De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Niet van toepassing.
Artikel 32 en 74 van het Decreet Lokaal Bestuur: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt, mits eventuele aanpassingen, de notulen van de vorige raadszitting goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen goed van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022.
De beleids- en beheerscyclus BBC voorziet een verplichte opvolgingsrapportering, met de nadruk op de (inhoudelijke) rapporteringsverplichting aan de raad. Stad Halle heeft ervoor gekozen om de strategische nota op niveau van actieplannen te presenteren en te rapporteren.
Per actieplan wordt een stand van zaken gegeven betreffende de eerste helft van het jaar (1 januari 2022 tem 30 juni 2022). Voor actieplannen die resulteren onder het prioritair beleid wordt er tevens een statusrapportering voorzien per actie.
Tevens wordt in de rapportering een overzicht gegeven van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar, alsook de eventuele wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan en de financiële risico's.
De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur vraagt de (wnd) financieel directeur te rapporteren over haar onafhankelijke taken:
- het debiteurenbeheer
- het visum
- de thesaurietoestand
- de liquiditeitsprognoses
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- en de financiële risico’s.
Toelichting zoals omschreven in het rapport.
Artikel 177 decreet lokaal bestuur.
Beslissing vast bureau van 26 augustus 2022.
De OCMW-raad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over de taken die ze uitvoert in volle onafhankelijkheid.
Op 20 mei 2022 ging het vast bureau akkoord met de aanstelling van een LDE-werknemer (Lokaal Diensteneconomie) ter ondersteuning van de werking van het LOI (lokaal opvanginitiatief) en de doelgroep dossiers in begeleiding bij team Vreemdelingen, Sociale dienst (team 25+&- / activering).
Heden ligt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen PIN vzw en OCMW Halle voor die de belangrijkste modaliteiten van de samenwerking omvat.
Deze samenwerking vervangt de huidige samenwerkingsovereenkomst (aanstelling toeleider art. 60) en bijhorend addendum. De factuur voor de 1e helft van 2022 conform de huidige samenwerkingsovereenkomst werd overgemaakt aan de boekhouding ter uitbetaling.
Zoals aangegeven in de samenwerkingsovereenkomst wordt op korte termijn een afsprakennota opgemaakt en daarna voorgelegd aan BCSD.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de OCMW's
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Wet van 12 januari 2007 inzake opvang asielzoekers
Er werd voor dit advies verder overlegd met de dossierverantwoordelijke en de directeur.
De stad ontving reeds een subsidiebelofte van € 164.836. Dit bedrag werd correct gebudgetteerd in 2022 (AR 74076000 BI 09030).
Er worden in 2022 nog subsidies verwacht die nog niet in het budget 2022 zijn voorzien of konden worden voorzien (Oekraïne).
Daarnaast zien we ook dat de uitgave voor LOI, wat betreft erelonen en vergoedingen, in het budget beperkt is tot € 14.570 (AR 61399999 BI 09030). De uitgaven voor deze overeenkomst met PIN zal betaald worden op het budget voorzien op AR 61399999 BI 09030. In het meerjarenplan wordt jaarlijks een verhoging van 1,5% toegepast op deze budgetsleutel. .
Het totale gebudgetteerde uitgavenniveau LOI voor 2022 bedraagt € 274.417 versus € 176.760,19 aan ontvangsten (zie bijlage).
De correcties in de uitgaven/ontvangsten dienen bij de volgende meerjarenplanwijziging te worden aangepast. Voor 2022 is het financieel saldo, bij een aanstelling van een LDE medewerker ipv art60 versus nog te ontvangen subsidies, positief.
Voor de volgende jaren 2023 en volgende zal het dossier opnieuw moeten besproken worden op het moment van de besprekingen meerjarenplanaanpassing.
