Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

2024_CBS_00578 - Tijdelijk Aanvullend politiereglement - Leide - Instellen eenrichtingsverkeer tussen Vondel en inrit parking Leide - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 19/04/2024 - 08:30 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Marc Snoeck, Burgemeester; Peggy Massien; Johan Servé; Pieter Busselot; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Louis Van Dionant; Jan De Winne, Algemeen directeur

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Marc Snoeck, Burgemeester
2024_CBS_00578 - Tijdelijk Aanvullend politiereglement - Leide - Instellen eenrichtingsverkeer tussen Vondel en inrit parking Leide - Goedkeuring 2024_CBS_00578 - Tijdelijk Aanvullend politiereglement - Leide - Instellen eenrichtingsverkeer tussen Vondel en inrit parking Leide - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Tijdens de collegezitting van 20 november 2020 werd het masterplan veilige schoolomgevingen goedgekeurd. Het doel is om tegen het einde van deze legislatuur alle schoolomgevingen te uniformiseren en verkeersveiliger te maken. In 2022 werd de schoolomgeving Heilig-Hart & College geselecteerd waarbij enkele maatregelen werden uitgewerkt. Naar aanleiding van opmerkingen en suggesties van verschillende stakeholders (schooldirecties, leerkrachten, preventieadviseur van het Heilig-Hart & College, dienst evenementen, dienst lokale economie, politie en het mobiliteitsplatform) werden ondertussen bijkomende maatregelen uitgewerkt om het karakter van schoolomgeving te versterken en veiliger te maken.

Eén van die maatregelen is het aanpassen van de rijrichting van de Leide.

Advies en motivering

In 2022 en 2023 werden er een aantal maatregelen genomen om de schoolomgeving van het Heilig-Hart & College veiliger te maken. Uit verschillende bevragingen en enquêtes weten we dat  van de +/- 2800 leerlingen van de school, meer dan 750 leerlingen met de wagen gebracht worden. Dit heeft als gevolg dat er bij het begin en einde van de lessen, files ontstaan in de volgende straten : Leide, Vondel en Joseph Possozplein. We hebben een aantal meldingen gekregen van ouders en leerkrachten van de school die zich zorgen maken over het grote aantal auto's in de directe omgeving van de school en de daaruit voortvloeiende overlast zoals lawaai, luchtvervuiling en het verhoogd risico voor aanrijdingen. 

De Parklaan werd in 2017 heringericht en dankzij de duidelijkheid van de inrichting wordt deze straat vandaag veel minder gebruikt door autobestuurders bij begin en einde van de school. Actieve weggebruikers hebben meer ruimte om zich te verplaatsen en het maakt dat deze straat veilig is voor hen. We willen dit succes uitbreiden naar de Leide. 

Door een éénrichtingsverkeer in te stellen in de Leide tussen Vondel en de ingang van parking Leide, kunnen we verwachten dat de verkeersdrukte wordt verminderd en dat de veiligheid van actieve weggebruikers aanzienlijk wordt verbeterd. Bovendien kan dit bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer in de buurt.


Juridische gronden

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.  
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.  
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Leide wordt éénrichtingsverkeer bij wijze van proef ingesteld tussen Vondel en de inrit CC 't Vondel. De toegelaten rijrichting is van de Parklaan richting Slingerweg.

Fietsers, bromfietsers klasse A en speedpedeleccs worden toegelaten in de tegenrichting.

Deze maatregel wordt gesignaleerd door het aanbrengen van volgende signalisatie

  • Een verkeersbord F45b (doodlopend voor autoverkeer - doorlopend voor fietsers en voetgangers) aan het kruispunt van de Leide met het Possozplein - in de Leide
  • Een verkeersbord C1 met onderbord M12 en een onderbord "20 meter" ter hoogte van huisnummer 3 (rechttegenover nieuwe ingang parking)
  • Een verkeersbord C1 met onderbord M12 ter hoogte van inrit CC 't Vondel
  • Een verkeersbord A39 rechttegenover de C1 met onderbord M12 ter hoogte van inrit CC 't Vondel
  • Een verkeersbord F19 met onderbord M18 in de Leide ter hoogte van het kruispunt met de Dijkstraat. (doodlopend voor autoverkeer - doorlopend voor fietsers en voetgangers)


Artikel 2

Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.