De notulen van de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 27 februari 2024 goed.
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur heeft ons eind december meegedeeld dat de indexering van het tarief masten en pylonen, beslist in de gemeenteraad van 20 december 2022, niet compatibel is met het intekenen op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 (LEKP 2). De reden hiervoor is dat de belasting op masten en pylonen indirect wordt doorgerekend in de elektriciteitsfactuur en dat de Vlaamse Regering die net wil verlagen met het oog op de doorbraak van warmtepompen en elektrische wagens.
Er wordt voorgesteld voorrang te geven aan de het klimaatpact LEKP 2.0 en 2.1 en inzake de belasting op masten en pylonen terug te keren naar de niet-geïndexeerde tarieven uit het initieel reglement, vastgesteld in de gemeenteraad van 14 juli 2020.
De stad heft deze belasting in het kader van de financiële toestand van de gemeente.
Decreet over het lokaal bestuur;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2, van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Besluit gemeenteraad van 14 juli 2020 en 20 december 2022 - belasting op masten en pylonen;
Brief ABB LEKP 2.0: lokale heffingen op energie-installaties waaronder masten, zonder vrijstelling voor Elia-masten
Beslissing college van 8 maart 2024
Artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 wordt als volgt gewijzigd:
“De belasting wordt vastgesteld op 2.500,00 euro per jaar per mast of pyloon.
De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd. Er wordt geen vermindering of terugbetaling van de belasting toegestaan als de mast en/of pyloon in de loop van het jaar wordt weggenomen.”
Deze wijziging van artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2022 is van toepassing vanaf aanslagjaar 2023 en geldt t.e.m. aanslagjaar 2025.
In de mate waarin er voor aanslagjaar 2023 reeds aanslagen zouden zijn gevestigd waarbij een hoger tarief werd toegepast (nl. 2.737,50 euro i.p.v. 2.500 EUR), zal de stad Halle ambtshalve een ontheffing verlenen ten belope van het surplus (nl. ten belope van 237,50 euro)”.
Aanleiding
Mobiliteit is een cruciaal onderdeel van het goedgekeurde klimaatactieplan (SECAP) en het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP). Dit is niet verwonderlijk, daar de transportsector één van de sectoren is die het meeste CO2 uitstoot. Een drastische daling van de uitstoot veroorzaakt door transport, kan enkel verwezenlijkt worden door een grondige verandering van ons mobiliteitssysteem.
Het STO(A)P-principe moet richting geven aan een klimaatvriendelijk mobiliteitsbeleid. Het principe vertrekt vanuit de Stappers (voetgangers) en de Trappers (fietsers), Openbaar vervoer en eindigt bij Autodelen, gevolgd door de minst wenselijke mobiliteitsvorm, het Privé gemotoriseerd vervoer. Voor verplaatsingen die toch met de (vracht)wagen gebeuren, wordt er gestreefd naar een wagenpark met een nul uitstoot. Daarbij is een evolutie naar gedeelde emissievrije wagens noodzakelijk. Steden en gemeenten kunnen deze overgang versnellen door de uitbouw van een laadnet te stimuleren en daarbij de focus te leggen op gedeelde emissievrije voertuigen. Om op dit laatste een antwoord te kunnen bieden werd er een visienota opgesteld voor zowel de uitrol van laadpalen als van deelwagens in Halle. Deze visienota werd goedgekeurd door de raad op de zitting van 23 januari 2024.
Doelstelling Deelwagens Visienota
Voor deelwagens zegt het LEKP 2.0 (ondertekend door de gemeenteraad op 22/11/2022) dat er 2 deelwagens per 1.000 inwoners moeten zijn tegen 2030. In Halle betekent dit 84 deelwagens tegen 2030. Volgens gegevens opgevraagd eind december 2023 waren er reeds 16 deelwagens in Halle. Er dienen aldus nog 68 deelwagens bij te komen, waarvan minstens de helft elektrische deelwagens. Het voorstel beschreven in de visienota:
Om een gevolg te geven aan de uitrol van de deelwagens in Halle zoals beschreven in de goedgekeurde visienota, werd een bestek "Het leveren en exploiteren van autodelen in Halle" opgemaakt.
Gunningscriteria
Looptijd
Termijn in maanden: 48 maanden. In 2024 zullen 2 conventionele auto's worden besteld. In de periode 2025 tem 2027 zal de stad vermoedelijk nog eens 10 deelwagens bestellen.
Opmerkingen
De selectievereisten, het bestek en de raming voor de opdracht “Het leveren en exploiteren van autodelen in Halle”, opgesteld door Stad Halle worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 374.118,00 excl. btw of € 452.682,78 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De gemeenteraad gaat akkoord om bij de volgende wijziging van het meerjarenplan de kredieten voor deze verbintenis te voorzien.
