Op 26/05/2023 werd een omgevingsvergunning aangevraagd voor een nieuw landschapsplan met verschillende terrein- en infrastructuurwerken aan de sportsite en eigendommen van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (afk. KBVB) tussen de Bergensesteenweg en de Veroonslinde. Op 20/07/2023 werd de projectinhoudversie gewijzigd. Op 26/07/2023 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.
Het openbaar onderzoek liep van 04/08/2023 t.e.m. 02/09/2023. Binnen deze termijn werden er geen bezwaarschriften ingediend.
Het college van burgemeester en schepenen dient tegen uiterlijk 07/01/2024 een beslissing te vormen over het al dan niet afleveren van een omgevingsvergunning.
Een onderdeel van de vergunningsaanvraag betreft het voorstel om het traject van een gemeenteweg (opgenomen als voetweg nr. 50 in de atlas der buurtwegen van Lembeek) in het verlengde van de Kleine Molenstraat te verbreden en te verplaatsen opdat dit geherwaardeerd wordt en een aansluiting krijgt op de Veroonslinde. De voetweg kent in de atlas namelijk een doodlopend traject. In de feite is het traject niet meer overal zichtbaar en theoretisch zou het overheen het bestaand talud van het voetbalveld uitkomen op de private opritzone van de trainingsvelden van de KBVB waar het traject abrupt stopt.
In eenzelfde zitting besliste de gemeenteraad reeds voorafgaandelijk aan het behandelen van de zaak der wegen om akkoord te gaan met de beoogde verbreding en verplaatsing van het traject van voetweg nr. 50 en om aldus het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan dat deel uitmaakt van de dossierstukken van de omgevingsvergunningsaanvraag goed te keuren.
Onderhavig besluit behelst de goedkeuring van de zaak der wegen waarbinnen de voorwaarden en lasten opgelegd worden omtrent de uitvoering van de wijzigingen aan de trage weg.
Voorafgaandelijk aan het nemen van dit besluit besliste de gemeenteraad in eenzelfde zitting om het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan ter verbreding en verplaatsing van voetweg nr. 50 tussen de Kleine Molenstraat en de Veroonslinde te Lembeek zoals opgemaakt door landmeter-expert Patrick Carpentier en ingediend in het omgevingsloket op 20/07/2023 als deel van omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023071966 goed te keuren.
Hiermee is voldaan aan artikel 12 §2 uit het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Bij de beslissing tot goedkeuring werd eveneens rekening gehouden met de basisdoelstellingen en principes zoals opgenomen in artikel 3 en 4 van hetzelfde decreet.
Concreet wordt er gesteld dat de beoogde verbreding en verplaatsing een verbetering is aan het huidig netwerk van de trage wegen op het grondgebied van Halle.
De gemeenteraad dient als behandeling van de zaak der wegen van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023071966 de voorwaarden en lasten op te leggen aangaande de uitvoering en manier van werken aan de te wijzigen gemeenteweg.
Uitvoering:
In de beschrijvende nota zoals deze door de aanvrager werd ingediend in het omgevingsloket wordt voorzien om de verlegging van de voetweg zo vlak als mogelijk aan te leggen door aan beide kanten van de weg de hellingsgraad licht te wijzigen om zo opnieuw te kunnen aansluiten aan het landschapsplan. Er is geen aanvoer of afvoer van grond, er is enkel een lichte wijziging van het reliëf. Zie bijgevoegde dwarsprofielen in de bijlagen waar de inplanting van trage weg te zien is ten opzichte van de bestaande toestand en het landschapsplan.
Er wordt voorzien om de trage weg over een breedte van 4,00 m aan te leggen met een onderlaag van 35 cm baksteenpuin op een geotextiel en een toplaag van 5 cm porfier 0/32 (0-32mm kiezelgrootte). (zie dwarsprofielen).
De dienst domeinbeheer gemeentewegen adviseert om de toplaag te voorzien in 5 cm kalksteenslag met een kleiner kaliber 0/20 (0-20mm kiezelgrootte) om het comfort van de wandelaars en fietsers te verhogen. Gelet het traject niet overal een rechtlijnig verloop kent wordt aangewezen om dit op het terrein te laten uitzetten door een landmeter-expert aangesteld door de bouwheer opdat de uitvoering overeenkomt met de ontworpen rooilijnen en afbakeningspunten van het rooilijnplan.
