De notulen van de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Agendapunt 20: Verdwenen verbinding tussen Sum en Oct. de Kerchove d’Exaerdestraat - Behandeling verzoekschrift werkgroep Trage Wegen Zuidwest-Brabant Het verslag van de commissie openbare werken van 1 december 2005 waarnaar RL Pletincx verwees tijdens de gemeenteraad - wordt toegevoegd aan het raadsdossier.
Agendapunt 21: Realisatie verkaveling Speldekenserf - Dading - Goedkeuring wordt verdaagd naar de gemeenteraad van januari.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 28 november 2023 goed.
De strategische meerjarenplanning 2020-2026 vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2023 tot 2026 en de kredieten voor het boekjaar 2023 en 2024.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
1. de aangepaste strategische nota, die bestaat uit:
a. een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan
b. de wijzigingen van de strategische nota
2. de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
a. het aangepaste financiële doelstellingplan (schema M1)
b. de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2)
c. het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3)
3. de toelichting, die bestaat uit:
a. aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven van functionele aard (T1)
b. aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven van economische aard (T2)
c. investeringsprojecten - per prioritaire actie/actieplan (T3)
d. evolutie van de financiële schulden (T4)
e. financiële risico's
f. verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is
g. beschrijving grondslagen en assumpties
Verder worden ook bijlagen bij de aanpassing meerjarenplanning gevoegd waaronder o.a. een omgevingsanalyse. In deze omgevingsanalyse zetten we cijfers van de Gemeente-stadsmonitor voor de stad Halle tegenover het Vlaams Gewest om de data in een ruimere context te kunnen plaatsen en een verdere analyse mogelijk te maken.
Bijkomend bij de bijlage en documentatie: een totaaloverzicht van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, de toegestane werkings- en investeringssubsidies, de samenstelling van de beleidsdomeinen, de verbonden entiteiten, de personeelsinzet, de jaarlijkse opbrengst per belastingsoort, de investeringsuitgaven en de energie uitgaven.
Het managementteam verleende op 21 november 2023 een gunstig advies.
- decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC).
- de collegebeslissing van 1 december 2023.
Het gedeelte van de stad binnen de aangepaste meerjarenplanning 2020-2026 wordt vastgesteld.
De strategische meerjarenplanning 2020-2026 vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2023 tot 2026 en de kredieten voor het boekjaar 2023 en 2024.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit de volgende onderdelen:
1. de aangepaste strategische nota, die bestaat uit:
a. een motivering van de wijzigingen van het meerjarenplan
b. de wijzigingen van de strategische nota
2. de aangepaste financiële nota, die bestaat uit:
a. het aangepaste financiële doelstellingplan (schema M1)
b. de aangepaste staat van het financieel evenwicht (schema M2)
c. het aangepaste overzicht van de kredieten (schema M3)
3. de toelichting, die bestaat uit:
a. aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven van functionele aard (T1)
b. aangepast overzicht ontvangsten en uitgaven van economische aard (T2)
c. investeringsprojecten - per prioritaire actie/actieplan (T3)
d. evolutie van de financiële schulden (T4)
e. financiële risico's
f. verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is
g. beschrijving grondslagen en assumpties
Verder worden ook bijlagen bij de aanpassing meerjarenplanning gevoegd waaronder o.a. een omgevingsanalyse. In deze omgevingsanalyse zetten we cijfers van de Gemeente-stadsmonitor voor de stad Halle tegenover het Vlaams Gewest om de data in een ruimere context te kunnen plaatsen en een verdere analyse mogelijk te maken.
Bijkomend bij de bijlage en documentatie: een totaaloverzicht van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties, de toegestane werkings- en investeringssubsidies, de samenstelling van de beleidsdomeinen, de verbonden entiteiten, de personeelsinzet, de jaarlijkse opbrengst per belastingsoort, de investeringsuitgaven en de energie uitgaven.
Het managementteam verleende op 21 november 2023 een gunstig advies.
- decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC)
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC)
- collegebeslissing van 1 december 2023
De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplanning 2020-2026 - zoals vastgesteld voor het deel OCMW, goed waardoor dit beleidsrapport in zijn geheel definitief wordt vastgesteld.
