De gemeenteraad keurde op 28 november 2023 het aanvullend politiereglement goed voor de omgeving van 4 scholen in het kader van het masterplan veilige schoolomgevingen . Volgende vier scholen werden geselecteerd:
Na goedkeuring van de plannen door de gemeenteraad heeft dienst mobiliteit feedback ontvangen van verscheidene belanghebbenden. De feedback werd verzameld en onderzocht. Naar aanleiding van dit onderzoek worden enkele aanvullingen op het eerder goedgekeurde politiereglement voorgelegd.
Deze aanvullingen hebben als doel de veiligheid rond schoolomgevingen verder te optimaliseren en te zorgen dat de regelgeving aansluit bij de actuele situatie.
De voorgestelde aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van de signalisatie en toegankelijkheid rond verschillende scholen en het beperkt aanpassen van de eerder goedgekeurde plannen voor de uitrol van de schoolomgevingen van 2023.
Hier volgt een overzicht van de specifieke aanpassingen:
Naar aanleiding van het advies van het mobiliteitsplatform werden er een aantal aanpassingen gemaakt om de toekomstige fietsoversteek tussen de Halleweg en Nijvelsesteenweg duidelijker en veiliger te maken.
Goedgekeurd plan:
Plan met voorgestelde aanpassingen:
Op dit ogenblik is de aanpassing voor fietsers die de Sint-Rochusstraat oprijden naar de Nijvelsesteenweg, niet optimaal. Om meer ruimte en veiligheid te bieden aan fietsers en hen een duidelijker beeld te geven van de route die ze moeten volgen, wordt er voorgesteld om een deel van de huidige fietssuggestiestroken om te vormen tot een fietspad en het oprijgedeelte van het tweerichtingsfietspad op de Nijvelsesteenweg op straat te verplaatsen. Hierdoor zullen autobestuurders meer attent zijn op de fietsoversteek.
Om de natuurlijke looplijnen van en naar de Nijvelsesteenweg beter te volgen, wordt voorgesteld om het toekomstige zebrapad breder te maken.
Om te voorkomen dat voertuigen parkeren op de verharding aan de fietsenstalling, wordt voorgesteld om een extra azobe paal te plaatsen.
Er wordt een 3de shop&go plaats aangemaakt, als uitbreiding van de 2 shop&go plaatsen zoals voorzien in het goedgekeurde plan.
Op ongeveer 10 meter van de toekomstige oversteek wordt een verkeerskussen geplaatst om voertuigen te laten vertragen bij het naderen van de fietsoversteek. Voor de exacte locatie van het verkeerskussen zal rekening gehouden worden met de oprit van de garage van het nieuw appartementsgebouw dat op de hoek Biezeweide/Nijvelsesteenweg gebouwd zal worden.
Er wordt voorgesteld om pijlen met rijrichting aan te brengen op het fietspad zodat de kans wordt verkleind dat fietsers tegen de voorziene richtingen rijden.
2. 't Pagadderke - Halleweg/Balthazarstraat
Aangezien een gedeelte van de parking op de hoek Halleweg/Nijvelsesteenweg omgevormd wordt tot kwalitatieve fietsinfrastructuur en fietsparkeerplaatsen, zal de parkeerregeling op de parking van 't Pagadderke beperkt aangepast worden. De parking voor ’t Pagadderke, gelegen op de Halleweg, zal opengesteld worden aan omwonenden en klanten buiten de voorbehouden uren voor het personeel. De signalisatie op de parking moet hiervoor aangepast worden.
‘t Pagadderke heeft een capaciteit van 76 kinderen en er werken 26 medewerkers. Daarnaast is er het BKO dat over een capaciteit van 70 kinderen beschikt en waar 12 personen werken. Het grote aantal kinderen, ouders en medewerkers trekt een aanzienlijk aantal fietsers aan.
Echter, het huidige aanbod aan fietsparkeerplaatsen is te beperkt.
Daarom wordt voorgesteld om de 12 oude fietsbeugels onder het afdak te vervangen door zwarte fietsnietjes, en tegelijkertijd ook 4 extra fietsnietjes te plaatsen tussen de zitbanken. Het gebruik van fietsnietjes in plaats van fietsbeugels zal de fietsparkeercapaciteit vergroten. Fietsnietjes maken het mogelijk om fietsen aan beide zijden te parkeren, in tegenstelling tot fietsbeugels waar slechts één fiets in past. Bovendien staan fietsbeugels erom bekend fietsen te beschadigen, wat een extra reden is om ze te vervangen. De groene Amsterdammers worden weggehaald.
