kosten gelinkt aan de infrastructuur te dragen door de geloofsgemeenschap. (vb.: vervangen van lichten, verven, poetsen,...) (zie bijlage)
c) het onderhoud en de bewaring van de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst;
Het gebouw wordt momenteel onderhouden door de vzw. Het is de bedoeling dat dit zal gebeuren door de geloofsgemeenschap (zie intentieverklaring)
d) het onderhouden van duurzame contacten met de lokale overheid van de gemeente waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
De stad heeft steeds positieve contacten onderhouden met de moskee en de vertegenwoordigers. Moustapha Akkouh, al 20 jaar voorzitter van de Moskee, is tevens actief in de sportieve wereld in Halle. Hij is leraar taekwondo en richtte ongeveer 30 jaar geleden een taekwondo-academie in Halle op. Halle kent al sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw een moskee, oorspronkelijk stelde de Katholieke kerk een lokaal gratis ter beschikking aan de moslimgemeenschap voor de uitoefening van hun religieuze activiteiten. Een 20-tal jaren geleden werd het pand verkocht en legde de hele Halse moslimgemeenschap samen om een gebouw aan te kopen en in te richten als moskee. De voorbije jaren werkte de moslimgemeenschap en de stad meerdere keren samen aan de organisatie van initiatieven. Sinds 2017 organiseerde de vzw, met ondersteuning van de stad Halle al meerdere jaren een iftar voor moslims en niet-moslims om deze beide gemeenschappen samen te brengen rond de tafel. De moskee zet haar deuren open en deelt met de bezoekers het hoe en waarom van de ramadan. De bezoekers ervaren de traditie van een iftar. Doelstellingen zijn: contact tussen moslims en niet-moslims bevorderen. Geïnteresseerden kunnen kennismaken met de moskee en haar werking, in gesprek gaan met de aanwezige moslims over de ramadan en hun geloof, samen eten en elkaar leren kennen. In 2021 en 2022 werkte de vzw Arrahman mee aan de organisatie van de interlevensbeschouwelijke ontmoetingsdag in Halle. Dit om dialoog en respect tussen de verschillende geloofsgemeenschappen te bevorderen. In bijlage ook de charter die ze samen met de andere Halse levensbeschouwingen en met de burgemeester ondertekenden alsook een kort overzicht van hun werking in 2021.
e) het respecteren van het principe van goed nabuurschap en het onderhouden van duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
Ook de buren worden steeds betrokken bij de iftar, of andere ontmoetingsdagen. Er zijn ook geen klachten of meldingen gemaakt bij de politie of staddiensten. (zie advies politie als bijlage)
Conclusie: We kunnen concluderen dat Moskee Arrahman Halle haar maatschappelijke relevantie heeft aangetoond.
5° de leden van het voorlopig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, al de volgende verplichtingen na:
a) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook, medewerking te verlenen aan activiteiten die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
Zie verslag politie op onze vraag aan de politie in 2023: "Hebben jullie weet van verantwoordelijke van de moskee die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan of meewerken aan dergelijke initiatieven?" kregen wij volgend antwoord: “Op dit moment kunnen wij stellen dat wij over geen enkele elementen beschikken die in deze richting wijzen: De leden van de raad van beheer van de moskee alsook de bedienaar van de eredienst zijn niet gekend in onze politionele databanken voor alle feiten gelinkt aan radicalisme en discriminatie. Het advies van de politie in 2023 werd herbevestigd (zie bijlage), alsook verklaring op eer bestuur van Moskee Arrahman Halle vzw.
b) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de organisatie en werking van het voorlopig bestuursorgaan;
Zie verslag politie alsook verklaring op eer bestuur van Moskee Arrahman Halle vzw.
c) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die in door de lokale geloofsgemeenschap gebruikte lokalen en plaatsen aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de gebruikte lokalen en plaatsen;
Zie verslag politie alsook verklaring op eer bestuur van Moskee Arrahman Halle vzw.
d) de verplichting om, onverminderd de vrijheid van godsdienst, alle redelijke inspanningen te ondernemen om geldende wetgeving na te leven en niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de geldende wetgeving, in het bijzonder de Grondwet en het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
Zie verslag politie alsook verklaring op eer bestuur van Moskee Arrahman Halle vzw.
e) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook aan te zetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
Zie verslag politie alsook verklaring op eer bestuur van Moskee Arrahman Halle vzw.
6° ze toont aan dat het toekomstige bestuur van de eredienst voor de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, houder is van een van de onderstaande rechten of overeenkomsten. Aan dit criterium is ook voldaan als de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, in eigendom zijn van een Belgische publieke rechtspersoon:
a) een zakelijk recht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek: volle eigendom of mede-eigendom;
b) een zakelijk gebruiksrecht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 ‘Goederen’ van het Burgerlijk Wetboek: erfpacht, vruchtgebruik of opstal;
c) een schriftelijke huurovereenkomst naar gemeenrecht conform artikel 1737 van het Burgerlijk Wetboek van bepaalde duur van minstens vijftien jaar zonder de mogelijkheid van een vervroegde beëindiging door de verhuurder;
Moskee Arrahman-Halle vzw is eigenaar van de moskee en stelt de moskee ter beschikking van de religieuze werking. Zij verklaart als eigenaar van het gebouw dat het toekomstig bestuur van de eredienst van de hogervermelde lokale geloofsgemeenschap vanaf het ogenblik van de erkenning kan beschikken over een huurovereenkomst naar gemeenrecht met een bepaalde duur van minstens 15 jaar zonder de mogelijkheid van vervroegde beëindiging.
