Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_00513 - Coole en/of koele klimaatpleinen, Merellaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement verkeersmaatregelen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Tijdelijke politieverordening (op het wegverkeer).

Samenstelling

Aanwezig

Pieter Busselot; Peggy Massien; Johan ServĂ©; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Louis Van Dionant; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Marc Snoeck, Burgemeester

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Pieter Busselot
2024_CBS_00513 - Coole en/of koele klimaatpleinen, Merellaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement verkeersmaatregelen - Goedkeuring 2024_CBS_00513 - Coole en/of koele klimaatpleinen, Merellaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement verkeersmaatregelen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Het college keurde op 5 januari de ontwerpplannen in het project coole en/of koele klimaatpleinen goed. Als uit te werken locaties werden de Molenborre en het kruispunt P. Bernaertsstraat/Kwikstraatlaan/Goudvinkenlaan/Merellaan gekozen.

Op 13 januari vond er een infomoment voor de bewoners plaats, waarbij de ontwerpplannen werden voorgesteld. Het plan voor het kruispunt P. Bernaertsstraat/Kwikstraatlaan/Goudvinkenlaan/Merellaan heeft een invloed op de verkeersafwikkeling. Deze worden in dit tijdelijk aanvullend politiereglement uitgewerkt.

Advies en motivering

In het kader van het project coole en/of koele pleinen werd beslist om het  kruispunt van de Merellaan met de Lijsterlaan opnieuw in te richten en een meer kwaliteitsvolle invulling aan  het plein te geven.
In functie van deze kwaliteitsvolle inrichting worden volgende 4 verkeersmaatregelen voorgesteld, welke op13 januari samen met de ontwerpplannen aan de buurtbewoners voorgesteld werden:

1. Merellaan wordt een doodlopende straat
2. Aanpassing parkeerregeling in de Merellaan - invoeren geschrankt parkeren.
3. Aanpassing parkeerregeling Lijsterlaan - afschaffen blauwe zone.
4. instellen éénrichtingverkeer in een deel van de P. Benoitstraat.

In eerste instantie wordt een proefopstelling uitgewerkt, welke na 6 maanden zal worden geëvalueerd. Tijdens deze proefopstelling opteren we enkel voor maatregel 1 en 2, waarvoor dit tijdelijk aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld.
Maatregel 3 en 4 worden voorgesteld als definitieve maatregelen, waarvoor de gemeenteraad gemachtigd is.



1. Merellaan wordt een doodlopende straat.

De Merellaan wordt doodlopend gemaakt door middel van een verkeersfilter ter hoogte van huisnummers 1 en 3.De verkeersfilter wordt vergroend. 

De voorziene maatregel wordt  gesignaleerd met een verkeersbord F45b (doodlopende straat met uitzondering voor fietsers en voetgangers)  in de Merellaan ter hoogte van de Klauwierlaan (met zijtak naar rechts) en een verkeersbord F45b ter hoogte van het kruispunt met de Mezenlaan.

 
De huidige bereikbaarheid van de garages voor Merellaan nummer 1 tem 5 blijft behouden, aangezien de toegang naar de garage van Merellaan 1 langs de Lijsterlaan ligt, huisnummer 3 niet over een garage beschikt en de garage van huisnummer 5 bereikbaar blijft via de Merellaan. 

Ter hoogte van de filter worden 3 nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd die aangeduid worden door het verven van parkeervakken en door het aanbrengen van verkeersborden E9b (parkeren voorbehouden voor personenwagens, minibussen, voertuigen voor gemengd gebruik,…).

Tussen de Lijsterlaan en de Goudvinkenlaan wordt een fietsdoorsteek gecreëerd, die wordt gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Aan het begin en einde van deze fietsweg wordt een verkeersbord C3 (gesloten voor alle verkeer), telkens met onderbord  M11  (uitgezonderd fietsen en speed pedelecs), geplaatst. Fietsers die van de fietsdoorsteek de rijbaan oprijden, moeten voorrang verlenen. Daarom plaatsen we de nodige verkeersborden B1.

Tenslotte wordt het bord F19 in de Goudvinkenlaan verplaatst.


 


2. Aanpassing parkeerregeling in de Merellaan - invoeren geschrankt parkeren.
Rekening houdend met het verkeersluwe karakter van de Merellaan na de realisatie van de verkeersfilter, wordt voorgesteld om, bij wijze van proef, geschrankt parkeren in te voeren, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de huidige manier van parkeren, met garages, opritten, veilige bochten en met de ruimte die nodig is tussen twee schranken (ongeveer 12m).