Tijdens de gemeenteraad van 24/01/2023 werd het testproject fietssubsidie en het bijhorend reglement goedgekeurd. De voorgestelde subsidie van de stad bedroeg per aankoop van een nieuwe fiets 10% van het aankoopbedrag met enerzijds een maximum van €100 voor niet-elektrische fietsen en anderzijds een maximum van €200 voor elektrische fietsen.
Dit jaar wordt er voorgesteld om opnieuw het project fietssubsidie uit te voeren, rekening houdend met de feedback die we verkregen van afgelopen editie.
Evaluatie fietssubsidie 2023
Burgers konden een subsidieaanvraag indienen van 1 maart tot en met 31 mei. Er werden in totaal 124 aanvragen ingediend.
We kregen ook heel wat positieve feedback van de aanvragers en ook de fietshandelaars waren in het algemeen tevreden over het project. Er werd een bevraging uitgestuurd naar vijf handelaars (dit waren de handelaars waarbij fietsen werden gekocht in kader van de premie). De bevraging werd tot op heden ingevuld door 2 van de 5 uitgenodigden. De resultaten:
Voorstel fietssubsidie 2024
Er wordt vanuit duurzaamheid voorgesteld om ook tweedehandsfietsen aangekocht bij een Halse fietshandelaar op te nemen in het subsidiereglement. Tweedehandsfietsen hebben een minder grote impact op het milieu dan nieuwe fietsen en zijn doorgaans goedkoper.
Gezien de timing wordt er voorgesteld om de premie dit jaar uit te rollen in mei 2024. Burgers kunnen hun aanvraag indienen tot en met 30 juni 2024.
Uitbetaling zolang er krediet beschikbaar is. Dit is € 15.000 op ST-03500-64910000-B5.2.14
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor de aankoop van een (elektrische) fiets, bakfiets, meerpersonenfiets en speedpedelec goed.
Het reglement wordt bekendgemaakt volgens artikel 285 en verder van het decreet lokaal bestuur.
Nieuwkomers in Vlaanderen volgen een inburgeringstraject zoals beschreven in artikel 29 van het Decreet betreffende het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid. Het doel van dit traject is om mensen die naar België migreren, zelfredzaam te maken en hen de kans te geven om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. Naast de pijlers van maatschappelijke oriëntatie, Nederlands leren en een traject naar werk, wordt het inburgeringstraject uitgebreid met een 4de pijler, met name een participatie -en netwerktraject.
Met deze 4de pijler volgt de inburgeraar een bijkomend traject op maat om zijn/haar sociaal netwerk en participatie te versterken. Enkele voorbeelden zijn een buddyproject, een kennismakingsstage bij een bedrijf of organisatie, deelname aan activiteiten van een vereniging of lokaal bestuur, of vrijwilligerswerk…
De stad voert een actief lokaal integratiebeleid. Hiervoor heeft zij toegang nodig tot de gegevens van de inburgeraars, zoals voorzien.
De stad en het Agentschap Integratie en inburgering wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt voor bepaalde duur: het protocol eindigt 31 december 2024.
Het protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
De functionaris voor gegevensbescherming van het Agentschap Integratie en Inburgering heeft een gunstig advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
De gemeenteraad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met het protocol in bijlage.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Decreet Lokaal Bestuur
Algemene verordening gegevensbescherming
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 23 februari 2024
Het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Integratie en inburgering en de stad Halle met betrekking tot het Participatie- en netwerktraject voor inburgeraars wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 20 januari 2023 en 10 februari 2023 handhaving op GAS 5 door middel van de LiDAR-flitspaal goed.
De Gemeenteraad keurde in zitting van 28 februari 2023 de bijzondere politieverordening met betrekking tot GAS 5 en de huur van de LiDAR-flitspaal goed.
Het LiDAR systeem is een uniek systeem van SecuRoad. Men kan het systeem enkel huren via SecuRoad zelf of via Smartville. We ontvingen op 5 maart 2024 een verklaring van Securoad over hun monopolie op de markt.
Wat met overheidsopdrachten? 2 opties:
Er wordt, net zoals vorig jaar, gekozen voor optie 2 want het gaat over een uniek systeem van SecuRoad dat enkel maar te verkrijgen is via SecuRoad zelf. Voorwaarde is dat de uitvoering gebeurt volgens de bestekvoorwaarden opgenomen in raamovereenkomst – LiDAR AS A Service – RAAMCONTRACT AWV MDM/18K03 en de bijakte. Dezelfde inschrijvingsbedragen en een gunstigere prijsherziening worden hierbij gehanteerd.
