Terug
Gepubliceerd op 18/08/2023

2023_CBS_01023 - Tijdelijk aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Heilig-Hart & College centrum - Bijkomende maatregelen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 11/08/2023 - 08:30 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Marc Snoeck, Burgemeester; Peggy Massien; Johan ServĂ©; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Louis Van Dionant; Annelies Debilde

Verontschuldigd

Pieter Busselot; Jan De Winne, Algemeen directeur

Secretaris

Annelies Debilde

Voorzitter

Marc Snoeck, Burgemeester
2023_CBS_01023 - Tijdelijk aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Heilig-Hart & College centrum - Bijkomende maatregelen - Goedkeuring 2023_CBS_01023 - Tijdelijk aanvullend politiereglement - Veilige schoolomgeving - Heilig-Hart & College centrum - Bijkomende maatregelen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Tijdens de collegezitting van 20 november 2020 werd het masterplan veilige schoolomgevingen goedgekeurd. Het doel is om tegen het einde van deze legislatuur alle schoolomgevingen te uniformiseren en verkeersveiliger te maken. In 2022 werd de schoolomgeving Heilig-Hart & College geselecteerd waarbij enkele maatregelen werden uitgewerkt. Naar aanleiding van het groot aantal meldingen van bezorgde ouders en leerkrachten werden ondertussen bijkomende maatregelen uitgewerkt om het karakter van schoolomgeving te versterken en veiliger te maken. Alle voorgestelde maatregelen werden uitgewerkt op basis van de opmerkingen en suggesties van verschillende stakeholders, met name: schooldirecties, leerkrachten, preventieadviseur van het Heilig-Hart & College, dienst evenementen, dienst lokale economie, politie en het mobiliteitsplatform.

Advies en motivering

In 2022 werden er een aantal maatregelen genomen om de schoolomgeving van het Heilig-Hart & College veiliger te maken. Uit verschillende bevragingen en enquêtes weten we dat  van de +/- 2800 leerlingen van de school, meer dan 750 leerlingen met de wagen gebracht worden. Dit heeft als gevolg dat er bij het begin en einde van de lessen, files ontstaan in de volgende straten : Leide, Vondel en Joseph Possozplein. We hebben een aantal meldingen gekregen van ouders en leerkrachten van de school die zich zorgen maken over het grote aantal auto's in de directe omgeving van de school en de daaruit voortvloeiende overlast zoals lawaai, luchtvervuiling en het verhoogd risico voor aanrijdingen. 

De Parklaan werd in 2017 heringericht en dankzij de duidelijkheid van de inrichting wordt deze straat vandaag veel minder gebruikt door autobestuurders bij begin en einde van de school. Actieve weggebruikers hebben meer ruimte om zich te verplaatsen en het maakt dat deze straat veilig is voor hen. We willen dit succes uitbreiden naar de volledige schoolomgeving.

In de bijgevoegde nota wordt deze problematiek uitgebreid behandeld.

Wij adviseren het college om maximaal in te zetten op de verkeersveiligheid door volgende maatregelen te nemen, namelijk : 

  • Parking Leide: verplaatsen in- en uitgang parking volgens plan. De rode lijn geeft de huidige in- en uitgang weer en de groene lijn geeft de nieuwe in- en uitgang weer. De signalisatie die nu staat ter hoogte van de huidige in- en uitgang wordt verplaatst naar de nieuwe in- en uitgang.

    De parking wordt aangepast conform volgend plan. Bij de herinrichting is het uitgangspunt de huidige capaciteit van de parking te behouden.



  • Plaatsen van een extra rotsblok op een parkeerplaats links van de ingang van de lagere school om de zichtbaarheid aan het zebrapad te verhogen.


  • Het aanpassen van de laad-en losuren in de Basiliekstraat heeft als gevolg dat dit verkeer tijdens de schooluren verplicht door de Parklaan rijdt. Om een alternatief te bieden, stellen we voor dit verkeer toe te laten rechtstreeks naar de Suikerkaai/Willamekaai te rijden.
    Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het verwijderen van het verkeersbord C1 met onderbord “Uitgezonderd Vergunninhouders” in de Basiliekstraat ter hoogte  van huisnummer 132 (uitrit Delhaize).


Juridische gronden

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.  
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.  
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De in- en uitgang van parking Leide wordt verplaatst zoals aangeduid op het plan door het verplaatsen van de signalisatie, met behoud van het aantal parkeerplaatsen.

Artikel 2

Een extra rotsblok wordt geplaatst op de parkeerplaats links van de ingang van de lagere school.

Artikel 3

Laad- en losverkeer vanaf het autovrij gedeelte van de Basiliekstraat wordt toegelaten om  weg te rijden via de Basiliekstraat (gedeelte tussen Arkenvest en Willamekaai) richting Suikerkaai en Willamekaai

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het verwijderen van de verkeersborden C1 met onderbord “uitgezonderd Tec, de Lijn en hulp en strooidiensten” in de Basiliekstraat ter hoogte van het kruispunt met de Arkenvest en ter hoogte van huisnummer 132 (uitrit Delhaize). 

Artikel 4

Een afschrift van dit tijdelijk aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.


Bijlagen