Gratis grondafstand deel van perceelnummer 295 (Halle_23043_5AFD_sectie_B):
In zitting van 23 februari 1999 keurde de gemeenteraad het gemeentelijk rooilijnplan van de Kleine Molenstraat definitief goed. Als gevolg van dit rooilijnplan werd eerder al een deel van voetweg nr. 50 verbreed en verplaatst. Op dit plan opgesteld door landmeter-expert Chris Mosselmans werden 14 kadastrale percelen getroffen door de bestemming van openbare wegenis. Voor de uitvoering ervan werden in de loop van 2004, 12 van de 14 geplande innames uitgevoerd door de gronden te verwerven via aankoop in der minne om reden van openbaar nut.
De nog uit te voeren innames zijn resp.:
HALLE (23043_5e afdeling Lembeek), sectie B
- inn. 7: perceel 296D (ID: 23043_B_0296_D_002_00) voor een opp: 20ca (19,55 m²)
- inn. 12: perceel 295 (ID: 23043_B_0295__000_00) voor een opp: 2a 35ca (234,87 m²)
Binnen voorliggend omgevingsdossier wordt voorzien om inneming 12 (deel perceelnummer 295) uit te voeren via een gratis grondafstand. Dit wordt ook aangeduid op het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan ter verbreding en verplaatsing van voetweg nr. 50 tussen de Kleine Molenstraat en de Veroonslinde te Lembeek zoals opgemaakt door landmeter-expert Patrick Carpentier en goedgekeurd door de gemeenteraad voorafgaandelijk aan de behandeling van de zaak der wegen.
(Inneming 7 zal opgelegd worden als voorwaarde ter verlening van een omgevingsvergunning met betrekking op het getroffen kadastraal perceel met nummer 296D.)
Op het goedgekeurd gemeentelijk rooilijnplan van de nieuwe toestand wordt de getroffen zone van het rooilijnplan van de Kleine Molenstraat overheen perceelnummer 295 afgebakend door volgende puntnummering: 2-29-30-31.
De over te dragen oppervlakte bedraagt volgens meting 2a 35ca (234,87 m²). Deze dient te worden opgenomen bij het openbaar domein van stad Halle en dient via akte te worden geaffecteerd.
CHARTER WERFTRANSPORT
Stad Halle ondertekende het Charter Werftransport, een initiatief van de Vlaamse overheid, de VSV, de VVSG, Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA, zie ook https://charterwerftransport.be/#form
Stad Halle doet dit in de eerste plaats om de veiligheid van kinderen op de weg te garanderen. Door dit charter te ondertekenen, engageert stad Halle zich om:
-geen werftransport in schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren van de school toe te laten;
-geen werftransport met tractoren in de bebouwde kom toe te laten;
-proactief te communiceren over alternatieve routes, aandachtspunten in de buurt van werven.
Op deze manier wil stad Halle samen met de bouwsector bijdragen aan een maximaal bereikbare, leefbare en veilige (school)omgeving tijdens private en publieke bouw- en wegenwerken.
Door zijn inschrijver engageert de aannemer zich om dit charter mede te onderschrijven en de vermelde doelstellingen na te streven.
In de nabijheid van het projectgebied wordt de N6 (Brusselsesteenweg- Auguste Demaeghtlaan - Bevrijdingsplein – Bergensesteenweg) aanzien als een route waarlangs veel schoolverkeer verloopt.
Voorwaarden en lasten
Standpunt van de gemeenteraad:
Gelet op bovenstaande adviezen en motivering neemt de gemeenteraad het standpunt aan om de zaak der wegen van voorliggend omgevingsvergunningsdossier OMV_2023071966 goed te keuren onder de hierboven opgestelde lasten en voorwaarden.
De zaak der wegen van voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag gekend onder OMV_2023071966 in het omgevingsloket wordt goedgekeurd onder de voorwaarden en lasten zoals opgenomen in dit besluit.