Op 19/01/2023 werd voor de Vanhambrug een onderzoek uitgevoerd door stabiliteitsbureau ENIGMATIX bv. De conclusie was dat de huidige situatie van de voetpaden niet veilig is en dat op middellange termijn de volledige brug moet gerenoveerd/vernieuwd worden.
Op 26/05/2023 keurde het college de offerte voor de volledige studieopdracht van de vernieuwing/renovatie van de Vanhambrug goed. De opdracht werd gegund aan ROBUUST ARCHITECTUUR & ONDERZOEK bvba.
Op 03/11/2023 werden de scenario’s voor vernieuwing/renovatie van de brug voorgelegd aan het college. Het college ging akkoord met de keuze om scenario 3, waarbij de volledige brug vervangen wordt - exclusief de landhoofden, verder uit te werken (ontwerp, meetstaat, bestek, planning en raming).
Gelet op de doorlooptijd van het renovatieproject van de brug en de huidige staat van de voetpaden is het aangewezen tijdelijke maatregelen te nemen.
De Vanhamstraat is een straat die aansluit op Heideveld, grondgebied Beersel, alwaar de gelijknamige industriezone is gevestigd. De gemeente Beersel voerde in april 2023 nieuwe circulatieplannen in voor Lot en Huizingen. Vrachtverkeer van meer dan 5,5 ton wordt sindsdien geweerd uit onder andere de stationsomgevingen van Huizingen en Lot. Daarvoor voerde Beersel een nieuwe routering in voor zwaar verkeer, wat afgedwongen wordt met behulp van ANPR.
De website van Beersel vermeldt volgende routes van en naar de industriezones Heideveld en De Gijzeleer:
De Vanhamstraat geeft ook toegang tot een aantal woningen en het station van Buizingen. Het nabijgelegen industriegebied genereert (vracht)verkeer, met op piekmomenten meer dan circa 300 voertuigen per uur waarvan 75 vrachtwagens (gemiddelde op weekdagen tijdens de ochtendspits in de Vanhamstraat cfr. data Telraam). Omgerekend is er tijdens de spits dus meer dan 1 vrachtwagen per minuut aanwezig aan deze kant van het station van Buizingen. We stellen een overlap vast van de logistieke spits met de spits voor voetgangers en fietsers. Het vrachtverkeer weegt zo op de leefbaarheid, de verkeersveiligheid en de multimodale bereikbaarheid van de stationsomgeving.
Dienst mobiliteit is daarom voorstander om gemotoriseerd verkeer in de stationsomgeving, met inbegrip van de brug, maximaal te weren. Aangezien de brandweerpost is gelegen in de Vanhamstraat is een advies van de brandweer hierover noodzakelijk.
Gezien de veiligheidsrisico's die het gebruik van de Vanhambrug inhoudt, dringen zich maatregelen op. Vrachtwagens die Heideveld via Vanhamstraat betreden of verlaten, rijden omwille van de nabijgelegen bocht deels over de voetpaden die deel uitmaken van de brug. Uit een studie van ENOGMATIX bleek dat de huidige staat van deze voetpaden het overrijden door vrachtwagens niet langer toelaat. Onderzoek van S. BILT wees uit dat het mogelijk is voor vrachtwagens met een lengte van 16,50 de bocht te nemen vanuit Vanhamstraat naar Heideveld zonder daarbij gebruik te maken van de voetpaden. In de andere rijrichting bleek dat niet mogelijk.
Gelet op deze onderzoeken is dienst mobiliteit van oordeel dat een forsere lengtebeperking tot maximaal 12 meter en het plaatsen van betonblokken op de rijbaan, die het rijden op voetpaden moeten verhinderen, aangewezen is.
Stad Halle toetste verschillende maatregelen voor deze stationsomgeving af met de gemeente Beersel. Zo werd eronder andere voorgesteld een eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in te voeren, met toegelaten rijrichting van Vanhamstraat naar Heideveld. Beersel adviseerde dit negatief.
Begin mei vond een overleg plaats tussen Beersel en Halle, met aanwezigheid van de lokale politie en bevoegde schepenen, waarbij de probleemstelling besproken werd. De provincie bereidt samen met gemeente Beersel en Stad Halle een structurele oplossing voor waardoor op lange termijn de Vanhamstraat mogelijk geen rol meer speelt in de bereikbaarheid van de industriezone. Rond de aanpak op korte termijn is consensus ontstaan. De voetpaden worden infrastructureel beschermd door het plaatsen van betonblokken met een breedte van 400 mm op de rijbaan, naast het voetpad (met oog op verkeer van voetgangers). Hierdoor versmalt het profiel van de rijbaan en krimpen de draaicirkels in. Daarom wordt een lengtebeperking tot maximaal 15 meter en een voorrangsregeling, waarbij het gemotoriseerd verkeer van Vanhamstraat naar Heideveld voorrang krijgt op de tegengestelde rijrichting, ingevoerd. Dit met het oog op uitrukkende brandweerwagens. Aandachtspunt bij de rijbaanversmalling op de brug is de veiligheid van fietsers in combinatie met vrachtverkeer.
Aangezien het verkeersmaatregelen betreft van tijdelijke aard vragen we de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen voor het invoeren van voormelde maatregelen in de vorm van een tijdelijk aanvullend politiereglement.
In overeenstemming met de afspraken met onze buurgemeente stellen we voor dit tijdelijk aanvullend politiereglement pas in werking te laten treden nadat het college van Beersel de beslissing heeft genomen de lengtebeperking op hun grondgebied aan te kondigen en de in de industriezone gevestigde bedrijven daarover te informeren.
Een signalisatieplan met overzicht van de voorgestelde verkeersmaatregelen is toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
De voorgestelde tijdelijke verkeersmaatregelen worden goedgekeurd onder voorbehoud van het gunstig advies van de brandweer.
Op de brug in de Vanhamstraat geldt:
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Deze maatregel wordt aangekondigd in de Vanhamstraat ter hoogte van het kruispunt met de Felix Roggemanskaai door verkeerstekens:
Op de brug in de Vanhamstraat vanaf het kruispunt met Heideveld tot Vanhamstraat 29 in de richting van de Felix Roggemanskaai geldt:
B19
B21
Dit tijdelijk aanvullend politiereglement wordt gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente conform art. 286-288 van het decreet over het lokaal bestuur dd. 22 december 2017 en wordt ter kennisgeving aan het Departement MOW overgemaakt via een melding in het digitaal loket.
Het tijdelijk aanvullend politiereglement treedt in werking nadat het college van burgemeester en schepenen van gemeente Beersel (1) de beslissing heeft genomen om in Heideveld te Beersel de lengtebeperking aan te kondigen en (2) de bedrijven gevestigd in de industriezone heeft geïnformeerd.