Zie bijlage 8 in het erkenningsdossier
7° het voorlopig bestuursorgaan bezorgt de voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het voorlopig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente. Als er tussentijdse wijzigingen zijn, meldt het voorlopig bestuursorgaan dat binnen dertig dagen aan deze instanties;
Deze lijst werd toegevoegd aan het erkenningsdossier.
8° ze heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht die in voorkomend geval op hen van toepassing is conform het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie-en inburgeringsbeleid;
De Imam heeft niet de Belgische nationaliteit. In bijlage een bewijs van de lessen Nederlands die werden gevolgd alsook de cursus maatschappelijke oriëntatie cursus.
9° ze verbindt zich ertoe om de wedde van haar bedienaars van de eredienst ten laste te laten nemen door de federale overheid conform artikel 181 van de Grondwet en de wet van 2 augustus 1974 betreffende de wedden van de titularissen van sommige openbare ambten, van de bedienaars van de erkende erediensten en van de afgevaardigden van de Centrale Vrijzinnige Raad;
Zie bijlage 7 in erkenningsdossier: de lokale geloofsgemeenschap Arrahman-Halle vzw verbindt er zich toe de wedde van de bedienaar van de eredienst ten laste te laten nemen door de federale overheid, conform art 181 van de Grondwet en de wet van 2 augustus 1974 betreffende de wedden van de titularissen van sommige openbare ambten, van de bedienaars van de erkende erediensten en van de afgevaardigden van de Centrale Vrijzinnige Raad;
Eindconclusie:
In 2023 is er reeds een onderzoek gebeurd en een advies geformuleerd. Op basis van het ingediende geactualiseerd dossier, de bijkomend opgevraagde documenten en bewijzen, de verklaringen op eer en andere bijlages en de adviezen van de politie en de financiële dienst kunnen we besluiten dat voldaan is aan de voorwaarden om opnieuw een gunstig advies af te leveren om erkend te worden als moskee. Mits volgende bemerking: De rekening 2023 werd voorgelegd aan de Griffie en maakt deel uit van hun erkennigsaanvraag. Deze documenten zijn onvoldoende duidelijk. Bij navraag voor extra informatie bezorgden zij ons een overzicht van alle uitgaven en inkomsten. Bovendien verklaart de moskee dat alle rekeninguittreksels werden overgemaakt aan Vlaanderen.
Wij adviseren op dit punt dat ISD deze gegevens bijkomend nakijkt en adviseren tevens dat de moskee, van zodra ze erkend zijn, een samenwerking aangaat met een boekhouder of boekhoudkantoor.
De voordelen voor de erkende islamitische gemeenschap zijn bovendien dat:
• de provincie financieel kan bijdragen (ze zuiveren het exploitatietekort aan)
• de moskee een openbare instelling met rechten (fiscale voordelen) en plichten (voogdij, openbare aanbestedingen…) wordt
• de islamitische gemeenschap gebruik kan maken van een door FOD Justitie bezoldigde imam
Van zodra de moskee erkend is, loopt de samenwerkingsovereenkomst met de moskee ten einde, waardoor ook Art. 4 "Verbintenissen van de stad Halle: De stad Halle betaalt jaarlijks een toelage van 4 464 euro aan Moskee Arrahman vzw" vervalt.
Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021
Decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021
De gemeenteraad verleent volgend advies over de erkenning van de moskee Arrahman als islamitische lokale geloofsgemeenschap: positief advies over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in artikel 7, 1° t/m 9° van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen, op basis van:
1° ze heeft een juridische structuur die aangepast is aan het aangevraagde openbaar statuut en waarover er transparantie is;
2° ze is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover;
Maar mits volgende bemerking: De rekening 2023 werd voorgelegd aan de Griffie en maakt deel uit van hun erkennigsaanvraag. Deze documenten zijn onvoldoende duidelijk. Bij navraag voor extra informatie bezorgden zij ons een overzicht van alle uitgaven en inkomsten. Bovendien verklaart de moskee dat alle rekeninguittreksels werden overgemaakt aan Vlaanderen.
Wij adviseren op dit punt dat ISD deze gegevens bijkomend nakijkt en adviseren tevens dat de moskee, van zodra ze erkend zijn, een samenwerking aangaat met een boekhouder of boekhoudkantoor.
3° er zijn geen aanwijzingen, op basis van alle onderzochte elementen, dat de lokale geloofsgemeenschap, noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks financiering of ondersteuning ontvangt die afbreuk doet aan de onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst, zoals is bepaald in dit decreet en het decreet van 7 mei 2004.
4° ze toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap.
5° de leden van het voorlopig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, de in het decreet opgenomen verplichtingen na.
6° ze toont aan dat het toekomstige bestuur van de eredienst voor de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, houder is van een van de rechten of overeenkomsten, opgenomen in het decreet
7° het voorlopig bestuursorgaan bezorgt de voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het voorlopig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.
8° ze heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht die in voorkomend geval op hen van toepassing is conform het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie-en inburgeringsbeleid;
9° ze verbindt zich ertoe om de wedde van haar bedienaars van de eredienst ten laste te laten nemen door de federale overheid conform artikel 181 van de Grondwet en de wet van 2 augustus 1974 betreffende de wedden van de titularissen van sommige openbare ambten, van de bedienaars van de erkende erediensten en van de afgevaardigden van de Centrale Vrijzinnige Raad;