Terug
Gepubliceerd op 09/01/2025

2025_GR_00035 - Personeel - Vaststelling van het begrip "dagelijks personeelsbeheer" - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 07/01/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Eunice Yahuma, voorzitter; Bertrand Demiddeleer; Marc Snoeck; Peggy Massien; Pieter Busselot; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Sven Pletincx; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Johan De Smet; Mathias Pierquin; Moustapha Akkouh; Lies Allonsius; Andy De Brouwer; Hilde De Poorter; Jan Ghysels; Nancy Hanssens; Kevin Kestemont; Anneke Marin; Hans Sinnaeve; Ulla Walravens; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Hedwig Van Rossem

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Eunice Yahuma, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00035 - Personeel - Vaststelling van het begrip "dagelijks personeelsbeheer" - Goedkeuring

Aanwezig

Eunice Yahuma, Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Pieter Busselot, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Sven Pletincx, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Johan De Smet, Mathias Pierquin, Moustapha Akkouh, Lies Allonsius, Andy De Brouwer, Hilde De Poorter, Jan Ghysels, Nancy Hanssens, Kevin Kestemont, Anneke Marin, Hans Sinnaeve, Ulla Walravens, Jan De Winne
Stemmen voor 34
Mark Demesmaeker, Bertrand Demiddeleer, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Brigitte Moyson, Pieter Busselot, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Johan De Smet, Mathias Pierquin, Moustapha Akkouh, Lies Allonsius, Andy De Brouwer, Hilde De Poorter, Jan Ghysels, Nancy Hanssens, Kevin Kestemont, Anneke Marin, Hans Sinnaeve, Ulla Walravens, Eunice Yahuma
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00035 - Personeel - Vaststelling van het begrip "dagelijks personeelsbeheer" - Goedkeuring 2025_GR_00035 - Personeel - Vaststelling van het begrip "dagelijks personeelsbeheer" - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

De algemeen directeur heeft onder meer de algemene leiding van de diensten van de gemeente en het OCMW, is hoofd van het personeel en is verantwoordelijk voor het dagelijks personeelsbeheer (artikel 170 van het DLB).

De gemeenteraad is bevoegd om vast te stellen wat onder het begrip dagelijkse personeelsbeheer moet verstaan worden (artikel 41 8° van het decreet lokaal bestuur).

Advies en motivering

Onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer" worden alle acties in het kader van individueel personeelsbeheer verstaan die rechtstreeks voorvloeien uit de toepassing van de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement, de deontologische code, reglementen mbt personeel en andere principebeslissingen mbt personeelsaangelegenheden.

Dit heeft onder meer betrekking op:

  1. Individueel personeelsbeheer en salaris
    • Individuele weddenvaststellingen en toekenning verhoging functionele loopbaan
    • vaststelling toelage hogere functie
    • vaststelling eindejaarspremie en attractiviteitspremie
    • toekenning fiets en verplaatsingsvergoedingen
    • toekenning gevarentoelage
    • toekenning verstoringstoelage
    • toekenning permanentietoelage
    • personeel verzoeken om prestaties te verrichten bovenop de uren van de gewone arbeidstijdregeling, de toekenning van overuren en de uitbetaling ervan
  2. Verloven en afwezigheden
    • opname jaarlijks verlof, compensatieverlof en inhaalrust
    • opname andere afwezigheden conform de rechtspositieregeling (politiek verlof, vakbondsverlof, ...)
    • deeltijdse werkhervatting na langdurige afwezigheid wegens ziekte
    • toekenning loopbaanvermindering, zorgkrediet, onbetaald verlof of andere vormen tot vermindering van de prestaties
    • toekenning borstvoedingsverlof, opvangverlof, pleegzorg of adoptieverlof
    • toekenning dienstvrijstelling (prenatale onderzoeken, de mogelijkheid om extra dienstvrijstellingen te voorzien, ...)
    • toekenning omstandigheidsverlof (huwelijk, overlijden, ...)
    • onwettige afwezigheid
    • disponibiliteitsstelling
    • aangifte arbeidsongevallen en sociale risico 's
    • ziektemelding, controlegeneeskunde en disponibiliteit
  3. Loopbaanbegeleiding
    • beoordeling vormingsaanvragen conform het aankoopbeleid
    • beslissingen over voorrangsregeling of weigeringen van vormingsaanvragen en over de gevolgen van het niet volgen van een vorming
    • vaststellen van de functiebeschrijvingen, evaluatiecriteria, aanduiding van evaluatoren
    • eindverantwoordelijkheid voor
      • het nemen van passende maatregelen
      • het adviseren van de aanstellende overheid over ontslag wegens beroepsongeschiktheid na negatieve evaluatie
      • de beslissing van het evaluatieresultaat na een beroepsprocedure
    • inzetten van personeel op een andere standplaats dan overeengekomen binnen de bestaande arbeidsovereenkomst
  4. Algemeen personeelsbeheer
    • toelating verlenen voor het maken van dienstreizen
    • opleggen van een tijdelijk afwijkend uurrooster
De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan de leidinggevende personeelsleden van wie de functies zijn aangegeven in het organogram.
 

Juridische gronden

- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer" worden alle acties in het kader van individueel personeelsbeheer verstaan die rechtstreeks voorvloeien uit de toepassing van de rechtspositieregeling, het arbeidsreglement, de deontologische code, reglementen mbt personeel en andere principebeslissingen met betrekking tot personeelsaangelegenheden.