De vergoeding voor oplaadpunten is historisch ontstaan bij de start van de werking met budgetmeters.
In de regelgeving wordt immers aan de netbeheerders (met Fluvius als werkmaatschappij) opgelegd dat er per gemeente minstens één oplaadpunt ter beschikking moet zijn. Om dit te kunnen realiseren is er een samenwerking uitgewerkt met de OCMW's.
Sindsdien is er veel veranderd. Vooreerst was er de introductie en de ruime verspreiding van de self-service oplaadterminals, Samen met de uitrol van de digitale meter met de mogelijkheid om van thuis uit online betalingen te kunnen doen, is het betalingslandschap voor de digitale meter met Prepaid grondig hertekend. Fluvius stelt vast dat heden reeds gemiddeld 85% van de klanten met een digitale meter in prepaid gebruik maakt van het online betalen en dus geen verplaatsing naar een oplaadterminal meer doet.
Gelet op bovenstaande, voelt Fluvius de noodzaak ontstaan om een andere invulling te bepalen voor de toekenning van een (oplaad)vergoeding aan de OCMW's, alsook om de verdelings- en/of toekenningscriteria te herzien.
Naar aanleiding van de verdere digitalisatie van de budgetmeters en de betalingsmogelijkheden, wordt er minder gebruik gemaakt van de oplaadmogelijkheden via betaalterminals van Fluvius aan het Sociaal Huis. De oplading van budgetmeters via online-betaling wordt de norm. Naar aanleiding hiervan wenst Fluvius de oplaadvergoeding en de verdelings- en toekenningscriteria te herzien.
In de nieuwe overeenkomst, die zou ingaan op 1 januari 2023, wensen zij geen wijzigingen door te voeren in de vergoedingen voor de jaren 2023 en 2024. De vergoedingen voor 2023 en 2024 zullen gelijk blijven lopen aan de vergoeding voor 2021.
Vanaf 2025 zal het OCMW een vaste (niet-indexeerde) basisvergoeding ontvangen van 2.000,00 euro. Daarnaast ontvangt het OCMW een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.
Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:
1) De 'Totale (geindexeerde) vergoeding' wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW's.
2) Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW's volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW's
Simulatie:
Naar aanleiding van de wijzigingen heeft Fluvius een simulatie overgemaakt.
Periode 2023-2024
Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021. Voor OCMW Halle bedraagt dit € 25.101,70 euro
Periode 2025 - ...
Opmerking: Fluvius simuleert de vergoeding voor OCMW Halle voor werkingsjaar 2025 op basis van het aantal prepaid klanten gekend op 1/09/2022.
A | Totale vergoeding 2025
| € 3.168.000
|
B | Vaste vergoeding per OCMW
| € 2.000
|
C | Aantal deelnemende OCMW's in 2021
| 298
|
D | Totale basisvergoeding (B x C)
| € 596.000
|
E | Rest bijkomende vergoeding (A - D)
| € 2.572.000 |
F | Aantal prepaid klanten op 1/09/2022
| 656
|
G | Totaal aantal prepaid klanten op 1/09/2022
| 73.670
|
H | Bijkomende vergoeding (F / G ) x E voor OCMW Halle | € 22.902,57 |
I | Totaal gesimuleerde vergoeding B + H voor OCMW Halle | € 24.902,57 |
Decreet Lokaal Bestuur.
Energiedecreet en uitvoeringsbesluiten.
Beslissing vast bureau van 4 november 2022.
De berekening die Fluvius voorstelt is gebaseerd op de verhouding van aantal prepaid klanten in Halle en de totaliteit van het aantal prepaid klanten bij de 298 deelnemende OCMW's.
Dit is een faire berekeningswijze.
De OCMW-raad keurt de overeenkomst "vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's" tussen het OCMW Halle en Fluvius goed.