Tegen 2050 moet stad Halle klimaatneutraal zijn. Daarvoor is er een grootschalige transitie naar groene warmte en hernieuwbare energie nodig. Een maatregel in ons Klimaatactieplan is aldus "investeringen in hernieuwbare energie stimuleren en faciliteren (zon, wind, geothermie)".
Op 14/4/2023 gaf het college reeds haar principieel akkoord.
In deze nota verzoekt de stad Halle aan CVBA Zefier om in naam en voor rekening van de stad een investeringsbedrag te onderschrijven voor het windenergieproject "Halle Barry Callebaut" door middel van vreemd vermogensfinanciering waarvoor de stad borg staat, alsook de volstorting van 25 euro kapitaal om deze investering deels te financieren.
De Vlaamse regering keurde de vergunning voor deze windmolen in november 2022 goed.
In de toelichtende nota wordt het project voorgesteld. De belangrijkste elementen zijn de volgende:
- de windturbine heeft een vermogen van 3,6 MW en is 180 m hoog
- de productie van 8,0 GWh groene stroom per jaar of een besparing van 2,27 kteq CO2 per jaar
- de windturbine zal zich situeren op de site van Barry Callebaut (vergunning werd goedgekeurd)
- de samenwerking in Zo-fier NV ziet er als volgt uit:
- een gedeelde participatie in de windturbine(s) tussen Luminus NV en de lokale overheid via Zefier CVBA
- Luminus brengt windprojecten aan en neemt de bouw en exploitatie van de windprojecten op zich
- Luminus beheert Zo-fier NV
- Zefier CVBA en Luninus NV worden vergoed via de intresten op de aandeelhouderslening en het dividend.
De financiële impact is de volgende:
- Voor het verwerven van aandelen van de rekeningsector Zo-Fier van Zefier CVBA is een minimum aan kapitaal (inbreng) noodzakelijk. Aandelen Zefier van de rekeningsector Zo-Fier vertegenwoordigen immers de rechten op de resultaten van de rekeningsubsector ‘Halle Barry Callebaut’. Hieronder wordt in het investeringsvoorstel uitgegaan van de maximale participatie van 49% door het stadsbestuur van Halle via Zefier CVBA in Zo-Fier NV. Het project binnen Zo-Fier NV wordt gefinancierd via 30% kapitaal en 70% aandeelhouderslening door Zefier CVBA op verzoek en voor rekening van het stadsbestuur van Halle.
- Het totale voorziene maximale investeringsbedrag (deel Zefier CVBA) bedraagt: EUR 3.469.200. Zefier CVBA stelt een inbreng voor van EUR 25 door de stad Halle. Na de inbreng van het voormeld bedrag bedraagt het door Zefier CVBA via schulden te financieren bedrag EUR 3.469.175. Er is dus op een inbreng van EUR 25 na, geen enkele budgettaire (uitgaven)impact voor de stad.
- Voordeel voor de stad:
De stad kan via Zefier CVBA voor 49% participeren in het project zonder het investeringsbedrag zelf op tafel te moeten leggen, op 25 euro na, en zal een extra dividend van Zefier CVBA ontvangen. Op die manier realiseren Luminus NV en Zefier CVBA een lokale return uit windenergieprojecten, die -tot op heden- financieel gesteund worden via het systeem van groenestroomcertificaten.
- Jaarlijkse dividenden:
Op basis van voorzichtige ramingen kan het extra dividend begroot worden op gemiddeld +/- EUR 39.000 per jaar over de looptijd (25 jaar) van het project. Na aflossing van de totale uitstaande schuld (op het einde van de looptijd van het project) zal de stad Halle binnen Zefier CVBA naast de inbreng van EUR 25 ook reserves opgebouwd hebben t.b.v. EUR 987.824.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 8, 12 en 13;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 m.b.t. de garantieverklaring voor dat deel van de financieringen dat de cvba Zefier zal aangaan op het verzoek van de gemeente;
Gelet op de brief van 10 november 2023 van de cvba Zefier;
Gelet op de toelichtende nota als bijlage bij voormelde brief;
Beslissing college van 17 november 2023
De 25 euro is voorzien in de volgende aanpassing van het MJP.
De gemeenteraad verzoekt de cvba Zefier in naam en voor rekening van de stad het investeringsbedrag te onderschrijven zoals dat blijkt uit het investeringsvoorstel van Zefier m.b.t. het windenergieproject ‘Halle Barry Callebaut’, m.n. maximaal EUR 3.469.200.
De gemeenteraad besluit deze investering deels te financieren door middel van het volstorten van EUR 25 kapitaal in de rekeningsector I (Zo-Fier) van de cvba Zefier.
De gemeenteraad verzoekt de cvba Zefier om het saldo t.b.v. maximaal EUR 3.469.175 voor rekening van de stad te financieren door middel van vreemd vermogensfinanciering aangegaan door Zefier, in het kader waarvan de stad voor de goede orde en voor zoveel als nodig bevestigt dat de stad, onverminderd het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 m.b.t. de garantieverklaring, de financiering die Zefier in haar naam en voor haar rekening zal aangaan uitdrukkelijk waarborgt in overeenstemming met artikel 13 van de statuten van Zefier.
In 2023 werd voor de eerste keer gewerkt op basis van 1 globale overeenkomst ter vervanging van 3 aparte overeenkomsten:
Voor de editie 2024 verkiezen we te werken op dezelfde manier als in 2023.
De overeenkomst handelt dus in de eerste plaats over het in concessie gegeven domein, terug te vinden in artikelen 2, 3 en 4.
Dit blijft in grote mate hetzelfde als andere jaren, met een aantal nuances;
Verder is er opnieuw aandacht voor duurzaamheid. De regel van artikel 5.3.12.1 Vlarema wordt nog eens geëxpliciteerd, met name dat er binnen de grenzen van de concessie enkel drank geserveerd worden in herbruikbare recipiënten, tenzij er een systeem wordt voorzien dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.
De overeenkomst behandelt ook de kosten van carnaval. Het uitgangspunt is dat de stad een aantal specifieke kosten op zich neemt, met name;
Andere kosten dan hierboven worden niet door stad Halle ten laste genomen. De voornaamste motivering voor de specifieke ondersteuning van carnaval ligt in het beeldbepalend karakter van het carnaval voor Halle enerzijds en de grote waarde voor het gemeenschapsleven anderzijds.
Tenzij anders gespecifieerd in de overeenkomst, vallen de kosten dus ten laste van Hallatraction, zoals bijvoorbeeld:
Ten slotte wordt bepaald dat Halattraction zich dient te verzekeren, dat de overeenkomst een precair karakter heeft en dus opzegbaar is om redenen voor algemeen belang en wordt er een sanctieregeling uitgewerkt.
Er wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren.
- Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
- Beslissing college van 24 november 2023
"Artikel 11: kosten" is in de overeenkomst heel onnauwkeurig opgesteld. De dienst raamt de kosten op € 34.215 + 1.550 werkuren personeel + vervoer(?). voor prestaties op zondag en avondprestaties kan men uitgaan van een loonkost van gemiddeld € 100/uur of € 155.000 personeelskost.
Als we naar de kostprijs van carnaval in jaarrekening 2022 kijken dan bedraagt deze € 73.532, 48 voor stad Halle exclusief subsidies aan verenigingen, exclusief personeelskosten en exclusief de prestaties van CC Consult voor de herbruikbare bekers.
In de voorlopige jaarrekening van 2023 zit momenteel al € 63.918,78 aan kosten, exclusief de kosten aan EC consult voor de herbruikbare bekers € 4.719.
Meer info in bijlage
Het advies is positief mits de gemeenteraad akkoord gaat met de werkelijke kosten.
De globale overeenkomst tussen de stad Halle en de vzw Halattraction voor de organisatie van carnaval op 9, 10 en 11 maart 2024, wordt goedgekeurd.
Sinds februari 2022 wordt Oekraïne geconfronteerd met een nietsontziende oorlog die in korte tijd een grote stroom aan vluchtelingen op gang gebracht heeft. N.a.v. deze massale toestroom werd op 4 maart 2022 het uitvoeringsbesluit (2022/382) aangenomen dat bepaalt dat Oekraïense vluchtelingen het statuut van tijdelijk ontheemden krijgen.
Op vrijdag 8 april 2022 gaf de Vlaamse Regering haar goedkeuring aan het besluit tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022.