3. Go! Zilverberk - Balthazarstraat
Om de veiligheid van voetgangers te verbeteren en betere zichtlijnen te creëren, worden afzethekken geplaatst langs het voetpad van de Balthazarstraat ter hoogte van de nieuwe ingang van de kleuterschool.
Op de Balthazarstraat wordt een nieuw zebrapad aangelegd aan het kruispunt met de Peter Benoitstraat.
De uurregeling op de signalisatie van de schoolstraat op de Balthazarstraat wordt aangepast.
4. Sancta Maria Instituut Lembeek:
Er worden twee nieuwe zebrapaden aangelegd, één op de Weerstandsstraat en één op de Kazernestraat aan het kruispunt met de Bondegenotenstraat.
5. Heilig Hartinstituut Halle Essenbeek - Kasteelstraat:
De uurregeling op de signalisatie van de schoolstraat op de Kasteelstraat wordt aangepast.
6. GO!BS De Klim-Op Lembeek – Arthur Puesstraat
De uurregeling op de signalisatie van de Kiss&Ride zone op de Arthur Puesstraat wordt aangepast.
Het fietspad in de Nijvelsesteenweg richting Halle centrum wordt gedeeltelijk verlegd. De huidige fietsoversteek wordt verplaatst naar een fietsoversteek ter hoogte van huisnummer 8. Deze oversteek wordt verlengd met een fietspad over de parking tussen de Nijvelsesteenweg en Halleweg tot de Halleweg. Deze oversteek vervangt de bestaande oversteek die opgeheven wordt. De fietssuggestiestrook op het 5 armen kruispunt wordt omgevormd tot een fietspad die zal doorgetrokken worden op de rijbaan tot de nieuwe fietsoversteek. Er worden richtingspijlen aan gebracht om de voorziene rijrichtingen te verduidelijken.
Er wordt één zebrapad aangebracht op de Nijvelsesteenweg parallel aan de fietsoversteek en één op de Halleweg ter hoogte van de parking van de school De Winde.
Afmetingen voor de Nijvelsesteenweg zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.
Afmetingen voor de Halleweg zijn 0,50m x 10,00m over de hele lengte van de rijbaan.
De maatregel wordt uitgevoerd door het aanbrengen van grondmarkeringen.
De markeringen van de huidige zebrapaden op de Nijvelsesteenweg en de Halleweg worden verwijderd.
Het huidige zebrapad van de Halleweg naar de Biezeweide blijft behouden.
De bestaande shop- en go zone ter hoogte van Nijvelsesteenweg huisnummer 8 en 10 wordt verplaatst naar de Nijvelsesteenweg ter hoogte van huisnummer 11. Er wordt ook een extra shop&go plaats toegevoegd.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het plaatsen van het verkeersbord E9b met onderbord 'max 30 min van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 18 uur' met beginaanduiding '18 meter' ter hoogte van Nijvelsesteenweg huisnummer 11.
De markeringen op de grond worden aangepast aan de nieuwe situatie.
Een verkeerskussen zal worden geplaatst op het huidig zebrapad van de Nijvelsesteenweg op ongeveer 12 meter van de toekomstige fietsoversteek. Deze maatregel zal gesignaleerd worden ter het plaatsen van een verkeersbord F87 (Verhoogde inrichting) ter hoogte van het verkeerskussen.
Het bord met vermelding 'privaat' op de parking van ‘t Paggadderke wordt vervangen.
Deze maatregel zal uitgevoerd worden door:
Er wordt een zebrapad aangebracht op de Balthazarstraat ter hoogte van het kruispunt met de Peter Benoitstraat.
Afmetingen zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.
De maatregel wordt uitgevoerd door het aanbrengen van grondmarkeringen.
De signalisatie van de schoolstraat op de Balthazarstraat wordt vervangen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
Er wordt één zebrapad aangebracht op de Weerstandsstraat en één op de Kazernestraat aan het kruispunt met de Bondgenotenstraat.
Afmetingen zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.
Op volgende locatie worden bloembakken geplaatst :
De signalisatie van de schoolstraat op de Kasteelstraat wordt vervangen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
De signalisatie van de schoolstraat op de Arthur Puesstraat wordt vervangen.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door: