Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

2024_GR_00199 - Reglement Klachtenbehandeling - Aanpassing - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 26/11/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Hedwig Van Rossem; Anke Matthys; Marc Snoeck; Peggy Massien; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Jan De Winne, Algemeen directeur

Afwezig

Marc Picalausa

Verontschuldigd

Kjell Bosmans

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Anke Matthys

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00199 - Reglement Klachtenbehandeling - Aanpassing - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Hedwig Van Rossem, Anke Matthys, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Jan De Winne
Stemmen voor 31
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Brigitte Moyson, Pieter Busselot, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Bertrand Demiddeleer, Hedwig Van Rossem, Anke Matthys
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00199 - Reglement Klachtenbehandeling - Aanpassing - Goedkeuring 2024_GR_00199 - Reglement Klachtenbehandeling - Aanpassing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Op 25 juni 2019 keurden de gemeente- en OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed.  Hierbij werd een tweedelijnsklachtenbehandeling voorzien.

Omwille van een wijziging in de formatie wordt het reglement geactualiseerd.

Advies en motivering

De cluster strategie & coördinatie was belast met de klachtenbehandeling voor de stad Halle. Omwille van een wijziging in de formatie zal de klachtenbehandeling intern verschoven worden naar  naar de staf van dienstverlening. Het reglement klachtenbehandeling wordt geactualiseerd.

Het systematisch opvolgen van klachten speelt een cruciale rol in het verbeteren en optimaliseren van dienst- en hulpverlening naar burgers toe. De opvolging van klachten vanuit de sector dienstverlening kan bijdragen aan volgende punten:

  • Inzicht in gebruikerservaringen: Door klachten systematisch op te volgen, krijgt de organisatie waardevolle inzichten in de ervaringen en tevredenheid van burgers. Dit helpt bij het identificeren van terugkerende problemen en het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van burgers.

  • Verbetering van Processen: Klachtenanalyse kan zwakke punten in de huidige processen aan het licht brengen. Door deze problemen aan te pakken, kan de organisatie haar dienstverlening efficiënter en effectiever maken, wat leidt tot een hogere tevredenheid onder de burgers. Klachten kunnen hiermee rechtstreeks verband houden met acties binnen de sector.

  • Vertrouwen en Transparantie: Het serieus nemen en opvolgen van klachten toont aan dat de organisatie de feedback van burgers waardeert en bereid is om verbeteringen door te voeren. Dit bevordert vertrouwen en transparantie tussen de organisatie en de gemeenschap.

  • Preventie : Door patronen in klachten te herkennen, kan de organisatie proactief maatregelen nemen om soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen. 

  • Verantwoording en Leren: Het systematisch opvolgen van klachten biedt een mechanisme voor verantwoording en continue verbetering (cfr organisatiebeheersing)

Juridische gronden

Decreet lokaal bestuur

Collegebeslissing van 25 oktober 2024

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het aangepaste reglement voor klachtenbehandeling wordt goedgekeurd.