De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Niet van toepassing.
Artikel 32 en 74 van het Decreet Lokaal Bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen goed van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2023.
De coördinerend en raadgevend arts (CRA) in het WZC Zonnig Huis stopt zijn activiteiten. Hij blijft echter de dienst garanderen tot er een nieuwe coördinerend en raadgevend arts is aangesteld.
De diensten van een CRA arts vallen enerzijds onder de regelgeving over de erkenningsvoorwaarden van woonzorgvoorzieningen en anderzijds onder de wetgeving van de overheidsopdrachten. Het OCMW dient een kandidaat CRA te kiezen uit de huisartsen die door de huisartsenkring Zennevallei worden voorgedragen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen van een coördinerend en raadgevend arts voor het woonzorgcentrum Zonnig Huis in Halle” werd een bestek met nr. 2022335 opgesteld door OCMW Halle.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 140.000,00 incl. btw (0% btw).
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 60 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
· Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
· De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
· Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
· De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
· De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
· Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
· Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
- Beslissing vast bureau van 28 juli 2023.
Het bestek met nr. 2022335 en de raming voor de opdracht “Aanstellen van een coördinerend en raadgevend arts voor het woonzorgcentrum Zonnig Huis in Halle”, opgesteld door OCMW Halle worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 140.000,00 incl. btw (0% btw).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artsenkring Zennevallei, Alsembergsesteenweg 89 te 1501 Buizingen wordt gevraagd om uiterlijk op 3 oktober 2023 geschikte huisartsen voor te dragen.
De thema-audit Gezinszorg voert Audit Vlaanderen uit bij 12 lokale besturen met een erkende dienst voor ‘Gezinszorg en aanvullende thuiszorg’. Deze diensten helpen bepaalde doelgroepen met diverse hulp in huis. De focus in deze thema-audit ligt specifiek op de organisatie van de activiteiten die onder ‘gezinszorg’ vallen. Dit zijn taken zoals persoonsverzorging, psychosociale ondersteuning en huishoudelijke hulp, uitgevoerd door verzorgend personeel. Deze taken onderscheiden zich van activiteiten binnen het luik ‘aanvullende thuiszorg’ zoals poetshulp en hulp bij kleinere karweien.
In Halle zijn de activiteiten van gezinszorg opgenomen binnen de cluster niet-residentiële zorg, waarbij gezinszorg onderdeel is van het Team thuiszorg.
In het kader van de thema-audit Gezinszorg bij Lokaal bestuur Halle beoordeelde Audit Vlaanderen naast de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen van de ruimere organisatiebeheersing. Tevens volgden we de status op van de aanbevelingen die Audit Vlaanderen formuleerde in de laatste vijf jaar. De rapportering van de bevindingen over die elementen vindt u terug in voorliggende rapport.
Deze audit Gezinszorg (periode februari - juni 2023) evalueert in welke mate lokaal bestuur Halle:
In het kader van de thema-audit Gezinszorg bij Lokaal bestuur Halle beoordeelde Audit Vlaanderen naast de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen van de ruimere organisatiebeheersing. Tevens volgden we de status op van de aanbevelingen die Audit Vlaanderen formuleerde in de laatste vijf jaar. De rapportering van de bevindingen over die elementen vindt u terug in voorliggende rapport.
Conclusie audit:
Het rapport 'Gezinszorg en aanvullende thuiszorg' bevat op volgende onderdelen: strategisch kader voor gezinszorg, personeelsaspecten, inning inkomsten en monitoring een 'groene score' of 'een gedefinieerd systeem' waarbij alle beheersmaatregelen aanwezig zijn op gestandaardiseerde, gedocumenteerde, gecommuniceerde en toegepaste wijze. Er wordt 1 aanbeveling genoteerd bij het thema 'aanrekening prestaties', nl. 'zorg voor transparantie en continuïteit voor belangrijke handelingen/functies zoals de wisselwerking met de Departement Zorg.' Een actieplan werd bij het rapport gevoegd.
Het rapport over organisatiebeheersing en de status van de aanbevelingen van vorige audits kreeg een 'groene score' over de ganse lijn, zonder opmerkingen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing vast bureau van 14 juli 2023.
De OCMW-raad neemt kennis van de resultaten en het actieplan van de audit Gezinszorg, Organisatiebeheersing en de status van de aanbevelingen die Audit Vlaanderen formuleerde in de laatste vijf jaar.
