Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

2022_CBS_01545 - Arbeidsreglement - Aanpassingen na bespreking op SOHC van 26 september 2022 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 25/11/2022 - 08:30 Collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Marc Snoeck, Burgemeester; Peggy Massien; Johan ServĂ©; Pieter Busselot; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Louis Van Dionant; Jan De Winne, Algemeen directeur

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Marc Snoeck, Burgemeester
2022_CBS_01545 - Arbeidsreglement - Aanpassingen na bespreking op SOHC van 26 september 2022 - Goedkeuring 2022_CBS_01545 - Arbeidsreglement - Aanpassingen na bespreking op SOHC van 26 september 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Het bestuur beslist op 16 september 2022 een aantal aanpassingen door te voeren aan het arbeidsreglement.

Deze wijzigingen werden besproken op het syndicaal onderhandelingscomité van 26 september 2022. 

Het comité ging akkoord met de wijzigingen met uitzondering van:

- uurroosters buurtgerichte werking

- toelage voor thuiswerk

Intussen vraagt ook het kinderdagverblijf om een aantal nieuwe uurroosters op te nemen in het arbeidsreglement.

De aangepaste teksten worden voorgelegd aan het comité van december 2022.

Advies en motivering

De syndicale organisaties konden zich niet akkoord verklaren met 2 voorgestelde wijzigingen:

Nieuwe uurroosters Buurtgerichte zorg

In de dienstencentra werden nieuwe openingsuren ingevoerd om een betere dienstverlening te kunnen aanbieden aan de gebruikers. Voortaan zijn de dienstencentra alle dagen geopend van 10u30 tot 17u00. De Beverberg is slechts 3 dagen in de week open. De Lemoon is enkel open tijdens weekdagen.

De nieuwe uurroosters van het personeel werden op deze openingsuren afgestemd, nl. van 10u00 tot 17u30, wat betekent dat het personeel een half uur start voor de opening en een half uur na sluiting stopt. 

Met de nieuwe uurroosters werd intussen een conceptplanning opgemaakt om meer duidelijkheid te verschaffen aan de personeelsleden wat de impact is van deze uurroosters.

Er worden een aantal extra nieuwe uurroosters voorgesteld

Reglement thuiswerk:

Thuiswerk was reeds mogelijk gemaakt voor het corona tijdperk. Ingevolge corona zijn we verplicht geweest om thuiswerk zeer ruim in te voeren. Hiervoor zijn een aantal wijzigingen in onze organisatie doorgevoerd (vergaande digitalisering, mobiele toestellen voor de meeste medewerkers, ...).

Intussen hebben zowel het bestuur als de medewerkers de voordelen van thuiswerk ontdekt. We willen dit dan ook graag bestendigen en bijgevolg opnemen in ons arbeidsreglement. Thuiswerk blijft steeds een gunst voor het personeelslid (geen verplichting). Omdat dit als gunst wordt voorzien heeft het bestuur beslist geen vergoeding te voorzien voor thuiswerk.

Met de stijgende energieprijzen vragen de syndicale organisaties om toch een vergoeding voor thuiswerk in te voeren.

Gezien een groot deel van ons personeel (uitvoerende functies) niet de mogelijkheid heeft om thuis te werken wenst het bestuur geen toelage te voorzien gezien iedereen de mogelijkheid heeft om nog voltijds naar het bureau te komen.

Nieuwe uurroosters kinderdagverblijf:

Een paar maanden geleden werd beslist om het poetspersoneel van het kinderdagverblijf over te hevelen naar team schoonmaak binnen de cluster uitvoering. In deze cluster hebben alle poetsvrouwen een zelfde uurrooster (intussen een beperkt glijdend uurrooster). Voor de werking van het kinderdagverblijf was dit echter geen ideaal uurrooster. Daarnaast werd opgemerkt dat een aansturing door de directie van kinderdagverblijf aangewezen blijkt om snel op de bal te kunnen spelen bij gewijzigde omstandigheden.

De schoonmaakster van het kinderdagverblijf valt daarom opnieuw onder de leiding van het kinderdagverblijf. De personeelsformatie wordt in die zin aangepast. Er worden ook specifieke uurroosters opgenomen.

Op heden was tevens voorzien dat kinderverzorgsters die halftijds werkten elke dag een halve dag moesten werken. Voortaan kan dit ook door 2 volledige dagen en één halve dag.

Juridische gronden

Wet op de arbeidsovereenkomst 

Arbeidsreglement stad en OCMW Halle

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De nieuwe uurroosters voor buurtgerichte werking en het kinderdagverblijf en het reglement thuiswerk opgenomen in de bijlagen bij het arbeidsreglement worden goedgekeurd. Deze wijzigingen worden nog voorgelegd op het volgend syndicaal onderhandelingscomité.