De notulen van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Niet van toepassing.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 28 juni 2022 goed.
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 juli 2018 is het OCMW toegetreden tot CLOVA vzw. Door dit lidmaatschap kunnen alle wasserijdiensten en huur van kledij van welzijn worden uitgevoerd door CLOVA vzw (inhouse aanbesteding).
De stad maakt voor de wasserij en leasing van werkkledij gebruik van het contract van CREAT/FARYS met Cleanlease. Het is geen exclusiviteitscontract.
Het stedelijk kinderdagverblijf (KDV) maakt voor de wasserijdiensten reeds geruime tijd gebruik van CLOVA. Volgens de statuten van CLOVA kan men enkel gebruik maken van de wasserijdiensten als men lid is. Het lidmaatschap heeft geen financiële gevolgen (lidgeld). Het KDV wenst verder gebruik te maken van de diensten van CLOVA. Het is gemakkelijk. De was van het KDV wordt samen met de was van het OCMW (WZC) opgehaald.
Een regularisatie dringt zich op wil het KDV blijven gebruik maken van de dienstverlening van CLOVA vzw.
Na de toetreding van de stad tot CLOVA vzw zal een doorgedreven prijsanalyse gebeuren met het contract van Cleanlease (moppen, linnen,... ).
Aan de raad wordt voorgesteld de toetreding tot de vzw CLOVA goed te keuren en een afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van de vzw CLOVA aan te duiden.
Decreet lokaal bestuur.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De OCMW-raadsbeslissing van 9 juli 2018 houdende toetreding van OCMW Halle tot CLOVA vzw.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 juli 2022.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot de vzw CLOVA – Sint-Jansveld 1 te 2160 Wommelgem, goed. Na aanvaarding van dit lidmaatschap door de vzw CLOVA zal er een SLA (service-level agreement) opgemaakt worden tussen de vzw en stad Halle waarin de (praktische) modaliteiten vastgelegd zullen worden.
De heer Louis Van Dionant, schepen, wordt aangeduid als afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van de vzw CLOVA.
De beleids- en beheerscyclus BBC voorziet een verplichte opvolgingsrapportering, met de nadruk op de (inhoudelijke) rapporteringsverplichting aan de raad. Stad Halle heeft ervoor gekozen om de strategische nota op niveau van actieplannen te presenteren en te rapporteren.
Per actieplan wordt een stand van zaken gegeven betreffende de eerste helft van het jaar (1 januari 2022 t.e.m. 30 juni 2022). Voor actieplannen die resulteren onder het prioritair beleid wordt er tevens een statusrapportering voorzien per actie. Tevens wordt in de rapportering een overzicht gegeven van de geraamde en gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar, alsook de eventuele wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan en de financiële risico's. |
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Leverancier Fairville stopt met de huidige stedelijke app OnzeStadApp en vraagt om over te stappen op de nieuwe Mijn Burgerprofiel App van Digitaal Vlaanderen. Digitaal Vlaanderen bezorgde een samenwerkingsovereenkomst.
De Halse stedelijke app heeft meer dan 9000 gebruikers en is een belangrijk instrument voor dienstverlening en communicatie geworden. Omdat FairVille geen relevante nieuwe functionaliteit meer ontwikkelde voor de app, grepen we de subsidie-oproep Gemeente Zonder Gemeentehuis aan om onderzoek en ontwerp van nieuwe functionaliteit op te starten. Ondertussen heeft het agentschap Vlaanderen Digitaal een app ontwikkeld die Mijn Burgerprofiel-functionaliteit combineert met lokale functionaliteit. FairVille stopt daarom met de eigen app.
Mijn Burgerprofiel is een platform van de Vlaamse overheid dat de ambitie heeft om alle officiële gegevens en overheidsadministratie te verzamelen voor een burger, die zich niet meer hoeft te bekommeren over welke administratie hij via welk platform moet contacteren.
Mijn Burgerprofiel is online te consulteren, onder meer via de website van de stad Halle.
Heel wat lokale dienstverlening is/wordt reeds verbonden met Mijn Burgerprofiel, bijvoorbeeld de aflevering van fiscale attesten voor het speelplein, de oproeping voor een identiteitskaart (aanvullend op de papieren oproeping), de aanvraag en aflevering van attesten en afschriften uit het bevolkingsregister of register van burgerlijke stand.
Bovenop Mijn Burgerprofiel wil de nieuwe app volgende functionaliteit aanbieden:
De jaarlijkse kost (€7000 zonder btw) is nagenoeg identiek aan het abonnement OnzeStadApp (€7.119 zonder btw).
Het is helaas niet mogelijk om gebruikers over te dragen. We zullen de gebruikersbasis terug vanop nul moeten opbouwen. Fairville stelt zich constructief op en begeleidt de goeie transitie. De concrete overgang moet nog gepland worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
Vanaf 2023 is er jaarlijks 8.451,76 euro geïndexeerd voorzien in het meerjarenplan.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle, Agentschap Digitaal Vlaanderen en Eigen Vermogen Digitaal Vlaanderen in kader van de mobiele applicatie stad Halle, wordt goedgekeurd.
Wereldwijd is de transitie ingezet naar een duurzame samenleving. Vanuit Europa wordt er een duidelijk kader geschetst waar men naartoe wil. Om deze duurzame doelstellingen te bereiken dienen er acties uitgevoerd te worden op gemeentelijk niveau. Het is daarom nodig voor de stad Halle om een lange termijnvisie uit te werken gericht op het behalen van de doelstellingen.
De stad Halle is toegetreden tot het Burgemeestersconvenant 2030. Derhalve verbindt de stad Halle zich er in hoofdzaak toe de uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40 % terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen; én haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering.
De stad Halle heeft ingetekend voor ondersteuning van de Provincie Vlaams-Brabant bij de opmaak van het SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan). Het traject werd intergemeentelijke uitgevoerd samen met de gemeente Sint-Pieters-Leeuw en Beersel.
Stad Halle ondertekende het Burgemeesterconvenant 2030 en verbond zich er in hoofdzaak toe de uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40 % terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen; én haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering. De opmaak van dit plan gebeurt intergemeentelijk met Beersel en Sint-Pieters-Leeuw en met ondersteuning van de Provincie Vlaams-Brabant.
In 2020 vonden de CO2-nulmeting, risicokwetsbaarheidsanalyse (RKA) en thematische workshops plaats. De oorspronkelijke timing was om in juli 2021 het plan af te ronden en deze in te dienen.
In de loop van 2021 hebben verschillende situaties echter vertraging veroorzaakt in de opmaak van het SECAP:
De oorspronkelijke deadline voor de indiening van het plan (28 januari 2022) kon dus niet behaald worden. De provincie heeft om deze reden een verlenging aangevraagd met als nieuwe datum: 28 oktober 2022.
Tijdens de opmaak van het klimaatactieplan (SECAP) werden verschillende overlegmomenten ingepland met de betrokken diensten en schepenen om de acties en doelstellingen, voorgesteld door de Provincie Vlaams Brabant, af te toetsen. Het college heeft kennisgenomen van het feedback en gaf aan principieel akkoord te gaan met de doelstellingen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de finale versie van Klimaatactieplan (SECAP) 2030 goed te keuren.
Decreet Lokaal Bestuur.
Burgemeestersconvenant 2030.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2022.
De gemeenteraad keurt de finale versie van het Klimaatactieplan (SECAP) 2030 goed.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur vraagt de (wnd) financieel directeur te rapporteren over haar onafhankelijke taken:
- het debiteurenbeheer
- het visum
- de thesaurietoestand
- de liquiditeitsprognoses
- de beheerscontrole
- de evolutie van de budgetten
- en de financiële risico’s.
Toelichting zoals omschreven in het rapport.
Artikel 177 decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het rapport van de financieel directeur over de taken die ze uitvoert in volle onafhankelijkheid.
Op 1 juni 2021 werd het ‘Parkeer & -zorg’ – project gelanceerd.
Evaluatie na 1 jaar is aangewezen.
Uit de bevraging van het parkeerbeleid 2021 kunnen we opmaken dat dit project algemeen positief wordt ondersteund door zowel het bevraagde stadspanel als de zorgverleners. Doch gaven de zorgverleners aan dat een langere parkeertermijn dan 90 minuten realistischer wordt beschouwd en er verduidelijking nodig is wie onder het begrip 'zorgverstrekker' valt.
Uit een bijkomende bevraging van de huidige deelnemers aan het P & Z-project blijkt dat het merendeel van de deelnemers zich blijvend engageert wanneer de parkeertermijn verlengd zou worden.
Op de gemeenteraad van 25 januari 2022 werd principieel akkoord gegaan met het vernieuwde retributiereglement op parkeren.
Onder artikel 9.3.2. Gebruiksmodaliteiten voor (Digitale) gemeentelijke parkeerkaart ‘zorgverstrekker’ vinden we volgende modaliteiten terug:
In navolging hiervan stellen wij voor om volgende aanpassingen te maken binnen het ‘P & Z’-reglement:
Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
De gemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw passen dezelfde aanpassingen toe.
Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing gemeenteraad van 27 april 2021 - goedkeuring reglement zorgparkeren.
Beslissing gemeenteraad van 25 januari 2022 - goedkeuring retributiereglement parkeren.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2022.
De gemeenteraad keurt het aangepaste reglement Parkeer & Zorg-project goed.
Dit reglement vervangt en vernietigt het reglement zorgparkeren van de gemeenteraad van 27 april 2021.
In het kader van het e-inclusie beleid werden twee projecten uitgewerkt zijnde 'Digiplek' en de 'Digileenplek' voor de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik.
Project Digiplek werd ingediend voor de oproep 'Iedereen digitaal' vanuit het kabinet van minister Somers. Project Digileenplek werd ingediend voor de oproep 'Digibanken - Voortraject' vanuit het kabinet van minister Crevits.
Beide projectsubsidies werden toegekend.
In zitting van 4 februari 2022 ging het college van burgemeester en schepenen akkoord om deel te nemen aan het vervolgtraject voor de oproep van 'Digibanken' en dus in te dienen voor het implementatietraject. Dit is intussen gebeurd, want de uiterste indieningsdatum was 30 juni 2022. In september weten we of de subsidies al dan niet worden toegekend.
Als bijlagen de 4 documenten die we moesten indienen voor het implementatietraject.
- samenwerkingsstrategie
- samenwerkingsovereenkomst
- begroting
- planning
Gezien de korte tijdsspanne tussen het voortraject en het implementatietraject, mochten de documenten ingediend worden voorafgaandelijk aan de goedkeuringen door de gemeenteraden.
De ondertekende versie van de documenten moeten overgemaakt worden van zodra subsidietoekenning.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit Vlaamse regering van 17 december 2021.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2022.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de gemeenten Pepingen en Gooik goed i.k.v. de oproep Digibanken van minister Crevits.
De gemeenteraad keurde in zitting van 28 juni 2022 het aangepaste reglement inzake de verplichting van een conformiteitsattest voor huurwoningen goed. Dit reglement staat in de Algemene Politieverordening van de stad Halle als aanvullend hoofdstuk 22. De aanpassingen worden in de Algemene Politieverordening opgenomen.
Wij adviseren de goedkeuring van de aanpassingen aan aanvullend hoofdstuk 22, Gemeentelijk reglement verplichting conformiteitsattest huurwoningen, van de Algemene Politieverordening.
Besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022 houdende goedkeuring van de aangepaste gemeentelijke reglementen woningkwaliteit.
Algemene politieverordening stad Halle.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
De aanpassing aan aanvullend hoofdstuk 22,Gemeentelijk reglement verplichting conformiteitsattest huurwoningen, van de algemene politieverordening van de stad Halle wordt goedgekeurd.
Deze bijzondere politieverordening is een verduidelijking van bijlage 2 : Artikels - inbreuken op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103 van de algemene politieverordening van de stad Halle. Deze bijlage 2 wordt verwijderd uit de algemene politieverordening.
Het is voor de overtreders veel duidelijker om te kunnen zoeken in een aparte politieverordening. De sanctionerend ambtenaar krijgt regelmatig de opmerking dat men het artikel niet terugvindt. Bijgevolg is er weinig tot geen uitleg over de overtreding op zich behalve een algemeen artikel in de algemene politieverordening. Bovendien moeten de brieven naar de overtreder aangepast worden elke keer dat de algemene politieverordening wijzigt, gezien de datum van de algemene politieverordening er in vermeld wordt. Indien het een afzonderlijke bijzondere politieverordening is, is dat niet het geval.
In deze bijzondere politieverordening worden de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen opgelijst en omschreven met de overeenkomstige artikelnummers uit het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg “Verkeersreglement".
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt tevens voorgesteld om bijlage 2 : Artikels - inbreuken op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103 uit de algemene politieverordening te verwijderen.
Algemene Politieverordening van de stad Halle.
Artikel 3.3 van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2022.
De gemeenteraad keurt de bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen goed.
De gemeenteraad keurt de wijziging aan de algemene politieverordening van de stad Halle goed. Deze wijziging bestaat uit het verwijderen van bijlage 2 : Artikels - inbreuken op het stilstaan en parkeren en de verkeersborden C3 en F103.
Via de algemene politieverordening waarin bepaalde gedragingen bestraft worden met een administratieve sanctie (G.A.S.), kan de stad optreden tegen diverse vormen van (verkeers)overlast.
OVAM heeft een project opgestart waarbij lokale besturen gratis een beroep kunnen doen op de ‘handhavers zwerfvuil’. De handhavers zwerfvuil van OVAM focussen zich op het betrappen op heterdaad van veroorzakers van zwerfvuil. De scope is beperkt tot zwerfvuil d.w.z. peuken, kauwgom, blikjes, flesjes, pizzadozen, snoepverpakkingen, fruitafval, hondenpoep (incl. controle op bijhebben hondenpoepzakjes),… Dit gebeurt via patrouilles op het terrein, ook ’s avonds, op evenementen en in het weekend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt.
OVAM stelt zich tot doel een team van 30 gewestelijke handhavers samen te stellen. Lokale besturen kunnen een beroep doen op een deel of geheel van het team ter ondersteuning van een handhavingsactie op hun grondgebied. In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de sanctionerend ambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. De voorkeur wordt gegeven aan lokale besturen die het zwerfvuilprobleem op een integrale wijze aanpakken. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen. Het project loopt tot midden 2024.
De handhavers zwerfvuil werken als GAS-vaststellers op basis van de bepalingen over zwerfvuil in de algemene politieverordening. Deze gewestelijke vaststellende ambtenaren dienen (conform de GAS wetgeving) door de gemeenteraad aangeduid te worden als GAS-vaststeller.
Er werden in totaal al 6 personen aangesteld. Intussen zijn er bijkomende personen die de opleiding met succes hebben doorlopen en hun GAS-attest verwierven. Met het oog op de uitvoering in de praktijk, dient de gemeenteraad de volgende personen aan te stellen als “vaststellend ambtenaar”: Mark Deneyer, Carmen Dirks, Emmanuel Gheldof, Bram Jordens, Jan Lefevre, Robie Peeters, Killian Van Herbruggen.
Zwerfvuil is een moeilijk aan te pakken fenomeen waarbij het betrappen op heterdaad nagenoeg noodzakelijk is om tot een bestuurlijk verslag te komen. D.w.z. dat er veelvuldige aanwezigheid en toezicht nodig is. Dit project van OVAM biedt de mogelijkheid om heel gericht ondersteuning te bekomen voor specifieke locaties (skatepark, stationsomgevingen, trajecten naar school,…), tijdstippen (’s avonds en in het weekend) en evenementen,… Deelname aan dit project betekent dan ook een nuttige aanvulling van de beschikbare capaciteit m.b.t. handhaving. De samenwerking is gestart op 31/05 met 6 aangestelde handhavers. De handhavers van OVAM kwamen sindsdien 4 dagen vaststellen op ons grondgebied (31/05, 02/06, 09/06, 04/07). Dit resulteerde in totaal in 48 vaststellingen waarvoor een bestuurlijk verslag werd opgesteld.
Het uitbreiden van het aantal aangestelde en dus bevoegde handhavers maakt dat we frequenter een beroep kunnen doen op de diensten van OVAM.
Intussen zijn er bijkomende personen die de opleiding met succes hebben doorlopen en hun GAS-attest verwierven. Zij voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het KB van 21 december 2013. Met het oog op de uitvoering in de praktijk, dient de gemeenteraad de volgende personen aan te stellen als “vaststellend ambtenaar”: Mark Deneyer, Carmen Dirks, Emmanuel Gheldof, Bram Jordens, Jan Lefevre, Robie Peeters, Killian Van Herbruggen
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk Besluit van 21 december 2020.
Algemene politieverordening van de stad Halle.
Draaiboek – Handhavers zwerfvuil OVAM.
Beslissing van de gemeenteraad van 22 februari 2022
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 14 januari 2022 en 2 september 2022
Gezien het heroriënteren van de taken van het team Openbaar groen & Afval (lees overdracht van handhavingstaken naar de (nieuwe) dienst handhaving) en de wens van het bestuur om nog meer in te zetten op een repressieve benadering van het zwerfvuil- en sluikstortprobleem: zeer graag vragende partij om elke handhavende hulp ter hand te nemen.
Daarnaast is het belangrijk om de banden met de politie opnieuw structureel te versterken, tot voor corona ondernamen stad en politie gezamenlijke overlastpatrouilles. Helemaal in de geest van het handhavingsbeleid van de stad en de gemeenschapsgerichte politiezorg (partnerschappen smeden).
Mark Deneyer, Carmen Dirks, Emmanuel Gheldof, Bram Jordens, Jan Lefevre, Robie Peeters, Killian Van Herbruggen worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de stad Halle voor de vaststelling van overtredingen op de algemene politieverordening van de stad Halle, in het bijzonder op de artikelen 2.1.1 t.e.m. 2.1.7, en dit voor de duur van het project.
In de gemeenteraadszitting van 26 maart 2019 werd schepen Johan Servé aangeduid als afgevaardigde van de stad Halle in het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken. Raadslid Anne Mattot werd aangeduid als plaatsvervangend afgevaardigde.
Met de e-mail van 23 augustus 2022 wenst schepen Johan Servé zich te laten vervangen als afgevaardigde in het bekkenbestuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld een mandataris aan te stellen als nieuwe afgevaardigde van de stad Halle in het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken ter vervanging van schepen Johan Servé.
Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
Mevrouw Valerie Hamelryck, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als afgevaardigde in het bekkenbestuur Dijle-Zennebekken ter vervanging van de heer schepen Johan Servé.
Het Nieuw Burgerlijk Wetboek, boek 3, wijzigde de regelgeving met betrekking tot het afhandelen van verloren en achtergelaten voorwerpen.
Dit werd eerder geregeld door de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting en de wet van 21 februari 1983 betreffende de verkoop van sommige achtergelaten voorwerpen. Nu zijn artikelen 3.58 en 3.59 NBW van toepassing.
Hierin wordt onder meer bepaald dat de vinder redelijke pogingen moet ondernemen om de eigenaar terug te vinden. Vindt hij deze niet, dan doet hij aangifte bij een gemeente naar keuze, die dit opneemt in het daartoe bestemde register. Indien de gemeente de eigenaar kent, nodigt deze de eigenaar binnen de maand aangetekend uit om de zaak op te halen. De vinder heeft de keuze om de zaak zelf te bewaren of te laten bewaren door de gemeente. In geval de gemeente van bewaring niet die is waar de zaak werd gevonden, deelt haar bestuur de vondst onverwijld mede aan deze laatste gemeente die het noteert in hun register.
De voornaamste wijziging is dat de stad niet zomaar na zes maanden beschouwd wordt als eigenaar. Wel dient de stad de goederen nog steeds – in beginsel - zes maanden te bewaren waarna er op economisch verantwoorde wijze over beschikt kan worden. Het voorwerp of de opbrengst blijft echter gedurende 5 jaar toebehoren aan de oorspronkelijke eigenaar.
Hoewel hogere wetgeving steeds primeert, is het aangewezen om het gemeentelijk reglement van gevonden voorwerpen aan te passen aan de gewijzigde wetgeving.
Het voorstel werd besproken met financiën, groen en de politie.
De regeling rond het vindersloon - opgenomen in het huidige reglement - werd in het voorgestelde ontwerp geschrapt aangezien dit in de praktijk amper werd toegepast. Het college van burgemeester en schepenen is conform het ontwerp wel bevoegd om dit in voorkomend geval toe te passen (cfr. art. 6: 'overwegen om aan eerlijke vinder te overhandigen').
Het reglement geldt zowel voor achtergelaten of verloren voorwerpen als voor goederen bij uitzetting. Ze worden beide opgenomen in een register en worden in beginsel voor 6 maanden bewaard.
Er wordt voorgesteld om het ontwerp van aangepast reglement goed te keuren;
"Artikel 1. toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op
Artikel 2. Verantwoordelijkheden
De stad neemt het voorwerp, zoals gedefinieerd in artikel 1, op in een register. Indien het voorwerp gevonden werd op het grondgebied van een ander lokaal bestuur, laat de stad dit weten zodat zij dit eveneens in hun register kunnen opnemen.
De stad onderneemt vervolgens redelijke pogingen om de eigenaar terug te vinden.
Indien de eigenaar gekend is, wordt deze binnen een maand na de aangifte van het voorwerp aangetekend uitgenodigd om de zaak of opbrengst op te halen. Indien de eigenaar niet gekend is, houdt de stad het goed in bewaring.
Artikel 3. Statuut van het voorwerp
Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de stad wordt slechts eigenaar vijf jaar na opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Artikel 4. Economisch verantwoord beschikken
§ 1 De stad kan zes maanden na de opname in het register te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. De stad kan het goed zelf in gebruik nemen, verkopen, schenken of vernietigen.
Er zijn twee afwijkingen op de bewaringstermijn van zes maanden:
§ 2 Indien het voorwerp werd verkocht, houdt de stad de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of zijn rechthebbenden, tot vijf jaar na opname in het register
Artikel 5: Betaling van kosten en restitutierecht
De teruggave van de gevonden goederen aan de eigenaar of aan de eerlijke vinder door de burgemeester tegen ontvangstbewijs, wordt afhankelijk gesteld van de betaling van de kosten, door de stad gemaakt voor het weghalen en/of het bewaren van deze goederen. De stad heeft een retentierecht zolang deze verplichting niet is nagekomen.
Bovenstaande is niet van toepassing op de goederen vermeld in artikel 1408 §1 Gerechtelijk Wetboek.
Artikel 6: Bestemming van de goederen
§1 Het college beslist over de bestemming van de goederen vermeld in artikel 1 die door de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden niet worden opgehaald binnen de voorgeschreven periode.
§2 Het college hanteert hierbij volgende richtlijnen:
De gemeenteraad keurt het aangepast reglement gevonden voorwerpen goed.
Het aangepaste reglement wordt bekendgemaakt conform artikelen 285 en verder van het decreet lokaal bestuur.
Op de Lenniksesteenweg werd er een tijdje geleden een fietspad heraangelegd. Omwille van de ligging van kabels kon een signalisatiepaal met verkeersborden niet herplaatst worden op de oorspronkelijke locatie. Het college ging in zitting van 18 maart akkoord met de herplaatsing.
Op 23 juni 2022 werd bij de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant een klacht ingediend tegen deze beslissing.
Na onderzoek van de klacht besliste de gouverneur om de collegebeslissing van 18 maart 2022 over het verplaatsen van de signalisatiepaal niet te vernietigen. De gouverneur is van oordeel dat de stad autonoom beslist over de inrichting van de straten, binnen de geldende wettelijke regels.
De beslissing van de gouverneur wordt ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 333 tweede lid van het decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 12 augustus 2022.
Besluit van de gouverneur van 29 juli 2022 betreffende de klacht tegen de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2022 - (ver)plaatsing van signalisatiepaal - Lenniksesteenweg.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 29 juli 2022 dat de collegebeslissing van 18 maart 2022 over het verplaatsen van de signalisatiepaal niet wordt vernietigd.
Op 26 februari 2019 keurden de gemeente- en OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed. Op 25 juni 2019 keurden de gemeente en OCMW-raad de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling via een samenwerking met de Vlaamse ombudsdienst goed, dit voor een periode van 3 jaar. Er wordt voorgesteld de samenwerking met de Vlaamse ombudsman te verlengen.
De samenwerking met de Vlaamse ombudsman is niet langer gratis. Er wordt een jaarlijkse vergoeding gevraagd van 0.05 euro per inwoner.
Artikel 303 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente een ombudsdienst kan oprichten via een overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst.
De principes voor samenwerking (eerste en tweedelijnsklachtenbehandeling) opgenomen in de overeenkomst zijn de volgende:
Het lokaal bestuur beschikt reeds over een systeem van interne eerstelijnsklachtenbehandeling. Met huidige overeenkomst wordt een systeem van externe tweedelijnsklachtenbehandeling opgericht, onder de vorm van een ombudsdienst.
Deze ombudsdienst vormt het sluitstuk van de informatiefunctie en de interne klachtenbehandeling.
In concreto betekent dit dat alle klachten eerst geregistreerd en behandeld worden door de interne klachtenbehandeling en doorgestuurd naar de bevoegde dienst voor behandeling, ook als deze rechtstreeks bij de Vlaamse Ombudsdienst zouden terecht gekomen zijn.
Pas als de verzoeker geen genoegen neemt met het antwoord dat door het lokaal bestuur wordt doorgestuurd of het antwoord niet voldoet (toepassing van wetgeving, procedures, …) gaat de klacht over naar de Vlaamse Ombudsdienst.
De Vlaamse Ombudsdienst beslist dan in alle neutraliteit en onafhankelijkheid van het lokaal bestuur een nieuw onderzoek te openen.
Dit alles veronderstelt een intensieve samenwerking tussen het lokaal bestuur en de Vlaamse Ombudsdienst.De tussenkomst van de Vlaamse ombudsdienst is gratis voor de Halse inwoner.
De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van drie jaar. Aan de stad wordt een jaarlijkse vergoeding gevraagd van 0.05 euro per inwoner.
Decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2022.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst wordt goedgekeurd.
Het project "Gemeente zonder gemeentehuis" kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht; een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.
Om digitale transformatie bij lokale besturen te versnellen, richt de Vlaamse Regering de subsidieoproepen ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’ in. Een projectsubsidie Gemeente zonder Gemeentehuis houdt in dat 80% van de totale kosten voor digitale transformatie gesubsidieerd wordt door Vlaamse relancemiddelen.
In het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis projectoproep 6 – specifiek gericht op grootschalige transformaties – wordt door lokaal bestuur Aalter het projectvoorstel ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ uitgewerkt.
De centrale doelstellingen van het project zijn:
De huidige raadpleegomgeving is een solide omgeving, maar berust op een goed geïnformeerde gebruiker die het jargon en reilen en zeilen van lokale besturen kent om zoekacties tot een goed einde te brengen. Het is geen omgeving waar een ‘doorsnee’ inwoner gemakkelijk inzicht krijgt in het werk van de lokale beleidsmakers.
Een toegankelijke en gebruiksvriendelijke raadpleegomgeving met lokale besluiten en reglementen vertrekt vanuit de noden van de inwoner. Voorbeelden van beleidsmatige informatienoden van de burger zijn:
Wanneer die vragen met een toegankelijke en gebruiksvriendelijke tool beantwoord kunnen worden, zal de burger dichter bij de lokale besluitvorming staan. Vanuit het lokaal bestuur wordt dan ook meerwaarde voor de burger gecreëerd wanneer de raadpleegomgeving de volgende functionaliteiten biedt:
Die functionaliteiten zullen van de raadpleegomgeving een slimme raadpleegomgeving maken. Ook in een hoedanigheid als ondernemer of vrijwilliger zijn die functionaliteiten bijzonder interessant voor de burger.
Deze functionaliteiten worden aangeboden in een uitbreiding op de bestaande webgebaseerde raadpleegomgeving. De nieuwe functionaliteiten zullen hun volledige potentieel bereiken wanneer ze in een mobiele applicatie aangeboden kunnen worden aan de burger. Het is dan ook de bedoeling om een van de eerste add-ons te bouwen voor de lokale variant van de Mijn Burgerprofiel-app. Vlaanderen zal immers over geringe tijd een gemeente- of stadsapp aanbieden aan lokale besturen. Hiervoor kunnen dienstenleveranciers bijkomende app-modules ontwikkelen.
Opdat de burger uiteindelijk een overzicht van besluiten en reglementen op maat kan verkrijgen, is er een ontwikkelingstraject uitgetekend. Dat traject focust zich niet enkel op de frontend functionaliteiten voor de burger, maar voorziet ook de nodige ontwikkelingen achterliggend in de backend. Zo zal het notuleringspakket eNotulen (Cipal Schaubroeck) of Notula (Green Valley) uitgebreid worden op vlak van annoteren en gelinkt notuleren. Ook de raadpleegomgeving van eNotulen of Notula wordt uitgebreid met extra publicatie- en zoekfunctionaliteiten.
Dat gebeurt binnen een samenwerking met de teams LBLOD en OSLO van Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) om te verzekeren dat de ontwikkelingen gebeuren in overeenstemming met de visie van de Vlaamse overheid op gelinkt notuleren en open data. Het ontwikkelingstraject voorziet daarom ook de nodige ruimte voor lokale besturen, Vlaanderen en dienstenleveranciers om dit project te realiseren in overeenstemming met de ambities voor een open LBLOD-ecosysteem.
Door samen een GzG-projectvoorstel in te dienen, wordt er tegemoetgekomen aan de voorwaarden van samenwerking en kennisdeling tussen lokale besturen. Door de samenwerking kunnen kosten gespreid worden, personeelstaken en -inzet verdeeld worden en risico’s verkleind worden. Hoe meer besturen het project indienen, hoe groter de voordelen. Lokaal bestuur Aalter treedt op als penhouder van het project.
Cipal Schaubroeck en Green Valley ondersteunen de lokale besturen bij de uitwerking van het projectvoorstel.
Er werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de gemeente Aalter en de stad Halle:
De samenwerkingsovereenkomst houdt volgende engagementen in :
- samenwerken bij het uitvoeren van het project ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’, dat beschreven staat in het aanvraagformulier voor de indiening oproep 6 in het kader van Gemeente zonder Gemeentehuis.
- samenwerken met de in het totaal 14 lokale besturen voor het project ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ die hierna opgesomd worden: Aalst,Aalter, As, Beringen, Berlaar, Bocholt, Gent, Haacht, Halle, Lommel, Nijlen, Opwijk, Sint-
Truiden, Zemst.
- de overeenkomst in werking treedt bij de indiening van het project op 09 september 2022 en loopt tot en met 09 september 2025.
- één van de initiatiefnemers uit het samenwerkingsverband, met name gemeente Aalter, Europalaan 22, 9880 Aalter, wordt gemachtigd om als penhouder op te treden voor het project ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’.
- de penhouder wordt gemachtigd om met elk partnerbestuur afzonderlijk een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.
- volgende (financiële) bijdrage(n) of prestatie(s) worden geleverd het project:
Gemeente Aalter: personeelsinzet
Stad Halle: (enkel) personeelsinzet.
- het project wordt begroot op op 1.052.032,44 euro incl. btw en er sprake is van een ‘private’ inbreng van minstens 20% door de samenwerkende initiatiefnemers in de vorm van personeelsinzet.
- de initiatiefnemers in het samenwerkingsverband bepalen hun ‘private’ inbreng van minstens 20% onderling bepalen, nl.:
Gemeente Aalter: Personeelsinzet: 27.308,58 euro + 15% overhead
Stad Halle: Personeelsinzet: 14.629,78 euro + 15% overhead.
- intensief samenwerken in een open, duidelijke communicatiestructuur en het project onderling te goeder trouw uitvoeren
- het samenwerkingsverband voert een boekhouding die toelaat de projectkosten eenduidig te identificeren.
- de samenwerkingsovereenkomst ontbonden kan worden indien de gemeenteraad van de volgende lokale besturen de overeenkomst niet bekrachtigt: Aalst, Aalter, As, Beringen, Berlaar, Bocholt, Gent, Haacht, Halle, Lommel, Nijlen, Opwijk, Sint-Truiden, Zemst
Decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus en 2 september 2022.
Nota genomen. Bij goedkeuring nodige kredieten te voorzien bij AMJP.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de gemeente Aalter voor het project ‘Slimme raadpleegomgeving in de broekzak van de burger’ wordt goedgekeurd
Voor de bevoegdheid tot het toekennen van subsidies dient teruggevallen te worden op de artikelen 41, 2de lid, 23° en 78, 2de lid, 17° van het Decreet over het Lokale Bestuur. Deze artikelen bepalen dat de bevoegdheid voor “het toekennen van nominatieve subsidies” toekomt aan de raad. De raad moet dus een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk.
Volgens het oude besluit van de Vlaamse Regering (BVR) BBC (dd. 25/6/2010) maakte de lijst met nominatief toegekende subsidies integraal deel uit van de beleidsnota van het budget (cf. art. 16, 6° BVR BBC). Deze lijst met nominatieve subsidies in het budget hield eigenlijk (impliciet) de beslissing van de gemeenteraad in tot toekenning van die subsidies. Vooraleer over te gaan tot uitbetaling van deze subsidies, werd nog een collegebeslissing genomen maar deze mocht niet afwijken van de bedragen en begunstigden, opgenomen in deze lijst. In het nieuwe BVR BBC (dd. 30/3/2018) wordt deze lijst niet meer opgenomen als onderdeel van het meerjarenplan. In de documentatie bij het (aangepast) meerjarenplan (wat niet hetzelfde is als de toelichting van het meerjarenplan) moet echter wel een overzicht worden opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies (dit zijn alle ramingen op MAR 649 en 664) (cf. art. 4, 1ste lid, 3° van het MB BBC). Dat betekent dus ook sommige nominatieve toelagen. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief.
Het feit dat er niet meer met dergelijke lijst gewerkt wordt maakt het eenvoudiger voor een bestuur om subsidies aan te passen, zonder dat dit andere aanpassingen (MJP) tot gevolg heeft. De lijst die in BBC2020 nog bestaat is een lijst van alle subsidies, onderdeel van de documentatie. M.a.w. de nominatieve subsidies (en subsidiereglementen) moeten natuurlijk goedgekeurd worden, maar dit zijn losse beslissingen en maken an sich geen onderdeel meer uit van een lijst.
Met deze beslissing keurt de gemeenteraad een nominatieve toelage goed aan de vernoemde verenigingen.
De toekenning van de nominatieve toelage aan de verenigingen vermeld in artikel 1 van dit besluit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en uitvoeringsbesluiten.
Het bestuursdecreet en uitvoeringsbesluiten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen..
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
De gemeenteraad keurt volgende nominatieve subsidies goed:
Naam vereniging | basisbedrag (in euro) | |||
Toelage aan de adviesraden | ||||
Jeugdraad | 1.500,00 | |||
Cultuurraad | 1.500,00 | |||
STROS | 1.500,00 | |||
Integratieraad | 1.500,00 | |||
Adviesraad toegankelijkheid | 1.500,00 | |||
Seniorenraad | 1.500,00 | |||
Sportraad | 1.500,00 | |||
Adviesraad onderwijs | 1.500,00 | |||
Andere | ||||
Genie | 500,00 | |||
Boesdaalhoeve voor regioproject | 1.000,00 | |||
Rallye Sint-Veroon | 650,00 | |||
11.11.11 nationaal | 19.500,00 | |||
Toelage Lembeek Leeft | 6.700,00 | |||
Deze subsidies mogen door het college worden betaalbaar gesteld in de loop van 2022.
Het college van burgemeester en schepenen ging in zitting van 2 februari 2018 principieel akkoord met het verlenen van een opstalrecht aan vzw Ensemble Kreato Halle voor het realiseren van een verenigingslokaal voor de duur van 50 jaar op het perceel Halle 4, sectie A, 37D met stedenbouwkundige bestemming recreatiegebied. Het college stelde daarbij als voorwaarde dat de opstalhouder een jaarlijkse vergoeding van 1% van de grondwaarde dient te betalen (met indexatie), dat de opstalhouder het lokaal dient open te stellen voor andere verenigingen uit Halle aan gelijke en redelijke voorwaarden en dat alle aktekosten ten laste van de opstalhouder zijn.
In zitting van 5 februari 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het schattingsverslag en werden enkele voorwaarden van de opstal verduidelijkt (bestemming, lot van de opstallen bij einde van de overeenkomst, principieel vervreemdingsverbod en kostenregeling).
Op 11 juli 2021 ging het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord met de alternatieve inplanting op recreatiegebied Kruisveld te Halle 3e afdeling, sectie H, meer bepaald op een deel van perceel 150 D en een deel van 153K.
Op 3 september 2021 werd door het college de omgevingsaanvraag OMV/2021/00245/O vergund voor het bouwen van een polyvalente ruimte 'De Nootzaak' onder voorwaarden.
Er werd een pv van opmeting opgesteld en de grond werd geschat door een onafhankelijke landmeter-expert aan €62,5/m² en heeft een oppervlakte na opmeting van 613,63 m².
Opdat het perceel niet ingesloten zou zijn, heeft de stad de aanleg van de nutsleidingen en de toegangsweg aan de hand van tweesporenbeton ten laste genomen via investeringsbudget van Farys.
Notaris Muyshondt stelde een ontwerp van opstalakte op.
De bepalingen van de opstalakte liggen in lijn met de eerdere beslissingen. Er wordt aangeraden om de ontwerpakte goed te keuren.
De omgevingsvergunning heeft onder andere als voorwaarde dat de start der werken pas kan gebeuren na verlijden van de opstalovereenkomst. Kreato geeft aan dat zij klaar zijn om te beginnen met de bouw. Er wordt voorgesteld om Kreato vzw formeel de toestemming te geven om de werken aan te vatten op voorwaarde dat aan de andere bepalingen en voorwaarden zoals opgenomen in de omgevingsvergunning zijn voldaan.
De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen werd aangevat begin augustus. Voordat de weg effectief in gebruik kan worden genomen, dient uiteraard de droogtijd gerespecteerd te worden.
De ontwerpakte tot vestiging van een recht van opstal ten voordele van Ensemble Kreato vzw op het Kruisveld te Halle, 3e afdeling, sectie H, met nieuw gereserveerd kadastraal perceelnummer 265AP0000 en een oppervlakte van 613,63 m² wordt goedgekeurd.
Kreato vzw krijgt vanaf 14 september 2022 de toestemming om te starten met de werkzaamheden ter realisatie van het verenigings- en repetitielokaal op voorwaarde dat aan de overige voorwaarden van de omgevingsvergunning werd voldaan. De droogtijden van de aanleg van het tweesporenbeton dienen gerespecteerd te worden.
Op 19 februari 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de aankoop van percelen Halle 5 D 354/F2-R2-P2 principieel goed.
De aankoop van deze percelen door stad Halle maakt het mogelijk verder invulling te geven aan het Plan Boommarter en de percelen te vrijwaren als stapsteen voor dieren en planten, eventueel gecombineerd met een beperkte recreatieve functie.
De drie percelen zijn volgens het gewestplan gelegen in natuurgebied. Het achterliggende perceel dat reikt tot aan het kanaal is vandaag eigendom van het Vlaamse Gewest (De Vlaamse Waterweg).
De aankoop van deze percelen kan in aanmerking komen voor de projectsubsidie VSGB Groene rand, financiële ondersteuning tot 50% van de aankoopprijs van het terrein.
De eigenaar van perceel R2 ging in mei 2021 akkoord met het schattingsverslag en ondertekende de verkoopbelofte.
De eigenaars van perceel F2 en P2 lieten op 13 maart 2022 uiteindelijk weten toch niet over te gaan tot verkoop van hun percelen.
Op 26 april 2022 keurde de gemeenteraad de verkoopbelofte van perceel R2 goed en werd notaris Muyshondt aangesteld voor opmaak en verlijden van de akte.
Er wordt voorgesteld de ontwerpakte goed te keuren.
Omzendbrief KB/ ABB 2019/ 3.
Art. 41 Decreet Lokaal Bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 augustus 2022.
Er is voldoende krediet op registratiesleutel ST-22000007-03400-B3.2.1.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor aankoop van het perceel Halle 5 D 354/R2 in kader van de opportuniteit tot uitbreiding van het Plan Boommarter natuurgebied goed.
Voor de aankoop van straatmeubilair werden in het verleden steeds aparte bestekken opgemaakt waardoor men een grote badge in 1 keer moest aankopen. Aangezien men niet steeds kon inschatten hoeveel straatmeubilair men exact nodig had zorgde dit soms voor een overstock of een tekort van het nodige straatmeubilair. Om dit op te vangen is een raamovereenkomst de ideale oplossing aangezien men op afroep de exacte hoeveelheden kan bestellen en er geen extra opslagcapaciteit nodig is.
De raamovereenkomst van Creat bij de firma Wolters MABEG, Leuerbroek 1074, 3640 Kinrooi biedt een brede waaier aan straatmeubilair aan.
Omschrijving van de opdracht:
Service:
Duurzaamheid:
De prijslijst en catalogus in bijlage dient nog verder aangevuld worden door de firma. Alle types straatmeubilair zichtbaar op de website zijn bestelbaar.
Raming van de opdracht:
De raming werd opgemaakt door de cluster groen, wegen en afval op basis van volgende inschattingen per jaar:
Paaltjes: +/- 180 = 20.000€ excl. Btw
Zitbanken: +/- 50 = 35.000€ excl. Btw
Bloembakken: +/- 40 = 30.000€ excl. Btw
Fietsnietjes (zonder overkappingen): +/- 100 = 7.000€ excl. Btw
Bushokjes: +/- 12 = 45.000€ excl. Btw
Andere: 13.000€ excl. Btw
Raming per jaar: 150.000€ excl. Btw per jaar
Totale raming van 01/09/2022 tot 31/05/2026: 550.000€ excl. BTW
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 15 april 2018 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het decreet van 7 december 2018 inzake openbaarheid van bestuur.Gemeenteraadsbeslissing van 28 juni 2022 inzake aankoopbeleid.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2022.
Geen probleem op AR 22505000 BI 0200 worden jaarlijks onder verschillende acties kredieten voorzien.
Bij elke opname van een deelopdracht moet een bestelbon worden gemaakt.
De gemeenteraad gaat akkoord om voor de aankoop van straatmeubilair gebruik te maken van de raamovereenkomst 'Straatmeubilair-juni 2022' van aankoopcentrale Creat gegund aan de firma Wolters MABEG, Leuerbroek 1074, 3640 Kinrooi en dit voor het geraamde bedrag van 550.000 euro excl. BTW. De raamovereenkomst loopt tot en met 31 mei 2026.
De uitgave voor deze opdracht zal gebeuren op registratiesleutel 2022-02000-22505000
Vandaar volgende vraag: welke concrete energiebesparende acties zal Halle op de korte termijn nemen?