Om de governance tussen de lokale besturen, de gouverneurs en het Vlaams Gewest op kwaliteitsvolle wijze in te vullen was de oprichting van de Vlaamse Huisvestingstool met centraal beheerde adresgegevens noodzakelijk.
Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Wonen in Vlaanderen (WiV) hebben als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (“GEB” of data protection impact assessment “DPIA”) laten uitvoeren. Rekening houdend met de persoonsgegevens die verwerkt worden in de Vlaamse Huisvestingstool, was een protocol noodzakelijk om conform de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving te handelen.
In het protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de wederzijdse elektronische mededeling van de persoonsgegevens, tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur uiteengezet.
De data protection officers van de lokale besturen werden gevraagd een advies uit te brengen over dit protocol. De DPO van stad Halle heeft dit protocol positief geadviseerd.
Bij positief advies volgen volgende stappen:
1. De DPO’s van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken (ABB en WiV) formuleren een advies op het protocol.
2. Het protocol wordt ondertekend door de leidend ambtenaar van ABB.
3. Het protocol wordt voorgelegd ter ondertekening aan het lokaal bestuur via het (digitaal) Loket voor lokale besturen. Het lokaal bestuur bezorgt de ondertekende versie terug via het (digitaal) Loket voor lokale besturen.
4. Het protocol wordt gepubliceerd op de websites van de betrokken organisaties.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Decreet Lokaal Bestuur
Algemene verordening gegevensbescherming van 2016
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 1 december 2023
De gemeenteraad keurt het protocol voor de Vlaamse Huisvestingstool Oekraine goed.
In zitting van 28 februari 2023 keurde de gemeenteraad de bijzondere politieverordening van GAS 5 voor de beperkte snelheidsovertredingen goed. Verder werd beslist om voor GAS 5 te werken met het LiDAR systeem van SecuRoad.
Uit het rapport van het controleorgaan bleek dat de korpschef van de lokale politiezone dient beschouwd te worden als de verwerkingsverantwoordelijke voor wat betreft de vaststellingen van de GAS 5-inbreuken en dus niet het lokaal bestuur zoals artikel 29quater §9 van de Wegverkeerswet vermeldt.
Een van de gevolgen hiervan is dat er een protocol moet afgesloten worden tussen de politiezone en de lokale besturen, waaronder Halle, omdat er persoonsgegevens over de vaststelling (verantwoordelijkheid politie) worden overgemaakt aan de lokale besturen die gebruikt worden voor de afhandeling (verantwoordelijkheid stad).
Daarom wordt het ontwerp-protocol waarin de afspraken vastgelegd zijn met betrekking tot de verwerkingen in kader van GAS 5 voorgelegd.
In het kader van de beperkte snelheidsovertredingen worden persoonsgegevens uitgewisseld tussen de Partijen. Deze uitwisseling van persoonsgegevens is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang, met name de handhaving van de algemene politieverordening en de Wegverkeerswet. Voor de vaststelling van de beperkte snelheidsovertreding is de politiezone immers verwerkingsverantwoordelijke, en voor de afhandeling is dit stad Halle. Wij kunnen met andere woorden pas de afhandeling (via de sanctionerend ambtenaar) aanvatten indien we over de persoonsgegevens van de vaststelling beschikken.
Het ontwerp-protocol legt de contouren vast waarbinnen de verwerkingen van persoonsgegevens met betrekking tot GAS 5 kunnen gebeuren (zie overzicht van verwerkingen in bijlage 1). Dit impliceert ook dat elke verwerking anders dan omschreven in het protocol in beginsel verboden is.
Op 27 oktober stemde het college in met een eerste versie, uiteraard onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. De tekst werd ter controle voorgelegd aan advocatenkantoor gd&a die een aantal (niet-fundamentele) opmerkingen maakte. Deze werden overlopen met de politiezone op 29 november zodat het ontwerp in onderlinge overeenstemming wat gewijzigd werd. Het eerste ontwerp werd nog niet voorgelegd aan de gemeenteraad. Er wordt voorgesteld om principieel akkoord te gaan met dit aangepaste ontwerp.