Voorts stellen we vast dat het hier eigenlijk gaat over een overheidsopdracht voor diensten. Eigenlijk moet de opdracht tot stand komen op basis van de wetgeving overheidsopdrachten. Eventueel via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking met 1 dienstverlener indien kan gemotiveerd worden dat deze opdracht maar aan 1 dienstverlener kan worden toevertrouwd.
Gelet het hier over een wijziging gaat aan een bestaande overeenkomst stellen we voor deze uiterlijk op het einde van de legislatuur te beëindigen en indien men de dienstverlening nog wil verderzetten een overheidsopdracht in de markt te plaatsen.
Akkoord te gaan met de samenwerkingswerkingsovereenkomst tussen PIN vzw en OCMW Halle met betrekking tot aanstelling LDE werknemer.
In zitting van 25 februari 2022 keurde het vast bureau een aantal principiële beslissingen goed in verband met 'buurtgerichte zorg' - onder meer het opstellen van een dossier met vraag tot erkenning van een derde dienstencentrum in de assistentiewoningen Ten Hove, de aanvraag tot uitbreiding van het lokaal dienstencentrum De Pasja met een extra antennepost in de cafetaria van het woonzorgscentrum Zonnig Huis, de personeelsbezetting en het afstemmen van de openingsuren.
Op 22 april 2022 werd bij de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant klacht ingediend tegen deze beslissing. Op 22 juni 2022 werd in hetzelfde dossier een tweede klacht ingediend.
In verband met de eerste klacht heeft de gouverneur op 13 juni 2022 - na ontvangst van het antwoord vanuit de stad - beslist om niet op te treden tegen de beslissing van het vast bureau van 25 februari 2022.
Van de tweede klacht werd de stad pas achteraf op de hoogte gebracht. De gouverneur laat ons bij brief van 4 juli 2022 weten dat er opnieuw een klacht werd ingediend en dat hij beslist heeft om niet op te treden.
De gouverneur oordeelt dat het uitwerken van een beleid ten aanzien van de dienstverlening in de zorg een autonome bevoegdheid van het OCMW is. De gouverneur raadt wel aan om te waken over de transparantie en communicatie in het dossier.
Er wordt aldus geen toezichtsmaatregel getroffen tegen de beslissing, die integraal overeind blijft.
Artikel 333 tweede lid van het decreet lokaal bestuur.
Beslissingen vast bureau van 25 februari 2022, 15 juli 2022 en 29 juli 2022.
Besluit van de gouverneur van 13 juni en 4 juli 2022 betreffende de klachten tegen de beslissing van het vast bureau van 25 februari 2022 betreffende de wijziging organisatie, werking en structuur binnen de werking van buurtgerichte zorg.
De OCMW-raad neemt kennis van de beslissing van 13 juni 2022 en 4 juli 2022 van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant tot verwerping van de klachten tegen de beslissing van het vast bureau van 25 februari 2022 betreffende de wijziging in de organisatie, werking en structuur binnen de werking van buurgerichte zorg.
Regelmatig worden OCMW en stad geconfronteerd met ondernemers in moeilijkheden. Zij hebben niet de know-how om deze mensen deskundig te adviseren en te begeleiden. Daarom werd een samenwerking aangegaan met Dyzo voor 1 jaar.
Dyzo is een vzw die zelfstandige ondernemers in moeilijkheden adviseert en begeleidt. Een team van gespecialiseerde beroepskrachten helpt ondernemers verder op economisch, juridisch en psychologisch vlak. Ondernemers kunnen bij Dyzo in alle discretie terecht voor het redden van hun zaak, voor het leefbaar maken van een faillissement en voor ondersteuning van een nieuwe start na faling.
Aangezien de samenwerking intussen reeds 6 maanden loopt, is het tijd voor een evaluatie van de samenwerking. Aan de hand hiervan kan gekeken worden of het opportuun is de samenwerking verder te zetten en/of de samenwerkingsformule aan te passen.
De samenwerking met Dyzo werd aangegaan vanaf 1 januari 2022. Er is een mogelijkheid om de samenwerking op te zeggen mits een schriftelijke opzeg van 3 maanden.
In het kader van de samenwerking werd gekozen voor een samenwerking “per dossier” a rato van 250,00 euro per dossier. Concreet betekent dit dat OCMW Halle 250,00 euro aan Dyzo dient te betalen per dossier dat zij overmaken.
Een alternatief voor deze wijze van samenwerken is een samenwerking, voor een ongelimiteerd aantal dossiers, voor een prijs van 4.102,40 euro eventueel aangevuld met een maandelijkse zitdag van 1.000,00 euro per jaar.
Evaluatie
Sinds de opstart van de samenwerking in januari werden er 2 dossiers overgemaakt aan Dyzo.
De samenwerking met Dyzo verliep tot op vandaag goed. Beide dossiers werden doorgegeven via het door Dyzo ter beschikking gestelde webportaal. Na het doorgeven van de dossiers werden de cliënt gecontacteerd door Dyzo en nam Dyzo de verdere afhandeling van het dossier ter harte.
Het opnemen van contact met de dossierbeheerder liep ook goed. Er werd telkens antwoord ontvangen op de gestelde vragen.
Enige moeilijkheid in de samenwerking waren technische problemen met het webportaal. Dit liep bij het ingeven van dossiers regelmatig vast waardoor het niet duidelijk was of een dossier reeds werd doorgestuurd naar Dyzo of niet. De nodige informatie kon daarna opgevraagd worden via de dossierbeheerder van Dyzo.
De kost van de samenwerking komt op dit moment neer op 2 x 250,00 euro = 500,00 euro. We kunnen stellen dat er voor een goede samenwerkingsformule gekozen is.
Conclusie
De meerwaarde van een samenwerking met Dyzo bestaat nog steeds in de expertise van Dyzo. Naast het sociale aspect, kadert deze dienstverlening in ons handelskernversterkend beleid. Immers, een ondernemer die dankzij professionele steun zijn zaak kan behouden, vermijdt dat het aantal leegstaande handelspanden verhoogt.
Decreet Lokaal Bestuur.
Besluit OCMW-raad van 23 november 2021.
Besluit vast bureau van 15 juli 2022.
Er is momenteel 2.250,00 euro krediet op registratiesleutel OC-61300020-09000.
De OCMW-raad gaat akkoord om de samenwerking met Dyzo vzw, met zetel te Willebroekkaai 37, 1000 Brussel, positief te evalueren en onder dezelfde voorwaarden verder te zetten.
De heer Stefaan Demol bood zijn ontslag aan als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst via mail van 11 augustus 2022.
Het ontslag is definitief en kan dus niet meer worden ingetrokken na ontvangst daartoe door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 augustus 2022.
Aan de OCMW-raad wordt voorgesteld kennis te nemen van het ontslag van de heer Stefaan Demol als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 103 van het decreet lokaal bestuur.
De raad neemt kennis van het ontslag van de heer Stefaan Demol als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst
De heer Stefaan Demol bood via mail van 11 augustus 2022 zijn ontslag aan als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De opvolger van de heer Demol, de heer Benjamin Swalens laat bij mail van 18 augustus 2022 weten dat hij verzaakt aan de opvolging.
Vervolgens werd op 28 augustus 2022 overeenkomstig artikel 95 van het decreet over het lokaal bestuur een nieuwe voordrachtakte ingediend voor de opvolging van de heer Demol.
In de voordrachtakte van 28 augustus 2022 wordt de heer Joseph Rossie voorgedragen als opvolger.
Vooraleer de heer Rossie
wordt geïnstalleerd en de eed kan afleggen dient de OCMW-raad over te gaan tot het onderzoek van de geloofsbrieven, waarbij wordt nagegaan of betrokkene voldoet aan de verkiesbaarheidsvereisten en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 100 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Voor ieder kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst bestaan de geloofsbrieven uit volgende documenten:
- een uittreksel uit het bevolkingsregister.
- een uittreksel uit het strafregister
De heer Joseph Rossie bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid voorzien in artikel 100 van het decreet over het lokaal bestuur.
Bijgevolg is er geen bezwaar tegen de voordracht.
- Artikel 87 en volgende van het Decreet over het lokaal bestuur.
- De beslissing van 5 december 2018 van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen houdende de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
- Het proces-verbaal van 14 oktober 2018 van het gemeentelijk hoofdbureau Halle van de gemeenteraadsverkiezingen
De geloofsbrieven vaan de heer Joseph Rossie worden goedgekeurd. Bijgevolg wordt hij verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
In het WZC Zonnig Huis ontbreken op verscheidene gevels externe zonneweringen waardoor het extreem warm wordt in de bewonerskamers en leefruimtes. Het zorgpersoneel tracht hieraan te verhelpen door zilverpapier op de ramen te kleven. De Cluster Patrimonium stelt voor om dit te verhelpen door middel van externe zonnewering te plaatsen met minimale impact op de binnenomgeving en minimale technische plaatsingsvereiste.
In het kader van de opdracht “Plaatsing zonneweringen WZC Zonnig Huis” werd een bestek met nr. 22PAT09520005TF opgesteld door Cluster Stadspatrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 136.330,00 excl. btw of € 164.959,30 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De beslissing van het vast bureau van 26 augustus 2022.
Het bestek met nr. 22PAT09520005TF en de raming voor de opdracht “Plaatsing zonneweringen WZC Zonnig Huis”, opgesteld door Cluster Stadspatrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 136.330,00 excl. btw of € 164.959,30 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in OC -22100007-01190-KH- W4.1.4.
Voor de vernieuwing en de uitbreiding van de elektriciteitscabine NW313565, gelegen langsheen Kasteelbrakelsesteenweg, wenst Iverlek de nodige grond aan te kopen van het OCMW.
Concreet gaat het om een perceel grond gelegen te Halle 5e afdeling, sectie E, met nieuw gereserveerd kadastraal perceel nummer 113DP0000 met een oppervlakte van 40 ca, deel van nummer 0113BP0000, gelegen in agrarisch gebied, subcategorie landbouw.
Dit perceel wordt momenteel wel verpacht. De pachter heeft reeds een schriftelijk akkoord ondertekend om afstand te doen van zijn pacht en het recht van voorkoop. Hoewel artikel 52, 3° van de pachtwet voorziet dat de pachter bij een verkoop aan een publiekrechtelijke persoon voor doeleinden van algemeen belang geen recht van voorkoop heeft, is het aangewezen om de pachter toch tussen te laten om de pachtverzaking te laten akteren.
De onderhandse verkoopovereenkomst werd reeds door de OCMW-raad goedgekeurd op 28 januari 2020. De verkoopprijs werd hier bepaald op 50 euro per m². Het vast bureau stelde op 6 maart 2020 notaris Muyshondt aan om een ontwerp van akte op te stellen en te verlijden.
Notariskantoor Muyshondt heeft een ontwerpakte opgesteld. Er wordt voorgesteld om de ontwerpakte goed te keuren, de voorwaarden zijn in lijn met de goedgekeurde onderhandse verkoopovereenkomst en het gaat om een verkoop in het algemeen belang, de voorziening van elektriciteit.
De ontvangsten mogen geboekt worden op OC-22000000-00500-overige invest-gronden.
De ontwerpakte van de verkoop voor een bedrag van € 2.003,00 van een perceel grond aan de Kasteelbrakelsesteenweg te Halle, 5e afdeling, sectie E, met nieuw gereserveerd kadastraal perceel nummer 113DP0000 met een oppervlakte van 40 ca, deel van nummer 0113BP0000, wordt goedgekeurd.