De overeenkomst van de huur wordt afgesloten voor 1 jaar.
Aan het college van burgemeester en schepen wordt gevraagd akkoord te gaan met de huur van de LiDAR-flitspaal.
Het dossier wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties van 24 juni 2013
Artikel 29 quater van de Wegverkeerswet - 16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 , artikel 41, tweede lid, 2°;
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, en meer in het bijzonder de artikelen 119 en 135, §2;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 28/06/2022 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Beslissingen college van burgemeester en schepenen van 20 januari 2023 en 10 februari 2023.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2023.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2024.
De offerte met ref 50000893-LMS-06-SFTO-LOC-Stad Halle van datum 05/03/2024 gebaseerd op de raamovereenkomst met ref MDM18/K03 en bijakte wordt goedgekeurd
De prijsherziening wordt toegepast op 31/12/2024
In zijn brief van 19 februari 2020 (naar aanleiding van een klacht tegen de dading met betrekking tot het dossier van de Kasteelvijver) meldt de gouverneur dat de gemeenteraad principieel voorafgaand dient te beslissen over het al dan niet opstarten van de onderhandelingen met het oog op het sluiten van een dading.
De stad werd gedagvaard door de NV Nederhem Vastgoed en Haviland IGSV over de realisatie van Nederhem fase 5.
Het geschil is intussen aanhangig bij het Hof van Beroep te Brussel.
Het is aangewezen dat de raad beslist dat eventueel een dading kan gesloten worden mbt dit rechtsgeding.
- Artikel 41 17° van het decreet lokaal bestuur
- Collegebeslissing van 15 maart 2024
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de mogelijkheid tot het sluiten van een dading in verband met het rechtsgeding tussen de stad en nv Nederhem vastgoed en Haviland IGSV met betrekking tot de realisatie van Nederhem Fase 5.
De Bruegellaan en Pieter-Pauwel Rubenslaan zijn 2 straten waar de verblijfsfunctie primeert. Het is aangewezen om hier een zone 30 in te stellen.
De Bruegellaan en Pieter-Pauwel Rubenslaan zijn 2 straten in Breedhout die een shortcut vormen tussen de Lenniksesteenweg en de Smisstraat.
Aangezien de verblijfsfunctie hier primeert, is het aangewezen om een zone 30 in te stellen.
Deze zone 30 ligt vlak bij een bestaande zone 30 (Schoolomgeving Breedhout) . Het is wenselijk deze 2 zones met elkaar te verbinden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
Het verwijderen van verkeersborden F4a op volgende plaats:
- de Lenniksesteenweg
ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan
(huisnummer 1 van de Bruegellaan)
Het plaatsen van verkeersborden F4a op volgende plaatsen:
- Bruegellaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 31)
- Lenniksesteenweg
ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (huisnummer 627)
- P.P. Rubenslaan
ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 2)
F4a
Het verwijderen van het verkeersbord F4b op volgende plaats:
- Lenniksesteenweg
ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (huisnummer 644)
Het plaatsen van verkeersborden F4b op volgende plaatsen:
- Bruegellaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 40)
- Lenniksesteenweg
ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan
(rechtover huisnummer 627)
- P.P. Rubenslaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 1)
F4b
De verkeersborden F4a en F4b ter hoogte van de Lenniksesteenweg 606 en 611 blijven behouden, net als deze in de Wedemstraat.
We verwijzen naar onderstaand plan.
In de Bruegellaan, de Pieter-Pauwel Rubenslaan en in een deel van de Lenniksesteenweg wordt een zone 30 ingesteld.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
- Het verwijderen van verkeersborden F4a op volgende plaats:
- In de Lenniksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (huisnummer 1 van de Bruegellaan)
- Het plaatsen van verkeersborden F4a op volgende plaatsen :
- In de Bruegellaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 31)
- In de Lenniksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (huisnummer 627)
- In de P.P. Rubenslaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 2)
- Het verwijderen van het verkeersbord F4b op volgende plaats:
- In de Lenniksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (huisnummer 644)
- Het plaatsen van verkeersborden F4b op volgende plaatsen:
- In de Bruegellaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 40)
- In de Lenniksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Bruegellaan (rechtover huisnummer 627)
- In de P.P. Rubenslaan ter hoogte van het kruispunt met Smisstraat (huisnummer 1)
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.
Conform artikel 56§6 van het decreet lokaal bestuur dient het college van burgemeester en schepenen een geactualiseerd overzicht bij te houden van:
- alle extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente;
- alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de gemeente deelneemt;
- alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt, hun statuten en de overeenkomsten die ze hebben gesloten met de gemeente.
