Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 5 juli 2022, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.
Elk jaar worden de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens de volgende formule:
nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index) / basisindex.
Tevens is er de modernisering van de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. De lay-out van de kaarten volgt de modellen die reeds in gebruik zijn voor volwassenen voor EU-burgers en onderdanen van derde landen. Voor EU-burgers jonger dan 12 jaar worden op de kaarten, net zoals op de KidsID voor Belgische kinderen, de gegevens van de ouders weergegeven. Deze worden vermeld op de plaats van de handtekening. Het aanvragen van de kaarten zal mogelijk zijn vanaf 15 januari 2024.
Het stadsbestuur ziet zich genoodzaakt om de tarieven van de belasting voor afgifte identiteitsbewijzen, paspoorten, trouwboekjes, uittreksels aan te passen.
Decreet over het lokaal bestuur, artikel 41 14°
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
Het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en de diverse uitvoeringsbesluiten
Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen
Omzendbrief Tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaart en -documenten vanaf 1 januari 2024
Omzendbrief van 7 december 2023 betreffende de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
Besluit gemeenteraad 22 december 2022 - belasting op afleveren administratieve stukken
Collegebeslissing van 5 januari 2024
Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt een contante belasting geheven op het afleveren van identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes, rijbewijzen en nieuwe PIN- en PUK-codes door de Halse stadsdiensten.
De stad betaalt de kosten voor identiteitskaarten, identiteitsbewijzen, reispassen, verblijfsbewijzen voor vreemdelingen, trouwboekjes en rijbewijzen en zal ze doorrekenen aan de belanghebbenden.
De tarieven worden als volgt vastgesteld:
Er geldt een vrijstelling van belasting op de afgifte van een nieuwe PIN- en PUK-code voor Kids-ID’s en voor niet-geactiveerde kaarten.
De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken op eigen verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting, wordt ingevorderd op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk. Het bewijs van de betaling van de belasting blijkt uit een kasticket, waarop het belastingsbedrag vermeld is. De aan de belasting onderworpen personen of instellingen, die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag, het bedrag van de belasting in bewaring geven, indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
De belasting op trouwboekjes is te betalen op het ogenblik van de huwelijksaangifte.
Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024 en vervangt het reglement van 22 december 2022.