De notulen van de gemeenteraadszitting van 19 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 19 december 2023 goed.
Gezien de grafrust van 10 jaar overgeschreden is, wordt voorgesteld park 1 deel 13 rij 13 tot en met 15 met niet-geconcedeerde graven op de begraafplaats Essenbeek bovengronds te ontruimen.
Op de begraafplaats Essenbeek komt volgend perceel voor ontruiming in aanmerking: Park 1 – deel 13 rij 13 tot en met 15 - niet geconcedeerde grond : uitvoering van bovengrondse perkontruiming van 61 graven.
De naamlijsten van begravingen en locatie ontgraving zijn in bijlage gevoegd.
Volgende procedure inzake ontruiming dient verder gevolgd (zie decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging):
1. Berichtgeving van ontruiming park 1 – deel 13 gedurende één jaar aan de ingang van de begraafplaats en individueel per graf door eigen diensten.
2. Aanschrijven van de oorspronkelijke aangever van het overlijden, voor zover deze gekend is.
3. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de kans te geven aan nabestaanden om een herbegraving te laten doorvoeren in geconcedeerde grond ten laste van de nabestaanden.
4. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de mogelijkheid te bieden aan nabestaanden om graftekens en –stenen te laten verwijderen ten hunne laste.
5. Na de periode van één jaar alle overblijvende grafstenen (met uitzondering van waardevolle graven), graftekens door de stedelijke uitvoeringsdienst te laten verwijderen.
- Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
- Gemeenteraadsbesluit 17 december 2019 houdende vaststelling van belasting op grondvergunningen op de begraafplaatsen
- Collegebeslissing van 15 december 2023
Akkoord met de opstart van de procedure voor bovengrondse ontruiming van de niet-geconcedeerde graven op de begraafplaats Essenbeek park 1 deel 13 rij 13 tot en met 15.
Gezien de grafrust van 10 jaar overgeschreden is, wordt voorgesteld niet-geconcedeerde graven op de begraafplaats Buizingen deel 8 en deel 11 bovengronds te ontruimen.
Op de begraafplaats Buizingen komen volgende percelen voor ontruiming in aanmerking: Park 1 – deel 8 en deel 11- niet geconcedeerde grond : uitvoering van bovengrondse perkontruiming.
De naamlijsten van begravingen en locatie ontgraving zijn in bijlage gevoegd.
Volgende procedure inzake ontruiming dient verder gevolgd (zie decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging):
1. Berichtgeving van ontruiming gedurende één jaar aan de ingang van de begraafplaats en individueel per graf door eigen diensten.
2. Aanschrijven van de oorspronkelijke aangever van het overlijden, voor zover deze gekend is.
3. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de kans te geven aan nabestaanden om een herbegraving te laten doorvoeren in geconcedeerde grond ten laste van de nabestaanden.
4. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de mogelijkheid te bieden aan nabestaanden om graftekens en –stenen te laten verwijderen ten hunne laste.
5. Na de periode van één jaar alle overblijvende grafstenen (met uitzondering van waardevolle graven), graftekens door de stedelijke uitvoeringsdienst te laten verwijderen.
- Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
- Gemeenteraadsbesluit 17 december 2019 houdende vaststelling van belasting op grondvergunningen op de begraafplaatsen
- Collegebeslissing 15 december 2023
Akkoord met de opstart van de procedure voor bovengrondse ontruiming van de niet-geconcedeerde graven op de begraafplaats Buizingen park 1 deel 8 en deel 11.
Om een goed beheer van de begraafplaatsen te verzekeren en onnodig extra columbariumnissen en urnenkelders bij te plaatsen, worden de niet-geconcedeerde columbariumnissen en urnenkelders op de Halse begraafplaatsen, waarvan de grafrust van 10 jaar verstreken is, ontruimd.
De niet-geconcedeerde graven in een columbariumnis of urnenkelder, waarvan de grafrust van 10 jaar voorbij is, komen in aanmerking voor ontgraving: (zie bijlage)
Volgende procedure inzake ontruiming dient verder gevolgd (conform het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging):
1. Uithangen berichtgeving van ontruiming gedurende één jaar aan de ingang van de begraafplaats en individueel per graf door eigen diensten
2. Aanschrijven en informeren van de oorspronkelijke aangever van het overlijden
3. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de kans geven aan de nabestaanden om een herbegraving te laten doorvoeren in de zone voorzien voor concessies. De kosten die daaraan verbonden zijn, zijn een last voor de concessionaris.
4. Tijdens de periode van berichtgeving de mogelijkheid bieden aan de nabestaanden om graftekens te laten verwijderen ten hunnen laste.
5. Na de periode van één jaar de urnen (met uitzondering van waardevolle graven) en graftekens door de uitvoeringsdienst laten verwijderen en de assen uitstrooien op de strooiweide.
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Collegebeslissing van 5 januari 2024
Akkoord te gaan met het verwijderen van de niet-geconcedeerde graven in columbariumnissen of urnenkelders, waarvan de grafrust van 10 jaar voorbij is, op de Halse begraafplaatsen.
Volgende procedure goed te keuren voor wat betreft de ontruiming van de niet-geconcedeerde graven in columbariumnissen en urnenkelders:
1. Uithangen berichtgeving van ontruiming gedurende één jaar aan de ingang van de begraafplaats en individueel per graf door eigen diensten
2. Aanschrijven en informeren van de oorspronkelijke aangever van het overlijden
3. Tijdens de periode van berichtgeving (één jaar) de kans geven aan de nabestaanden om een herbegraving te laten doorvoeren in de zone voorzien voor concessies. De kosten die daaraan verbonden zijn, zijn een last voor de concessionaris.
4. Tijdens de periode van berichtgeving de mogelijkheid bieden aan de nabestaanden om graftekens te laten verwijderen ten hunnen laste.
5. Na de periode van één jaar de urnen (met uitzondering van waardevolle graven) en graftekens door de uitvoeringsdienst laten verwijderen en de assen uitstrooien op de strooiweide.
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 5 juli 2022, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.
Elk jaar worden de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens de volgende formule:
nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.
Tevens is er de modernisering van de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. De lay-out van de kaarten volgt de modellen die reeds in gebruik zijn voor volwassenen voor EU-burgers en onderdanen van derde landen. Voor EU-burgers jonger dan 12 jaar worden op de kaarten, net zoals op de KidsID voor Belgische kinderen, de gegevens van de ouders weergegeven. Deze worden vermeld op de plaats van de handtekening. Het aanvragen van de kaarten zal mogelijk zijn vanaf 15 januari 2024.
Het stadsbestuur ziet zich genoodzaakt om de tarieven van de belasting voor afgifte identiteitsbewijzen, paspoorten, trouwboekjes, uittreksels aan te passen.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41 14°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
Het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en de diverse uitvoeringsbesluiten
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen
Omzendbrief Tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2024
Omzendbrief van 7 december 2023 betreffende de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
Besluit gemeenteraad 22 december 2022 - belasting op afleveren administratieve stukken
Collegebeslissing van 5 januari 2024
Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op het afleveren van identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes, rijbewijzen en nieuwe PIN- en PUK-codes door de Halse stadsdiensten.
De stad betaalt de kosten voor identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes en rijbewijzen en zal ze doorrekenen aan de belanghebbenden.
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Er geldt een vrijstelling van belasting op de afgifte van een nieuwe PIN- en PUK-code voor Kids-ID’s en voor niet-geactiveerde kaarten.
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken op eigen verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingsbedrag vermeld is. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen, die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag, het bedrag van de belasting in bewaring geven, indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
De belasting op trouwboekjes is te betalen op het ogenblik van de huwelijksaangifte.
Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en vervangt het reglement van 22 december 2022.
Het Vastgoedinformatieplatform is een digitaal portaal waar de aanvrager van vastgoedinfo via één eenvoudige weg de benodigde data in het kader van een verkoop of langdurige verhuur kan opvragen. Het platform verzamelt dan alle data uit de beschikbare, aangesloten bronnen (centrale registers & gemeenten). De bevoegde gemeente krijgt via het platform een vraag tot kwaliteitscontrole, waarna de info wordt afgeleverd aan de aanvrager (via PDF of rechtstreeks de data in het digitaal systeem van notaris/makelaar). De betaling en facturatie gebeurt eenvoudig via het platform. Vanaf 1 januari 2024 is het gebruik van het platform decretaal verplicht.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, vastgoedsector (CIB & FedNot) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
De aanvragers van informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten wensen deze informatie centraal en gebundeld te ontvangen. Het stadsbestuur Halle vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen, ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers. Het wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
De aangevraagde vastgoedinformatie kan via het Vastgoedinformatieplatform verzameld worden in een product en dit product zal ontsloten worden met vastgoedinformatie. Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de stad een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Het stadsbestuur van Halle wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager te verhalen.
Wij adviseren de huidige werkwijze en retributie aan te houden: een gemeentelijke retributie per perceel (CaPaKey) van 82 euro.
Artikel 173, van de Grondwet;
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform.
Collegebeslissing van 5 januari 2024
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van het stadsbestuur Halle een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 82 euro |
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden het stadsbestuu Halle en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor het stadsbestuur Halle wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die het stadsbestuur Halle en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.De vastgoedinformatie in het product die het stadsbestuur Halle via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
De wijzigingen hebben betrekking op lokalen die niet meer worden verhuurd, bijkomende locatie (Kasteelzolder), fuifreglement dat niet meer van toepassing is, basisindex en enkele kleine aanpassingen.
