Terug
Gepubliceerd op 03/08/2023

2023_GR_00131 - OMV_2021192466 - BENELUXLAAN - sociale woningen en kinderdagverblijf – zaak der wegen laatste aanleg - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 27/06/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; André Gorgon; Anke Matthys; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Kjell Bosmans; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Jeroen Hofmans

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00131 - OMV_2021192466 - BENELUXLAAN - sociale woningen en kinderdagverblijf – zaak der wegen laatste aanleg - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Jan De Winne
Stemmen voor 19
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, Anke Matthys, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 13
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Marc Sluys, Sven Pletincx, André Gorgon, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Pascal Saenen, Yves Demanet
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00131 - OMV_2021192466 - BENELUXLAAN - sociale woningen en kinderdagverblijf – zaak der wegen laatste aanleg - Goedkeuring 2023_GR_00131 - OMV_2021192466 - BENELUXLAAN - sociale woningen en kinderdagverblijf – zaak der wegen laatste aanleg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Op 14/04/2022 werd door de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei omgevingsvergunning OMV_2021192466 aangevraagd voor een project met sociale woningbouw langsheen de Beneluxlaan te Halle (Lembeek) inhoudende twee onderdelen:

 

- bouwen van (10) halfopen en (4) gesloten eengezinswoningen -

- bouwen van een kinderdagverblijf -

 

De aanvraag met betrekking tot het eerste onderdeel, de bouw van 14 huurwoningen (waarvan 10 halfopen en 4 gesloten) bevat een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan (grafisch plan) met het voorstel om een deel van de gemeenteweg genaamd Beneluxlaan op te heffen opdat dit deel kan gedesaffecteerd worden uit het openbaar domein zodat het vatbaar wordt voor vervreemding en kan worden overgedragen aan de aanvrager ter realisatie van het project.

 

De venale waarde van het over te dragen gronddeel werd bepaald op €115.000,00 en gelijkgesteld op de meerwaarde die verkregen wordt door het opheffen van het deel openbare wegenis.

 

In zitting van 28/06/2022 besliste de gemeenteraad van Halle (ingevolge de geïntegreerde procedure cf. het gemeentewegendecreet en het omgevingsdecreet) tot goedkeuring  van de gedeeltelijke opheffing der rooilijnen van de gemeenteweg ‘Beneluxlaan’, zoals bepaald op het grafisch-/rooilijnplan opgesteld door landmeter-expert Filip BRANCKAERT op 10 januari 2021.

 

In eenzelfde zitting besliste de gemeenteraad van Halle tot goedkeuring van de zaak der wegen van omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021192466 in het omgevingsloket.

 

Dit bovenstaande gemeenteraadsbesluit wordt intern gerefereerd onder:

2022_GR_00170 - OMV/2022/00035/O - BENELUXLAAN – 14 sociale huurwoningen en kinderdagverblijf – zaak der wegen - Goedkeuring

 

Het college van burgemeester en schepenen leverde in zitting van 09/09/2022 een omgevingsvergunning (ref: OMV_2021192466) af onder voorwaarden.

 

Dit collegebesluit wordt intern gerefereerd onder:

2022_CBS_01164 - Omgevingsvergunning OMV_2021192466 Bouwen van 14 ééngezinswoningen en kinderopvang - Adres: Beneluxlaan en Vredelaan - Behandeling omgevingsaanvraag + sluiten openbaar onderzoek met 88 bezwaren - Goedkeuring

 

Op 20/10/2022 werd beroep ingediend tegen dit laatste collegebesluit bij de deputatie Vlaams-Brabant.

 

Het beroepschrift werd volledig en ontvankelijk verklaard op 17/11/2022.

 

In de conclusie van het ongunstig verslag van de Provinciaal Omgevingsambtenaar (POA) van 27/02/2023 werd opgenomen dat de vergunning niet in aanmerking kwam om volgende redenen:

 

- "de archeologienota is onvolledig"

- "de aanvraag is planologisch strijdig: de huizenrij 1-5 staat deels in agrarisch gebied";

- "het is niet wenselijk om een zijgevel tot tegen het agrarisch gebied te voorzien, hier wordt een afstand van minstens 3,00 m verwacht als buffer";

- "de locatie van het kinderdagverblijf midden in de woonwijk is niet wenselijk, het is aangeraden om deze op kortere afstand van de invalswegen te voorzien";

- "het nieuwe gabarit van het kinderdagverblijf houdt geen rekening met de harmonie van de bestaande, aanpalende bebouwing";

- "het vellen van de bomen werd niet aangevraagd."

