In het strategisch meerjarenplan is de leegstandsbestrijding opgenomen als doelstelling. Een van de acties hieraan gekoppeld is het samenwerken met en ondersteunen van een externe partner in kader van leegstandsbestrijding in het Halse commercieel centrum.
In het kader van deze actie wordt 'Start je zaak' opgestart. Er werd gekozen voor een rebranding van het oude concept 'Win Je Zaak'. Bij de editie van 2023 merkten we dat er onder de huidige vorm problemen ontstonden en de actie minder doeltreffend werd. Het principe blijft hetzelfde, namelijk het ondersteunen van startende handelszaken in ons centrum, maar we stappen af van de wedstrijd en kiezen voor het toekennen van een subsidie.
Voor de actie 'start je zaak' werd een subsidiereglement opgesteld.
Volgende subsidie kan toegekend worden:
Ondernemers kunnen de subsidie Start Je Zaak aanvragen met 4 deadlinemomenten telkens per kwartaal: 10 januari, 10 april, 10 juli en 10 oktober.
Men dient meteen volgende documenten te bezorgen:
Elke kandidaat zal zorgvuldig gescreend worden, elk kwartaal vindt een nieuwe evaluatieronde plaats. De kandidaturen zullen door een samengestelde jury beoordeeld worden. Deze jury wordt samengesteld uit:
Als een jurylid een persoonlijke band met één van de kandidaten zou hebben, dient deze dit tijdig aan te geven en zich te onthouden van de jurering van deze kandidaat.
Wanneer een kandidaat niet voldoet aan de beoordelingscriteria, stopt de kandidatuur. Indien deze voldoet, maar de jury is van mening dat er nog bijsturing nodig is, kan deze kandidaat het volgende kwartaal opnieuw een dossier indienen. Dit kan maximaal twee keer voor hetzelfde dossier. Na een 3de negatieve beoordeling wordt de kandidatuur definitief afgewezen.
De kandidaten worden beoordeeld op basis van:
Wanneer een kandidaat een totaalscore van minstens 70% behaalt, wordt deze voorgelegd aan het college. Zij nemen de uiteindelijke beslissing om de subsidie toe te kennen.
Er wordt jaarlijks een budget voorzien van 60.000,00 euro, wat betekent dat 4 kandidaten doorheen het jaar de subsidie kunnen verkrijgen. Het beschikbare bedrag kan door het college aangepast worden indien nodig en binnen de perken van de meerjarenplanning.
De subsidie zal in 2 schijven rechtstreeks aan de geselecteerde kandidaat uitbetaald worden met de eerste schijf 1 maand voor openingsdatum, die via een intentieverklaring wordt vastgelegd. Na 1 jaar opening wordt een evaluatie gehouden, indien positief wordt de tweede schijf van 50% uitbetaald worden. Hiervoor dient men dan ook verschillende extra documenten in te dienen.
Ten slotte werden ook uitbatingsvoorwaarden vastgelegd:
Indien aan één of meerdere van de voorwaarden niet voldaan wordt, kan het college beslissen om de nog uit te betalen subsidie niet uit te keren of de reeds uitbetaalde subsidie gedeeltelijk of volledig terug te vorderen.
Bijkomend zal er ook een handige leidraad ontwikkeld worden die gedeeld wordt op de landingspagina waar men de subsidie kan aanvragen. Op die manier informeren we over het subsidietraject en de benodigdheden en geven we handige tips voor de opmaak van een businessplan, de vrijstellingsmogelijkheden van de leegstandstaks,....
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - Artikel 40-41.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2023.
De budgetten van registratiesleutel ST-6139999-05000-B1.1.1 kunnen verschoven worden naar ST-64920000-05000-B1.1.1. bij volgende AMJP.
Het subsidiereglement 'Start je zaak' wordt goedgekeurd.