Het reglement wordt afgestemd op het huidige gebruik van de zalen:
Lokaal 3 wordt niet meer verhuurd (ingenomen door JAC)
Lokaal 4 kan enkel nog verhuurd worden tijdens het weekend en van maandag t/m vrijdag vanaf 17 u
Servais- en Sablonzaal worden niet meer verhuurd (geen conciërge meer), worden enkel nog door de Kunstacademie gebruikt.
Voorstel om het auditorium in De Meiboom niet meer te verhuren: kan enkel tijdens de openingsuren van De Meiboom en wordt vaak door hen zelf gebruikt.
Bijkomende locatie: Kasteelzolder Lembeek
Fuifreglement wordt niet meer toegepast, alles verloopt via het evenementenloket.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2016 houdende wijziging zalenverhuurreglement.
Collegebeslissing van 12 januari 2024
Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad.
Artikel 1.- Zalen die worden ter beschikking gesteld:
Concertzaal CC ’t Vondel, J. Possozplein 40, 1500 Halle
Lokaal 1 – CC ’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle
Lokaal 2 – CC ’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle
Lokaal 4 – CC’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle (enkel beschikbaar vanaf 17 u en in het weekend)
Lokaal 5 – CC ‘t Vondel, J. Possozplein 40, 1500 Halle
Lokaal 6 – CC ‘t Vondel, J. Possozplein 40, 1500 Halle
Balletzaal Jeugdcentrum Leide 3, 1500 Halle
Zaal Joepie, Brouwerijstraat 32, 1500 Halle
Raadzaal Stadhuis, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle
Foyer Stadhuis, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle
Oude Post, Kardinaal Cardijnstraat 9, 1500 Halle
Kasteelzolder Lembeek, 1502 Lembeek
Alle vermelde zalen vallen onder het beheer van CC ’t Vondel en worden maximaal 1 jaar vooraf verhuurd met uitzondering van de commerciële activiteiten in de concertzaal CC ’t Vondel (2 maanden voor de activiteit).
De voorbehouden data in de concertzaal CC ’t Vondel en in de Oude Post voor de eigen programmering van vzw CC ’t Vondel worden vanaf 1 april voorafgaand aan het desbetreffend seizoen vrijgegeven.
Artikel 2.- De prijszetting – De huurprijzen van alle zalen worden jaarlijks geïndexeerd. (basis = gezondheidsindex januari 2024)
2.1 Categorie I - Concertzaal CC ‘t Vondel
Wordt enkel verhuurd aan Halse organisaties en Halse kunstenaars.
De huurprijs wordt bepaald door de aard van de activiteit.
Culturele activiteiten (zuiver cultureel en toegankelijk voor een breed publiek): podiumactiviteiten (toneel, muziek, dans, audiovisueel, voordracht) of kunsttentoonstelling
Commerciële activiteiten: activiteiten met als hoofddoel te verkopen
(info-avonden, beurzen, … door firma’s, banken, immokantoren, winkels,...)
Niet-culturele activiteiten: activiteiten van socio-culturele aard die geen culturele of commerciële activiteit zijn
Fuiven.
Dagprijzen zijn geldig vanaf minimum 4 uur gebruik. Minder dan 4 uur wordt tegen uurprijzen gerekend. Prijs per begonnen uur.
Omschrijving | Culturele activiteiten | Niet-culturele activiteiten | Commerciële activiteiten | |||
| Gunsttarief erkende verenigingen | Normaal tarief | Gunsttarief erkende verenigingen | Normaal tarief | Gunsttarief erkende verenigingen | Normaal tarief |
dagprijs | € 316 | € 352 |
€ 460
| € 511 | € 1036 | € 1150 |
uurprijs | € 26 | € 29 |
€ 38
| € 41 | € 87 | € 95 |
dansavond of fuif | / |
| / |
| € 1150 | € 1278 |
dansavond of fuif door evenementenbureau | / |
| / |
| € 2070 | € 2300 |
2.2 Overige zalen
De huurprijstarieven worden bepaald door wie de zaal huurt:
- Erkende Halse verenigingen
- Niet-erkende verenigingen en niet-commerciële organisaties uit Halle
- Verenigingen en niet-commerciële organisaties van buiten Halle
- Bedrijven en zelfstandigen.
Deze zalen worden verhuurd per dagdeel:
van 8 u. tot 12 u.
van 13 u tot 17 u.
van 18 u tot 22 u.
Indien het gebruik overlopend is moeten er 2 dagdelen worden betaald.
Uitgezonderd de balletzaal die ook per uur kan worden gehuurd
2.2.1 Categorie II
Joepie , Brouwerijstraat 32, 1500 Halle.
Raadzaal Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle.
Oude Post, K. Cardijnstraat 9, 1500 Halle
Lokaal 6 – CC ‘t Vondel, J. Possozplein 40, 1500 Halle
Balletzaal Jeugdcentrum – Leide 3,1500 Halle
| Gunsttarief erkende verenigingen | Niet-erkende verenigingen en niet-commerciële organisaties uit Halle | Verenigingen en niet-commerciële organisaties van buiten Halle | Bedrijven / zelfstandigen | ||||
| Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag |
Raadzaal, Oude Post, Vergaderzaal 6, Joepie en Balletzaal | € 46 | € 138 | € 51 | € 153 | € 102 | € 306 | € 205 | € 614 |
| Per uur |
| Per uur |
| Per uur |
| Per uur |
|
Balletzaal | € 11 |
| € 13 |
| € 25 |
| € 51 |
|
2.2.2 Categorie III
Lokaal 1 – CC ’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle
Lokaal 4 – CC ’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle (enkel beschikbaar maandag tot en met vrijdag vanaf 17 u en in het weekend)
Lokaal 5 – CC ‘t Vondel, J. Possozplein 40, 1500 Halle
Kasteelzolder Lembeek, Bondgenotenstraat 16, 1502 Lembeek
| Gunsttarief erkende verenigingen | Niet-erkende verenigingen en niet-commerciële organisaties uit Halle | Verenigingen en niet-commerciële organisaties van buiten Halle | Bedrijven / zelfstandigen | ||||
| Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag |
Vergaderzaal 1, 4, 5, en Kasteelzolder | € 18 | € 51 | € 19 | € 58 | € 39 | € 116 | € 77 | € 230 |
2.2.3 Categorie IV
Lokaal 2 – CC ’t Vondel, Leide 5, 1500 Halle
| Gunsttarief erkende verenigingen | Niet-erkende verenigingen en niet-commerciële organisaties uit Halle | Verenigingen en niet-commerciële organisaties van buiten Halle | Bedrijven / zelfstandigen | ||||
| Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag |
Vergaderzaal 2 | € 11 | € 34 | € 13 | € 39 | € 25 | € 77 | € 51 | € 153 |
2.3 Categorie V - Tentoonstellingszalen
De huurprijstarieven worden bepaald door wie de zaal huurt:
- Halse verenigingen en niet-commerciële organisaties
- Niet – Halse Verenigingen en niet-commerciële organisaties
- Bedrijven en zelfstandigen
Deze zalen worden verhuurd per dag, (inclusief dagen voor op- en afbouw)
TENTOONSTELLINGSZALEN
Foyer Stadhuis, Oudstrijdersplein 18, 1500 Halle.
Oude Post, K. Cardijnstraat 9, 1500 Halle
Joepie , Brouwerijstraat 32, 1500 Halle.
| Gunsttarief erkende verenigingen | Niet-erkende verenigingen en niet-commerciële organisaties uit Halle | Verenigingen en niet-commerciële organisaties van buiten Halle | Bedrijven / zelfstandigen | ||||
| Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag | Per dagdeel | Per dag |
Tentoonstellingen Foyer, Joepie en Oude Post | / | € 34 | / | € 39 | / | € 77 | / | € 153 |
2.4 De gebruiker is SABAM verschuldigd. Dit is nooit begrepen in de prijszetting van
de huurovereenkomst en valt ten laste van de gebruiker. Alle activiteiten waarbij muziek wordt gemaakt, hetzij met orkest, hetzij met platendraaier, CD of andere toestellen, moeten vooraf door de inrichters aangegeven worden bij UNISONO (www.unisono.be).
2.5 De gebruikers zullen alle aangerichte schade vergoeden. Het is ten stelligste aangeraden de nodige aansprakelijkheidsverzekering(en) af te sluiten. Bij fuiven is de gebruiker verplicht aan te sluiten bij de abonnementenpolis van de stad.
2.6 De billijke vergoeding
2.6.1 Voor de concertzaal CC ‘t Vondel: heeft de Stad Halle een jaarabonnement afgesloten, met inbegrip voor activiteiten met drank en dans. De gebruikers die een activiteit met drank en dans organiseren in de concertzaal zijn hiervoor een compensatie aan de Stad verschuldigd van 150 euro.
2.6.2 Voor alle andere zalen, neemt de Stad Halle de billijke vergoeding zelf ten laste: nl. het basisjaartarief, zonder drank of dans.
Indien er in deze zalen met basisjaartarief, toch activiteiten met opgenomen muziek plaatsvinden waarbij drank wordt geserveerd dan moet de gebruiker zelf instaan voor de betaling van de billijke vergoeding en de activiteit aangeven bij UNISONO (www.unisono.be).
Artikel 3.- Zalen kunnen gratis worden toegekend onder de volgende voorwaarden:
3.1 Aan erkende culturele verengingen voor deelname aan het cultuurfestival, enkel voor de hoofdactiviteit en overeenkomstig het reglement voor deelname aan het cultuurfestival.
3.2 Alle stedelijke raden hebben recht om één maal per jaar gedurende één dag gratis gebruik te maken van de zalen, voor een culturele activiteit met gratis toegang.