 

Op 9 maart 2023 heeft de deputatie akte genomen van het gemotiveerd verzoek van de aanvrager (Woonpunt Zennevallei) tot verlenging van de beslissingstermijn met 60 dagen in toepassing van art. 66 §2/1 van het omgevingsvergunningsdecreet.

 

Op 10 maart 2023 besloot de deputatie in de hoedanigheid van vergunningverlenende overheid in laatste aanleg om de uiterste beslissingsdatum te verlengen met 60 dagen t.e.m. 16/05/2023.

 

Op 30 maart 2023 werden de aangepaste plannen door de aanvrager ingediend in het omgevingsloket.

 

Op 27/04/2023 werd de gewijzigde projectinhoud aanvaard door de deputatie.

De deputatie besliste daarop op eenzelfde datum om in toepassing van artikel 65 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, de gouverneur te verzoeken de gemeenteraad samen te roepen om te beslissen over de zaak van de wegenis in het kader van het beroep tegen de vergunning. Dit had van rechtswege een verlenging van de beslissingstermijn met 60 dagen tot gevolg. 

 

De uiterste beslissingstermijn werd verlengd t.e.m. 15/07/2023.

 

Op vraag van de vergunningverlenende overheid in laatste aanleg (deputatie Vlaams-Brabant) werd door de stad een openbaar onderzoek naar bezwaren opgestart dat liep van 08/05/2023 t.e.m. 06/06/2023.

 

Het openbaar onderzoek leverde 3 bezwaarpunten op die kunnen gelinkt worden aan de zaak der wegen.

 

De gemeenteraad van Halle is ertoe gehouden om in laatste aanleg opnieuw een standpunt in te nemen over de zaak der wegen van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2021192466).

Advies en motivering

De meest recente projectinhoudversie (3) werd op basis van de conclusie uit het ongunstig verslag van de POA dermate aangepast.

 

Zo werd het ontwerp van wooneenheden 1 t.e.m. 5 zodanig aangepast dat de huizenrij volledig in woongebied valt en niet meer in agrarisch gebied en dat er een afstand (buffer) van minstens 3,00 meter werd voorzien tussen de ontworpen zijgevel en de bestemmingsgrens tussen agrarisch gebied en woongebied. De aanvraag tot vellen van de noodzakelijke bomen werd aangepast en de plannen van het kinderdagverblijf werden in zeker mate gewijzigd.

 

De samenvatting van de aangebrachte planwijzigingen wordt verder toegelicht in de conceptnota ‘BEN_conceptnota na POA’ opgesteld door ‘db architecten bvba’ op basis van het verslag van de POA.

 

In concreto werd er inhoudelijk dus niets gewijzigd aan de plandocumenten aangaande de zaak der wegen in deze voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag betreffende de goedkeuring van de gedeeltelijke opheffing van de Beneluxlaan binnen de projectcontouren.

 

Zoals aangehaald onder het luik ‘aanleiding en doel’ besliste de gemeenteraad in zitting van 28/06/2022 reeds tot een voorafgaandelijke goedkeuring met een wijziging der bestaande rooilijnen zoals deze worden afgebeeld op het PV van Opmeting van 4 juli 2007 opgesteld door landmeter-expert Jan DE METTE.

 

De gemeenteraad ging in deze laatste zitting akkoord met de gedeeltelijke opheffing der rooilijnen zoals bepaald op het grafisch/rooilijnplan opgesteld door landmeter-expert Filip BRANCKAERT op 10 januari 2021 en nam daarbij volledigheidshalve het standpunt aan om de zaak der wegen in binnen omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021192466 in eerste aanleg goed te keuren.