De beleids- en beheerscyclus BBC voorziet een verplichte opvolgingsrapportering, met de nadruk op de (inhoudelijke) rapporteringsverplichting aan de raad. Stad Halle heeft ervoor gekozen om de strategische nota op niveau van actieplannen te presenteren en te rapporteren.
Per actieplan wordt een stand van zaken gegeven betreffende de eerste helft van het jaar (1 januari 2023 tem 30 juni 2023). Voor actieplannen die resulteren onder het prioritair beleid wordt er tevens een statusrapportage voorzien per actie.
Tevens wordt in de rapportage een overzicht gegeven van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar, alsook de eventuele wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan en de financiële risico's.
De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2023.
Conform het decreet lokaal bestuur en de samenwerkingsovereenkomst die ten grondslag liggen aan de OCMW-vereniging MetSmaak vzw, leggen we de agenda van de algemene vergadering van 5 juli 2023 en in het bijzonder de rekening 2022 ter bekrachtiging voor aan de OCMW-raad. De stukken waren niet tijdig beschikbaar om ze aan de raad van juni 2023 voor te kunnen leggen.
De agenda bestond uit volgende punten:
De rekening 2022 sluit af met een klein positief resultaat.
In de huidige financiële situatie van de vzw zijn er uitdagingen waar we rekening mee moeten houden. De vzw heeft momenteel een negatief eigen vermogen en de liquiditeit staat onder druk door de afgelopen indexverhogingen (die zeker in de voedingssector sterk aanwezig waren) en de extra investeringen.
Binnen de samenwerkingsovereenkomst is het mogelijk om afspraken te nemen i.v.m. indexverhogingen, deze zijn in de algemene vergadering scherp gesteld om de liquiditeitsproblemen op te vangen. Dit zorgt wel voor een onvoorziene verhoging van de exploitatiebudgetten van het OCMW en de stad. We spreken over een impact van 122.152 euro excl. BTW over 2021, 2022 en 2023.
Wat betreft de investeringen in de eigen keuken, is de afspraak genomen om een tussenkomst te voorzien van 88.939,47 euro excl. btw. Om deze tussenkomst mogelijk te maken, zal een investeringstoelage nodig zijn (AR 664). Verdere afspraken over eigenaarschap zullen genomen worden. Alleszins zullen toekomstige investeringen ten laste vallen van het OCMW zoals afgesproken in de huurovereenkomst. Voor beide uitgaven kunnen we hiervoor kijken naar de overschotten op investeringen bij het OCMW in het jaar 2022, waarbij een deel gereserveerd kan worden om de vzw te ondersteunen.
Het is essentieel om toekomstige investeringen zorgvuldig te overwegen en alleen te doen met uitdrukkelijke toestemming van het OCMW. De facturatie zal best rechtstreeks verlopen via het OCMW om hiermee de goedkeuring en het eigenaarschap te garanderen.
Decreet Lokaal Bestuur, Titel 4, Hoofdstuk 5: De vereniging voor sociale dienstverlening of de vennootschap voor sociale dienstverlening.
Beslissingen vast bureau van 9 juni 2023 en 25 augustus 2023.
Door het negatief eigen vermogen staat de solvabiliteit van de vzw onder enorme druk. Nog meer baart de liquiditeit van de vzw ons zorgen: de schulden op minder dan 1 jaar bedragen € 640.452 en de vorderingen + liquide middelen slechts € 407.555+€ 20.889.
Dit betekent dat er dringend extra financiële middelen moeten geïnjecteerd worden in de vzw.
Het voorstel om een injectie te doen via het historisch aanpassen van de EHP met de consumptie-index (groep voeding en niet-alcoholische dranken) lijkt hierbij (en gelet op de huidige marktsituatie) een goede keuze. Het verlies van 2022 (€ -99.910) wordt op deze wijze gecompenseerd.
Er zal vermoedelijk een aanpassing moeten gebeuren in zowel het exploitatiebudget van de stad (maaltijden kinderdagverblijf) als in het exploitatiebudget van het OCMW.
De investeringen gebeuren voor de eigen keuken. Een tussenkomst in de voorbije investeringen van € 88.939,47 is dus gerechtvaardigd.
We stellen voor om deze tussenkomst van de voorbije investeringen te gaan voorzien via een investeringstoelage. De kredieten hiervoor moeten nog bij het OCMW voorzien worden bij de volgende aanpassing van het MJP. Het OCMW heeft een overschot op investeringen jaar 2022. Eventueel kan hier een deel voor gereserveerd worden.
