Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

2024_GR_00062 - Aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Aanpassingen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/04/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Anke Matthys; Marc Snoeck; Peggy Massien; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Kjell Bosmans; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marc Picalausa

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Anke Matthys

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00062 - Aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Aanpassingen - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Anke Matthys, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Jan De Winne
Stemmen voor 20
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, André Gorgon, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Bertrand Demiddeleer, Anke Matthys
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 12
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Marc Sluys, Sven Pletincx, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Yves Demanet
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00062 - Aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Aanpassingen - Goedkeuring 2024_GR_00062 - Aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Aanpassingen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

De gemeenteraad keurde op 28 november 2023 het aanvullend politiereglement goed voor de omgeving van 4 scholen in het kader van het masterplan veilige schoolomgevingen . Volgende vier scholen werden geselecteerd: 

  1. De Winde: Albertstraat/Halleweg 
  2. Go! Zilverberk: Pastoor Bernaertsstraat/Balthazarstraat
  3. Heilig-Hart & College: Kleutersbaan
  4. Sancta Maria Instituut Lembeek: Gabrielle Petitstraat/Stevens-de-Waelplein

Na goedkeuring van de plannen door de gemeenteraad heeft dienst mobiliteit feedback ontvangen van verscheidene belanghebbenden. De feedback werd verzameld en onderzocht. Naar aanleiding van dit onderzoek worden enkele aanvullingen op het eerder goedgekeurde politiereglement voorgelegd.  

Deze aanvullingen hebben als doel de veiligheid rond schoolomgevingen verder te optimaliseren en te zorgen dat de regelgeving aansluit bij de actuele situatie.

Advies en motivering

De voorgestelde aanpassingen zijn gericht op het verbeteren van de signalisatie en toegankelijkheid rond verschillende scholen en het beperkt aanpassen van de eerder goedgekeurde plannen voor de uitrol van de schoolomgevingen van 2023.

Hier volgt een overzicht van de specifieke aanpassingen:

  1. De Winde - Halleweg: 

Naar aanleiding van het advies van het mobiliteitsplatform werden er een aantal aanpassingen gemaakt om de toekomstige fietsoversteek tussen de Halleweg en Nijvelsesteenweg duidelijker en veiliger te maken.

Goedgekeurd plan: 

Plan met voorgestelde aanpassingen: 

  • Omvormen van fietssuggestiestroken naar fietspad en verplaatsing van het bestaande fietspad

Op dit ogenblik is de aanpassing voor fietsers die de Sint-Rochusstraat oprijden naar de Nijvelsesteenweg, niet optimaal. Om meer ruimte en veiligheid te bieden aan fietsers en hen een duidelijker beeld te geven van de route die ze moeten volgen, wordt er voorgesteld om een deel van de huidige fietssuggestiestroken om te vormen tot een fietspad en het oprijgedeelte van het tweerichtingsfietspad op de Nijvelsesteenweg op straat te verplaatsen. Hierdoor zullen autobestuurders meer attent zijn op de fietsoversteek.

  • Breder zebrapad

Om de natuurlijke looplijnen van en naar de Nijvelsesteenweg beter te volgen, wordt voorgesteld om het toekomstige zebrapad breder te maken.

  • 2de azobe paal

Om te voorkomen dat voertuigen parkeren op de verharding aan de fietsenstalling, wordt voorgesteld om een extra azobe paal te plaatsen.

  • 3de shop&go plaats 

Er wordt een 3de shop&go plaats aangemaakt, als uitbreiding van de 2 shop&go plaatsen zoals voorzien in het goedgekeurde plan.

  • Verkeerskussen plaatsen 

Op ongeveer 10 meter van de toekomstige oversteek wordt een verkeerskussen geplaatst om voertuigen te laten vertragen bij het naderen van de fietsoversteek. Voor de exacte locatie van het verkeerskussen zal rekening gehouden worden met de oprit van de garage van het nieuw appartementsgebouw dat op de hoek Biezeweide/Nijvelsesteenweg gebouwd zal worden.

  • Aanbrengen van richtingspijlen op het toekomstig fietspad 

Er wordt voorgesteld om pijlen met rijrichting aan te brengen op het fietspad zodat de kans wordt verkleind dat fietsers tegen de voorziene richtingen rijden.