Op basis van deze gegevens werd het onderstaande plan opgemaakt.
Op het plan worden de garages en opritten met een rode lijn aangeduid.
In concreto zou parkeren toegelaten worden op volgende plaatsen:
Langs de zijde van de onpare huisnummers:
- Vanaf huisnummer 49 tot huisnummer 43
- Vanaf huisnummer 15 tot huisnummer 13

Langs de zijde van de pare huisnummers:
- Vanaf ongeveer 10 meter na het kruispunt met de Goudvinkenlaan en de Merellaan tot tussen huisnummer 4 en huisnummer 6
- Vanaf huisnummer 14 tot ongeveer 5 meter vóór het kruispunt met de Mezenlaan
- Vanaf huisnummer 44 en ongeveer 5 meter vóór het kruispunt met de Wielewaallaan

Buiten deze plaatsen is het parkeren in de Merellaan verboden.
Deze maatregel zal  gesignaleerd worden door het aanbrengen van verkeersborden E9b met beginaanduiding aan het begin van een parkeerstrook en van een verkeersbord E1 met beginaanduiding waar het parkeren niet toegelaten is.


 

3. Aanpassing parkeerregeling Lijsterlaan - afschaffen blauwe zone.
In het kader van dit dossier is het ook wenselijk om de parkeerregeling in de Lijsterlaan te bekijken, en het parkeren in de Lijsterlaan uit de blauwe zone Sint-Rochus te lichten.
Indien het college hiermee akkoord gaat zal een ontwerp van aanvullend politiereglement opgemaakt worden en voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

4. instellen eenrichtingverkeer in een deel van de P. Benoitstraat.
Om de verkeerdruk in de wijk te beperken, is aangewezen om eenrichtingverkeer in te voeren in de Peter Benoitstraat, tussen de E. Tinelstraat en de P. Bernaertsstraat, met als toegelaten rijrichting in de richting van de P. Bernaertsstraat.
Indien het college hiermee akkoord gaat zal een ontwerp van aanvullend politiereglement opgemaakt worden en voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

Juridische gronden

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een verkeersfilter te plaatsen in de Merellaan ter hoogte van de Lijsterlaan, met een verbinding voor speed pedelecs, fietsers en voetgangers. Fietsers die vanop deze fietsverbinding  de rijbaan oprijden, moeten voorrang geven aan het andere verkeer.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door:

- het plaatsen van een verkeersbord F45b (doodlopende straat met uitzondering voor fietsers en voetgangers)  in de Merellaan ter hoogte van de Klauwierlaan (met zijtak naar rechts) en ter hoogte van het kruispunt met de Mezenlaan.

- Het plaatsen van een verkeersbord B1 op het einde van de fietsstrook.

Artikel 2

Er worden 3 nieuwe parkeerplaatsen gecreëerd ter hoogte van de filter, welke worden aangeduid door het verven van parkeervakken en door het aanbrengen van verkeersborden E9b (parkeren voorbehouden voor personenwagens, minibussen, voertuigen voor gemengd gebruik,…) aan de kop van deze plaatsen.

Artikel 3

De verbinding tussen de Merellaan en de Goudvinkenlaan wordt voorbehouden voor fietsers en speedpedelecs.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van verkeersborden C3 met onderbord M11.

Artikel 4

Er wordt bij wijze van proef in de Merellaan geschrankt parkeren ingevoerd. Het parkeren wordt toegelaten op volgende plaatsen:

Langs de zijde van de onpare huisnummers:
- Vanaf huisnummer 49 tot huisnummer 43
- Vanaf huisnummer 15 tot huisnummer 13

Langs de zijde van de pare huisnummers:
- Vanaf ongeveer 10 meter na het kruispunt met de Goudvinkenlaan en de Merellaan tot tussen huisnummer 4 en huisnummer 6
- Vanaf huisnummer 14 tot ongeveer 5 meter vóór het kruispunt met de Mezenlaan
- Vanaf huisnummer 44 en ongeveer 5 meter vóór het kruispunt met de Wielewaallaan

Buiten deze plaatsen is het parkeren in de Merellaan verboden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het aanbrengen van verkeersborden E9b met beginaanduiding aan het begin van een parkeerstrook en van een verkeersbord E1 met beginaanduiding waar het parkeren niet toegelaten is.

Artikel 5

Het college gaat principieel akkoord  om de Lijsterlaan uit de blauwe zone Sint-Rochus te lichten  en om in (een gedeelte van)  de P. Bernaertsstraat eenrichtingsverkeer in te voeren. Voor beide maatregelen wordt een aanvullende politiereglement opgesteld dat aan het college wordt voorgelegd. 

Artikel 6

Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.