3.3 Indien er een samenwerking is tussen de Stad Halle en eventueel een derde, na een beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
3.4 De lokalen van de zaal Joepie zijn gratis voor jeugdverenigingen.
3.5 Voor vergaderingen van de stedelijke adviesraden.
Artikel 4.- Prioriteiten
CC ’t Vondel vzw heeft voor de organisatie van eigen initiatieven en programmering prioriteit in datakeuze in alle zalen in toepassing van art.3 van de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Halle en de programma-vzw, goedgekeurd door de gemeenteraad. De vzw moet hierbij rekening houden met art. 4.1 t.e.m. 4.9 van het zalenverhuurreglement.
Concertzaal CC ’t Vondel
4.1 Het college van burgemeester en schepenen keurde een lijst met jaarlijks weerkerende culturele activiteiten goed. Deze data worden prioritair voorbehouden.
4.2 De activiteiten in verband met carnaval hebben eveneens een prioritair karakter: nl. het Kindercarnaval, Halle op Losse Schroeven en de Prinsenverkiezing.
4.3 Prioritair is de vastlegging van 1 ‘laatste honderd dagen’ fuif: bij voorkeur op de vrijdag voor de krokusvakantie of de vrijdag in de week ervoor.
4.4 Indien meerdere prioriteiten mekaar overlappen zal CC 't Vondel de meest billijke beslissing treffen. Verenigingen die op die manier van datum moeten veranderen verliezen hun prioriteit niet voor de toekomst.
4.5 Bij de verhuur met prioriteit kan 1 betalende dag repetitie worden voorzien in de week voorafgaandelijk aan de activiteit (uitgezonderd donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag), tenzij anders overeengekomen met CC 't Vondel. Meerdere repetitiedagen kunnen worden toegestaan volgens de modaliteiten van artikel 5.1.
4.6 De prioriteit gaat verloren wanneer een vereniging niet meer behoort tot een erkende stedelijke raad, wanneer de datum van de prioriteit niet wordt ingenomen of indien de contractuele voorwaarden niet worden nageleefd.
4.7 Verenigingen die geen prioriteit hebben kunnen tot 1 april een voorkeurdatum (max. 1 dag) voor het komende seizoen doorgeven aan CC ’t Vondel.
De door CC ’t Vondel niet ingenomen data kunnen worden ingenomen door verenigingen die hun voorkeurdatum doorgaven.
Zijn er meerdere verenigingen voor eenzelfde datum, overlegt CC ’t Vondel met de verenigingen.
Zijn er niet genoeg beschikbare vrije data, dan beslist het college (vb. beurtrol) wie mag organiseren.
Zijn er nog vrije data over, kan een vereniging 1 of meerdere bijkomende dagen reserveren.
Raadzaal
4.8 Prioritair in de Raadzaal zijn de vergaderingen van de gemeenteraad en de organisatie van algemene overlegcommissies en vergaderingen van adviesraden.
Deze zaal is naast de hoger vermelde prioriteiten vooral geschikt voor kleinschalige culturele activiteiten door erkende verenigingen.
Verhuringen aan derden kunnen enkel met de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
De kalender wordt bijgehouden door de dienst Evenementen, de overeenkomst voor derden wordt door CC ’t Vondel opgemaakt.
Joepie
4.9 De stedelijke speelpleinen, de jeugdverenigingen en CC ’t Vondel hebben in die volgorde voorrang.
Kasteelzolder
4.10 Blokspot, Chiro Idoena & Lembeekse verenigingen hebben in die volgorde voorrang.
Artikel 5.- Speciale activiteiten:
5.1 Repetities.
Repetities in de concertzaal van CC ’t Vondel kunnen slechts een maand voor de datum van de activiteit worden aangevraagd.
5.2 Fuiven en dansavonden zijn enkel toegelaten in de concertzaal CC ’t Vondel
5.3 Familiefeesten (= recepties, buffetten voor allerhande familiefeesten), eetkermissen en activiteiten van politieke partijen zijn in geen enkele zaal toegelaten.
Artikel 6.- Waarborg:
De waarborg voor fuiven in de concertzaal van CC ’t Vondel is vastgesteld op 500 euro
De waarborg zal pas terugbetaald worden ten vroegste 1 maand na de activiteit indien er geen schade is.
Artikel 7.- Toeslagen / verminderingen
7.1 - Gebruik van de tribunes in de concertzaal (J. Possozplein): € 100,00 wordt aangerekend per dag dat deze gebruikt worden.
7.2 - Vergoeding voor techniek: de prestaties worden rechtstreeks aan de aangestelde en erkende technicus betaald na ontvangst van factuur.
7.3 - Vermindering van 20% voor reeksen van activiteiten voor de normale werking van de vereniging die lopen over een periode van minimum 3 maanden en maximum 1 jaar, voor alle zalen, uitgezonderd de concertzaal in CC 't Vondel en de Raadzaal.
7.4 - De kostprijs voor het kuisen van de concertzaal na fuiven wordt doorgerekend aan de gebruikers.
Artikel 8.- Sluitingsperiodes.
8.1 De zalen worden niet verhuurd op volgende dagen: 1 januari, Pasen en Paasmaandag, Pinksteren en Pinkstermaandag, 1 mei, Hemelvaartdag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 11 november, 24 december, 25 december, 26 december.
8.2 Jaarlijkse sluitingsperiode:
Voor de concertzaal, balletzaal en lokalen in CC ’t Vondel: vanaf 20 juli t/m 20 augustus en vanaf 24 december t/m 4 januari, uitgezonderd de concertzaal op 31 december.
Artikel 9.- Dit reglement vervangt het vorig reglement goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 april 2016 en is geldig voor alle nieuwe nieuwe verhuringen na goedkeuring door de gemeenteraad.
De dienst Evenementen ontving een mail van het Rode Kruis afdeling Halle met de vraag om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen voor hun jaarlijkse pleisterverkoop op de Grote Markt (mail als bijlage).
De dienst Evenementen stelde een samenwerkingsovereenkomst op (zie bijlage).
We stellen voor de samenwerkingsovereenkomst voor de Pleisterverkoop van het Rode Kruis afdeling Halle goed te keuren.
Voor 2024 zou deze doorgaan op zaterdag 20 april 2024.
Decreet lokaal bestuur.
Collegebeslissing van 8 december 2023
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed voor de pleisterverkoop van het Rode Kruis afdeling Halle.
Er wordt voorgesteld om in 2024 een nieuwe ereburger aan te stellen.
In uitvoering van de collegebeslissing van 1 december 2023 werd de Commissie Ereburger van de stad Halle samengeroepen op 14 december 2023.
De commissie “Ereburger” is samengesteld uit:
- De leden van het college van burgemeester en schepenen.
- De voorzitters van de stedelijke adviesraden.
- De voorzitter van de Koninklijke Geschied- en Oudheidkundige Kring Halle.
- Een vertegenwoordiger van elke fractie binnen de gemeenteraad.
De titel “Ereburger” van de stad Halle kan tweejaarlijks worden verleend door de gemeenteraad, op voorstel van de commissie “Ereburger”. Wanneer de commissie echter gedurende twee periodes van twee jaren voorafgaand aan een nieuwe toekenning hiervan afziet, kunnen twee personen in eenzelfde jaar de titel krijgen.
Als conclusie van de vergadering werd er algemeen gesteld om aan het college van burgemeester en schepenen en gemeenteraad Louis Thevenet (postuum) voor te stellen als “Ereburger”.
Als bijlage kan u het verslag van de vergadering vinden.
Overzicht “Ereburger”:
1997 postume uitreiking aan K. Cardijn
2005 Marcel Franssens en Gustave Moussiaux
2007 postume uitreiking aan Adrien François Servais
2011 Hubert Damen (Witse)
2017 Frank Boon
Gemeenteraadsbesluit 22 mei 2007: Reglement - Toekenning 'Ereplaket' en titel 'Ereburger van de stad Halle' - wijziging - goedkeuring.
Collegebeslissing 1 december 2023
Collegebeslissing 5 januari 2024
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel geformuleerd door de Commissie Ereburger van de stad zoals besproken in de vergadering van 15 december 2023 om de titel 'Ereburger van de stad Halle' postuum toe te kennen aan Louis Thevenet.
Er worden regelmatig vragen gesteld bij de werking van de raadscommissies. Meer bepaald de datum (tijdstip) van deze commissies en de samenstelling van de agenda wordt soms als problematisch ervaren.
Om de commissiewerking efficiënter en transparanter te maken willen we
Wij stellen voor om de vergaderdatum van de commissies te wijzigen:
- COM stadsontwikkeling: de week voor de gemeenteraad op maandag
- COM samenleving en dienstverlening EN algemeen beleid: de week voor de gemeenteraad op dinsdag, om 19 en om 20 u
- de algemene overlegcommissie: twee weken voor de raad op dinsdag
Door de vergadering van de commissies korter bij de raad te leggen, zorgen we ervoor dat de agenda beter afgestemd is en dat alle noodzakelijke dossiers ook op de commissie kunnen behandeld worden.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt op volgende punten aangepast:
- de commissies vergaderen in de regel digitaal - het college kan, uiterlijk op het ogenblik dat de agenda verstuurd wordt, beslissen dat de vergadering fysiek plaatsvindt
- agendapunten kunnen aangevuld en gewijzigd worden na uitsturen van de agenda - raadsleden worden op de hoogte gebracht via mail
- de gemeenteraadscommissie vergadert in principe enkel op weekdagen (van maandag t.e.m. vrijdag), tenzij anders bepaald door de leden van de gemeenteraadscommissie.