    2. 't Pagadderke - Halleweg/Balthazarstraat

  • Aanpassing parking ’t Pagadderke:

Aangezien een gedeelte van de parking op de hoek Halleweg/Nijvelsesteenweg omgevormd wordt tot kwalitatieve fietsinfrastructuur en fietsparkeerplaatsen, zal de parkeerregeling op de parking van 't Pagadderke beperkt aangepast worden. De parking voor ’t Pagadderke, gelegen op de Halleweg, zal opengesteld worden aan omwonenden en klanten buiten de voorbehouden uren voor het personeel. De signalisatie op de parking moet hiervoor aangepast worden.

  • Aanpassing fietsenstallingen: 

‘t Pagadderke heeft een capaciteit van 76 kinderen en er werken  26 medewerkers. Daarnaast is er  het BKO dat over een capaciteit van 70 kinderen beschikt en waar 12 personen werken. Het grote aantal kinderen, ouders en medewerkers trekt een aanzienlijk aantal fietsers aan.
 Echter, het huidige aanbod aan fietsparkeerplaatsen is te beperkt. 

Daarom wordt voorgesteld om de 12 oude fietsbeugels  onder het afdak te vervangen door zwarte fietsnietjes, en tegelijkertijd ook 4 extra fietsnietjes te plaatsen tussen de zitbanken. Het gebruik van fietsnietjes in plaats van fietsbeugels zal de fietsparkeercapaciteit vergroten. Fietsnietjes maken het mogelijk om fietsen aan beide zijden te parkeren, in tegenstelling tot fietsbeugels waar slechts één fiets in past. Bovendien staan fietsbeugels erom bekend fietsen te beschadigen, wat een extra reden is om ze te vervangen. De groene Amsterdammers worden weggehaald.  

    3. Go! Zilverberk - Balthazarstraat 

  • Afzethekken

Om de veiligheid van voetgangers te verbeteren en betere zichtlijnen te creëren, worden afzethekken geplaatst langs het voetpad van de Balthazarstraat ter hoogte van de nieuwe ingang van de kleuterschool.

  • Aanleg zebrapad

Op de Balthazarstraat wordt een nieuw zebrapad aangelegd aan het kruispunt met de Peter Benoitstraat.

  • Aanpassen signalisatie schoolstraat

De uurregeling op de signalisatie van de schoolstraat op de Balthazarstraat wordt aangepast. 


    4. Sancta Maria Instituut Lembeek:

  • Aanleg zebrapaden

Er worden twee nieuwe zebrapaden aangelegd, één op de Weerstandsstraat en één op de Kazernestraat aan het kruispunt met de Bondegenotenstraat.

  • Plaatsen bloembakken
Er worden drie bloembakken, in plaats van de voorziene verplaatsbare hekken, geplaatst ter bescherming van de overstekende voetgangers ter hoogte van het toekomstige zebrapad op de Weerstandsstraat aan de zijde van de school. Het tijdelijk verwijderen van bloembakken voor evenementen is eenvoudiger te manipuleren in plaats van de verplaatsbare hekken.


    5. Heilig Hartinstituut Halle Essenbeek - Kasteelstraat:

  • Aanpassen signalisatie schoolstraat

De uurregeling op de signalisatie van de schoolstraat op de Kasteelstraat wordt aangepast. 

 

    6. GO!BS De Klim-Op Lembeek – Arthur Puesstraat 

  • Aanpassen signalisatie kiss&ride

De uurregeling op de signalisatie van de Kiss&Ride zone op de Arthur Puesstraat wordt aangepast.

Juridische gronden

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
  • Gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2023.
  • Collegebeslissing van 29 maart 2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het fietspad in de Nijvelsesteenweg richting Halle centrum wordt gedeeltelijk verlegd. De huidige fietsoversteek wordt verplaatst naar een fietsoversteek ter hoogte van huisnummer 8. Deze oversteek wordt verlengd met een fietspad over de parking tussen de Nijvelsesteenweg en Halleweg tot de Halleweg. Deze oversteek vervangt de bestaande oversteek die opgeheven wordt. De fietssuggestiestrook op het 5 armen kruispunt wordt omgevormd tot een fietspad die zal doorgetrokken worden op de rijbaan tot de nieuwe fietsoversteek. Er worden richtingspijlen aan gebracht om de voorziene rijrichtingen te verduidelijken.

Artikel 2

Er wordt één zebrapad aangebracht op de Nijvelsesteenweg parallel aan de fietsoversteek en één op de Halleweg ter hoogte van de parking van de school De Winde. 

Afmetingen voor de Nijvelsesteenweg zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.
Afmetingen voor de Halleweg zijn 0,50m x 10,00m over de hele lengte van de rijbaan.
De maatregel wordt uitgevoerd door het aanbrengen van grondmarkeringen.

De markeringen van de huidige zebrapaden op de Nijvelsesteenweg en de Halleweg worden verwijderd.
Het huidige zebrapad van de Halleweg naar de Biezeweide blijft behouden.

Artikel 3

De bestaande shop- en go zone ter hoogte van Nijvelsesteenweg huisnummer 8 en 10 wordt verplaatst naar de Nijvelsesteenweg ter hoogte van huisnummer 11. Er wordt ook een extra shop&go plaats toegevoegd.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het plaatsen van het verkeersbord E9b met onderbord 'max 30 min van maandag tot en met zaterdag tussen 9 en 18 uur' met beginaanduiding '18 meter' ter hoogte van Nijvelsesteenweg huisnummer 11.

De markeringen op de grond worden aangepast aan de nieuwe situatie.

Artikel 4

Een verkeerskussen zal worden geplaatst op het huidig zebrapad van de Nijvelsesteenweg op ongeveer 12 meter van de toekomstige fietsoversteek. Deze maatregel zal gesignaleerd worden ter het plaatsen van een verkeersbord F87 (Verhoogde inrichting) ter hoogte van het verkeerskussen.

Artikel 5

Het bord met vermelding 'privaat' op de parking van ‘t Paggadderke wordt vervangen.

Deze maatregel zal uitgevoerd worden door:

  • Het verwijderen van bord met vermelding "PRIVAAT” 
  • Het plaatsen van een bord met vermelding “PRIVAAT – UITGEZONDERD VAN MAANDAG TOT EN MET VRIJDAG TUSSEN 18U EN 06U EN OP ZATERDAG EN ZONDAG."

Artikel 6

Er wordt een zebrapad aangebracht op de Balthazarstraat ter hoogte van het kruispunt met de Peter Benoitstraat. 

Afmetingen zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.
De maatregel wordt uitgevoerd door het aanbrengen van grondmarkeringen.

Artikel 7

De signalisatie van de schoolstraat op de Balthazarstraat wordt vervangen. 

Deze maatregel wordt gesignaleerd door:

  • Het verwijderen van het huidig onderbord onder het C3-bord met vermelding "schoolstraat" en "op schooldagen tussen 08u15 tot 09u00 en tussen 15u00 en 15u45, en op woensdag tussen 11u45 en 12u45 ".
  • Het plaatsen van een onderbord onder het C3-bord met vermelding "schoolstraat" en "op schooldagen tussen 15u00 en 15u45, en op woensdag tussen 11u45 en 12u45 ".

Artikel 8

Er wordt één zebrapad aangebracht op de Weerstandsstraat  en één op de Kazernestraat aan het kruispunt met de Bondgenotenstraat. 

Afmetingen zijn 0,50m x 3,00m over de hele lengte van de rijbaan.

Artikel 9

Op volgende locatie worden bloembakken geplaatst : 

  • 3 bloembakken op de Weerstandsstraat ter hoogte van het toekomstige zebrapad. 

Artikel 10

De signalisatie van de schoolstraat op de Kasteelstraat wordt vervangen. 

Deze maatregel wordt gesignaleerd door:

  • Het verwijderen van het huidig onderbord onder het C3-bord met vermelding "schoolstraat" en "op schooldagen tussen 08u15 tot 09u00 en tussen 15u00 en 15u45, en op woensdag tussen 11u45 en 12u45 ".
  • Het plaatsen van een onderbord onder het C3-bord met vermelding "schoolstraat" en "op schooldagen tussen 08u tot 08u45 en tussen 15u00 en 15u45, en op woensdag tussen 11u45 en 12u45 ".

Artikel 11

De signalisatie van de schoolstraat op de Arthur Puesstraat wordt vervangen. 

Deze maatregel wordt gesignaleerd door:

  • Het verwijderen van de twee huidige onderborden onder het E3-bord met vermelding "Van maandag tot Vrijdag van 7u tot 17u” en “Kiss & Ride". 
  • Het plaatsen van een onderbord onder het E3-bord met vermelding "Kiss & Ride" en "Van maandag tot vrijdag tussen 7u en 9u”.