Het Vlaams decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (proceduredecreet) werd na circa 16 jaar gewijzigd. Deze decreetswijziging werd in het Vlaams Parlement gestemd op 3 mei 2024. Door deze decreetswijziging dienen we enkele belastingreglementen aan te passen, onder meer het belastingreglement op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten.
Artikel 7 van het decreet handelt over de aangifte en de aanslag van ambtswege. Aan dit artikel werd door de decreetswijziging grondig gesleuteld. Paragraaf 1 van het artikel heeft betrekking op de aangifteplicht.
Sinds de wijziging van het decreet moet de uiterste datum voor de indiening van de aangifte in het belastingreglement worden vermeld. Het is dus volgens de memorie van toelichting onvoldoende om in het belastingreglement een aangiftetermijn te voorzien (b.v. 30 dagen na ontvangst van het aangifteformulier). Dit is strenger dan de rechtspraak van de Raad van State en het Hof van Cassatie waarbij werd geoordeeld dat een bepaalbare aangiftetermijn in het belastingreglement volstaat.
Financieel:
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de stad, gelet op de financiële toestand van de stad en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Feitelijke context en nevendoelen:
De belasting op de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten heeft ook een ecologische component, met name het ontmoedigen van de veelverspreiding van reclame of publiciteit en het ontmoedigen van communicatiecampagnes op papier of wegwerpmateriaal. Deze hebben immers niet alleen een negatieve impact op het grondstoffenverbruik, maar ook op de inzameling en verwerking van afval door de stad.
Het tarief voor het drukwerk wordt vastgesteld per exemplaar. Deze berekeningswijze huldigt het principe ‘de vervuiler betaalt’.
Het drukwerk of het gelijkgesteld product voor de verkiezingen en in het kader van een volksraadpleging wordt vrijgesteld van de belasting om het democratisch discours maximale kansen te geven. Het drukwerk of het gelijkgesteld product wordt in deze context verdeeld in het kader van het algemeen belang. Het is informatief, het heeft geen winstgevend oogmerk en het wordt beperkt in de tijd tijdens de periode van de verkiezingen of de volksraadpleging verdeeld.
Het drukwerk of het gelijkgesteld product waarvan de bedrukte oppervlakte voor 50 % of meer ingenomen wordt door tekst en/of afbeelding zonder handelskarakter (dus zonder vermelding handelsnamen) met een informatief karakter, bedoeld om de inwoners te informeren over aangelegenheden van openbaar nut of hun socioculturele activiteiten, worden vrijgesteld van de belasting. Dat staat niet in de weg dat deze instellingen ook – in de eerste plaats – meer milieuvriendelijke manieren kunnen benutten om hun informatie te verspreiden.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Besluit gemeenteraad van 17 december 2019 - belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk;
Besluit gemeenteraad van 20 december 2022- belasting op de huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk.
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een belasting geheven op de voor de inwoners kosteloze verspreiding aan huis van ongeadresseerd drukwerk met handelskarakter en van gelijkgestelde producten.
De kosteloze verspreiding aan huis van niet geadresseerde drukwerken met handelskarakter en van gelijkgestelde producten wordt belast. Onder gelijkgestelde producten wordt onder meer verstaan: alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die diensten, producten of transacties doen gebruiken, verbruiken of aankopen. De opsomming is niet limitatief.
Collectieve adresaanduidingen per straat of gedeeltelijke adresvermelding wordt niet beschouwd als zijnde geadresseerd. Onder geadresseerd drukwerk wordt verstaan: drukwerk waarop naam – voornaam en volledig adres van de bewoner is vermeld. Indien aan deze vereisten niet voldaan werd, wordt het drukwerk als ongeadresseerd beschouwd.
De belasting is verschuldigd door de fysieke persoon of rechtspersoon die de opdracht gaf aan de drukker om te drukken, of die opdracht gaf om het gelijkgestelde product te produceren.
Wanneer deze persoon geen aangifte heeft gedaan overeenkomstig art. 7 of niet gekend is, wordt de belasting gevestigd ten laste van de persoon die op het drukwerk als verantwoordelijke uitgever wordt vermeld.
De verantwoordelijke uitgever, de drukker of producent van het gelijkgestelde product en de natuurlijke of de rechtspersoon onder wiens naam, handelsnaam, logo of embleem het drukwerk of product wordt verspreid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
De belasting is verschuldigd bij de beëindiging van de verspreiding van het ongeadresseerde drukwerk of het gelijkgestelde product.
De belasting wordt vastgesteld op:
0,055 euro per exemplaar
met een minimum aanslag van 16,43 euro per bedeling.
Er is een vrijstelling van belasting:
1. wanneer de in artikel 2 bedoelde opdracht tot drukken of produceren uitgaat van politieke partijen die een lijst indienen voor de Europese, de federale, de gewestelijke, provinciale of gemeentelijke verkiezingen, of van kandidaten die op een dergelijke lijst voorkomen, en dit voor zover de drukwerken of producten verspreid worden in de periode tussen de in de betreffende kieswetgeving vastgestelde datum van terhandstelling van de voordrachten van de kandidaten en de dag van de verkiezing.
2. wanneer de verspreide drukwerken of producten hoofdzakelijk verband houden met een gemeentelijke volksraadpleging in de zin bedoeld door het decreet over het lokaal bestuur.
3. voor drukwerken waarvan de bedrukte oppervlakte voor 50 % of meer ingenomen wordt door tekst en/of afbeelding zonder handelskarakter (dus zonder vermelding handelsnamen) met een informatief karakter.
4. voor de eerste verspreiding van een eenbladig drukwerk met een maximaal formaat A3 tijdens een aanslagjaar.
Onvolledige verspreiding of niet verspreiding van de drukwerken waarvan aangifte gedaan werd bij het gemeentebestuur geeft geen aanleiding tot belastingvermindering.
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De belastingplichtige moet aangifte doen van de huis-aan-huis verspreiding van van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten bij het stadsbestuur door middel van het formulier waarvan het model door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld of via elektronische weg op het e-loket van de stad, te vinden op www.halle.be, en dit rekening houdende met de volgende aangiftedata:
- verspreiding tijdens het eerste kwartaal: aangifte voor 1 mei van het desbetreffende jaar
- verspreiding tijdens het tweede kwartaal: aangifte voor 1 september het desbetreffende jaar
- verspreiding tijdens het derde kwartaal: aangifte voor 1 december het desbetreffende jaar
- verspreiding tijdens het vierde kwartaal: aangifte voor 1 februari van het volgende jaar
Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag en een specimen van het verspreiden van ongeadresseerd drukwerk en gelijkgestelde producten. Hij moet tevens verzoeken om de vrijstelling waarop hij desgevallend recht meent te hebben.
De aangifte dient over de volgende gegevens te beschikken:
Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.
Bij verspreiding in brievenbussen, wordt het aantal exemplaren drukwerk of gelijkgestelde producten ambtshalve bepaald op het aantal brievenbussen dat jaarlijks in de maand januari door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld wordt volgens de gegevens van BPost.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting.
Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025 en vervangt het reglement van 20 december 2022.