Minstens eenmaal per jaar wordt de gemeenteraad op de hoogte gebracht van het geactualiseerde overzicht met een toelichting van alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Ten opzichte van de kennisneming door de gemeenteraad op 28 februari 2023 werd de overzichtslijst uitgebreid en aangepast als volgt:
- Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw: definitieve sluiting van de vereffening (GR 12/09/23) - geschrapt uit de lijst na ontbinding - GR 25/05/21
- Brabantse Wouden vzw: toetreding en aanstelling afgevaardigden - GR 27/02/24
- Woonpunt Zennevallei BV: aanduiding gemeentelijke afgevaardigden in de toetredingsraad - GR 27/02/24
De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van dit overzicht.
Artikel 56§6 van het decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2024.
De raad neemt kennis van geactualiseerde overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen van de stad, alle verenigingen, stichtingen, vennootschappen, ... waarin de stad deelneemt en alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de stad deel uitmaakt.
Overeenkomst:
VERPLICHTINGEN VAN GOLAZO – RETURN STAD HALLE
GOLAZO waarborgt en garandeert de kwalitatieve en punctuele organisatie van het Event.
GOLAZO zal instaan voor de algemene organisatie en sporttechnische uitwerking van het Event.
GOLAZO zal een beroep mogen doen op derden voor het verwezenlijken van de prestaties, maar zal ten aanzien van STAD HALLE steeds in eigen naam en voor eigen rekening de prestaties uitvoeren.
Daarnaast garandeert GOLAZO volgende return aan STAD HALLE:
VERPLICHTINGEN VAN STAD HALLE
STAD HALLE staat in het kader van de organisatie van het Event in voor een kwaliteitsvolle en punctuele logistieke en promotionele ondersteuning, bestaande uit volgende zaken:
Logistieke materialen in bezit van STAD HALLE worden kosteloos ter beschikking van GOLAZO gesteld. Indien STAD HALLE kosten moet maken om via buurgemeenten of andere leveranciers nodige materialen te bekomen, wordt dit afgestemd met GOLAZO. GOLAZO zal deze kosten dan betalen.
STAD HALLE zal later nog een concessie opstellen voor de openbare ruimte die voor het evenement in gebruik genomen zal worden door GOLAZO.
WERKINGSTOELAGE EN COMMERCIËLE RETURN:
STAD HALLE verbindt zich ertoe om een werkingstoelage/subsidie van EUR 40.000 (BTW niet van toepassing) te betalen aan GOLAZO voor de ondersteuning van het Event en de algemene werkingskosten.
Voor de commerciële return zoals omschreven in art. 2.3, verbindt STAD HALLE zich ertoe om aan GOLAZO een vergoeding te betalen van 10.000,00 EUR (excl. BTW).
De STAD HALLE ontvangt na afloop van het evenement een financieel verslag van GOLAZO die de toegekende toelage verantwoordt.
Decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van 1 maart 2024.
Het college van 9/11/2022 nam al een positief engagement voor organisatie van dit sportfeest en voorzag hierbij een een subsidie van € 50.000.
In de samenwerkingsovereenkomst staat dit nu iets anders geformuleerd: subsidie € 40.000 en dienstenvergoeding van € 10.000 excl 21% btw. Nagerekend een totaal bedrag € 52.100.
Op ST-64930000-07410-B2.4.20-marion is totaal € 57.000 voorzien.
Een controle over de aanwending van de subsidie werd inmiddels opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en Golazo voor de organisatie van het WK Gravel het weekend van 5-6 oktober 2024 goed.
Op basis van het decreet "Sport voor Allen", van toepassing op de legislatuur 2008-2013 werd een subsidiereglement voor sportverenigingen opgemaakt betreffende beleidssubsidies en een subsidiereglement voor sportverenigingen betreffende impulssubsidies. En dit op basis van de regelgeving van dit decreet.
Het daaropvolgend decreet "Lokaal Sportbeleid" voor de opmaak van het gemeentelijk meerjarenplan 2014-2019 is niet langer meer van toepassing, gezien de sectorale middelen van dit decreet in 2016 werden ingekanteld in het gemeentefonds. Het decreet hield zodoende op met bestaan. Dit geeft steden en gemeenten meer autonomie, ook op vlak van interne organisatie.
In 2019 werden de 2 subsidiereglementen voor sportverenigingen inzake beleids -en impulssubsidies, samengevoegd in één reglement, gekoppeld aan een digitalisering van de subsidieaanvragen.
Na evaluatie van dit reglement door de sportverenigingen, werd het huidige reglement terug sterk vereenvoudigd en werd dit voor de eerste keer toegepast vanaf het seizoen 2022-2023. Dit reglement werd na de uitbetaling van de subsidiebedragen, geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt dit reglement gewijzigd op algemene gedragenheid van de sportclubs.