Voor toekomstige investeringen kan enkel een tussenkomst worden overwogen na uitdrukkelijke toestemming van de stad.
De OCMW-raad bekrachtigt de agenda van de algemene vergadering van 5 juli 2023 en de rekening 2022 van de vzw MetSmaak.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur vraagt de (wnd) financieel directeur te rapporteren over haar onafhankelijke taken:
- het debiteurenbeheer
- het visum
- de thesaurietoestand
- de liquiditeitsprognoses
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- en de financiële risico’s.
Toelichting zoals omschreven in het rapport.
Art 177 decreet lokaal bestuur.
Beslissing vast bureau van 25 augustus 2023.
De OCMW-raad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over de taken die ze uitvoert in volle onafhankelijkheid.
Bij de opstart (2013) van de Sociale Kruidenier werden de verschillende Lokale Besturen aangesproken om gebruik te maken van het initiatief. Lokale Besturen konden op basis van een eigen visie en behoeftenonderzoek cliënten toeleiden. Die visies werden nooit afgestemd.
De Sociale Dienst van Halle geeft een ‘Omme-karretje-kaart” aan cliënten die aan één van volgende voorwaarden voldoen:
- leefloongerechtigd
- budgetbeheer / schuldbemiddeling
- statuut Verhoogde Tegemoetkoming
In de meeste gevallen is de kaart 1 jaar geldig.
Eind 2022 meldde de coördinator van Ommekaar aan de verschillende lokale besturen dat het aantal klanten voor de Sociale Kruidenier enorm steeg. De voedselinflatie en de energiecrisis lagen ongetwijfeld aan de grondslag. Men deelde ons bezorgdheden mee over:
De visie van Ommekaar in functie van de Sociale Kruidenier "Omme-karretje" werd meegedeeld:
Ommekaar wenst zich hieraan te houden omwille van het aantal vrijwilligers / hun takenpakket en de voorraad.
Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag deed Ommekaar, met de opbrengst van de tweedehandswinkel zelf aankopen en dat leidde enerzijds tot een verlies (zie hoger) en een hogere inzet van de beschikbare vrijwilligers.
De Sociale Diensten van Beersel, Sint-Pieters-Leeuw, Sint-Genesius-Rode beslisten de toeleiding van cliënten te staken met ingang van 01.06.2023. Ze zouden op zoek gaan naar alternatieven.
Dit is echter een tijdelijke oplossing. Ommekaar zal tijdens de maand september werken aan een voorstel voor samenwerkingsovereenkomst tussen de sociale kruidenier en de OCMW’s waarbij ze o.a. naar manieren willen zoeken om de toestroom aan klanten onder controle te houden. Eens het voorstel klaar is, wordt dit teruggekoppeld aan de besturen.
De Sociale Dienst ziet de samenwerking met de Sociale Kruidenier "Omme-karretje" als een meerwaarde.
Het aantal (Halse) gezinnen dat de laatste maanden beroep deed op het initiatief is gestegen en de Sociale Dienst van Halle kan in tegenstelling tot andere lokale besturen verder cliënten toeleiden. Het maakt voor sommige cliënten het verschil tussen: "Eten of niet eten".
Ommekaar bezorgde ons een financiële balans in functie van de Sociale Kruidenier periode januari tot en met juni 2023:
- inkomsten : €10736.61
- uitgaven: €19275.64
= verlies: €8539.03
Gezien de inspanningen die Ommekaar de laatste maanden leverde om het hoofd boven water te houden, logistiek en budgettair, stellen wij voor om een (eenmalige) financiële toelage toe te kennen van €5000.00.
Eens de samenwerkingsovereenkomst gefinaliseerd is, agenderen we het dossier opnieuw. We stellen voor om op dat ogenblik een jaarlijks te herbekijken financiële toelage te evalueren.
Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing vast bureau van 25 augustus 2023.
Er is een subsidiebudget voor steun aan behoeftigen op OC-64810000-09000-V1.1.14. Hierop is nog € 96.238,98 beschikbaar. Een subsidiebudget voor het sociaal winkeltje is niet voorzien. De werking van het winkeltje is voor behoeftigen heel erg noodzakelijk.
Echter een subsidie toekennen aan het sociaal winkeltje is een nominatieve subsidie die door de Raad via een samenwerkingsovereenkomst moet worden goedgekeurd.
We hebben een nieuwe budgetsleutel geopend OC-64930000-09000-V1.1.14. Hierop moet het krediet voor de nominale subsidie worden voorzien. Dit kan, mits akkoord van de Raad, via een aanpassing van de raming OC-64810000-09000-V1.1.14 naar OC-64930000-09000-V1.1.14.
De Raad kan dus over de uitbetaling van het subsidiebedrag van € 5.000 éénmalig beslissen maar zal een samenwerkingsovereenkomst moeten goedkeuren indien de subsidiëring structureel wordt.
De OCMW-raad keurt de financiële bijdrage van €5000.00 ten voordele van de Sociale Kruidenier "Omme-karretje" goed.
De OCMW-raad neemt kennis van het voornemen van Ommekaar om een voorstel "Samenwerkingsakkoord" uit te werken en af te stemmen met de lokale besturen.
Regelmatig worden OCMW en stad geconfronteerd met ondernemers in moeilijkheden. Zij hebben niet de know-how om deze mensen deskundig te adviseren en te begeleiden. Daarom werd een samenwerking aangegaan met Dyzo voor 1 jaar.
Dyzo is een vzw die zelfstandige ondernemers in moeilijkheden adviseert en begeleidt. Een team van gespecialiseerde beroepskrachten helpt ondernemers verder op economisch, juridisch en psychologisch vlak. Ondernemers kunnen bij Dyzo in alle discretie terecht voor het redden van hun zaak, voor het leefbaar maken van een faillissement en voor ondersteuning van een nieuwe start na faling.
Aangezien de samenwerking intussen reeds 6verschillende maanden loopt, is het tijd voor een evaluatie van de samenwerking. Aan de hand hiervan kan gekeken worden of het opportuun is de samenwerking verder te zetten en/of de samenwerkingsformule aan te passen.
De samenwerking met Dyzo werd aangegaan vanaf 1 januari 2022. Er is een mogelijkheid om de samenwerking op te zeggen mits een schriftelijke opzeg van 3 maanden.
In het kader van de samenwerking werd gekozen voor een samenwerking “per dossier” a rato van een jaarlijks te indexeren bedrag van 250,00 euro per dossier. Concreet betekent dit dat OCMW Halle 250,00 euro aan Dyzo dient te betalen per dossier dat zij overmaken.
Een alternatief voor deze wijze van samenwerken is een samenwerking, voor een ongelimiteerd aantal dossiers, voor een prijs van 4.102,40 euro eventueel aangevuld met een maandelijkse zitdag van 1.000,00 euro per jaar.
Evaluatie
Sinds de vorige evaluatie werden er 7 dossiers overgemaakt aan Dyzo.
De samenwerking met Dyzo verliep tot op vandaag goed. De dossiers werden doorgegeven via het door Dyzo ter beschikking gestelde webportaal. Na het doorgeven van de dossiers werden de cliënt gecontacteerd door Dyzo en nam Dyzo de verdere afhandeling van het dossier ter harte.
Het opnemen van contact met de dossierbeheerder liep ook goed. Er werd telkens antwoord ontvangen op de gestelde vragen.
De kost van de samenwerking komt op dit moment neer op 7 x 250,00 euro = 1.750,00 euro. We kunnen stellen dat er voor een goede samenwerkingsformule gekozen is.
Conclusie
De meerwaarde van een samenwerking met Dyzo bestaat nog steeds in de expertise van Dyzo. Naast het sociale aspect, kadert deze dienstverlening in ons handelskernversterkend beleid. Immers, een ondernemer die dankzij professionele steun zijn zaak kan behouden, vermijdt dat het aantal leegstaande handelspanden verhoogt.
Decreet Lokaal Bestuur.
Besluiten OCMW-raad van 23 november 2021 en 13 september 2022.
Besluit vast bureau van 25 augustus 2023.
De samenwerkingsovereenkomst is gebaseerd op een overeenkomst van diensten. Omwille van de continuïteit wil men de dienstverlening verlengen via een aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst.
Gelet op het beperkte bedrag, beschikbaarheid van kredieten vormt dit geen enkel probleem.
De OCMW-raad gaat akkoord om de samenwerking met Dyzo vzw, met zetel te Willebroekkaai 37, 1000 Brussel, positief te evalueren en onder dezelfde voorwaarden verder te zetten.