Terug
Gepubliceerd op 26/10/2022

2022_GR_00172 - Reglement klachtenbehandeling - Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 13/09/2022 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Dirk Van Heymbeeck; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; André Gorgon; Anke Matthys; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Jeroen Hofmans; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Kjell Bosmans; Jan De Winne, Algemeen directeur

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00172 - Reglement klachtenbehandeling - Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Dirk Van Heymbeeck, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Jan De Winne
Stemmen voor 33
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Dirk Van Heymbeeck, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Brigitte Moyson, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Sluys, Marc Snoeck, Sven Pletincx, André Gorgon, Anke Matthys, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Jeroen Hofmans, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Kjell Bosmans, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00172 - Reglement klachtenbehandeling - Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst - Goedkeuring 2022_GR_00172 - Reglement klachtenbehandeling - Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en doel

Op 26 februari 2019 keurden de gemeente- en OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed.  Op 25 juni 2019 keurden de gemeente en OCMW-raad de organisatie van een tweedelijnsklachtenbehandeling via een samenwerking met de Vlaamse ombudsdienst goed, dit voor een periode van 3 jaar. Er wordt voorgesteld de samenwerking met de Vlaamse ombudsman te verlengen. 

De samenwerking met de Vlaamse ombudsman is niet langer gratis. Er wordt een jaarlijkse vergoeding gevraagd van 0.05 euro per inwoner.

Advies en motivering

Artikel 303 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeente een ombudsdienst kan oprichten via een overeenkomst met de Vlaamse ombudsdienst.

De principes voor samenwerking (eerste en tweedelijnsklachtenbehandeling) opgenomen in de overeenkomst zijn de volgende:

Het lokaal bestuur beschikt reeds over een systeem van interne eerstelijnsklachtenbehandeling. Met huidige overeenkomst wordt een systeem van externe tweedelijnsklachtenbehandeling opgericht, onder de vorm van een ombudsdienst.
Deze ombudsdienst vormt het sluitstuk van de informatiefunctie en de interne klachtenbehandeling.

In concreto betekent dit dat alle klachten eerst geregistreerd en behandeld worden door de interne klachtenbehandeling en doorgestuurd naar de bevoegde dienst voor behandeling, ook als deze rechtstreeks bij de Vlaamse Ombudsdienst zouden terecht gekomen zijn. 

Pas als de verzoeker geen genoegen neemt met het antwoord dat door het lokaal bestuur wordt doorgestuurd of het antwoord niet voldoet (toepassing van wetgeving, procedures, …) gaat de klacht over naar de Vlaamse Ombudsdienst. 

De Vlaamse Ombudsdienst beslist dan in alle neutraliteit en onafhankelijkheid van het lokaal bestuur een nieuw onderzoek te openen.

Dit alles veronderstelt een intensieve samenwerking tussen het lokaal bestuur en de Vlaamse Ombudsdienst.


De tussenkomst van de Vlaamse ombudsdienst is gratis voor de Halse inwoner.

De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van drie jaar. Aan de stad wordt een jaarlijkse vergoeding gevraagd van 0.05 euro per inwoner.

Juridische gronden

Decreet lokaal bestuur.

Beslissing college van burgemeester en schepenen van 24 juni 2022.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en de Vlaamse Ombudsdienst wordt goedgekeurd.