De notulen van de gemeenteraadszitting van 21 december 2021 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Niet van toepassing.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraadszitting van 21 december 2021 goed.
Met de e-mail van 12 december 2021 biedt mevrouw Amber Magnus haar ontslag aan als gemeenteraadslid. Het ontslag is definitief en kan dus niet meer worden ingetrokken na ontvangst daartoe door de voorzitter van de gemeenteraad op 12 december 2021.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld kennis te nemen van de e-mail van 12 december 2021 van mevrouw Amber Magnus waarbij zij ontslag neemt als gemeenteraadslid.
- Artikels 13 en 14 van het Decreet Lokaal Bestuur.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
Kennis te nemen van het ontslag van mevrouw Amber Magnus als gemeenteraadslid.
In zitting van heden nam de gemeenteraad kennis van het ontslag van mevrouw Amber Magnus als gemeenteraadslid.
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat de heer Kjell Bosmans als tweede opvolger werd verkozen op de lijst Groen, waartoe mevrouw Amber Magnus behoort en aldus in aanmerking komt om mevrouw Amber Magnus op te volgen als gemeenteraadslid.
Met de e-mail van 20 december 2021 heeft de heer Kjell Bosmans bevestigd dat hij de opvolging aanvaardt.
De geloofsbrieven van de heer Kjell Bosmans werden onderzocht. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de heer Kjell Bosmans voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het Decreet Lokaal Bestuur.
- Artikels 13 en 14 van het Decreet Lokaal Bestuur.
- Artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
- Het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De heer Kjell Bosmans wordt toegelaten tot de eedaflegging.
De heer Kjell Bosmans
legt in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de eed af:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
De voorzitter van de gemeenteraad verklaart de heer Kjell Bosmans geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Mevrouw Amber Magnus was stemgerechtigd lid van de gemeenteraadscommissie samenleving.
Ingevolge haar ontslag als gemeenteraadslid dient zij vervangen te worden in deze gemeenteraadscommissie.
Met de voordrachtakte wordt de heer Kjell Bosmans namens de fractie Groen voorgesteld als stemgerechtigd lid van de gemeenteraadscommissie samenleving, ter vervanging van mevrouw Amber Magnus.
De voordrachtakte waarbij de heer Kjell Bosmans wordt voorgesteld als lid van de gemeenteraadscommissie samenleving wordt ontvankelijk bevonden: de voordrachtakte werd ten minste ondertekend door een meerderheid van de leden van fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel uitmaakt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de voordrachtakte waarbij de heer Kjell Bosmans namens de fractie Groen wordt voorgedragen als lid van de gemeenteraadscommissie samenleving.
- Artikel 37 van het Decreet Lokaal Bestuur.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van de voordrachtakte waarbij de heer Kjell Bosmans wordt voorgedragen als afgevaardigde van de fractie Groen in de gemeenteraadscommissie samenleving, ter vervanging van mevrouw Amber Magnus.
Bij het begin van de legislatuur heeft het bestuur het voornemen opgevat om voor bestaande samenwerkingen voor evenementen samenwerkingsovereenkomsten op te maken en dit voor de periode 2021-2025. Zo ook voor de Sint-Veroonmars, een processie ter ere van de patroonheilige Sint-Veroon die bestaat uit "militairen" in uniform met attributen die het zilveren schrijn begeleiden. Ze vindt in Lembeek al meer dan 700 jaar plaats en gaat door op paasmaandag en de dinsdag na Pasen.
In de samenwerkingsovereenkomst met koepelorganisatie Sint-Veroon voor de organisatie van de Sint-Veroonsmars 2021-2025 wordt de ondersteuning van de stad concreet benoemd.
Belangrijke aspecten van de kermis worden al geregeld in de concessies voor de foor en de organisatie van randanimatie en plaatsing van eet- en drankstandjes.
In zitting van 8 september 2020 werd deze samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad.
De koepel wenst deze samenwerkingsovereenkomst aan te passen en te laten wijzigen.
De koepel diende een voorstel tot wijziging in en deze werd besproken in de vergadering van maandag 22 november 2021.
Volgende wijzigingen zijn besproken en dienen opgenomen in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst onder de volgende punten:
1. Omschrijving evenement:
4. Toestemming voor de organisatie: schrappen van: "Indexclausule: volgens de gezondheidsindex met basisindex april 2022, telkens van rechtswege toepasbaar op de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst. "
6.2. Mobiliteit: De leden van de Koepel zijn van mening dat de verschillende aanvragen bij de naburige gemeenten moet worden aangevraagd door de stad. Tijdens de vergadering werd dit besproken en is men overeengekomen dat " de stad Halle de officiële contacten legt met de andere officiële diensten van Tubize."
De groepen vertrekken vanop verschillende momenten en komen vanuit verschillende kanten. Gemeente Tubize is vragende partij om dit samen te doen lopen. Dit is organisatorisch niet haalbaar volgens de koepel.
Er zal een brief vanuit de stad gestuurd worden naar Tubize met vermelding met de dag dat de mars zal doorgaan op hun grondgebied. De praktische afspraken blijven bij de koepel en dus door de groepen zelf.
Dit praktische deel zal op de coördinatievergadering besproken worden met de leden van de verschillende groepen en afgevaardigden uit Tubize
7. Infrastructuur: bijkomend zal opgenomen worden:
8. Afval: onderstaande tekst is opgenomen in alle samenwerkingsovereenkomsten en toelatingen voor organisatoren.
"In de samenwerkingsovereenkomst met de organisator wordt bepaald dat de door hem aangestelde stielen die eten en drank zullen bedienen en verkopen zich moeten houden aan de geldende regelgeving wat betreft de milieuaspecten die op dat moment van toepassing zijn.
Verbod op wegwerprecipiënten:
Vanaf 1 januari 2020 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 90% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2022 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, tenzij de eventorganisator een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van de eenmalige verpakkingen gescheiden wordt ingezameld voor recyclage."
De koepel wenst deze clausule te schrappen en heeft hiervoor het volgende argument: " Geen enkel van de groepen verkoopt drank tijdens dit event, overbodig en gevaarlijk om op te nemen. Er wordt wel bewust mee omgegaan.
Daarentegen is er het Vlaams decreet dat stelt dat bij alle evenementen op openbaar domein geen wegwerpmateriaal gebruikt mag worden.
De clausule zal weggelaten worden uit de overeenkomst.
9. Kermis: De VZW Lembeek leeft is verantwoordelijk voor de kermis
12. Subsidie: De parochiale groep Kasdragers zal vervangen worden door de Kasdragers.
Bij de ondertekening worden enkele namen aangepast.
De samenwerkingsovereenkomst moet vooral als juridische basis voor de logistieke ondersteuning dienen en legt in hoofdzaak de gratis logistieke steun en de aanrekening van het energieverbruik vast.
Gratis logistieke kosten:
Werkuren voor logistieke ondersteuning: 328,50u X 25,00€ = 8.212,50€
Uren voor logistieke ondersteuning voor voertuigen 328,50u X 30,00€ = 9.855,00€
Totaal: 18.067,50€
Werkelijke uitgaven:
Kosten huren toiletten 320,00€
Elektriciteit: 564,00€
Affiches: 68,85€
Jenever: 317,58€
Medailles: 1.272,98€
Zaal De Kring: 630,00€
Zaal De Klim op: 140,00€
Brassband Lembeek: 375,00€
Harmonie: 375,00€
Brass Friends Lembeek 375,00€
Rood Kruis: 479,87€
Soldij: 4.720,00€
Totaal: 9.638,28€
Subsidie:
Kasdragers Sint-Veroon: 450,45€
Koninklijke Soldatenclub Congo: 2.387,39€
Koninklijke Carabiniers: 2.387,39€
Koninklijke Etat-Major: 2.387,39€
Koninklijke Cavalerie: 2.387,39€
Totaal subsidie: 10.000,00€
Algemeen Totaal incl. de verrekende werkuren en voertuigen: 37.705,78€
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 17 december 2021.
De nodige kredieten zijn voorzien in de AMJP. Bestelbonnen op te maken.
De gemeenteraad keurt de aangepaste samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en Koepel Sint-Veroonmars voor de organisatie van de Sint-Veroonmars voor 2022-2025 goed.
Deze overeenkomst vervangt de overeenkomst tussen de stad Halle en Koepel Sint-Veroonmars voor de organisatie van de Sint-Veroonmars voor 2021-2025 goedgekeurd door de gemeenteraad van 8 september 2020.
Via de algemene politieverordening waarin bepaalde gedragingen bestraft worden met een administratieve sanctie (G.A.S.), kan de stad optreden tegen diverse vormen van (verkeers)overlast.
Robbe Knops (vaststellend ambtenaar) volgde de opleiding gemeentelijke administratieve sancties. Met het oog op de uitvoering in de praktijk, dient de gemeenteraad Robbe Knops aan te stellen als “vaststellend ambtenaar”.
Robbe Knops is aangeworven als vaststellend ambtenaar. Hij volgde de opleiding en heeft het examen met succes afgelegd. Hij voldoet aan de overige voorwaarden m.b.t. vaststellend ambtenaar zoals vastgelegd in het KB van 21 december 2013. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aanstelling als vaststellend ambtenaar goed te keuren.
KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake de selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Algemene Politieverordening van de stad Halle.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 3 december 2021.
De heer Robbe Knops wordt aangesteld als ambtenaar bevoegd voor de vaststelling van de inbreuken op de algemene politieverordening.
Mevrouw Amber Magnus werd in zitting van 26 februari 2019 door de gemeenteraad aangesteld als afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv.
Ingevolge haar ontslag als gemeenteraadslid dient er een nieuwe afgevaardigde te worden aangesteld.
Deze afgevaardigde moet deel uitmaken van de gemeenteraad.
Aan de raad wordt voorgesteld een nieuwe afgevaardigde van de stad Halle aan te stellen in de algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv.
- Beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2019 houdende de aanstelling van mevrouw Amber Magnus als afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van Haviland.
- Artikel 41 22° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De heer Kjell Bosmans, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als nieuwe afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van Haviland Intercommunale IgSv.
Mevrouw Amber Magnus werd in zitting van 26 november 2019 door de gemeenteraad aangesteld als plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging IT-punt.
Ingevolge haar ontslag als gemeenteraadslid dient er een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde te worden aangesteld.
Deze plaatsvervangend afgevaardigde moet deel uit maken van de gemeenteraad.
Aan de raad wordt voorgesteld een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle aan te stellen in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging IT-punt.
- Beslissing van de gemeenteraad dd. 26 november 2019 houdende de aanstelling van mevrouw Amber Magnus als plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging IT-punt.
- Artikel 41 22° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De heer Kjell Bosmans, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle in het beheerscomité van de Interlokale Vereniging IT-punt.
In zitting van 26 februari 2019 werd mevrouw Amber Magnus als plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle aangesteld in de algemene vergadering van de vzw Kanaaltochten Brabant.
Ingevolge haar ontslag als gemeenteraadslid dient er een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde te worden aangesteld.
Deze plaatsvervangend afgevaardigde moet deel uit maken van de gemeenteraad.
Aan de raad wordt voorgesteld een nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle aan te stellen in de algemene vergadering van de vzw Kanaaltochten Brabant. .
- Beslissing van de gemeenteraad dd. 26 februari 2019 houdende de aanstelling van mevrouw Amber Magnus als plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van de vzw Kanaaltochten Brabant.
- Artikel 41 22° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De heer Kjell Bosmans, gemeenteraadslid, wordt aangesteld als nieuwe plaatsvervangend afgevaardigde van de stad Halle in de algemene vergadering van de vzw Kanaaltochten Brabant.
Om te voldoen aan de actie 'Jaarlijks 2 speelterreinen renoveren of bouwen - Bij de vervanging van speeltoestellen wordt er rekening gehouden met speeltoestellen voor kinderen met een beperking' werden verschillende locaties onderzocht voor de organisatie van een speeltuin in Breedhout.
Het Heilig-Hartinstituut Annuntiaten Halle gaat akkoord om een deel van de speelplaats van de school Spring in 't Veld, gelegen in Breedhout, gratis ter beschikking te stellen aan de stad Halle. In ruil daarvoor, zal de stad hier een publiek toegankelijke speeltuin aanleggen, die enerzijds minstens buiten de schooluren voor het publiek toegankelijk zal zijn, maar die anderzijds tijdens de schooluren ook door de school gebruikt kan worden.
Om de veiligheid van de kinderen te garanderen, zal er een veilige afsluiting voorzien worden tussen de speeltuin en de openbare weg en tussen de speeltuin en de rest van de speelplaats.
De terbeschikkingstelling wordt aangegaan voor een duurtijd van 15 jaar en kan mits voorafgaandelijk en schriftelijk akkoord verlengd worden. In het voorjaar 2022 willen we deze speeltuin graag in gebruik kunnen nemen.
Er wordt gevraagd de terbeschikkingstellingsovereenkomst, en de bepalingen hierin omschreven, goed te keuren.
Decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
Momenteel is er 240.000,00 euro krediet voorzien op registratiesleutel ST-22000007-07520-B2.5.10-overige invest-Speeltoest
Speeltuinen grenzend aan gebouwen kunnen verzekerd worden via de brandverzekering van het gebouw, Eventueel kan dit nog mee opgenomen worden in de samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de terbeschikkingstellingsovereenkomst tussen het Heilig-Hartinstituut Annuntiaten Halle en de stad Halle voor de aanleg van een speeltuin in Breedhout, goed.
In 2020 is het provinciaal RUP Lembeek-Noord in werking getreden. Dit RUP heeft enerzijds als doel om een regionaal bedrijventerrein te realiseren en anderzijds de ontwikkeling van een natuurgebied voor waterbeheersing nabij de dorpskom van Lembeek.
In zitting van 17 juli 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen de aankoop principieel goed van een deel van de percelen Halle 5, sectie C, 4D en 2A van de kerkfabriek van Huizingen. Het betreft een gezamenlijke aankoop van deze percelen door de stad Halle, VMM en projectontwikkelaar Resolve NV waarbij de groenzone wordt toegevoegd aan het geplande openbare natuurpark langsheen de Kleine Zenne en het stukje bedrijvenzone van deze percelen wordt toegevoegd aan de grond van Resolve NV om zo de benutbare oppervlakte voor industrie te optimaliseren en een brede buffer aan te leggen.
Voor de aankoop tussen de stad Halle en de kerkfabriek van Huizingen stelde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 december 2020 notaris Vyvey aan voor de opmaak en het verlijden van de akte.
Het ontwerp van akte wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De stad Halle, VMM en Resolve zijn elk geïnteresseerd in de aankoop van een stuk van de percelen Halle 5, sectie C, 4D en 2A:
- VMM is geïnteresseerd in de aankoop van strook van 10 meter langsheen de linkeroever van de Kleine Zenne.
- Resolve wenst de schuine taludzone, grenzende aan de nieuwe bedrijvenzone aan te kopen. Hierdoor kan men de benutbare oppervlakte voor industrie optimaliseren en alsnog een brede buffer aanleggen.
- Stad Halle zou de groenzone aankopen, welke een ecologische meerwaarde heeft vanwege de aanwezige kwelzones, het natuurpark en het aandeel toegankelijk openbaar groen dat vergroot wordt en waar een veiligere trage wegverbinding gerealiseerd kan worden.
De aankoop door de stad Halle gebeurt met het oog op het ontwikkelen van publiek toegankelijk groen in nabuurschap met de woonkern Lembeek. De Stad Halle ontwikkelt op de nabij gelegen percelen het project ‘Zenneweide’ waarbij oude bedrijfsgronden worden omgezet naar een publiek toegankelijk natuurpark met mogelijkheid voor natuurlijke waterberging. De aankoop van de gronden van de kerkfabriek vergroot het natuurpark en de mogelijkheden tot natuurontwikkeling en het realiseren van een recreatiepad in aansluiting op het fietspad langsheen de spoorlijn.
Kavel F dat wordt verworven door de stad Halle heeft een oppervlakte na opmeting van 10.969,29m² en wordt aangekocht voor 39.489,44 euro ofwel €3,60/m² hetgeen overeenkomt met de schattingswaarde zoals bepaald door de afdeling vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
De verwerving van de percelen door stad Halle (kavel F), VMM (kavel G) en privébedrijf Resolve NV (kavel D) sluit aan bij de planologische bestemmingen die zijn vastgelegd in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP). Dit plan werd definitief goedgekeurd door de provincieraad in juni 2020.
Er wordt voorgesteld de ontwerpakte goed te keuren.
Het schattingsverslag werd opgemaakt op 26/6/2020 en de geschatte prijs is € 3,60.
Hiermee is voldaan aan de bepalingen van de omzendbrief van 3 mei 2019 met referentie KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
Er zijn voldoende kredieten beschikbaar. Bestelbon 202200049 werd gemaakt op naam van de notaris.
Het ontwerp van akte houdende de aankoop van “kavel F” afgebeeld op het opmetingsplan van landmeterskantoor Collin met een oppervlakte van 10.969,29m² gelegen in het PRUP Lembeek-Noord voor een totale prijs van 39.489,44 euro wordt goedgekeurd.
Aanpassen art 1 datum vervangen door 3 oktober 2022 met uitzondering van 14 maart 2022 tot 30 maart 2022
De gemeenteraad keurde op 27 april 2021 het herstelplan actualisering 2021 goed ingevolge de coronacrisis. Dit herstelplan bepaalt o.a. dat gedurende heel 2021 extra ruimte op het openbaar domein ter beschikking wordt gesteld om horeca- en andere handelszaken de kans te geven hun terras of winkel volgens de regels van de social distancing uit te baten op een rendabele manier. Hiervoor moet geen vergoeding voor de inname van het openbaar domein betaald worden.
In 2021 konden de horeca uitbaters een gratis uitbreiding van hun terras verkrijgen als steunmaatregel door COVID-19. De termijn van deze terrassen liep af op 31 december 2021. Er wordt voorgesteld de termijn te verlengen en de uitbreiding toe te staan tot 14 maart 2022.
In 2021 konden de horeca uitbaters een gratis uitbreiding van hun terras verkrijgen als steunmaatregel door COVID-19. De termijn van deze terrassen liep af op 31 december 2021. Aan de raad wordt voorgesteld de termijn te verlengen en de uitbreiding toe te staan tot 14 maart 2022.
De gratis uitbreiding werd in het verleden zeer goed onthaald bij de horeca uitbaters. Zij zijn vragende partij voor extra steunmaatregelen in de nog steeds moeilijke tijd.
Positief advies vanuit Lokale Economie voor het verlengen van deze terrassen.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017. Artikel 40-41.
Beslissing gemeenteraad van 27 april 2021: goedkeuring van het herstelplan actualisering 2021.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
De gemeenteraad gaat akkoord om de termijn voor de uitbreiding van de coronaterrassen, zoals vermeld in het herstelplan actualisering 2021, te verlengen tot 14 maart 2022.
Het Veugeleer is een lokale weg. Er wordt geklaagd over snelheid en hoeveelheid voertuigen.
Het Veugeleer is een weg die eigenlijk bedoeld is voor het verkeer van de bewoners, landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters. Dit komt overeen met de weggebruikers die conform artikel 22 octies toegelaten zijn op de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
Buiten de categorieën van weggebruikers waarvan het symbool is weergegeven op de verkeersborden die bij de toegang geplaatst zijn, mogen deze wegen slechts gevolgd worden door volgende categorieën van weggebruikers :
a) voertuigen van en naar de aanliggende percelen;
b) niet-gemotoriseerde drie- en vierwielers;
c) gespannen op voorwaarde dat het symbool van een landbouwvoertuig is afgebeeld op de verkeersborden;
d) voertuigen voor onderhoud, afvalophaling, toezicht, hulpverlening en prioritaire voertuigen.
Het begin van de wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs, wordt aangeduid met het verkeersbord F99c en het einde met het verkeersbord F101c.
F99c
F101c
Voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs mogen de ganse breedte van de genoemde wegen gebruiken. Zij mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.
De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen. Het gemotoriseerd verkeer, en in het bijzonder de landbouwvoertuigen, moeten dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van voetgangers, fietsers, bestuurders van niet gemotoriseerde drie- en vierwielers, ruiters en gespannen.
De snelheid is op deze wegen beperkt tot 30 km per uur.
Als Veugeleer een landbouwweg wordt is het aangewezen om dit uit te breiden met Driepikkel (tussen Veugeleer en E429), Resteleurs en Berendries (gedeelte tussen Rodenemplein en Resteleurs).
Dit houdt wel het gevaar in dat meer verkeer via de Berendries zal rijden. Deze straat is hier ook niet voor geschikt .
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissing college van burgemeester en schepenen van 10 december 2021.
Driepikkel (gedeelte tussen Veugeleer en E429), Veugeleer, Resteleurs en Berendries (gedeelte tussen Rodenemplein en Resteleurs) worden wegen voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van verkeersborden F99c op volgende plaatsen:
en door het plaatsen van een F101c op volgende plaatsen:
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.
Ontwerpbeslissing werd gewijzigd zoals mondeling toegelicht - weglaten P. Benoitstraat: titel, tekst en besluit in die zin aangepast
In de Tinelstraat zijn er regelmatig parkeerproblemen. Er wordt hier regelmatig fout of hinderlijk geparkeerd. Er wordt, zeker bij begin en einde van de school, langs beide zijden geparkeerd. Dit zorgt voor onveilige situaties.
Er werd bij de bewoners een bevraging georganiseerd met de vraag of ze het parkeren langs een zijde van de straat willen verbieden, en zo ja, langs welke zijde het parkeren nog moet toegelaten worden.
Reacties Tinelstraat
De reactie was eerder beperkt. Slechts 4 antwoorden.
De voorkeur van al de bewoners die gereageerd hebben is om het parkeren toe te laten langs de zijde met de onpare huisnummers. Sommige bewoners hebben wel schrik dat ze moeilijk uit hun garages kunnen rijden en vragen een parkeerverbod recht tegenover de inrit van nummer 2 en nummer 4. Wij verwachten hier niet direct problemen en stellen voor om hier niet op in te gaan.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissingen college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2021 en 7 januari 2022.
In de E. Tinelstraat wordt een parkeerverbod ingesteld langs de zijde met de pare huisnummers.
Deze maategel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van een verkeersbord E1 in de E. Tinelstraat in de nabijheid van het kruispunt met de P. Benoitstraat langs de zijde van de pare huisnummers.
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.
Op 15 december 2020 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op parkeren goed. Op 1 januari 2021 werd het nieuw parkeerbeleid voor het binnengebied van Halle van kracht. Het parkeerbeleid werd intussen grondig geëvalueerd. De voorgestelde aanpassingen zijn uitgewerkt in een nieuw retributiereglement.
Bij de evaluatie werden verschillende stakeholders bevraagd om te polsen naar de algemene opinies over het parkeerbeleid en haar doelstellingen, de parkeerzones en tarieven, de bestaande kaarten en abonnementen, en de gebruiksvriendelijkheid van de betaalmethodes.
In totaal werden er drie doelgroepen (stakeholders) bevraagd. Het gaat over groepen die op uiteenlopende manieren geconfronteerd worden met het vernieuwde parkeerbeleid, namelijk:
Ook het stadspanel werd bevraagd. Via deze bevraging werd een representatief staal van de Halse bevolking bevraagd.
Reeds in het mobiliteitsplan van Halle uit 2012 kwam een herschikking van de parkeergelegenheid in Halle als doelstelling naar voor. Door een herschikking door middel van concentreren, afschaffen en/of ondergronds brengen van parkeerplaatsen kan een waardevollere ruimtelijke invulling worden gegeven aan de vrijgekomen openbare ruimte. Daarbij is een ondersteunend parkeer- en handhavingsbeleid met systematische controles noodzakelijk.
Op 27 juni 2017 heeft de gemeenteraad een langetermijnvisie goedgekeurd met betrekking tot het parkeerbeleid in de binnenstad van Halle. Daarbij werd principieel akkoord gegaan om op termijn bijkomende parkeercapaciteit te realiseren aan de Bres, op de huidige site van het stadsmagazijn en aan parking De Gooikenaar, gelegen tussen de Ninoofsesteenweg en de Louis Vanbeverenstraat.
Op 24 januari 2020 besloot het college van burgemeester en schepenen een plan van aanpak goed te keuren waarin o.a. werd gekozen om in de huidige legislatuur te focussen op locaties De Bres en het stadsmagazijn voor de realisatie van bijkomende stads(rand)parkings. In hetzelfde besluit werd ook besloten om een ondersteunend parkeerbeleid uit te werken in het binnengebied van Halle, wat zou resulteren in een parkeerconcessie, los van de realisatie van de parkings op de genoemde sites.
Op 15 december 2020 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op parkeren goed.
Het parkeerbeleid gaat uit van de volgende basisbeginselen:
Met behulp van de resultaten van de bevragingen en meldingen van het afgelopen jaar, werd het parkeerbeleid grondig geëvalueerd en uitgewerkt in een nieuw retributiereglement. De onderstaande tarieven vormen een redelijke vergoeding voor de geleverde diensten, doch houden deze rekening met de vraag en nood van onze burgers en bezoekers van de stad.
Volgende ontvangsten zijn voorzien in de AMJP op registratiesleutel ST-70600010-02200
2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
1.000.000 | 1.000.000 | 600.000 | 600.000 |
Voorwerp
Er wordt voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 een retributie gevestigd op het parkeren van voertuigen op de plaatsen waar dat parkeren met beperkte parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan bewoners toegelaten is volgens het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Definities
2.1. Openbare weg: alle wegen met inbegrip van fietspaden, bermen en trottoirs in de zin van het verkeersreglement.
2.2. Met openbare weg gelijkgestelde plaatsen: parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, tweede lid, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
2.3. Betalend parkeren: Parkeren van een motorvoertuig op plaatsen uitgerust met parkeerautomaten, als bedoeld in artikel 27.3.1 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (KB 1 december 1975) tussen 9 en 18 uur, uitgezonderd op zon- en feestdagen en 11 juli.
2.4. Parkeerabonnement: een betalende parkeerkaart die de mogelijkheid geeft tot beperkt of onbeperkt parkeren in de zones 1, 2 en 3.
2.5. Zone 1: Straten of pleinen met het betalend parkeerregime.
Tot deze zone behoren: A. Ardevelstraat, Arkenvest, V. Baetensstraat (incl. parking bufferbekken), Baron Jacquesstraat, Basiliekstraat, Beertsestraat (deel A. Demaeghtlaan-Bergensesteenweg), Beestenmarkt, Bergensesteenweg (deel Bevrijdingsplein -Basiliekstraat), Zuster Bernardastraat, Brusselsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan - Klinkaert), Dekenstraat, Groebegrachtstraat, Leeuwenstraat, Leide (zonder parking), Meiboom, Minderbroederstraat, Molenborre, Ninoofsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan-Beestenmarkt), Oudstrijdersplein, Poststraat, M. Senciestraat, Slachthuisstraat (incl. parking), Sint-Katharinavest, Vuurkruisenstraat (incl. parking), Joseph Possozplein, L. Theunckensstraat, L. Thevenetlaan, T. Van Ruycheveltstraat, Vanden Eeckhoudtstraat, M.-J. van den Weghestraat, Vestingstraat, Volpestraat, Vondel.
2.6. Zone 2: Straten of pleinen met het betalend parkeerregime.
subzone 2.1.: Straten of pleinen met betalend parkeerregime. Tot deze zone behoren: A. Demaeghtlaan, Graankaai, Nederhem, Scheepswerfkaai (deel J. Michelstraat-Belsack), Renauxwijk, F. Vandemaelestraat, L. Thibautstraat, Suikerkaai, Willamekaai.
subzone 2.2.: Straten of pleinen met betalend parkeerregime. Tot deze zone behoren: Bresweg, Parking De Bres, Parking De Leide, Parking Station (Vandenpeereboomstraat), Parking L. Thibautstraat, parkings "klaar" en parking "atletiekpiste”.
subzone 2.3.: Straten of pleinen met betalend parkeerregime en specifieke regeling voor inwoners van Halle (“Hallekaart”). Tot deze zone behoren: Parking oud stadsmagazijn (Suikerkaai), parking Nederhem en Spoorwegstraat.
2.7. Zone 3: Parkeren in blauwe zone met beperkte parkeertijd waar het gebruik van de Europees erkende parkeerschijf verplicht is. Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone voorgeschreven van 09.00 u tot 18.00 u van maandag tot en met zaterdag behalve zon- en feestdagen en 11 juli en voor een maximum parkeerduur van 3 uren.
subzone 3.1.: Tot deze zone behoren: Hooiblok, Kanaalbrugstraat, Lecocqstraat, Linnenweide, Mayenmeers, Ronde Meers, Steenkoolstraat.
subzone 3.2.: Tot deze zone behoren: Abeelenveld, Acacialaan, Albertstraat, Balthazarstraat, Biezeweide (deel Albertstraat- Brouwerijstraat), Broekborre, Dynastieplein, Edmond Nerincxstraat, E. Tinelstraat, Eikenlaan, Eizingenstraat, Goudvinkenlaan, H. Quetstroeyelaan, Halleweg (deel St.-Rochusstraat- Goudvinkenlaan), J. Petrestraat, Koning Boudewijnlaan, Koningin Elisabethlaan, Koningin Fabiolaan, Kardinaal Mercierplein, Karel Nerinckxlaan, Kluisstraat, L. Deboeckstraat, Lentelaan, Leopoldstraat, Lijsterlaan, Lindenlaan, M. Henriettesquare, Melkerijstraat, Nijvelsesteenweg (deel St.-Rochusstraat- Leopoldstraat), Nijverheidsstraat, P. Benoitstraat, Pastoor Bernaertsstraat, Prinses Paolalaan, Prins van Luiklaan, Platanenlaan, Sint-Annastraat, Servaislaan, Sint-Rochusstraat, Vandenpeereboomstraat (deel Vogelpers- Kornijkveld), Villalaan (deel Nijverheidsstraat-Lijsterlaan), Vogelpers, Werlstraat, Zomerlaan
2.8. Shop & go: Parkeerplaats of parkeerzone aangeduid door middel van het verkeersbord Fig. E9b aangevuld met een onderbord type VIIc dat de parkeerduur beperkt tot 30 minuten elke dag van 9 u tot 18 u, behalve op zon- en feestdagen en op 11 juli.
2.9. Verkeersreglement: Koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Er wordt een retributie gevestigd
3.1. Voor het parkeren van een motorvoertuig op de plaatsen waar parkeren krachtens een politiereglementering toegelaten is.
3.2. Op de afgifte van (digitale) gemeentelijke parkeerkaarten, waardoor het mogelijk wordt de parkeerfaciliteiten te benutten, bedoeld in de artikelen 27.1, 27.3 en 27 ter van het Verkeersreglement.
De retributie is verschuldigd door
4.1. De titularis van de inschrijving van het voertuig in het repertorium van de voertuigen of de houder van de proefritten- of handelaarsplaat die op het voertuig werd aangebracht inzake artikel 3.1.
4.2. De titularis van de uitgereikte kaart inzake artikel 3.2.
4.3. De bepalingen van artikel 67bis van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968 zijn van toepassing.
Betalend parkeren
5.1. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
5.1.1. Zone 1:
1,00 EUR/uur voor de eerste 2 uur, 2,00 EUR/uur vanaf het 3de uur en 14,00 EUR voor een dagticket
5.1.2. Zone 2:
0,50 EUR/uur voor de eerste 2 uur, 1,00 EUR/uur vanaf het 3de uur en 5,00 EUR voor een dagticket
Er is geen retributie verschuldigd voor het parkeren op zaterdag op de parkings in deze zone die zijn aangeduid in de zin van art. 70.2.2., 2° van het Verkeersreglement (parkings De Bres, parking De Leide, parking Station, Parking Klaar, parking Atletiekpiste, parking L. Thibautstraat, parking oud stadsmagazijn (Suikerkaai), parking Nederhem en Spoorwegstraat) tot de ingebruikname van de nieuw aan te leggen parking aan De Bres.
5.1.3. Bij niet gebruik van de parkeerautomaat, parkeer-app, sms-parkeren of bij het laten verstrijken van de toegestane parkeertijd, wordt een retributie uitgeschreven ten bedrage van 25,00 EUR. Deze retributie geldt voor een halve dag. Deze retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 4,5 uren vanaf het moment van de vaststelling die staat vermeld op het retributiebiljet tot maximum het einde van de dag van de vaststelling. Deze vaststelling wordt op het retributiebiljet vermeld als ‘retributie’. Een betaald parkeerbewijs waarvan de geldigheid verstreken was op het ogenblik van de vaststelling wordt niet in mindering gebracht van het tarief voor langparkeren.
5.1.4. Shop & Go
Op deze plaatsen kan een gebruiker 30 minuten gratis parkeren. Een gebruiker die langer dan 30 minuten gebruik maakt van een Shop & Go plaats, is een retributie verschuldigd van 40,00 EUR. Deze retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 4,5 uren vanaf het moment van de vaststelling vermeld op het retributiebiljet tot maximum het einde van de dag van de vaststelling. Deze vaststelling wordt op het retributiebiljet vermeld als ‘retributie Shop & Go’.
5.1.5. Gratis kwartier
In de zones 1 en 2 kan er gedurende 15 minuten gratis geparkeerd worden. Dit kwartier wordt geactiveerd hetzij via de parkeerautomaat, hetzij digitaal op basis van een sms of parkeer-app. Per nummerplaat kan maximum 1 gratis kwartier ‘geactiveerd’ worden per dag. Wanneer geopteerd wordt voor een langere parkeerduur dan 15 minuten in zones 1 en 2 wordt er geen gratis kwartier voorzien.
5.2. De gebruiker van een parkeerautomaat of andere betaalapplicatie zal geen verweer kunnen indienen wanneer hij, niettegenstaande het vereffenen van de retributie, toch niet kan parkeren om een reden vreemd aan de wil van het stadsbestuur of de concessiehouder, of in geval van verplichte evacuatie van de voertuigen op bevel van de politie of enig ander overheidsbevel, of in geval een machtiging vanwege de stad wordt verleend tot langdurig privaat gebruik van een openbare parkeerplaats.
5.3. De gebruiker van een parkeerautomaat kan noch de stad, noch de concessiehouder aansprakelijk stellen voor de gebrekkige werking of een defect van de parkeerautomaat. Wanneer de parkeerautomaat defect is moet de bestuurder de parkeerschijf zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
5.4. Aansprakelijkheid
5.4.1. Het parkeren van een motorvoertuig op een parkeerplaats gelegen in een straat of zone met betalend parkeren, gebeurt steeds op risico van de gebruiker of van degene op wiens naam het voertuig ingeschreven is;
5.4.2. Het parkeergeld geeft de gebruiker enkel recht op parkeren maar geeft de gebruiker geen enkel recht op bewaking;
5.4.3. De stad Halle kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou tot gevolg hebben.
Parkeren in een blauwe zone
6.1. Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de Europees erkende parkeerschijf, in een zone met beperkte parkeertijd, voorgeschreven van 9 u tot 18 u van maandag tot en met zaterdag, met uitzondering van zon- en feestdagen en 11 juli, en dit voor een maximum parkeerduur van drie uren. Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur overeenkomstig artikel 27.1.2 van het Verkeersreglement.
