Aanleiding
Mobiliteit is een cruciaal onderdeel van het goedgekeurde klimaatactieplan (SECAP) en het lokaal energie- en klimaatpact (LEKP). Dit is niet verwonderlijk, daar de transportsector één van de sectoren is die het meeste CO2 uitstoot. Een drastische daling van de uitstoot veroorzaakt door transport, kan enkel verwezenlijkt worden door een grondige verandering van ons mobiliteitssysteem.
Het STO(A)P-principe moet richting geven aan een klimaatvriendelijk mobiliteitsbeleid. Het principe vertrekt vanuit de Stappers (voetgangers) en de Trappers (fietsers), Openbaar vervoer en eindigt bij Autodelen, gevolgd door de minst wenselijke mobiliteitsvorm, het Privé gemotoriseerd vervoer. Voor verplaatsingen die toch met de (vracht)wagen gebeuren, wordt er gestreefd naar een wagenpark met een nul uitstoot. Daarbij is een evolutie naar gedeelde emissievrije wagens noodzakelijk. Steden en gemeenten kunnen deze overgang versnellen door de uitbouw van een laadnet te stimuleren en daarbij de focus te leggen op gedeelde emissievrije voertuigen. Om op dit laatste een antwoord te kunnen bieden werd er een visienota opgesteld voor zowel de uitrol van laadpalen als van deelwagens in Halle. Deze visienota werd goedgekeurd door de raad op de zitting van 23 januari 2024.
Doelstelling Deelwagens Visienota
Voor deelwagens zegt het LEKP 2.0 (ondertekend door de gemeenteraad op 22/11/2022) dat er 2 deelwagens per 1.000 inwoners moeten zijn tegen 2030. In Halle betekent dit 84 deelwagens tegen 2030. Volgens gegevens opgevraagd eind december 2023 waren er reeds 16 deelwagens in Halle. Er dienen aldus nog 68 deelwagens bij te komen, waarvan minstens de helft elektrische deelwagens. Het voorstel beschreven in de visienota:
Om een gevolg te geven aan de uitrol van de deelwagens in Halle zoals beschreven in de goedgekeurde visienota, werd een bestek "Het leveren en exploiteren van autodelen in Halle" opgemaakt.
Gunningscriteria
Looptijd
Termijn in maanden: 48 maanden. In 2024 zullen 2 conventionele auto's worden besteld. In de periode 2025 tem 2027 zal de stad vermoedelijk nog eens 10 deelwagens bestellen.
Opmerkingen
De selectievereisten, het bestek en de raming voor de opdracht “Het leveren en exploiteren van autodelen in Halle”, opgesteld door Stad Halle worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 374.118,00 excl. btw of € 452.682,78 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De gemeenteraad gaat akkoord om bij de volgende wijziging van het meerjarenplan de kredieten voor deze verbintenis te voorzien.