In het kader van integrale toegankelijkheid van het openbaar domein, stellen we vast dat de parkeerplaatsen voor mensen met een beperking op de parking Joseph Possozplein (Sollembeemd) niet voldoen aan de richtlijnen rond toegankelijkheid.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om parkeerplaatsen aan te passen.
Zes parkeerplaatsen voor mensen met een handicap op de parking van het Joseph Possozplein (Sollembeemd) voldoen niet aan het Vademecum Toegankelijk Openbaar Domein. De parkeerplaatsen zijn te smal om comfortabel gebruikt te kunnen worden door rolstoelgebruikers. We stellen voor om voor drie parkeerplaatsen de schikking aan te passen en telkens links van een parkeerplaats een verdrijvingsvlak te markeren. Op deze manier wordt er voldoende ruimte gegarandeerd. De drie resterende parkeerplaatsen voor mindervalide worden verplaatst ter hoogte van het CC t'Vondel langs de kant van de pare huisnummers tussen huisnummer 48 en 52.
Huidige situatie:
Toekomstige situatie:
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Delegatiebesluit van de gemeenteraad van 24 mei 2005
Op de parking Joseph Possozplein (Sollembeemd) worden er zes parkeerplaatsen voor personen met een handicap aangepast. Drie parkeerplaatsen worden uitgebreid door middel van een verdrijvingsvlak en 3 parkeerplaatsen worden verplaatst ter hoogte van het CC t'Vondel langs de kant van de pare huisnummers tussen huisnummer 48 en 52.
Voor de drie parkeerplaatsen op Possozplein (Sollembeemd) zal deze maatregel gesignaleerd worden door het plaatsen van het bord E9b met onderbord met rolstoelicoon aan het begin van de parkeerplaatsen voor mindervaliden.
Links van een parkeerplaats voor mindervaliden wordt er telkens een verdrijvingsvlak gemarkeerd. De evenwijdige strepen van de verdrijvingsvlakken zijn ongeveer 0,40 m breed, hebben een tussenafstand van ongeveer 0,60 m en vormen een hoek van ongeveer 45° met de as van de rijbaan. De wegmarkeringen worden bij de eerstvolgende verfbeurt opgenomen.
Ter hoogte van de toekomstige verdrijvingsvakken dient de huidige signalisatie verwijderd te worden.
Voor de drie parkeerplaatsen ter hoogte van het CC t'Vondel zal deze maatregel gesignaleerd worden door het plaatsen van het E9b met onderbord met rolstoelicoon en beginaanduiding, ter hoogte van Joseph Possozplein huisnummer 48 en door het plaatsen van het E9b met onderbord met rolstoelicoon en eindaanduiding, drie parkeerplaatsen verder (ongeveer 18m).