Terug
Gepubliceerd op 11/02/2022

2022_CBS_00105 - Berendries - Dr. Spitaelslaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement - gewichtsbeperking - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Virtueel
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Marc Snoeck, Burgemeester; Peggy Massien; Dieuwertje PotĂ©; Johan ServĂ©; Pieter Busselot; Christophe Merckx; Bram Vandenbroecke; Marijke Ceunen; Jan De Winne, Algemeen directeur

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Marc Snoeck, Burgemeester
2022_CBS_00105 - Berendries - Dr. Spitaelslaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement - gewichtsbeperking - Goedkeuring 2022_CBS_00105 - Berendries - Dr. Spitaelslaan - Tijdelijk aanvullend politiereglement - gewichtsbeperking - Goedkeuring

Motivering

Advies en motivering

Tijdens een plaatsbezoek met leden van het college van burgemeester en schepenen werd gezocht naar oplossingen. Deze bleken niet onmiddellijk  voorhanden te zijn.

  • Bijkomend bord met lengtebeperking heeft geen zin. Er is nu een gewichtsbeperking. Het doel van een gewichtsbeperking en een Lengtebeperking is op zich hetzelfde, het weren van grote voertuigen. In het verleden is op Oud Rodenem en de Berendries gekozen voor een gewichtsbeperking. Bijkomend een lengtebeperking aanduiden heeft weinig meerwaarde. We hebben aan het Gewest gevraag om het bord t.h.v. de E429 na te kijken.
  • Maatregelen om straat te versmallen kunnen niet omdat landbouwvoertuigen door moeten kunnen rijden en bedrijven en woningen moeten kunnen beleverd worden.
  • Het plaatsen van paaltjes vermindert ruimte op het voetpad. Voetgangers (al dan niet met koets) moeten dan op de baan – zeker in een bocht is dit gevaarlijk. 
  • Paaltjes kunnen dus  geen oplossing bieden. Een structurele oplossing vereist evenwel onteigeningen. Dit is niet opportuun. 
  • Bocht ter hoogte van huisnummer 54 breder maken – vergt onteigeningen.

Gelet op voorgaande zien we niet direct een oplossing die het vrachtverkeer infrastructureel weert. Enkel het plaatsen van een bord gewichtsbeperking aan het sas voor het gemelde probleem. Dit kan tijdelijk, in afwachting van een beslissing in het kader van het participatieproject .

Juridische gronden

- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 8 oktober 2021.

Aanleiding en doel

Dit dossier heeft al een hele voorgeschiedenis.  De klachten komen vooral van 2 adressen, namelijk huisnummer 46 en huisnummer 159. De bewoners klagen over schade aan de afsluitingen.

 

 

Tijdens een plaatsbezoek met leden van het college van burgemeester en schepenen werd gezocht naar oplossingen. Deze bleken niet onmiddellijk  voorhanden te zijn.

  • Bijkomend bord met lengtebeperking heeft geen zin. Er is nu een gewichtsbeperking. Het doel van een gewichtsbeperking en een lengtebeperking is op zich hetzelfde, het weren van grote voertuigen. In het verleden is op Oud Rodenem en de Berendries gekozen voor een gewichtsbeperking. Bijkomend een lengtebeperking aanduiden heeft weinig meerwaarde. Gewichtsbeperking staat al op de E429 aangeduid. 
  • Maatregelen om straat te versmallen kunnen niet omdat landbouwvoertuigen door moeten kunnen rijden en bedrijven en woningen moeten kunnen beleverd worden.

  • Het plaatsen van paaltjes vermindert ruimte op het voetpad.

 

 

In de Berendries is er een gewichtsbeperking van 5 ton, met uitzondering voor laden en lossen. Dit staat aangeduid ter hoogte van het kruispunt van de Dr. Spitaelslaan en ter hoogte van de E429 met de Rodenemweg. Op de E429 staan er borden dat zware voertuigen niet mogen afslaan. Aangezien deze regeling al enige tijd bestaat zullen de meeste GPS'en van de vrachtwagens aangepast zijn. We kunnen ons moeilijk voorstellen dat een vrachtwagenchauffeur graag door deze straat rijdt. De tijdwinst zal ook heel beperkt zijn.  Nu is het wel zo dat er op het Rodenemplein een bedrijf is dat regelmatig leveringen ontvangt. Deze vrachtwagens kunnen we niet weren. Het bord met gewichtsbeperking werd intussen herhaald in de Berendries aan het Rodenemplein.

In de andere richting is het aangewezen om in de toekomst een bord te plaatsen ter hoogte van het sas. Zo wordt niet gewenst vrachtverkeer nog beter verwittigd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Er wordt in afwachting van een globale oplossing een gewichtsbeperking van 5 ton ingevoerd in de Dr. Spitaelslaan thv het kruispunt met de Klabbeeksesteenweg.

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het plaatsen van een verkeersbord C21 met vermelding van 5 ton  in de Dr. Spitaelslaan thv het kruispunt met de Klabbeeksesteenweg.

Artikel 2

Een afschrift van dit tijdelijk aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.