Het protocol met de lokale politiezone Zennevallei met inbegrip van de twee bijlagen met betrekking tot de verwerking in kader van GAS 5 wordt goedgekeurd
Camerabewaking is een waardevol instrument voor de aanpak van diverse vormen van overlast. Naast een preventief effect biedt beeldmateriaal de mogelijkheid om repressief op te treden.
Daarom zet de stad een aantal vaste en verplaatsbare ("tijdelijk vaste") overlastcamera's en ANPR-camera's in op het grondgebied. Die inzet is onderworpen aan de camerawet. Als de politie camera's inzet, gelden de regels van de Wet op het Politieambt (WPA).
De gemeenteraad heeft in beide gevallen een duidelijke rol. Ze geeft:
Over de politiecamera's is toestemming gegeven op de gemeenteraad van 28 mei 2019 (Cameratoezicht - Plaatsing en gebruik camera's door de Politiezone Zennevallei) en 28 februari 2023 (Bijzondere politieverordening GAS 5 en huur LiDAR flitspaal)
Voor de stedelijke bewakingscamera's is er op de gemeenteraad van september 2019 een camerareglement en een samenwerkingsprotocol goedgekeurd.
Het samenwerkingsprotocol loopt af eind 2023. Met deze nota worden een hernieuwd camerareglement en samenwerkingsprotocol ter goedkeuring voorgelegd.
Het samenwerkingsprotocol en het reglement cameratoezicht hadden als einddatum 31 december 2023. Wij stellen voor om het aangepaste samenwerkingsprotocol en reglement te verlengen tot en met 31 december 2033.
De ANPR-camera's werden aan het samenwerkingsprotocol en het reglement toegevoegd.
Op dit moment hebben we vaste camera's
Daarnaast zetten we nog 3 pinhole-camera's in en 2 nextel-camera's als tijdelijke vaste camera's bij sluikstort- of overlastproblematieken.
De inzet van camera's is sinds 2019 sterk gegroeid om te kunnen handhaven op sluikstort en overtredingen van C3-borden. Het nieuwe camerareglement bouwt een aantal waarborgen expliciet in, om doelverschuiving tegen te gaan:
21/03/2007 – Wet tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera’s (gecoördineerde versie)
10/12/2009 – Ministeriële omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de Ministeriële omzendbrief van 13 mei 2011
19/05/2010 – Wet Kruispuntbank Voertuigen, art. 5, 23°.
28/06/2011 – Besluit van de gemeenteraad betreffende het stappenplan cameratoezicht in de openbare ruimte
29/5/2012 – Besluit van de gemeenteraad betreffende principiële goedkeuring van cameratoezicht
08/11/2013 – Besluit van het college van burgemeester en schepenen betreffende SMJP uitvoering: cameratoezicht in de openbare ruimte
27/04/2016 – Europese Richtlijn – General Data Protection Regulation (Algemene Verordening Gegevensbescherming)
29/5/2017 – Aangifte bij de toenmalige commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer m.b.t. tijdelijk vast cameratoezicht op grondgebied Halle
28/05/2018 – Koninklijk Besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten (aanmelding bestaande en nieuwe bewakingscamera’s via www.aangiftecamera.be uiterlijk op 25 mei 2020)
28/05/2018 – Koninklijk Besluit tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (aanpassing bestaande en nieuwe pictogrammen bewakingscamera’s uiterlijk op 11 december 2018)
30/07/2018 – Wet betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens
01/12/2023 - Beslissing college van burgemeester en schepenen
De gemeenteraad keurt het aangepaste samenwerkingsprotocol en het reglement op cameratoezicht goed.
Het agendapunt wordt uitgesteld zodat het vooraf op de commissie stadsontwikkeling kan besproken worden.
De Reinaertweg en haar omgeving ondervinden momenteel diverse problemen die de leefbaarheid en veiligheid van de buurt beïnvloeden. De problemen die ons bereiken gaan onder andere over het veelvuldig foutparkeren, te weinig politiecontrole, ongedierte in het gemeenschapstuintje, de aanwezigheid van hangjongeren en druggerelateerde zaken.
Voorstel tot beslissing:
De gemeenteraad vraag het CBS om een buurtbevraging te organiseren om de volledige reikwijdte van de problematiek in kaart te brengen en om de inwoners actief bij dit dossier te betrekken.