Artikel 48 §11 van het huishoudelijk reglement wordt als volgt aangevuld:
Paragraaf 11
De commissies vergaderen in de regel digitaal - het college kan, uiterlijk op het ogenblik dat de agenda verstuurd wordt, beslissen dat de vergadering fysiek plaatsvindt.
De agendapunten kunnen aangevuld en gewijzigd worden na uitsturen van de agenda. De raadsleden worden hiervan op de hoogte gebracht via mail.
De gemeenteraadscommissie vergadert in principe enkel op weekdagen (van maandag t.e.m. vrijdag), tenzij anders bepaald door de leden van de gemeenteraadscommissie.
De oproeping vermeldt dag , uur, de digitale vergaderlink en de agenda en wordt naar alle gemeenteraadsleden gestuurd per mail via het besluitvormingssysteem Ides. De oproeping en de beschikbare dossierstukken worden ten minste zeven kalenderdagen vóór de dag van de vergadering aan de commissieleden bezorgd. De oproeping en agenda wordt eveneens bekendgemaakt aan het publiek door publicatie op de website van de stad.
Paragraaf 12
De vergaderingen van de commissies vinden elke maand plaats, met uitzondering van juli en augustus, op vaste data , die jaarlijks door het college van burgemeester en schepenen worden bepaald. De gemeenteraadscommissie vergadert in principe enkel op weekdagen (van maandag t.e.m. vrijdag) om 20u00 , tenzij anders bepaald door de leden van de gemeenteraadscommissie.
Enkel als alle effectieve leden van de gemeenteraadscommissie akkoord zijn, kan de gemeenteraadscommissie op een ander uur of dag doorgaan.
artikel 41 13° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
artikel 48 § 9 van het HHR goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 mei 2023:
Akkoord te gaan met de de wijziging van artikel 48 §11 en §12 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad met betrekking tot de werking van de gemeenteraadscommissies
Eind november kaartte Spectakulo vzw de bezorgdheid aan over het voortbestaan van het festival in september omwille van de krappe financiële toestand. Ze vragen een heroverweging van de toelage die ze nu ontvangen. Op 13/12/2023 vond een overleg plaats met het bestuur van Spectakulo vzw, schepen Van Dionant en de dienst kinderen en jongeren.
Spectakulo vzw haalt aan dat de kosten voor het organiseren van het festival blijven stijgen. De inkomsten zijn echter niet in gelijke mate toegenomen. Dit resulteert in een kloof die de organisatie in een precaire situatie plaats.
De organisatie draait volledig op vrijwilligers die reeds veel extra inspanningen deden om extra inkomsten te garanderen:
- elke maand gaan vrijwiligers werken bij Vorst Nationaal
- de vrijwilligers zoeken actief naar sponsoring, zowel bij grote sponsors als bij kleinere handelaars
- de organisatie organiseerde 7 extra evenementen buiten het festival (3 uitzendingen voetbal op groot scherm in het Lindegroen en 4 extra feesten)
De organisatie neemt intussen ook extra engagementen op om extra inkomsten binnen te halen:
- ze organiseerden een winterhappening ism Bidon
- ze gaan in gesprek met bestaande sponsors om sponsordeals te verhogen
- ze overwegen een crowdfunding campagne. Ze zijn zich wel bewust van het feit dat ze dit maar 1 keer kunnen doen.
- ze hebben merchandise ontworpen die bezoekers kunnen kopen om het festival te steunen
- er werd samen gezeten met Den Herberg om een partnerschap aan te gaan door een bier op de markt te brengen.
- er wordt gekeken met het jeugdhuis om de Zomerse Dinsdagen onder beheer van Spectakulo te organiseren.
- ...
Er werden ook al andere pistes onderzocht: van het festival betalend maken tot het evenement tweejaarlijks organiseren ipv jaarlijks.
De organisatie van het festival in september 2024 is momenteel nog onzeker.
Spectakulo bezorgde de cijfers van 2022 en 2023. Op 31/1/2024 moeten zij hun werkings- en financieel verslag van 2023 bezorgen voor de verantwoording van de toelage van 2023 en de uitbetaling van de toelage van 2024.
Na overleg met de organisatie en de schepen van jeugd is het voorstel om de toelage van Spectakulo vzw te verhogen van 2000 euro naar 5000 euro. Via de projectsubsidie kunnen organisatoren tegenwoordig ook tot 5000 euro steun aanvragen. Zo deed Skallyfest ook een aanvraag voor een toelage van 5000 euro via de projectsubsidie. Zij hebben nog geen aparte samenwerkingsovereenkomst met de stad.
Concessie en samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Halle en Spectakulo vzw voor 2020-2025, goedgekeurd op de gemeenteraad dd. 23/06/2020
Collegebeslissing 5 januari 2024
Er is momenteel 2.000 euro krediet voorzien op registratiesleutel ST-64990000-07500-V.1.7.3. Er dient 3.000 euro extra krediet voorzien te worden via aanpassing ramingen.
De aanpassing aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en Spectakulo vzw met de stijging van de toelage tot 5000 euro wordt goedgekeurd.
Op 13 oktober 2020 lanceerden de toenmalige ministers van Samenleven, en van Jeugd een subsidieoproep "Verbindingsambassadeurs voor het Jeugdwerk" om meer diversiteit binnen te brengen binnen de verschillende vormen van jeugdwerk. Het project "(H)allemaal verbindingen" van de stad werd geselecteerd en kreeg een subsidie van 72.600 euro voor de realisatie van een tweeledig project dat liep tot 28 februari 2023.
De gemeenteraad van 25 mei 2021 keurde een samenwerking met PIN vzw goed voor de uitvoering van het "Navigate You(th)" project tot mei 2023. Het project werd na afloop van de subsidies voor verbindingsambassadeurs ingediend als eerste actie voor uitbreiding via Plan Samenleven. Omwille van die reden werd ook de samenwerking met PIN vzw verlengd tot oktober 2023. De resultaten van dit project werden als positief ervaren. Op 17 maanden (augustus 2021 tem februari 2023) werden 219 kinderen en jongeren aangemeld. Hiervan werden 130 kinderen en jongeren effectief toegeleid naar vrije tijd en stonden er nog 10 op de wachtlijst. Bevindingen zijn dat het project een hoog bereik heeft, ondanks het feit dat het in Halle een startend project was. Dit komt enerzijds door de koppeling met het onthaalgesprekken project in Halle en anderzijds door de netwerkcapaciteiten van de toeleider.
De goede resultaten van de toeleiding hebben aangetoond dat er nood is een aan een dergelijk project in Halle. In het AMJP5 werd budget voorzien om hier de komende 4 jaar verder op in te zetten.
In het kader van de opdracht “TOELEIDEN VAN KINDEREN EN JONGEREN VAN BUITENLANDSE HERKOMST NAAR HET LOKALE VRIJETIJDSAANBOD VOOR EEN PERIODE VAN 3 JAAR, 1 KEER VERLENGBAAR MET 1 JAAR” werd een bestek met nr. 2024380 opgesteld door stad Halle.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 167.644,00 incl. btw (0% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 16 februari 2024 om 10.00 uur voorgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Collegebeslissing van 12 januari 2024.
De procedure kan zeker gestart worden.
Indien de gemeenteraad van januari niet meer wordt gehaald, dan moeten de "uiterste datum voor ontvangst offertes" in het bestek worden aangepast.
Het bestek met nr. 2024380 en de raming voor de opdracht “TOELEIDEN VAN KINDEREN EN JONGEREN VAN BUITENLANDSE HERKOMST NAAR HET LOKALE VRIJETIJDSAANBOD VOOR EEN PERIODE VAN 3 JAAR, 1 KEER VERLENGBAAR MET 1 JAAR”, opgesteld door stad Halle worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 167.644,00 incl. btw (0% btw).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 16 februari 2024 om 10.00 uur.
Op 23 mei 2023 keurde de gemeenteraad de oprichting van een raad van lokale economie goed.
Tijdens de oprichtingsvergadering op 25 september 2023 werden afspraken gemaakt over de samenstelling en de werking van de adviesraad. Op basis van deze input werd het huishoudelijk reglement aangepast.
Het huishoudelijk reglement werd aangepast:
- samenstelling en te bespreken onderwerpen (goedgekeurd door GR) werden in het reglement opgenomen,
- er werden titels gegeven aan de artikels zodat het document duidelijker leest.
Het aangepast reglement werd goedgekeurd op de Raad van lokale economie van 6 november 2023. Het wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan het college en de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur
Collegebeslissing 1 december 2023
De gemeenteraad keurt het aangepast huishoudelijk reglement van de raad van lokale economie goed.
Op 17 december 2021 heeft de Vlaamse Regering besloten dat elke aanvrager over een laadpaal kan beschikken op 250 meter wandelafstand van zijn of haar woning. De behoefte aan laadpalen zal mettertijd enkel toenemen. Het doel van deze visienota is om een proactief beleid te voeren zodat ons openbaar domein op een ordelijke en doordachte manier op termijn goed gedekt is qua laadmogelijkheden. Door het clusteren van laadpalen op strategische locaties is de kans groter dat bestuurders een beschikbaar laadstation vinden en voorkomen we onnodige zoekverkeer. Zowel het SECAP als het LEKP bevatten doelstellingen omtrent laadpalen en deelwagens. Voor laadpalen moeten er minstens 1,5 laadpuntequivalenten zijn per 100 inwoners tegen 2030. Dit komt voor Halle overeen met 630 laadpuntequivalenten. Voor deelwagens zegt het LEKP 2.0 dat er 2 deelwagens per 1.000 inwoners moeten zijn tegen 2030. In Halle betekent dit 84 deelwagens.
Als stad zijn we toegetreden tot het LEKP 2.0 met onder andere de doelstelling om tegen 2030 630 laadpunten en 84 deelwagens op ons grondgebied aan te bieden. Voor deze visienota wordt er geopteerd om de doelstellingen van het LEKP na te streven, met een toevoeging bij het doel van de deelwagens, namelijk dat de helft van de deelwagens elektrisch zijn in 2030.
Dit visiedocument hanteert de doelstellingen van het LEKP omtrent het aantal deelwagens en laadpunten. 37 deelwagens tegen 2024, zoals vooropgesteld in het autodeelactieplan, is niet realistisch. De doelstelling dat de helft van de deelwagens elektrisch is tegen 2030 wordt wel nagestreefd.
De visie van het autodeelactieplan wordt door middel van dit visiedocument verder opgenomen. We streven naar meer geclusterde deelmobiliteit, in combinatie met de clustering van laadpalen, want de helft van de deelwagens zou elektrisch moeten zijn tegen 2030. De clustering moet de wildgroei van laadpalen en parkeerplaatsen voor autodelen tegengaan, zodat we overzicht blijven houden over ons openbaar domein.
Tot slot dient er nog eens onderstreept te worden dat deelmobiliteit onlosmakelijk verbonden is met degelijke alternatieven voor de eigen wagen. Kwaliteitsvolle infrastructuur voor andere vervoersmodi, zijn essentieel voor een goed functioneren van het aanbod aan deelmobiliteit. Hoppinpunten vormen hierin een belangrijke schakel.
Om een vlotte en aanbod gestuurde uitrol van de laadinfrastructuur te garanderen stellen we voor om volgende principes te hanteren:
1. Verspreiding en Clustering van laadpalen op strategische locaties: Openbare parkings & Laadhubs
Om ervoor te zorgen dat er voldoende laadpalen beschikbaar zijn in de stad, wordt er voorgesteld om te streven naar een brede verspreiding over verschillende wijken en buurten heen op basis van een strategische uitrol. Het uitgangspunt is om de laadpalen te clusteren op openbare parkings en laadhubs die het mogelijk maken om de “blinde vlekken” in de dekking van laadmogelijkheden zo goed mogelijk weg te werken. Via deze aanpak willen we proactief leefbaarheidsgerichte laadmogelijkheden aanbieden die kansen bieden voor vergroening. De strategische locaties zijn plaatsen die centraal gelegen zijn, goed bereikbaar zijn en idealiter over een gebruiksklaar netwerk van 400V beschikken.
2. Gebruik openbare ruimte en inrichting parkeerplaatsen
De laadpalen worden standaard voorzien op de parkeerzone (tussen twee parkeerplaatsen). Bij het plaatsen van laadpalen wordt in principe geen gebruik gemaakt van de openbare ruimte die bestemd is voor actieve weggebruikers (voet- en fietspaden) en groenzones, behalve wanneer er geen alternatief is.
Het college besliste op 19 juni 2020 om alle parkeerplaatsen voor elektrisch laden te markeren met een wit en groene kader en elektrisch oplaadicoon. Dit principe blijft behouden.
Deze plaatsen worden ook voorzien van specifieke signalisatie.
3. Samenwerking met private partijen stimuleren
Om het aantal laadpalen te vergroten, wenst de stad samen te werken met private partijen zoals supermarkten, sportcomplexen, ondernemingen, etc. Deze partijen worden gestimuleerd om (semi)publieke laadinfrastructuur te plaatsen op privaat domein zodat het netwerk groter wordt. Door het identificeren van gebieden binnen de stad waar samenwerkingen met private partijen waardevol kunnen zijn, streeft de stad naar een mogelijke uitbreiding van het laadnetwerk dat optimaal zal inspelen op de toekomstige behoeften van haar inwoners en een duurzame elektrische toekomst kan faciliteren.
Dienst mobiliteit zal nog onderzoeken op welke manier deze samenwerking eventueel opgestart kan worden.
4. Deelwagens
Het doel is 84 deelwagens tegen 2030. Op dit moment zijn er 16 deelwagens. Aldus nog 68 te gaan. Op welke manier gaan er 68 deelwagens bij komen tegen 2030 en waar?
Wij stellen het volgende voor:
Hoppinpunten zijn opgenomen in de kaart strategische locaties als laadhub met het oog op mogelijkse toekomstige uitrol van laadinfrastructuur en deelwagenstations voor een grotere spreiding van de laadpalen en om de modal shift verder aan te moedigen.
5. Signalisatie en handhaving
Signalisatie van parkeerplaatsen voor elektrisch laden wordt vandaag als volgt aangeduid:
- Oranje paal + verkeersbord E9b + onderbord met opschrift “enkel tijdens opladen van elektrische voertuigen”.
In de wegcode werd intussen het onderbord 'elektrische laden wagens' toegevoegd.
Bijgevolg kan volgende bijsturing gebeuren aan de signalisatie voor parkeerplaatsen voor elektrisch laden:
De huidige parkeerplaatsen worden hieraan aangepast.
Om ervoor te zorgen dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen efficiënt worden gebruikt en uitsluitend beschikbaar zijn voor bestuurders van elektrische voertuigen, blijven de parkeerplaatsen voor elektrisch opladen binnen de parkeerconcessie betalend. Voertuigen die op deze parkeerplaatsen parkeren, moeten daadwerkelijk zijn aangesloten voor het opladen. Het niet naleven hiervan kan resulteren in boetes volgens artikel 2.23 van de wegcode. Toekomstige oplaadlocaties buiten de huidige parkeerconcessie vallen buiten de handhaving van de parkeerconcessiehouder. Overtredingen kunnen dan door de politie worden afgehandeld. Daarnaast wordt er gerekend op de hoffelijkheid van de gebruikers om parkeerplaatsen niet onnodig te bezetten.
6. Privé-laadinfrastructuur
Laadkabels op het voetpad, kabelmatten en laadarmen worden niet toegelaten. Art. 7.2 en art. 7.3 van de wegcode stellen immers dat de openbare weg niet belemmerd mag worden. Burgers met een beperkte mobiliteit (denk aan rolstoelgebruikers of kinderwagens, enz.) worden hierdoor belet om zich vrij op het voetpad te verplaatsen. Het aanleggen van kabelgoten is verboden om te voorkomen dat openbare parkeerplaatsen op ons grondgebied impliciet worden geprivatiseerd.
7. Goedkeuring parkeerplaatsen elektrisch laden
De goedkeuring van aanvullende politiereglementen kent een lange doorlooptijd, daar deze dienen voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. Gelet op de wens aanvragen elektrisch laden vlot uit te rollen, stellen wij voor dat de gemeenteraad het college mandaat geeft voor de goedkeuring van parkeerplaatsen voor elektrisch laden. (analoog aan de werkwijze voor parkeerplaatsen voor personen met handicap en parkeerplaatsen voor autodelen)
De gemeenteraad keurt de voorgestelde visie, met bovenvermelde principes, goed.
De gemeenteraad beslist de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende politiereglementen met betrekking tot parkeerplaatsen voor elektrisch laden te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.
In kader van actiepunt B3.1.12 Heraanleggen van de vijver en omgeving aan Centrum Van Koekenbeek werd er een bestek opgemaakt. Er wordt voorgesteld dit als een design- & builddossier op de markt te plaatsen, waarbij de inschrijver instaat voor zowel het ontwerp, uitvoering als onderhoud tijdens de waarborgperiode. Het dossier omvat zowel de heraanleg van de groenzone voor het centrum van Koekenbeek als het creëren van een wandellus doorheen de campus (Van Koekenbeek, Brallion, Sociaal Huis en Huiskensveld). De conceptnota werd opgemaakt op basis van input van de gebruikers van het centrum Van Koekenbeek (personeel, bewoners).
In het kader van de opdracht “Design & build groenzone centrum Van Koekenbeek” werd een bestek met nr. D&B Van Koekenbeek opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw. Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De procedure kan zeker gestart worden. In 2024 werd voor dit project € 250.000 voorzien.
Gelet op de aard van de opdracht wordt wel voorgesteld te werken via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure (kan tot € 750.000 excl btw voor werken).
Contact en onderhandeling met de inschrijver voor dit soort opdracht lijkt toch wel opportuun..
Het bestek met nr. D&B Van Koekenbeek en de raming voor de opdracht “Design & build groenzone centrum Van Koekenbeek” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 206.611,57 excl. btw of € 250.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
In uitvoering van het Koninklijk Besluit betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties van 22 mei 2019 en de wet van 15 mei 2007 betreffende civiele veiligheid heeft de Stad Halle en in het bijzonder de gemeentelijke veiligheidscel een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) opgesteld. Elke gemeente of stad in België is verplicht een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) op te maken dat het multidisciplinair optreden regelt en de algemene richtlijnen en de nodige informatie bevat om het beheer van een noodsituatie te verzekeren.
Dit Algemeen Nood-en Interventieplan (ANIP) regelt het multidisciplinair optreden bij het beheer van (dreigende) noodsituaties op het grondgebied van de Stad Halle. Het plan bevat de algemene richtlijnen en de nodige informatie om het beheer van elke noodsituatie te verzekeren. Het doel is zo snel mogelijk betrokken personen en diensten te alarmeren, personele en materiële middelen in te zetten en hulpverlening te coördineren.
Een noodtoestand is elke gebeurtenis die schadelijke gevolgen voor het maatschappelijk leven veroorzaakt of veroorzaken kan, zoals een ernstige verstoring van de openbare veiligheid, een ernstige bedreiging ten opzichte van het leven of de gezondheid van personen en/of ten opzichte van belangrijke materiële belangen, en waarbij de coördinatie van de disciplines is vereist om de dreiging weg te nemen of om de schadelijke gevolgen te beperken.
Iedere noodsituatie wordt bestreden door verschillende actoren, de disciplines. Er worden 5 disciplines onderscheiden:
Het ANIP vermeldt een duidelijke omschrijving van de wetgeving, de risico’s, afspraken tussen de verschillende disciplines, wie de verantwoordelijken zijn voor de verschillende disciplines en de organisaties hiervan. Ook de informatiedeling aan de bevolking en via welke kanalen, organisatie van het coördinatiecomité van de burgemeester, ondersteuning en informatiebronnen worden opgenomen.
Dit ANIP werd uitgewerkt binnen de gemeentelijke veiligheidscel. Hierbij zijn de eerder genoemde disciplines betrokken. De redactie wordt opgenomen door de noodplanningscoördinator. De persoonsgegevens zijn uit dit document verwijderd maar zijn gekend bij de leden van de veiligheidscel en raadpleegbaar via ICMS (binnenkort Paragon).
Dit ANIP werd goedgekeurd door de veiligheidscel en de Gouverneur van Vlaams-Brabant. Tot slot moet ook de gemeenteraad dit document goedkeuren.
Het ANIP is een levend document dat regelmatig herbekeken en indien nodig aangepast zal worden.
Het Algemeen Nood- en Interventieplan wordt goedgekeurd.
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.
In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.
Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).
Doel van het platform:
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket. Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25/03/2024.
Op 08/11/2023 werd de stad Halle gevat met een mail vanwege het kabinet van Minister Zuhal Demir, waarin vermeld staat dat de aansluiting tot het platform gefaseerd zal gebeuren en enkele verplichtingen met zich meebrengt. Om toegang te krijgen tot het platform dient de stad Halle het protocol in bijlage aan te vullen en digitaal te ondertekenen. Het protocol, in bijlage gevoegd, dient ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de steden en gemeenten.
De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming nam het protocol door en adviseerde op 07/12/2023 het volgende:
“Op basis van advies ingewonnen bij de privacy-werkgroep VVSG kunnen wij een positief advies uitvaardigen ten op zichtte van dit protocol. Er is bevestigd dat MFA verbonden is aan het inloggen en dat een DPIA werd uitgevoerd. Dit protocol zal moeten geagendeerd worden op het CBS voordat het kan voorgelegd worden voor ondertekening.“
De gemeenteraad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met het protocol in bijlage.
Kaderdecreet Vlaamse Handhaving
Decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning
Decreet betreffende de omgevingsvergunning
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
Collegebeslissing 15 december 2023
De gemeenteraad gaat akkoord met het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de stad Halle.
Algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het uiterlijk op 15/01/2024 overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.
Op 29/09/2023 werd een omgevingsvergunning aangevraagd in het omgevingsloket met projectnummer OMV_2023123408.
De aanvraag werd ontvankelijk verklaard op 25/10/2023.
Het openbaar onderzoek werd gevoerd van 03/11/2023 t.e.m. 02/12/2023.
Gedurende deze periode werden geen bezwaarschriften ingediend.
De contour van het project waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd omvat volgende kadastrale percelen:
Het omgevingsproject behelst de bouw van een bedrijvencomplex met de aanleg van een private wegenis. Op de projectlocatie ligt juridisch gezien echter een gemeenteweg (vertakking van de Noorderstraat) dewelke dient opgeheven te worden om de uitvoering van de bouw van de bedrijfsgebouwen en de aanleg van de private wegenis mogelijk te maken.
Binnen de vergunningsaanvraag zit dus de behandeling van een opheffing van een gemeenteweg vervat. Het gaat hier over de zijtak van de Noorderstraat dewelke gesitueerd is te Lembeek op volgende kadastrale percelen met hun resp. aandeel in getroffen perceeloppervlakte:
Het college van burgemeester en schepenen roept de gemeenteraad samen om te beslissen over de opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad dient hierbij rekening te houden met de voorgaande historiek van beslissingen binnen het projectgebied en met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Historiek eerdere vergunningsaanvragen en beslissingen
Bij het behandelen van de voorliggende zaak der wegen dient de gemeenteraad onderstaande zaken in rekening te nemen:
Autonoom gemeentewegendossier i.k.v. de opheffing van historische buurtwegen
Bij gemeenteraadsbesluit 2021_GR_00138 van 25/05/2021 werd via de autonome procedure beslist om op deze projectsite twee historische buurtwegen (voetweg 47 en 68) definitief op te heffen.
Tegen deze opheffing werd een administratief beroep aangetekend bij het Departement.
Bij Ministerieel Besluit van 13/10/2021 werd het beroepschrift verworpen waardoor de definitieve opheffing van de historische buurtwegen uitvoerbaar werd.
Het besluit tot opheffing werd gepubliceerd op 03/11/2021 in het Belgisch Staatsblad en trad in werking op 17/11/2021.
Nadien werd een verzoek ingediend bij de Raad Van State tot vernietiging van het MB dd. 13/10/2021 en ook het raadsbesluit dd. 25/05/2021. De auditeur bij de Raad van State stelt voor om het verzoek tot vernietiging te verwerpen.
Op heden is hier nog geen definitieve uitspraak over gekend.
Vernietiging omgevingsvergunning OMV_202119699 (dossier OMV/2021/00254/O)
Deze vergunningsaanvraag ging vooraf aan de voorliggende aanvraag en viel binnen eenzelfde projectcontour. De aanvraag omvatte eveneens een ontwerp van een industriële bedrijfssite overheen de zijtak van de Noorderstraat. Het dossier bevatte gelijkaardig aan het huidig dossier een ontwerp van grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat met inbegrip van een schattingsverslag.
Bij gemeenteraadsbesluit 2021_GR_00277 van 23/11/2021 werd de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat reeds voorafgaandelijk goedgekeurd. De zaak der wegen werd in eenzelfde zitting goedgekeurd bij besluit 2021_GR_00290.
Het college van burgemeester en schepenen weigerde de aflevering van deze vergunning bij besluit 2022_CBS_00015 van 07/01/2022.
De aanvrager diende hierop beroep in bij de Deputatie Vlaams-Brabant.
De Deputatie Vlaams-Brabant leverde de vergunning onder voorwaarden af bij besluit van 07/07/2022.
Het college besliste bij besluit 2022_CBS_01173 van 09/09/2022 om beroep in te dienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
De afgeleverde vergunning was gedurende de behandeling door de Raad voor Vergunningsbetwistingen niet geschorst waardoor het de vergunninghouder vrij stond om op de site te voorzien in de aanleg van een nieuw gedeelte private wegenis (met ontsluiting voor de ingesloten aanpalers) en daarna de afbraak van het opgeheven wegdeel van de zijtak van de Noorderstraat.
Het college besliste bij besluit 2023_CBS_00294 van 03/03/2023 onder voorwaarden dat het wegdek van de zijtak van de Noorderstraat mocht afgebroken worden.
In de periode maart – mei 2023 werd door de vergunninghouder een nieuw privaat wegdek aangelegd en werd de toplaag van het wegdek overheen de opgeheven wegzate reeds afgeschraapt.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen besliste op 03/08/2023 tot vernietiging van de vergunning.
Hierdoor werden ook de eerder genomen raadsbesluiten van 23/11/2021 onuitvoerbaar.
Op heden werden deze raadsbesluiten niet formeel ingetrokken en werd de zaak der wegen conform de vergunning onder voorwaarden reeds uitgevoerd alvorens de intrekking van de vergunning en de onuitvoerbaarheid ervan.
Op 15/12/2023 besloot het college van burgemeester en schepenen om zich aan te sluiten bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar om voorliggende aanvraag onder voorwaarden en opgelegde lasten gunstig te adviseren. (ref. besluit 2023_CBS_01648)Overeenkomstig art. 12 §2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen kan de opheffing van een gemeenteweg opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een grafisch plan bevat met aanduiding van de op te heffen rooilijn(en). Overeenkomstig art. 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning dient de gemeenteraad hierover een besluit te nemen.
Bestemmingen
De projectsite ligt binnen een goedgekeurd Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) ‘Lembeek-Noord’. Dit bestemmingsplan voorziet geen expliciete zone meer voor openbare wegenis binnen het projectgebied. De bestemming van de percelen binnen de projectsite bestaat in hoofdzaak uit ‘gemengd regionaal bedrijventerrein’ en een deel ‘groen’ (voor de percelen die rechtstreeks gelegen zijn naast de Zenne en de Kleine Zenne).
De wegenis dewelke het voorwerp van de beoogde opheffing uitmaakt, werd aangelegd ingevolge de uitvoering van het Bijzonder Plan van Aanleg (BPA) nr. 33 ‘Lembeek-Noord’ (MB 19/08/2006). Dit BPA, dat gold als rooilijnplan, werd in uitvoering van art. 2.3 uit het PRUP opgeheven.
Het op te heffen wegdeel ligt hedendaags dus niet in een goedgekeurd en uitvoerbaar gemeentelijk rooilijnplan. Bij de opmaak en goedkeuring van het PRUP Lembeek-Noord werd geen apart grafisch plan met opheffing van rooilijnen gevoegd. Dit houdt in dat de actuele rooilijnen (d.w.z. de feitelijke begrenzing van de openbare weg t.o.v. de aanpalende percelen) van de zijtak van de Noorderstraat in principe nog steeds formeel dienen opgeheven te worden via een grafisch plan, hetgeen nu voorligt binnen de behandeling van een omgevingsvergunningsaanvraag.