 

Gelet op de voorziene ontsluiting voor het landbouwverkeer, (afkomstig van kadastraal perceel; Halle, 5e afdeling, sectie B, nr. 402E) werd tot slot nog beslist om ter hoogte van de huidige rooilijn het voetpadgedeelte zodanig te heraanleggen en in te richten dat er geen verzakking van het voetpadgedeelte op het openbaar domein kan optreden. De wegsignalisatie en de inkleding van het openbaar domein ter hoogte van de nieuw te voorziene ontsluiting dient aangepast te worden opdat de toekomstige verkeerssituatie voor de weggebruikers duidelijk wordt aangetoond.

 

In de aangepaste conceptnota werd hiermee rekening gehouden en wordt het volgende vermeld:


* Nieuwe aan te leggen weg – extra rooien boom

In de aanvraag ‘projectinhoud Officieel -V3’ worden er nog een extra perceel toegevoegd. Dit gaat om perceel 384V. Dit in functie van de nieuw aan te leggen weg voor de eigenaar van perceel 402E. Deze nieuwe weg zal op 1 m afstand van woning 5 en woning 17 worden aangelegd. De locatie van de nieuwe toegangsweg werd samen afgesproken met de stad Halle. Dit zodat de werken voor de nieuwe toegang samen uitgevoerd kunnen worden met de bouw van de nieuwe woningen 1-5 en er geen hinder is voor de andere bestaande woningen. Er zal een erfdienstbaarheid gecreëerd worden voor de landbouwer / eigenaar van perceel 402 E zodat deze toegang heeft tot zijn perceel. De aansluiting tussen privaat en openbare weg zal zodanig aangepast worden dat er geen verzakkingen optreden van de boordsteen en het voetpad. Om deze weg te realiseren dient er een extra boom ‘K’ te worden gerooid.

 

Dien verstaande dat hier met nieuw aan te leggen ‘weg’ een losweg wordt bedoeld met het statuut van privaatrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang/overgang en dat dit een regeling betreft tussen de landbouwer en de aanvrager van de omgevingsvergunning en verder geen rooilijnwijziging inhoudt van het bestaand wegdeel van de Beneluxlaan ter hoogte van de aansluiting.

 

Als gevolg van deze bovenstaande motivering wordt aan de gemeenteraad het advies verleend om eenzelfde standpunt over te nemen als bij de behandeling van de zaak der wegen in eerste aanleg.

 

Onderstaande vaststellingen en toelichtingen worden grotendeels overgenomen uit het voorgaand goedgekeurd raadsbesluit in eerste aanleg. Daar waar zich planwijzigingen hebben voorgedaan tegenover de vorige projectversie wordt dit aangepast en verduidelijkt.


Het doel van de omgevingsvergunninsaanvraag is het bouwen van 14 nieuwe sociale huurwoningen en een kinderdagverblijf. Ter realisatie van huurwoning 1 tot en met 5 dient de bestaande en verouderde bebouwing eerst gesloopt te worden zodat we hier kunnen spreken van vervangingsbouw.

 

Elke gemeente heeft een bindend sociaal objectief (kortweg BSO), dat bestaat uit de realisatie van een aantal sociale huurwoningen tegen 31 december 2025.

 

Het algemeen belang wordt in deze aangetoond door de hoge nood aan meer (moderne) sociale huurwoningen en de huidige problematiek voor jonge ouders in Halle om opvang te vinden voor hun kinderen. 

 

Hedendaags is er een mismatch tussen woonaanbod en woonvraag waaraan gewerkt moet worden. Door het bouwen en verhuren van betaalbare sociale woningen wordt getracht tegemoet te komen aan de woonvraag. 

 

Voorliggende aanvraag tot opheffing van een wegdeel van de Beneluxlaan voorziet in se niet echt in een wijziging van het gemeentelijk wegennet binnen de Vredeswijk te Lembeek opdat dit invloed zou hebben op de algemene mobiliteitscirculatie binnen de wijk. Het verkeer dat op dit op te heffen wegdeel zijn toegang zoekt, bestaat uitsluitend uit bestemmingsverkeer.

 

Aan het stadsbestuur en aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een uitzonderingsmaatregel te treffen als gevolg van een omgevingsvergunningsaanvraag voor het bouwen van 14 sociale huurwoningen (en een kinderdagverblijf). Bijkomende motivering is eveneens terug te vinden in het goedkeuringsbesluit van de eerste aanleg.