Het subsidiereglement ging in voege vanaf seizoen 2022-2023 en de toepassing ervan, ging gepaard met wat frustraties vanuit 2 sportverenigingen. Dit zette ons aan om een algemene evaluatie te houden over het reglement. Zowel de sportdienst, als de sportraad (Raad van Bestuur op 1/2) als de werkgroep van sportverenigingen (op 19/2) stelden evaluatiepunten voor.
Op de evaluatievergadering van 19/2 werden alle erkende sportverenigingen uitgenodigd en waren volgende clubs aanwezig: OEH, KSVT Lembeek, Black Eagle Halle, Vige Halle & Schaakkring De Zwarte Dame, DEC, TC Sollenbeemd, Helios, Capoeira Vlaanderen, BRC Halle, OKS vzw, Avenir Lembeek, Tigers, Badminton Halle, BMX Halle, SK Pepingen-Halle. Populaire verontschuldigde zich maar gaf de evaluatiepunten schriftelijk door.
Dit zijn de punten, die inhoudelijk worden gewijzigd ten opzichte van het huidige reglement:
Er wordt benadrukt dat attesten vanuit de VTS (start to coach (S2C) en aspirant-initiator) niet aanvaard worden wegens geen volwaardig diploma/opleiding. Een S2C of aspirant-initiator betreft louter module 1 van iedere initiatorcursus bij de VTS en een S2C of aspirant-initiator kan alleen training geven onder begeleiding van een hoger opgeleide trainer. We hebben dit in de vorige aanvraag wel nog aanvaard indien er in de club ook hoger opgeleide trainers aanwezig zijn, maar we kunnen dit gegeven niet echt controleren. Daarom zullen louter VTS-diploma's vanaf initiatorniveau in aanmerking worden genomen. Bijkomend zullen geslaagde cursisten volgens VTS extra vergoed worden, bovenop de categorie waar een club maar maximaal kan aan voldoen. Hier gelden de diploma’s vanaf initiatorniveau, behaald in het desbetreffende subsidiejaar, als bewijs.
Clubs kiezen er voor om "externe sportstages" te schrappen. Dit wordt weinig aangegeven door clubs en de voorwaarden zijn niet echt toepasbaar. Zo is de sportinfrastructuur meestal niet betalend, terwijl dit de enige kost is die clubs hierin kunnen aangeven.
Kleuterwerking en voorstel tot seniorenwerking worden geschrapt, gezien dit in feite reeds vervat zit in jeugdleden en volwassen leden. Louter de G-sportwerking wordt behouden. Sportkampen, die ook toegankelijk dienen te zijn voor niet-leden worden extra ingevoerd. Dit kan gelden voor alle clubs en vergroot de kinderopvang tijdens schoolvakanties.
Clubs kiezen er voor om het voorstel tot eigen sportinfrastructuur niet toe te voegen, maar naast aankoop/huur van sporttechnisch materiaal, ook het onderhoud, herstel, controle van sporttechnisch materiaal mee in rekening te nemen. Het maximumbedrag blijft evenwel 1000 euro volgens reglement.
Verder wordt de indiendatum voor de subsidieaanvragen vervroegd naar uiterlijk 15/6. Eventuele kosten tussen 16/6 t.e.m. 31/7 kunnen nog in rekening worden gebracht in de volgende subsidieaanvraag. Het vervroegen van de indiendatum zorgt er voor dat de opgevraagde bewijsstukken, zoals ledenlijsten, actieve werking, het juiste sportseizoen betreffen en niet deze van het volgende sportseizoen.
De graduele verdeling van de verhouding jeugdleden/totaal leden wordt over alle categorieën gelijkmatig verhoogd met 20%.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het subsidiereglement voor sportverenigingen goed te keuren. In bijlage is het gewijzigd reglement opgenomen op basis van bovenvermelde aanmerkingen in het rood.
Decreet van 9 maart 2007 houdende de subsidiëring van gemeente- en provinciebesturen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie voor het voeren van een Sport voor Allenbeleid.
Decreet houdende het stimuleren en subsidiëren van een Lokaal Sportbeleid van 6 juli 2012.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 30 april 2019 houdende goedkeuring subsidiereglement voor sportverenigingen.
Beslissing college van burgemeester en schepenen dd. 28 april 2023.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 23 mei 2023 houdende goedkeuring subsidiereglement voor sportverenigingen.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2024.
In het voorliggend reglement werd rekening gehouden met de opmerkingen dienst FIN. betreffende artikel 8.