Er kan dus gesteld worden dat de beoogde opheffing past binnen het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.
Grafisch plan tot opheffing deel Noorderstraat
Bij het indienen van het omgevingsdossier werd een grafisch plan ingediend met aanduiding van het op te heffen wegdeel. De wegzate bestaat hier uit gronden in private eigendom, enerzijds percelen in eigendom van stad Halle, anderzijds percelen of perceeldelen in eigendom van de vergunningsaanvragers en enkele perceeldelen in eigendom van derden. Deze private erven zijn dus op heden bezwaard met een publiek recht van doorgang en verkrijgen in principe een meerwaarde wanneer deze erfdienstbaarheid wordt opgeheven opdat de gronden naargelang hun bestemming van gemengd regionaal bedrijventerrein overeenkomstig het PRUP Lembeek-Noord kunnen ontwikkeld worden.
Voor wat betreft het perceel in eigendom van de stad dat na opheffing van het wegdeel een meerwaarde ondergaat, wordt gesteld dat deze meerwaarde mee berekend wordt in de venale marktwaarde wanneer dit het voorwerp uitmaakt van een verkoop. Zoals aangehaald in de motivatie van de aanvrager gaat bij de opheffing van de gemeenteweg de vrijgekomen grond conform het decreet gemeentewegen bij voorkeur in volle eigendom over naar de aangelanden, in dit geval de omgevingsvergunningsaanvrager.
Gelet de voorgaande historiek van de nu vernietigde omgevingsvergunning OMV_202119699 werd bij gemeenteraadsbesluit 2021_GR_00272 van 23/11/2021 reeds een ontwerp van akte goedgekeurd ter verkoop van de grondstrook in eigendom van stad Halle aan de vergunningsaanvrager. Er werd daarbij benadrukt dat de akte pas zou worden verleden van zodra de aftakking van de Noorderstraat werd opgeheven en de opheffing definitief en uitvoerbaar werd rekening houdende met een dubbele beroepstermijn.
Gelet de vergunning uiteindelijk via een beroepsprocedure werd gevoerd (1ste x beroep van aanvrager door weigeringsbesluit van de stad en 2de x beroep van de stad tegen vergunningsverlening van de Deputatie) werd op heden dus nog niet overgegaan tot het verlijden van de akte.
Ingevolge horizontale splitsingen van kadastrale patrimoniumpercelen als gevolg van andere aankopen van de vergunningsaanvrager zijn in de tussentijd de betrokken percelen onderhevig geweest aan perceelmutaties en zijn de kadastrale perceelgegevens dus gewijzigd. In die zin zal dus ook een aangepaste ontwerpakte moeten opgesteld worden en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De vergunningsaanvrager wenst perceel 23027E0190/00B00 aan te kopen van de stad aan €169/m² hetgeen neerkomt op 252.205,46 EUR.
Daarnaast werd ook een vergoeding geboden voor de kosten die de stad Halle eind jaren ‘90 heeft gemaakt voor de realisatie van de brug over de Kleine Zenne. Die vergoeding bedraagt 182.732,68 EUR hetgeen overeenkomt met het bedrag dat de stad Halle destijds heeft uitgegeven voor de aanleg van de brug over de Kleine Zenne, 4.055.139 BEF ofwel 100.524,27 EUR, geïndexeerd aan de ABEX-index van 2021.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om eenzelfde bedrag aan te houden en geen indexatie meer toe te passen gelet de reeds gevoerde onderhandelingen over deze overdracht.
Dit resulteert in een totaal aankoopbedrag van 434.938,14 EUR hetgeen de aanvrager bereid is te vergoeden en zoals werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23/11/2021.
Voor wat betreft de percelen in eigendom van de vergunningsaanvrager die binnen de getroffen zone liggen, wordt voor het gedeelte van eventuele meerwaardevergoeding verwezen naar het raadsbesluit GR_2021_00277 van 23/11/2021.
De eventuele meerwaardevergoeding werd daarbij berekend volgens de residuele waarderingsmethode. Dit resulteert in een vergoeding die gelijkgesteld wordt aan 0,00 EUR en wordt hoofdzakelijk gedreven door de aanlegkosten welke gemaakt dienen te worden voor de nieuwe private weginfrastructuur ten gunste van de interne ontsluiting van het bedrijventerrein.
Voor wat betreft de getroffen perceeldelen dewelke volgens de huidige kadastrale gegevens nog niet in eigendom zijn van de vergunningsaanvragers wordt gesteld dat hier geen min- en/of meerwaarde dient verschuldigd te worden gelet overheen deze zones een nieuwe private wegenis werd ontworpen ter ontsluiting van het bedrijventerrein. De aftakking van de Noorderstraat is in wezen een doodlopende straat die geen doorgaand verkeer kent maar enkel ten behoeve is van zwaar verkeer van en naar de gevestigde bedrijven. De opheffing van het publiek recht van doorgang heeft hier geen invloed op de marktwaarde van deze gronddelen dewelke in hoofdzaak bestemd voor bedrijventerreinen (met uitzondering van de delen binnen de ‘groenzone’). De verhouding minwaarde versus meerwaarde resulteert in een neutralisatie van de min-/meerwaardevergoeding.
Lasten en voorwaarden
Voor wat betreft de overeengekomen verkoopwaarde wordt verwezen naar het raadsbesluit 2021_GR_00272 van 23/11/2021.
Het totale verkoopbedrag wordt vastgesteld op: €169/m².
Totaal: 434.938,14 EUR
In de verkoopakte dient te worden verwezen naar het Proces-Verbaal van Splitsing opgemaakt door landmeter-expert Thomas COLLIN dd. 25/01/2021 met planreferentienummer 23027/10478 in de plannendatabank van de AAPD.
Er wordt benadrukt dat de akte pas kan worden verleden van zodra de aftakking van de Noorderstraat als gemeenteweg is opgeheven en de opheffing definitief en uitvoerbaar is. Voor dit definitief karakter dient men rekening te houden met een dubbele beroepstermijn:
De ontsluiting van het perceel 23043C0402/00A00 naar de Noorderstraat dient steeds gegarandeerd worden, hiertoe dient een erfdienstbaarheid of een eeuwigdurende overeenkomst gesloten met het perceel 23043C0402/00A00 als heersend erf en de grondstroken die de nieuwe private wegenis zullen uitmaken als lijdend erf met aanluiting tot de Noorderstraat.
De gemeenteraad heeft in zitting van 5 november 2021 de verkoopprijs van € 434.938,14 met de ontwerpakte principieel goedgekeurd.
Het schattingsverslag dateert van februari 2021 en deze eerder bedongen verkoopprijs was gunstig voor de stad (€ 169 m² ipv € 161m² geschat met daarbovenop een vergoeding voor de afstand in hoofde van de stad Halle van enig eigendomsrecht op de brug over de Kleine Zenne ten belope van 182.732,68 EUR.).
Deze procedure wordt nu overgedaan en terug voorgelegd aan de gemeenteraad. Er wordt voorgesteld de oude bedwongen verkooprijs van € 434.938,14 te behouden.
In principe mag op het moment van de verkoop het schattingsverslag niet ouder zijn dan 2 jaar (omzendbref BB 2010/02-vervreemding van onroerende goederen door provincies, gemeenten, OCMW en besturen van erkende erediensten).
Gelet op de in 2021 hogere bedongen verkoopprijs, het lange proces aan onderhandelingen, adviseren we positief voor het behoud van de verkoopprijs van € 434.938,14.
De opheffing van de actuele rooilijnen van de zijtak van de Noorderstraat zoals afgebeeld op het Grafisch Plan gevoegd aan omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023123408 wordt goedgekeurd.
De zaak der wegen van omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023123408, zijnde de rechtstreekse gevolgen van de opheffing van de zijtak van de Noorderstraat en de hieraan verbonden vergoedingen voor de vergunningsaanvrager, wordt onder de hierboven opgenomen lasten en voorwaarden goedgekeurd.
Deze voorwaarden en lasten maken integraal deel uit van dit besluit en dienen desgevallend opgenomen te worden bij het besluit aangaande de aflevering van de omgevingsvergunning.
Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld volgens de modaliteiten bepaald in 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:
§ 1. Tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.
Het beroep leidt tot de vernietiging van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op grond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.
§ 2. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:
1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;
2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;
3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.
De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52.
§ 3. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het volledige dossier of een afschrift daarvan onmiddellijk na de ontvangst van het afschrift van het beroepschrift, aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
§ 4. De Vlaamse Regering neemt een beslissing over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het dossier, vermeld in paragraaf 3. Die termijn is een termijn van orde.
De Vlaamse Regering brengt de indiener van het beroepschrift, de bevoegde overheid en de gemeente onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing.
§ 5. Het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan alleen worden vernietigd:
1° wegens strijdigheid met het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
2° wegens strijdigheid met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van hetzelfde decreet;
3° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.
Het vervoer voor personen met een handicap wordt deels uitgevoerd door de Dienst Aangepast Vervoer, via een samenwerkingsovereenkomst, deels door het OCMW via minder-mobielenbusjes.
Voor de dienst aangepast vervoer betaalt de stad een bedrag van 0.25 euro/inwoner/jaar.
Het OCMW krijgt, gezien deze samenwerking, op basis van de ritten die zij zelf uitvoert, middelen van het compensatiedecreet (ongeveer 70.000 euro/jaar).
Door deze samenwerking kunnen het overgrote deel van de aangevraagde ritten voor onze inwoners uitgevoerd worden.
DAV heeft stijgende kosten, door indexeringen van de lonen en door stijgende brandstofprijzen.
