Terug
Gepubliceerd op 25/05/2023

2023_GR_00089 - Aanvullend politiereglement - Maasdal – Invoeren geschrankt parkeren - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/05/2023 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; André Gorgon; Anke Matthys; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Kjell Bosmans

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00089 - Aanvullend politiereglement - Maasdal – Invoeren geschrankt parkeren - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Jan De Winne
Stemmen voor 32
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Brigitte Moyson, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00089 - Aanvullend politiereglement - Maasdal – Invoeren geschrankt parkeren - Goedkeuring 2023_GR_00089 - Aanvullend politiereglement - Maasdal – Invoeren geschrankt parkeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

We stellen vast dat het ontbreken van een doeltreffende parkeerregeling op het Maasdal voor problemen zorgt. Er wordt soms langs beide zijden van de straat geparkeerd. Dit zorgt voor doorstromingsproblemen.

Maasdal is te smal om langs beide kanten van de baan tegelijk te parkeren. Artikel 25.11 van de wegcode stelt immers dat op rijbanen met tweerichtingsverkeer niet tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig mag geparkeerd worden, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen. Dit is hier het geval. De politie kan moeilijk optreden, omdat het vaak niet op te maken is wie er eerst stond.

Daarnaast zijn er klachten over te snel rijden.

Advies en motivering

We stellen voor om geschrankt parkeren in te voeren, waarbij zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met de huidige manier van parkeren, met garages, opritten, veilige bochten en met de ruimte die nodig is tussen twee schranken (minimum 12m). Op basis van deze data werd het plan als bijlage gemaakt. Op het plan worden de zones waar parkeren toegelaten is met een blauwe lijn aangeduid, en de zones waar parkeren verboden is met een groene lijn.

Concreet wordt het parkeren toegelaten op volgende plaatsen:

    - Tussen Maasdal huisnummer 55 en 33 langs de zijde van onpare huisnummers (tot aan de mindervalidenplaats).

    - Tussen Maasdal huisnummer 29 tot huisnummer 15 langs de zijde van onpare huisnummers (vanaf de mindervalidenplaats).

    - Vanaf ongeveer 10 meter van het verhoogde plateau van het kruispunt Maasdal en Nijvelsesteenweg (na de garage van Nijvelsesteenweg 588) tot aan de oprit van Maasdal huisnummer 6 langs de zijde van pare huisnummers.

Buiten deze plaatsen is het parkeren tussen het Maasdalbos en de Nijvelsesteenweg verboden. In het gedeelte tussen het Maasdalbos en de Dr. Spitaelslaan worden er geen wijzigingen doorgevoerd.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van verkeersborden E9b met beginaanduiding aan het begin van een parkeerstrook en van een verkeersbord E1 met beginaanduiding waar het parkeren niet toegelaten is. Een E3 verkeersbord (stilstaan of parkeren verboden) met beginaanduiding zal geplaatst worden ter hoogte van het  het verhoogde plateau van het kruispunt Maasdal en Nijvelsesteenweg om steeds voldoende afstand te garanderen tussen het kruispunt en het begin van de parkeerstrook.

Door het invoeren van geschrankt parkeren vermindert de snelheid van de doorrijdende auto's. 

Juridische gronden

- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

- Beslissingen college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2023 en 28 april 2023.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

In een gedeelte van het Maasdal tussen Maasdalbos en N28 (Nijvelsesteenweg) wordt geschrankt parkeren ingevoerd.

Het parkeren wordt toegelaten op volgende plaatsen:

    - tussen Maasdal huisnummer 55 en 33 langs de zijde van onpare huisnummers (tot aan de mindervalidenplaats die behouden blijft),

    - tussen Maasdal huisnummer 29 tot huisnummer 15 langs de zijde van onpare huisnummers (vanaf de mindervalidenplaats),

    - Vanaf ongeveer 10 meter van het verhoogde plateau aan het kruispunt Maasdal en Nijvelsesteenweg (na de garage van Nijvelsesteenweg 588) tot aan de oprit van Maasdal huisnummer 6 langs de zijde van pare huisnummers.

Artikel 2

Buiten deze plaatsen is het parkeren tussen het Maasdalbos en de Nijvelsesteenweg verboden.

Artikel 3

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door:

Het plaatsen van een verkeersbord E3 met beginaanduiding ter hoogte van het verhoogde plateau aan het kruispunt Maasdal en Nijvelsesteenweg langs de zijde van pare huisnummers.

Het plaatsen van een verkeersbord E9b met beginaanduiding :

    - vanaf ongeveer 10 meter van het verhoogde plateau aan het kruispunt Maasdal en Nijvelsesteenweg (na de garage van Nijvelsesteenweg 588) langs de zijde van pare huisnummers,

    - ter hoogte van Maasdal huisnummer 55,

    - ter hoogte van Maasdal huisnummer 29.

Het plaatsen van een verkeersbord E1 met beginaanduiding op volgende plaatsen :

    - ter hoogte van Maasdal huisnummer 15,

    - ter hoogte van oprit Maasdal huisnummer 6.

Artikel 4

Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.