De omvang van de enveloppe wordt elk jaar, op basis van de beschikbare kredieten, vastgesteld door het college.
Positief advies van de RvB van de sportraad op 1/2/2024, mits af te toetsen met de werkgroep sportverenigingen op 19/2.
Het reglement is juridisch afgetoetst.
Te wijzigen:
Artikel 8
De Gemeenteraad is bevoegd om dit reglement op te stellen en eventuele wijzigingen daaraan te maken. De Gemeenteraad delegeert de bevoegdheid ,om jaarlijks de omvang van deze enveloppe vast te stellen, aan het college van burgemeester en schepenen.
Op vraag kan de sportvereniging een subsidieverrekening ontvangen, waarbij het vastgestelde subsidiebedrag definitief is, behoudens materiële vergissing.??????
Dit laatste te schrappen en onderstaande bij te voegen, want het gaat hem hier over een enveloppe, dus als één bedrag wijzigt, dan wijzigen ze allemaal en hebben sommige verenigingen iets te veel gehad. Dergelijke vergissingen kunnen we dus niet echt opvangen. Mocht dit zich voordoen dan zullen we op dat moment een voorstel moeten doen bij College. Zal altijd met extra budget gepaard zijn.
De sportdienst zal op basis van de controle op de aanvraagdossiers, en ook gebaseerd op de omvang van de enveloppe, de toe te kennen subsidies berekenen. Na visum, wordt het dossier ter kennisgeving voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen. De uitbetaling van de subsidie gebeurt zo spoedig mogelijk na deze kennisgeving.
De gemeenteraad keurt het subsidiereglement voor erkende Halse sportverenigingen goed met toepassing vanaf het seizoen 2023-2024.
Stad Halle wil in haar centrum, winkelstraten en deelgemeenten een gezellige en aangename sfeer creëren tijdens de eindejaarsperiode. Hiervoor wil het een beroep doen op een firma die instaat voor het ontwerp, plaatsing, weghalen, onderhoud en herstelling van de kerstverlichting.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van duurzame kerstverlichting op het openbaar domein van 2024 tem 2027” werd een bestek met nr. 001FAC022024 opgesteld door Stad Halle - Stadsontwikkeling Staf.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (Leveren en plaatsen van duurzame kerstverlichting op het openbaar domein van 2024 tem 2027), raming: € 73.250,00 excl. btw of € 88.632,50 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (Leveren en plaatsen van duurzame kerstverlichting op het openbaar domein van 2024 tem 2027), raming: € 73.250,00 excl. btw of € 88.632,50 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (Leveren en plaatsen van duurzame kerstverlichting op het openbaar domein van 2024 tem 2027), raming: € 73.250,00 excl. btw of € 88.632,50 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 219.750,00 excl. btw of € 265.897,50 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Collegebeslissing van 23 februari 2024.
Er is jaarlijks maar € 62.060 voorzien in het MJP voor de kerstverlichting.
De raming van de opdracht overschrijdt het beschikbaar bedrag van € 186.180 voor 3 jaar.
De gemeenteraad moet niet enkel akkoord gaan met de lastvoorwaarden, wijze van gunnen maar omwille van de raming ook akkoord gaan om de kredieten bij volgende wijzing van het meerjarenplan te verhogen.
Het bestek met nr. 001FAC022024 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van duurzame kerstverlichting in huurovereenkomst op het openbaar domein van 2024 tem 2027”, opgesteld door Stad Halle - Stadsontwikkeling Staf worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 219.000 excl. btw of € 265.000 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ST-05000-61500170 .
De gemeenteraad gaat akkoord om de kredieten bij de volgende wijzing van het meerjarenplan te verhogen.
De tractor Case met nummerplaat KTY 910 dateert van 1992 en is aan vervanging toe. Er wordt voorgesteld om deze niet terug te vervangen door een tractor maar om hiervoor een veelzijdige 4x4 werktuigdrager aan te schaffen. Voordeel van zo een werktuigdrager is dat deze dezelfde functie van de tractor kan uitvoeren en daar bovenop op verschillende manieren kan ingezet worden en deze ook, naarmate de behoeftes zouden veranderen, makkelijk kan aangepast worden door middel van extra accessoires. Hierdoor kan de efficiëntie van het voertuig verhoogd worden en kan het voertuig ook door andere diensten binnen de uitvoeringsdienst gebruikt worden wat met een tractor minder het geval is.
In het kader van de opdracht “Aankoop vrachtwagen 'Veelzijdige 4x4 werktuigdrager'” werd een bestek met nr. 002FAC2024392 opgesteld door Stad Halle-Cluster Facility.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 190.000,00 excl. btw of € 229.900,00 incl. 21% btw.
Inclusief raming van jaarprijs van onderhouds(3000€/jaar)- en full service contract(7000€/jaar).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 221.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 maart 2024.
Er is momenteel € 375.987 beschikbaar op ST-24310000-01191-B5.4.2-kvh. De procedure kan gestart worden.
Het bestek met nr. 002FAC2024392 en de raming voor de opdracht “Aankoop vrachtwagen 'Veelzijdige 4x4 werktuigdrager'”, opgesteld door Stad Halle-Cluster Facility worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 190.000,00 excl. btw of € 229.900,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ST-01191-24310000-kvh-B5.4.2.
Op 21 mei 2021 werd studiebureau Sbilt aangesteld voor de opmaak van bestek, meetstaat en plannen om in de Jean Jacminstraat een nieuwe riolering aan te leggen en de weg te vernieuwen. Het aanbestedingsdossier werd intussen uitgewerkt.
Op 16 juni 2023 heeft het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp bovenbouw goedgekeurd. Na overleg met AWV werden er kleine aanpassingen uitgevoerd aan de aansluiting van het fietspad met de A. Demaeghtlaan.
Op 26 juni 2023 vond een eerste bewonersvergadering plaats waar de plannen op voorgesteld werden. De plannen werden algemeen positief onthaald.
De opdracht zal gegund worden bij wijze van de openbare procedure en zal gepubliceerd worden door de aankoopdienst van FARYS.
De raming van de opdracht bedraagt 5.399.360,12 euro excl. BTW waarvan €809.083,99 excl. BTW ten laste van de stad Halle en €4.590.276,13€ ten laste van derde betaler FARYS (Aquariobudget).
Uitvoeringstermijn: 190 werkdagen
Erkenning klasse 8 categorie C1
In het ontwerp wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd waarbij ingezet wordt op buffering en infiltratie. In de Jean Jacminstraat zit het grondwater voldoende diep en kan er geïnfiltreerd worden via de regenwaterleiding in de ondergrond. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van waterdoorlatende betonbuizen.
De vuilwaterleiding wordt aangelegd in gresbuizen en is waterdicht.
Om de belasting van het bestaande rioleringsstelsel stroomafwaarts te verkleinen tijdens regenbuien zal de regenwaterleiding naast infiltreren ook een buffercapaciteit hebben van ongeveer 700m3.
De volledige bovenbouw wordt in de straat vernieuwd en ter hoogte van de schoolomgeving wordt een gescheiden voet- en fietspad aangelegd. Dit zal de veiligheid voor actieve weggebruikers ten goede komen.
De straat wordt ook groener aangekleed. Er komen 16 nieuwe bomen en er wordt ingezet op bovengrondse infiltratie door de aanleg van verschillende WADI's.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 130.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Beslissingen college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2021 en 16 juni 2023.
Beslissing college van 1 maart 2024.
Kredieten zijn beschikbaar. De procedure kan gestart worden.
Het bestek met nummer DOM-068-09-026-Z , de plannen en de raming voor de opdracht 'riolerings- en wegeniswerken in de Jean Jacminstraat' worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming van de opdracht bedraagt 5.399.360,12 euro excl. BTW waarvan €809.083,99 excl. BTW of €978.991,63 incl. BTW ten laste van de stad Halle en €4.590.276,13 excl. BTW ten laste van derde betaler FARYS (Aquariobudget).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op Europees niveau door de aankoopdienst van FARYS.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in B3.1.6 Wegen en riolering.
Bij de realisatie van de gebouwen aan Molenborre in de jaren ’90 waren er twee innames stadseigendom.
Enerzijds werd er bij de bouw van het handelspand op de hoek van de Basiliekstraat en de Molenborre een bijkomende oppervlakte van 17m² ingenomen. Anderzijds was er een inname door de huisvestingsmaatschappij van ca. 75m² afgebeeld in het oranje als “oppervlakte C” op het opmetingsplan van 24 maart 1999 van de landmeter-expert Johan Delvoye.
Beide innames maakten het voorwerp uit van een vergadering in 2005 met de huisvestingsmaatschappij Zennevallei, die principieel akkoord ging met de verkoop aan de huisvestingsmaatschappij zoals blijkt uit de collegenotulen van 26 oktober 2005 en latere notulen van 2 maart 2007.
De regeling houdende desaffectatie en verkoop van de twee innames werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2010 nadat Woonpunt Zennevallei zich per brief dd. 13 september 2010 akkoord verklaarde met genoemde regeling houdende verkoop van beide stukken.