Hierdoor vragen ze de samenwerkingsovereenkomst aan te passen waarin het bedrag per inwoner wordt verhoogd van 0.25 euro per inwoner per jaar naar 0.32 euro per inwoner jaar.
Er wordt voorgesteld om een addendum aan de overeenkomst af te sluiten met Eigen Thuis met een prijsaanpassing naar 0.32 euro per per inwoner jaar om de indexering van de lonen en de stijgende brandstofprijzen op te vangen vanaf 1/1/2023.
Onze inwoners kunnen op deze wijze nog steeds gebruik maken van aangepast vervoer aan een betaalbare prijs:
- Voor stappers (niet rolstoelgebruikers) 0.66 euro/km en 0.91 euro vanaf 26 km.
- Voor rolstoelgebruikers: 0.40 euro/km en 1.1euro/km vanaf de 51ste kilometer.
Advies juridische dienst: De prijs van het vervoer voor de reizigers hangt af van de Vervoerregioraad. Hier wordt enkel de tussenkomst van de stad gewijzigd – dus positief advies
Decreet Basisbereikbaarheid op 26 april 2019 bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering.
Collegebeslissing 5 januari 2024
In artikel 4 van de bestaande overeenkomst is de indexering van € 0.25 per inwoner niet voorzien.
Men vraagt een eenmalige verhoging van € 0.25 naar € 0.32. Deze is gebaseerd op de stijging van de gezondheidsindex.
Volgend bijkomende informatie werd ontvangen. We kunnen besluiten dat de aanvraag voor verhoging zeker billijk is.
periode | gezondheidsindex* | bijdrage Stad Halle |
sep/15 | 101,15 | 0,25 |
dec/23 | 128,55 | 0,317721206 |
* bron | Consumptieprijsindex en gezondheidsindex | Statbel (fgov.be) | |
In de periode tussen 2015 en 2023 stegen de personeelkosten en de energiekosten sterk. | ||
De lonen zijn voor de sector gekoppeld aan de gezondheidsindex. | ||
In het eerste semester van 2022 hadden we per beladen kilometer een tekort van € 0,66/km. |
Het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en DAV waarbij een prijsverhoging voor aangepast vervoer van 0.25 euro/inwoner naar 0.32 euro/inwoner is voorzien, wordt goedgekeurd.
Ik wil hier graag uw aandacht vragen betreffende de precaire situatie van de Rode Kruis afdeling Halle.
Zoals jullie wel weten is het Rode Kruis momenteel gevestigd in “Het Kaaskot” gelegen aan de Brusselsesteenweg op Stroppen.
“Het Kaaskot” is eigendom van stad Halle, een historisch gebouw maar niet beschermd erfgoed. Rode Kruis afdeling Halle heeft een erfpacht voor dit gebouw die afloopt half 2026. De huidige staat van dit eeuwenoude gebouw is onleefbaar en ronduit gevaarlijk. Een aantal jaren geleden is één van de vleugels ingestort en vervangen door een afdak ter bescherming van de interventievoertuigen. De tweede vleugel is momenteel buiten gebruik wegens datzelfde instortingsgevaar. Van het centrale gedeelte is enkel het gelijkvloers nog min of meer bruikbaar. Tot zover de huidige situatie.
Wat betreft de toekomst, dus vanaf half 2026, ziet het er somber uit, zelfs als het gebouw dan nog -al dan niet gedeeltelijk- overeind staat zullen er tegen dan hoognodige restoratiewerken moeten uitgevoerd worden. Werken die een niet gesubsidieerde vrijwilligersorganisatie zoals Rode Kruis afdeling Halle nooit zelf kan bekostigen. Een voorzichtige raming voor het hernieuwen van de dakbedekking alleen komt al op 110.000€ (zonder BTW).
Vanuit de locale afdeling worden er twee opties naar voor geschoven:
Optie 1: de erfpacht vernieuwen en het actuele gebouw grondig restoreren en moderniseren (à la Den Ast). Een suggestie is dat de verdieping van de vleugel die er nu nog staat zou kunnen verbouwd worden tot tijdelijke opvang voor plaatselijke inwoners die door een ramp (brand of overstroming of andere) voor beperkte duur geen onderkomen hebben; deze mensen zouden daar een perfecte opvang en omkadering krijgen. Het gelijkvloers zou kunnen gebruikt worden door RK zelf. Het hoofdgebouw (met de ingangspoort dus) kan na zelfde restauratie blijven dezelfde functie vervullen.
Optie 2: Verhuizen naar een andere locatie. Hier wordt de site van het vroegere containerpark rechtover het nieuwe stadsmagazijn aan de Lariellestraat als optimal naar voor geschoven. Prima locatie, ondergrond moet niet gesaneerd worden, juist ruimte genoeg voor personeel en interventievoertuigen. Een compact basisgebouw kan volstaan, de vrijwilligers zouden zelf wel zorgen voor de afwerking.
Beide opties vragen natuurlijk een investering vanuit Stad Halle. Rekening houdend met het feit dat RK Halle voor 100% afhankelijk is van vrijwilligers, uitgaven heeft maar nauwelijks inkomsten (enkel kleine onkostenvergoeding bij evenementen), geen subsidies krijgt van Stad Halle – waar Rode Kruis nationaal wel jaarlijks een subsidie krijgt van Stad Halle-, stellen wij voor om deze situatie dringend en terdege onder de loep te nemen in samenspraak met de verantwoordelijken van de Halse afdeling. ER is geen alternatief; indien er vanuit Stad Halle geen logistieke en financiele steun komt is er vanaf half 2026 GEEN Rode Kruis afdeling meer in Halle, dringende interventies zullen dan ook meer tijd vragen en daarvoor kan elke minuut tellen. Ook voor locale evenementen kan de bijstand porblematisch worden.
Persoonlijk denk ik dat we het niet zover mogen laten komen. Mijn dank voor uw waandacht.
Het Wit Gele Kruis gelegen op de sociale campus aan de Kanaalbrugstraat kampt met een parkeerprobleem ter hoogte van hun afdeling. Je zal natuurlijk zeggen, wie heeft er geen parkeerprobleem in zijn buurt maar het gaat er eigenlijk niet om voor het gemak van het personeel maar vooral voor de patiënten. De afdeling in Halle heeft namelijk een verpleegpost waar patiënten met een afspraak zich kunnen laten verzorgen. Het probleem is dat de patiënten er amper of geen parkeerplaats vinden in de buurt van de afdeling.
Velen hebben er ook al verschillende parkeerboetes gekregen, wat uiteindelijk toch niet de bedoeling kan zijn.
De vraag is of het mogelijk is om één of twee parkeerplaatsen te creëren speciaal voor de patiënten van het Wit Gele Kruis. Die plaatsen kunnen dan eventueel aangeduid worden met een bord “enkel voor houders van een WGK kaart” , kaarten die het WGK zelf verstrekt aan de rechthebbenden.
In Haacht waar het WGK ook een verpleegpost heeft werd zo een “gunst” wel door het stadsbestuur toegestaan mits een kleine vergoeding.
Is het stadsbestuur bereid om een inspanning te doen om het WGK tegemoet te komen in deze problematiek ?
Van het begeleiden van mensen in het vaccinatiecentrum tot het opruimen van puin na een overstroming en het opvangen van gezinnen die op de vlucht zijn voor oorlog: Vlaamse vrijwilligers hebben keer op keer laten zien klaar te staan om hulp te bieden in tijden van nood. Ondanks deze bereidheid merkte de Vlaamse overheid dat het niet altijd even duidelijk was voor vrijwilligers hoe men kon helpen, en soms zelfs of men überhaupt wel kon helpen.
Daarom werd het voorstel gelanceerd om lokale teams van vrijwilligers op te richten die direct ingezet kunnen worden wanneer er behoefte is aan helpende handen in onze gemeenten of naburige gemeenten. Deze teams bestaan uit getrainde vrijwilligers die snel kunnen reageren op uitzonderlijke situaties, zoals na een hevige storm, bij gebrek aan drinkbaar water of tijdens een gezondheidscrisis (om maar enkele voorbeelden te noemen). Enkele gemeenten namen dit initiatief en kunnen ondertussen rekenen op tal van vrijwilligers die zich hebben aangemeld. De Vlaamse overheid steunde dit initiatief en werkte het verder uit in de vorm van een draaiboek zodat alle Vlaamse gemeenten kunnen volgen.
Natuurlijk vereist het opzetten van zo'n korps planning en voorbereiding. Het lokale bestuur moet de tijd nemen om behoeften en mogelijkheden in kaart te brengen en de implementatie zorgvuldig te plannen.
Financiële middelen voor trainingen, uitrusting en waardering van vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het succes van een dergelijk initiatief.
De Vlaamse overheid stelt een volledig uitgewerkt draaiboek ter beschikking via vlaanderenvrijwilligt.be en vrijwilligers kunnen via de site kanikhelpen.be kijken of er een oproep voor vrijwilligers actief is in hun gemeente.
Wij zijn dit voorstel genegen, maar willen niet overhaast overgaan tot de oprichting ervan. Daarom stellen we voor om als eerste stap de Halse diensten, waaronder politie, brandweer, Rode Kruis en de noodcoördinatieplanners, te raadplegen over hoe het draaiboek van de Vlaamse overheid geïmplementeerd kan worden in Halle.
Tegelijkertijd vragen we om een eerste raming op te stellen van het budget dat nodig is om een vrijwilligerskorps in Halle op te richten. We erkennen de meerwaarde van dit initiatief, maar pleiten voor een voorbereidende analyse alvorens verdere stappen te ondernemen.
Voorstel tot beslissing: