Terug
Gepubliceerd op 19/09/2022

2022_CBS_01193 - Arbeidsreglement - Aanpassingen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 16/09/2022 - 09:00 Virtueel
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Personeelsreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Marc Snoeck, Burgemeester; Peggy Massien; Pieter Busselot; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Louis Van Dionant; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan ServĂ©

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Marc Snoeck, Burgemeester
2022_CBS_01193 - Arbeidsreglement - Aanpassingen - Goedkeuring 2022_CBS_01193 - Arbeidsreglement - Aanpassingen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Alle voltijdse uurroosters die in een onderneming toegepast worden moeten opgenomen worden in het arbeidsreglement. Voor deeltijdse werknemers moeten bovendien de uurroosters opgenomen worden in de individuele arbeidsovereenkomst of in een bijlage bij de individuele arbeidsovereenkomst.

Ingevolge gewijzigde werking bij buurtgerichte zorg, nl. andere openingsuren en niet langer uitoefenen van logistieke taken door medewerkers van buurtgerichte zorg werden nieuwe uurroosters opgesteld. 

Om de work-live balance meer op elkaar af te stemmen werd beslist om het schoonmaakpersoneel van de cluster stadsontwikkeling de mogelijkheid te geven te werken in een (beperkt) glijdend uurrooster.

Een aantal wijzigingen drongen zich op wat betreft thuiswerk in een post corona tijdperkt en inzake het reglement mobiele toestellen.

Advies en motivering

Afgevaardigden syndicale organisaties:

Er werd een nieuwe afgevaardigde toegevoegd na het pensioen van de vorige afgevaardigde.

Lijst personen belast met E.H.B.O.:

Medewerkers die de noodzakelijke vervolgopleidingen niet gevolgd hebben werden verwijderd. Nieuwe medewerkers die alle opleidingen gevolgd hebben werden toegevoegd. Bij sommige medewerkers werd de locatie gewijzigd door het opnemen van een nieuwe functie of door verhuis van dienst naar een ander gebouw.

Uurroosters:

Buurtgerichte zorg

In de dienstencentra werden nieuwe openingsuren ingevoerd om een betere dienstverlening te kunnen aanbieden aan de gebruikers. Voortaan zijn de dienstencentra alle dagen geopend van 10u30 tot 17u00. De Beverberg is slechts 3 dagen in de week open. De Lemoon is enkel open tijdens weekdagen.

De nieuwe uurroosters van het personeel werden op deze openingsuren afgestemd, nl. van 10u00 tot 17u30, wat betekent dat het personeel een half uur start voor de opening en een half uur na sluiting stopt. 

Schoonmaakpersoneel cluster stadsontwikkeling

Op heden werkt het schoonmaakpersoneel van de cluster stadsontwikkeling in een vast uurrooster.

Het bestuur besliste reeds om deze personeelsleden ook de mogelijkheid te geven om in een beperkt glijdend uurrooster te werken. Dit nieuwe uurrooster dient nog opgenomen te worden in het arbeidsreglement. Tevens wordt de mogelijkheid voorzien om een 80% tewerkstelling te spreiden over 5 dagen door gemiddeld 1u30 per dag minder te presteren en dit op vraag van een personeelslid.

Reglement thuiswerk:

Thuiswerk was reeds mogelijk gemaakt voor het corona tijdperk. Ingevolge corona zijn we verplicht geweest om thuiswerk zeer ruim in te voeren. Hiervoor zijn een aantal wijzigingen in onze organisatie doorgevoerd (vergaande digitalisering, mobiele toestellen voor de meeste medewerkers, ...).

Intussen hebben zowel het bestuur als de medewerkers de voordelen van thuiswerk ontdekt. We willen ddit dan ook graag bestendigen en bijgevolg opnemen in ons arbeidsreglement. Thuiswerk blijft steeds een gunst voor het personeelslid (geen verplichting).

Reglement mobiele telefoontoestellen:

Thuiswerk heeft ook een invloed gehad op de mobiele toestellen en het gebruik ervan.

Het huidig reglement werd herbekeken en aangepast waar nodig aan de nieuwe werking of nieuwe reglementering.

Een optie A+ werd toegevoegd waardoor de medewerker met een toestel en abonnement van de werkgever zonder privégebruik mits gebruik van een 2de SIM het toestel toch kan gebruiken voor privédoeleinden.

ICT reglement:

De terminologie werd aangepast waar nodig. Extra richtlijnen rond beveiliging van data (oa. Meervoudige authenticatie) werden toegevoegd.

Mailbeleid:

De richtlijnen inzake mailbeleid binnen onze organisatie werden toegevoegd.

Juridische gronden

Wet op de arbeidsovereenkomst 

Arbeidsreglement stad en OCMW Halle

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De nieuwe uurroosters, het reglement thuiswerk en het reglement mobiele toestellen, opgenomen in de bijlagen bij het arbeidsreglement worden goedgekeurd. Deze wijzigingen worden nog voorgelegd op het volgend syndicaal onderhandelingscomité.