Op 28 juni 2013 stelde het college van burgemeester en schepenen notaris Diegenant aan voor de opmaak van de akte. De gemeenteraad keurde het ontwerp van akte houdende de verkoop van beide stukken grond goed in zitting van 24 juni 2014 waarna de ondertekening werd uitgesteld op verzoek van Woonpunt Zennevallei.
Ondertussen waren de regels inzake prekadastratie ingevoerd wat impliceerde dat er een nieuw opmetingsplan voor beide gronden moest worden opgemaakt. Deze plannen werden opgemaakt op 24 oktober 2016. Wat deze plannen betreft kwam in januari 2018 de vraag van het notariaat van Woonpunt Zennevallei om de gronden rechtstreeks aan de huidige aangelande eigenaars te verkopen en in die zin een splitsing te maken op het opmetingsplan. De stad Halle had echter een akkoord met Woonpunt Zennevallei wat betreft de aankoop en niet met de aangelande eigenaars.
Om het dossier alsnog te kunnen afronden kwam in 2022 dan het voorstel om de stukken grond aan de Molenborre te ruilen tegen het perceel kadastraal gekend Halle 5, sectie B, 385W5 in de Luxemburgstraat in Lembeek van Woonpunt Zennevallei. De ruil zou plaatsvinden met gesloten beurzen.
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 25 februari 2022 kennis van het schattingsverslag van het perceel Halle 5, sectie B, 385W5 dat werd gewaardeerd aan 32.000 euro en gaf opdracht tot het actualiseren van het schattingsverslag van de innames aan de Molenborre.
Het nieuwe schattingsverslag werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 8 april 2022. De inname van perceelsnummer 658C2 (ca. 75m ²) werd geraamd op 9.980 euro en de inname van 665V (ca. 17 m ²) op 8.250 euro ofwel samen op 18.230 euro. Het college van burgemeester en schepenen ging in diezelfde zitting principieel akkoord met een ruil met Woonpunt Zennevallei van twee innames aan de Molenborre tegen het perceel kadastraal gekend Halle 5, sectie C, 385W5 en besloot om de notaris te verzoeken de akte in die zin aan te passen.
Het aangepast en geactualiseerd ontwerp van akte werd recent overgemaakt.
Met de ruil worden enerzijds twee historische innames stadsgrond aan Molenborre eindelijk geregulariseerd. Anderzijds verwerft de stad Halle het perceel kadastraal gekend Halle 5, sectie B, 385W5 gelegen aan de Luxemburgstraat in Lembeek.
Het perceel aan de Luxemburgstraat heeft een kadastrale oppervlakte van 239m² en is gelegen in woongebied maar komt stedenbouwkundig niet in aanmerking voor woningbouw. Het perceel heeft immers een breedte van 10,5 meter. Gelet links en rechts aanpalende driegevelwoningen betreffen dient op het perceel een open bebouwing voorzien te worden waarbij bouwvrije stroken links en rechts van 3 meter worden gehanteerd, wat een bouwbreedte overlaat van circa 4,5 meter, hetgeen stedenbouwkundig niet aanvaardbaar is.
Het perceel is op dit ogenblik braakliggend en bevindt zich in een overwoekerde toestand. Het perceel kan na verwerving door de stad ingericht worden met speeltoestellen of als openbaar buurtgroen.
De omzendbrief over de transacties van onroerende goederen door lokale besturen bepaalt dat het bestuur een schattingsverslag nodig heeft voor de objectieve waardebepaling van de onroerende transacties. De schattingsprijs is in principe de minimumprijs (in geval van verkoop) of maximumprijs (in geval van aankoop) voor de onroerende transactie.
Op basis van de twee schattingsverslagen blijkt het perceel kadastraal gekend 385W5 in de Luxemburgstraat een hogere waarde te hebben (32.000 euro) dan de gronden aan de Molenborre (18.230 euro) waardoor een ruil met gesloten beurzen gerechtvaardigd is in hoofde van de stad Halle.
De notariskosten worden gedeeld in twee gelijke delen tussen beide partijen.
Op basis van de schattingsverslagen is de ruil financieel interessant voor de stad.
Bestelbon 2024/1188 werd gemaakt voor de ereloonkosten notaris De Kegel.
Het ontwerp van akte houdende de ruil met Woonpunt Zennevallei van twee innames aan de Molenborre uit grotere percelen kadastraal gekend Halle 1, sectie G, 665V en 658C2 tegen het perceel kadastraal gekend Halle 5, sectie C, 385W5 aan de Luxemburgstraat in Lembeek wordt goedgekeurd.
Vrijdag 15 maart 2024 liep het openbaar onderzoek af inzake ‘PRUP Kernafbakeningen Zennevallei’. Graag verneem ik hoeveel bezwaarschriften vanuit onze gemeente werden ingediend?