De NMBS voorziet momenteel om op 15 november de parkeertoren te openen. Om de verkeersstromen naar deze toren optimaal te organiseren, is het aangewezen de geldende verkeersreglementering aan te passen. In de huidige situatie is er een risico op veel autoverkeer via de Graankaai en Nederhem (Groene dreef) richting parkeergebouw. Bovendien is de Graankaai een fietssnelweg, waardoor wagens best maximaal geweerd worden.
Uitgangspunten
Bij het uitwerken van de maatregelen gaan we uit van volgende uitgangspunten:
Voorgestelde maatregelen
Op volgende plaatsen wordt parkeren niet langer toegestaan, aangezien het openstellen van de parkeertoren volstaat om de verdwenen capaciteit op te vangen:
- Graankaai: Om de veiligheid te verhogen op de fietssnelweg (openslaande deuren, wegrijdende auto’s), is het aangewezen de parkeerplaatsen op de Graankaai te verwijderen. Bovendien trekken deze parkeerplaatsen verkeer aan. ( 40 parkeerplaatsen)
- Parking Nederhem tussen de waterspeeltuin en site molens Dedobbeleer ('Groene Dreef'): deze parking werd gecreëerd om de parkeerplaatsen die verdwenen na de bouw van zwembad Sportoase te compenseren. (11 parkeerplaatsen)
- parkeerplaatsen in het verlengde van de helling naar de Klarabrug: deze parkeerplaatsen zijn niet gewenst aangezien ze liggen in de looplijn van de route tussen het parkeergebouw (met langsliggende voetweg) en de toegang tot de sporen. (5 parkeerplaatsen)
- de parkeerplaatsen op de berm langs de 'druppel' van de Graankaai: voorstel om deze plaatsen te schrappen en om te vormen tot afzet- en afhaalplaatsen (max 30 min) op de berm, evenwijdig aan de rijbaan. Deze plaatsen kunnen ook fungeren als afhaal- en ophaalplaatsen voor de scholen. Het parkeren evenwijdig met de rijbaan zal worden afgedwongen door infrastructurele maatregelen die het parkeren ordenen.
Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden door:
- het verwijderen van de verkeersborden die het parkeren toelaten
- het plaatsen van verkeersborden E1 met begin-, of herhalingsaanduiding volgens onderstaand plannetje
- het plaatsen van een onderbord max 30 minuten onder de bestaande verkeersborden E9e.
Het nieuwe parkeergebouw langsheen Nederhem heeft een capaciteit van 330 wagens, later mogelijk uitbreidbaar tot 440. Het gros van het verkeer van en naar deze parking zal tijdens de ochtend- en avondspits verlopen.
Om te vermijden dat dit autoverkeer over de fietssnelweg gaat (via de Graankaai en Nederhem (Groene dreef)), stellen we voor een autofilter te plaatsen in Nederhem ('Groene Dreef'), door het plaatsen van wegneembare paaltjes net achter de brandweg van de site molens Dedobbeleer. Wagens bereiken de parkeertoren dan van aan de rotonde Nederhem via de Spoorwegstraat.
Het eenrichtingsverkeer in de Graankaai en in Nederhem ('Groene Dreef') wordt opgeheven door het verwijderen van de verkeersborden F19 en C1 met hun onderborden.
Op die manier blijven alle panden en garages evenals de site Dedobbeleer bereikbaar voor de auto's en vrachtwagens via de Graankaai. We voorzien verwijderbare paaltjes zodanig dat deze in geval van nood kunnen verwijderd worden.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
- een verkeersbord C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" :
- ter hoogte van de Graankaai (kant rijrichting sporen)
- ter hoogte van huisnummer 27 (kant onpare huisnummers)
- een verkeersbord C3 met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers):
- ter hoogte huisnummer 21 (kant rijrichting sporen - ter hoogte van de paaltjes)
- ter hoogte van huisnummer 25 (kant onpare huisnummers - ter hoogte van de paaltjes)
Aandachtspunt:
Bij het afsluiten van de Graankaai (zoals bij festiviteiten aan de voorzijde van Sportoase) is het nodig de 'Groene Dreef' open te stellen (door het verwijderen van de verwijderbare paaltjes en afdekken van de signalisatie) om de auto- en vrachtwagenbereikbaarheid van site Dedobbeleer te garanderen.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2021.
Het éénrichtingsverkeer in het gedeelte van de Graankaai tussen Nederhem (Groene dreef) en rondpunt Nederhem (brug) wordt opgeheven.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verwijderen van de verkeersborden F19 en C1 met hun onderborden.
Het éénrichtingsverkeer in Nederhem (Groene dreef) wordt opgeheven.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verwijderen van de verkeersborden F19 en C1 met hun onderborden.
Het parkeren langs de Graankaai langs de zijde van het kanaal wordt opgeheven en langs de zijde van het zwembad wordt er een parkeerverbod ingesteld. In Nederhem (Groene dreef) wordt een parkeerverbod ingesteld.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door het verwijderen van de verkeersborden die het parkeren toelaten en door het plaatsen van verkeersborden E1 met begin- en herhalingsaanduiding op volgende plaatsen:
- Graankaai - ter hoogte van het kruispunt met Nederhem (Brug) (rijrichting station)
- Graankaai - ter hoogte van het kruispunt met Nederhem (Straat) (rijrichting station)
- Graankaai - ter hoogte van het kruispunt met Nederhem (Straat) (rijrichting Sasbrug)
- Nederhem - ter hoogte van het kruispunt met de Graankaai.
- Nederhem - ter hoogte van de weg naar het zwembad
- Nederhem - na het kruispunt met de Brandweg naast het nieuwe parkeergebouw
- Nederhem - na de toegangsweg voor de woningen met huisnummers 15 tot 19
De parkeerplaatsen ter hoogte van "de Druppel" van de Graankaai worden geschrapt en worden omgevormd tot afhaal- en afzetplaatsen evenwijdig aan de rijbaan, op de berm, met een maximale parkeertijd van 30 minuten. Deze maatregel wordt gesignaleerd door de bestaande onderborden onder de borden E9e te vervangen door een onderbord met de tekst "maximum 30 min." Het parkeren evenwijdig met de rijbaan zal worden afgedwongen door infrastructurele maatregelen die het parkeren ordenen.
Nederhem (Groene dreef) wordt tussen inrit Molens Dedobeleer en inrit parking gesloten voor alle verkeer.
Deze maatregel wordt gesignaleerd door:
- een verkeersbord C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" :
- ter hoogte van de Graankaai (kant rijrichting sporen)
- ter hoogte van huisnummer 27 (kant onpare huisnummers)
- een verkeersbord C3 met onderbord M12:
- ter hoogte huisnummer 21 (kant rijrichting sporen - vlak voor de verwijderbare paaltjes)
- ter hoogte van huisnummer 25 (kant onpare huisnummers - vlak voor de verwijderbare paaltjes )
De filter wordt afgedwongen door het plaatsen van verwijderbare paaltjes.
Bewoners en handelszaken (bijvoorbeeld Sportoase, Dedobbeleer, Van Hoo en Alizarine) moeten tijdig verwittigd worden
Deze maatregelen (locatie van betonblokken/paaltjes op Nederhem, verdwijnen van parkeerplaatsen, impact van in en uitrijden, ...) zullen na ongeveer 1 jaar geëvalueerd worden, waarna een definitief reglement zal opgemaakt worden..
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.