Ontvankelijkheid van de aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van de Beneluxlaan

 

De plancontouren van de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag zijn gesitueerd binnen de ‘Vredeswijk Lembeek’ op eigendommen van Woonpunt Zennevallei.


De ingediende bouwplannen van de sociale huurwoningen met nummering 1 – 5 voorzien een permanente inname van een gedeelte openbare wegenis. Meer specifiek het doodlopend gedeelte van de Beneluxlaan (gemeenteweg) gelegen langsheen de garageboxen dewelke ingeplant zijn op privaat perceelnummer 384G (eigendom aanvrager vergunning). Dit wegdeel sluit aan op de bocht ter hoogte van huisnummers 35 en 37. Zie bijlagen ‘BA_BEN1-5_I_B_1’ (bestaande toestand) en ‘BA_BEN1-5_I_N_1’ (nieuwe ontworpen toestand – projectversie 3). 

 

De Beneluxlaan werd ingedeeld bij de openbare wegenis ingevolge; “akte van indeling bij het patrimonium van de Stad Halle om reden van openbaar nut van de gronden die de zate vormen van het openbaar domein van de Vredeswijk Lembeek.” 

 

De akte werd verleden voor burgemeester Dirk Pieters op 8 oktober 2008 met bijhorend proces-verbaal van meting opgemaakt door landmeter-expert Jan De Mette op 4 juli 2007 handelend voor studiebureau D+A consult NV in opdracht van de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij Zennevallei Halle (nu Woonpunt Zennevallei). 

 

Het plan van opmeting van 4 juli 2007 geeft de huidige en wettelijke rooilijnen van de Vredeswijk te Lembeek weer.

 

Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt in artikel 31 het volgende;

 

“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.”

 

Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen (hierna: “Gemeentewegendecreet”) bepaalt in artikel 8 dat niemand een gemeenteweg kan opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

 

Het Gemeentewegendecreet bepaalt in artikel 12 § 2 , eerste en tweede lid, het volgende;

 

“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”

 

“Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.”


 de aanvraag is volgens het bij koninklijk Besluit van 7 maart 1977 goedgekeurd origineel gewestplan Halle - Vilvoorde - Asse gelegen in woongebied. Het gebied werd tot op heden niet opgenomen in een goedgekeurd BPA of RUP. De wijziging past binnen in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden.

 

 het aanvraagdossier bevat een grafisch plan met de aanduiding van de op te heffen rooilijnen. 


Toelichting van het grafisch plan – rooilijnplan met weergave van de op te heffen rooilijnen

 

Kadastrale Ligging:

 

HALLE (Lembeek), 5e afdeling (23043), sectie B

Aanpalende percelen op te heffen wegdeel met kadastrale oppervlakte: 

384F (408 m²) , 384G (171 m²) , 384P3 (2.316 m²), 402E (12.258 m²)


Geïntegreerde procedure voor de gedeeltelijke opheffing van een gemeenteweg als gevolg van een omgevingsvergunningsaanvraag:


Artikel 12, §2 van het Gemeentewegendecreet bepaalt dat de (gedeeltelijke) opheffing van een gemeenteweg kan opgenomen worden binnen de behandeling van een omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen voor zover het aanvraagdossier een grafisch plan bevat met aanduiding van de op te heffen rooilijnen.

 

Verder wordt er in het Gemeentewegendecreet niets verder gespecifieerd over de inhoud van zulk grafisch plan binnen de geïntegreerde procedure.

 

Onder afdeling 3 van de het Gemeentewegendecreet worden de procedurele bepalingen over de opheffing van gemeentewegen weergeven binnen het kader van een autonome procedure.

 

Artikel 20, § 2 en § 3 van het Gemeentewegendecreet bepalen de minimale vereisten op het vlak van vorm en inhoud van een grafisch plan binnen een autonome procedure:

 

Ҥ 2. Het besluit tot opheffing van een gemeenteweg bevat een grafisch plan waarop minstens de volgende elementen zijn aangeduid:

 

1° de op te heffen rooilijn, het op te heffen rooilijnplan of het desbetreffende deel daarvan;

2° de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen;

3° de naam van de eigenaars van de aanpalende kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.”

 

Ҥ 3. In voorkomend geval bevat het grafisch plan de volgende aanvullende elementen:


1° een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28;

2° de nutsleidingen die als gevolg van de opheffing van de gemeenteweg op private eigendom zullen liggen;

3° de op te heffen achteruitbouwstroken.”

 

Binnen het kader van voorliggende particuliere aanvraag tot opheffing dewelke deel uitmaakt van de aanvraag tot verkrijging van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is het doel van de opheffing om het geaffecteerde openbaar wegdeel vatbaar te maken voor vervreemding opdat de ontworpen inplanting van huurwoningen 1 – 5 in de praktijk kan uitgevoerd worden. De volledigheid van de ingediende stukken werd getoetst aan de minimum aan te leveren informatie cf. art 20 §2 en §3 van het Gemeentewegendecreet.

 

Bij het aanvraagdossier werd een grafisch ontwerp van rooilijnplan gevoegd bestaande uit 2 delen. (het rooilijnplan, zowel deel 1 als deel 2 worden in deze casus van gedeeltelijke opheffing beschouwd als grafische plannen ter duiding van het op te heffen wegdeel)

 

De plannen werden opgesteld door landmeter-expert Filip Branckaert op 10 januari 2021.


Plan 1 beschrijft een opmetingsplan van de bestaande toestand en beeldt de gemeentelijke rooilijnen af in rode kleur met numerieke puntaanduiding. Tussen de puntnummering wordt eveneens in rode kleur de resp. lengte per rooilijn weergegeven. De zone binnen de huidige openbare wegenis (binnen de rooilijnen) wordt in gele kleur afgebeeld.

 

De coördinatentabel ter puntbepaling van de ligging der rooilijnen werd bepaald in een lokaal coördinatenstelsel.

 

Plan 2 beschrijft de toestand ter aanduiding van het op te heffen wegdeel. Het op te heffen wegdeel werd opgevuld in rode kleur en meet 4a 20ca (420 m²) groot in oppervlakte. Het te behouden deel van de Beneluxlaan werd in gele kleur opgevuld opdat het verschil tussen bestaande toestand (plan 1) en aangevraagde toestand van opheffing (plan 2) duidelijk wordt weergeven.

 

Bij het aanvraagdossier werd een schattingsrapport ingediend zoals opgesteld door onafhankelijk landmeetbureau INTOP AXIOS BV op 21/04/2021.

 

Het schattingsrapport stelt de meerwaarde als gevolg van de opheffing van het openbaar wegdeel gelijk met een venale gelegenheidswaarde (voor Woonpunt Zennevallei) ter waarde van: 115.000,00 euro (EUR). Voor de berekening van deze meerwaarde werd rekening gehouden met de bepaalde oppervlakte van 420 m² cf. het rooilijnplan deel 2 opgesteld door landmeter-expert F. Branckaert op 10 januari 2021. Het schattingsverslag is ouder dan 2 jaar maar gelet het dossier behandeld wordt in tweede en laatste aanleg werd gekozen om de venale waarde van 115.000,00 euro (EUR) onveranderd te houden.

 

Bijkomend werd er een derde grafische plan (afbeelding) met legende toegevoegd met aanduiding van de nutsleidingen die als gevolg van de opheffing van de gemeenteweg op private eigendom komen te liggen.

 

Het plan met aanduiding van de nutsleidingen werd aangeleverd via de KLIP-tool (Kabel- en Leidinginformatieportaal) Vlaanderen.

 

Binnen het kader van de uitvoering der werken dienen deze nutsleidingen (elektriciteit, telecom, gas, riolering) verplaatst/herleid te worden binnen de te behouden zone voor openbare wegenis.


Toelichting en behandeling van de relevante bezwaarstukken

 

Tijdens het openbaar onderzoek van 08/05/2023 tot en met 06/06/2023 werden in totaal 76 bezwaarschriften ingediend (incl. verschillende exemplaren bestaande uit eenzelfde tekst) waarvan er 3 bezwaarpunten betrekking hebben op de zaak der wegen of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet.


De relevante bezwaarpunten worden hieronder geciteerd:

 

Tekst uit bezwaarschrift(en):


Verdwijnen parkeerruimte:

“Bovendien worden door de nieuwe sociale woningen reeds bestaande autostaanplaatsen ingenomen door het verdwijnen van de garages. Vandaag de dag fungeert de Vredeswijk als overloop voor de oplopende parkeerdruk in Puesstraat, Sterrestraat en Luxemburgstraat. Dit zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn, waardoor er een veralgemeende parkeerproblematiek zal ontstaan in de hele Vredeswijk en omliggende wijken.”

 

Rooien van bomen:

“Het is bijzonder jammer dat er voor dit project opnieuw bomen moeten sneuvelen.

In de twee vorige versies van dit project werd er geen aanvraag ingediend voor het rooien van bomen. Nochtans staan er op het terrein een 10-tal bomen met een diameter groter dan 1m. Op de schetsen van de architect staan mooie groene struiken en bomen ingekleurd. Echter, in de praktijk is al meermaals gebleken dat dit in de praktijk niet gerealiseerd wordt.”


Nieuwe ontsluiting landbouwer:

“In het dossierstuk BEN_conceptnota staat dat de landbouwer zijn toegang tot de landbouwgrond zal hebben tussen woning 23 en 25 (in het midden van de Beneluxlaan) en niet meer bij de garageboxen. Vlak bij deze doorgang is er een ingang om naar verschillende woningen te kunnen gaan. Als hier spelende kinderen uitlopen of fietsers en de landbouwer komt uitgereden uit zijn wei is een ongeval snel gebeurd. Bovendien verdwijnt er hiermee weer een parkeerplek. Het kinderdagverblijf zal dan ook dicht tegen deze nieuwe ingang van de boer liggen. Daarnaast zal de boer altijd over het voetpad moeten rijden terwijl dit nu niet het geval is. Een veilige locatie is dit niet voor een toegangsweg voor de boer met zijn grote tractors en gevaarlijke machines.

Voor de omliggende bewoners kan dit lawaai met zich meebrengen. In de zomer als mensen met hun raam open slapen dan zal je deze landbouwer vaak horen door het lawaai van zijn machines en als hij achteruit rijdt, komt er een piep geluid. Ook de lichten van zo'n tractor kan voor deze bewoners storend zijn.

De bewoners van huis 23 en 25 zullen dus van hun tuintje moeten inboeten voor een ingang die toch vrij smal lijkt ten opzichte van de huidige toegang.

Kortom, de nieuwe locatie voor de boer tussen nr. 23 en 25 brengt meer gevaren en impact bij de omwonenden met zich mee dan de huidige toegangsweg."

Tekst uit ander bezwaarschrift:

"De nieuwe toegangsweg met erfdienstbaarheid (naast woning 17) houdt geen rekening met de doorgang van grote landbouwvoertuigen (tractor met aanhangwagen en/of frontwerktuig, maaidorser). De ingetekende weg houdt immers geen rekening met de grote draaicirkel die nodig is om een bocht van 90° te nemen vanuit de Beneluxlaan. Het is mogelijk dat de boer zelfs nooit zijn akker zal kunnen betreden, zeker als er auto's geparkeerd staan langs de straat. De toegangsweg ligt te dicht tegen beide aangrenzende gebouwen (woning 4, en bestaand huisnummer 17), namelijk slechts 1m."

 

Behandeling relevante bezwaarstukken:

 

Binnen voorliggende aanvraag wordt een gedeeltelijke opheffing van een gemeenteweg (Beneluxlaan) voorgelegd aan de gemeenteraad. Het wegdeel dat het voorwerp uitmaakt van de vraag tot opheffing heeft hedendaags uitsluitend het doel om te voorzien in de bereikbaarheid van de garageboxen op het privaat perceel 384G (agrarisch gebied) en doet tevens dienst als rechtstreekse ontsluiting van het landbouwverkeer afkomstig van privaat perceel 402E (agrarisch gebied).

 

De aanvraag voorziet om deze garageboxen te slopen opdat de bestemming (agrarisch gebied) cf. het gewestplan kan uitgevoerd worden. De gevraagde afbraak is in deze te rechtvaardigen gelet op de bestemming en omdat de garageboxen gelegen zijn op de private eigendom (384G) van de aanvrager zijnde Woonpunt Zennevallei en niet het statuut hebben van publieke parkeerplaatsen. Het rooien van de hoogstnoodzakelijke bomen wordt opgevangen doordat het project voorziet in de aanplanting van nieuwe bomen en hagen. Als gevolg van de voorziene ontsluiting dient op het openbaar domein 1 boom te worden gerooid. Dit wordt deels gecompenseerd door het opbreken van de verharding van het op te heffen wegdeel waar het nadien volgens de bestemming zal dienen als agrarisch terrein.


Het bezwaarpunt over de nieuwe ontsluiting van de landbouwer is eenzelfde als werd ingediend bij de eerste aanleg. Echter werden reeds bij deze aanvraag de plannen gewijzigd opdat de ontsluiting niet meer tussen woning nr. 23 en 25 uitkomt maar tussen de de nieuw ontworpen huurwoning nr. 5 en de bestaande woning met huisnr. 17 dewelke niet in verhuur gegeven is (zie BA_BEN1-5_I_N_1). 

Rekening houdend met de verkeersveiligheid  wordt op dit plan de ontsluiting voorzien op een zo kort mogelijke afstand van de huidige ontsluiting opdat de bestaande situatie zo minimaal mogelijk gewijzigd wordt.

Hierdoor wordt de afstand tussen de nieuwe ontsluiting en het ontworpen kinderdagverblijf vergroot naar ongeveer 90 meter en komt de nieuwe ontsluiting op slechts 40 meter van de huidige. Zodra het landbouwvoertuig de openbare weg oprijdt bedraagt de afstand tot de bocht waarlangs de huidige ontsluiting loopt slechts 20 meter.  

De ontsluiting heeft een breedte van 4,00 meter wat voldoende doorgang biedt voor een landbouwvoertuig.

De aansluiting ter hoogte van de huidige rooilijn dient zodanig ingericht te worden opdat er geen verzakking van het voetpadgedeelte op het openbaar domein kan optreden.

Rekening houdend dat de doorgang van het landbouwverkeer tevens periodiek gebonden is en dat de ontsluiting van de landbouwer een niet frequente aangelegenheid is kan gesteld worden dat de verkeerveiligheid en de ontsluiting van de aangrenzende percelen in acht wordt genomen.

Bijkomend wordt gesteld dat de wegsignalisatie en de inkleding van het openbaar domein ter hoogte van de nieuw te voorziene ontsluiting dient aangepast te worden opdat de verkeerssituatie voor de weggebruikers duidelijk wordt aangetoond. De vrije wegbreedte bedraagt er 8,60m. In de praktijk is gebleken dat deze breedte voldoende is om zich met een landbouwvoertuig op de rijbaan te begeven.

De landbouwer zal zijn akker blijven bewerken op eenzelfde manier, er wordt hierdoor geen bijkomende geluidshinder gegenereerd.


Standpunt van de gemeenteraad

 

Gelet op bovenstaande motivering en adviesverlening, neemt de gemeenteraad het standpunt aan om de zaak der wegen binnen omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021192466 in laatste aanleg goed te keuren.

Juridische gronden

  • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 onder meer artikel 31 en 32
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015  tot uitvoering van het decreet betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, onder meer artikel 47
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
  • Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
  • Beslissing gemeenteraad van 28 juni 2022
  • Beslissing college van burgemeester en schepenen van 9 juni 2023

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging aan de rooilijnen zoals afgebeeld op het PV van Opmeting van 4 juli 2007 opgesteld door landmeter-expert Jan DE METTE.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de gedeeltelijke opheffing der rooilijnen zoals bepaald op het grafisch/rooilijnplan opgesteld door landmeter-expert Filip BRANCKAERT op 10 januari 2021.

 

Gelet op bovenstaande neemt de gemeenteraad het standpunt aan om de zaak der wegen binnen omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2021192466 goed te keuren.

Artikel 3

De te voorziene ontsluiting voor het landbouwverkeer afkomstig van kadastraal perceel; Halle, 5e afdeling, sectie B, nr. 402E dient ter hoogte van de rooilijn zodanig ingericht te worden opdat er geen verzakking van het voetpadgedeelte op het openbaar domein kan optreden. De wegsignalisatie en de inkleding van het openbaar domein ter hoogte van de nieuw te voorziene ontsluiting dient aangepast te worden opdat de toekomstige verkeerssituatie voor de weggebruikers duidelijk wordt aangetoond.