6.2. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
6.2.1. Voor de maximale parkeerduur die toegelaten is door de verkeersborden of, indien deze geen bijzondere voorwaarden vermelden, de maximale parkeerduur (3 uren) die bepaald wordt in artikel 27.1.2 van het Verkeersreglement: gratis;
6.2.2. De bestuurder die voor een langere periode dan deze bepaald onder 6.2.1. verkiest te parkeren in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), kan parkeren tegen betaling van een retributie van 25,00 EUR. Deze retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 4,5 uren (halve dag) vanaf het moment van de vaststelling dat staat vermeld op het retributiebiljet tot maximum het einde van de dag van de vaststelling. Deze vaststelling wordt op het retributiebiljet vermeld als ‘retributie’. Deze tarieven zijn van 9 tot 18 uur van maandag tot en met zaterdag van toepassing, met uitzondering van zon- en feestdagen en 11 juli.
6.3. Parkeerschijf
6.3.1. De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen van de parkeerschijf achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Verkeersreglement.
6.3.2. De gebruiker van een motorvoertuig die de parkeerschijf niet zichtbaar aanbrengt achter de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, wordt steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 6.2.2. bedoelde forfaitaire tarief.
6.4. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden of, indien deze geen bijzondere voorwaarden vermelden, die bepaald wordt door artikel 27.1.2 van het Verkeersreglement.
6.5. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor voertuigen die gebruikt worden door een door de stad Halle erkende autodeelorganisatie, op voorwaarde dat het voertuig voorzien is van een digitale gemeentelijke parkeervergunning. Dit geldt niet op Shop&Go-plaatsen, noch op de parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor personen met een beperking die over een officiële parkeerkaart hiertoe beschikken.
Bewonerskaart
7.1. Een bewonerskaart wordt uitgereikt aan inwoners die gedomicilieerd zijn in de zones of in de ingesloten straten binnen deze zones, waar bewonersparkeren is toegelaten en die voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart. Er worden maximum 2 bewonerskaarten per wooneenheid (domicilieadres) uitgereikt.
7.2 Een gedomicilieerde inwoner kan een bewonerskaart aanvragen voor het voertuig dat op zijn/haar naam ingeschreven staat of waarvan hij/zij de vaste bestuurder is indien de inwoner woonachtig is in zone 1, 2 of 3. Voor salariswagens en dienstwagens is een attest van de werkgever vereist om de bewonerskaart aan te vragen.
7.3. De bewonerskaart is enkel geldig in de (sub)zone waarin de inwoner gedomicilieerd is en de subzone 2.3., met uitzondering van bewoners uit zones 1 en 2: zij kunnen hun bewonerskaart in deze beide zones gebruiken.
7.4. Een bewonerskaart wordt in digitale vorm afgeleverd en is 1 kalenderjaar geldig vanaf de datum van uitreiking.
Parkeren op parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen
8.1. De parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen worden uitgerust met een oplaadpunt en mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen voor zover het voertuig tijdens het parkeren effectief opgeladen wordt. Het opladen zal blijken uit het al dan niet aangesloten zijn van het voertuig op het oplaadpunt door middel van de stekker. Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door middel van het verkeersbord E9a waarop het pictogram van de parkeerschijf wordt afgebeeld en aangevuld met een onderbord waarop het symbool van een stekker is afgebeeld. Behoudens anders gesignaleerd is dezelfde tijdsbeperking van toepassing als in de respectievelijke zone.
8.2. De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Voor wat betreft zones 1 en 2 is er geen vrijstelling aangaande de tarifering op deze parkeerplaatsen. Bij niet gebruik van de parkeerautomaat, bij het laten verstrijken van de toegestane parkeertijd, indien de stekker van het voertuig niet in het stopcontact zit of de parkeerplaats door een niet-elektrisch voertuig wordt ingenomen wordt een retributie uitgeschreven zoals beschreven in artikel 5.1.5.
Voor zone 3 is er geen vrijstelling aangaande het gebruik van de Europees erkende parkeerschijf. Bij niet gebruik van de parkeerschijf, bij het overschrijden van de maximale parkeerduur vermeld in artikel 6.2.1., indien de stekker van het voertuig niet in het stopcontact zit of de parkeerplaats door een niet-elektrisch voertuig wordt ingenomen, wordt een retributie uitgeschreven zoals beschreven in artikel 6.2.2.
Afgifte van parkeerkaarten
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
9.1. (Digitale) bewonerskaart
9.1.1. Tarieven
9.1.2. Gebruiksmodaliteiten
De aanvrager van deze parkeerkaart moet cumulatief voldoen aan de volgende voorwaarden:
° Indien het motorvoertuig op naam van een andere persoon is ingeschreven: een attest van de verzekeraar van het motorvoertuig waarin bevestigd wordt dat de aanvrager van de bewonerskaart medebestuurder is;
° Indien het een bedrijfsvoertuig betreft: een attest van de werkgever waarin vermeld is dat de aanvrager de gebruikelijke bestuurder is;
° Indien het een leasewagen van de werkgever betreft: een attest van de werkgever waarin vermeld wordt dat de aanvrager de gebruikelijke bestuurder is en een kopie van het leasecontract;
° Indien het motorvoertuig ter beschikking wordt gesteld door een bedrijf waarin de aanvrager, eigenaar, zaakvoerder of bestuurder is: een kopie van het leasecontract en een kopie van de publicatie van de statuten in het Belgisch Staatsblad waaruit blijkt dat de aanvrager één van voornoemde functies vervult;
° Indien het een vervangwagen betreft: een attest van de garage of automobielvereniging; waarin vermeld staat dat de aanvrager van de bewonerskaart over het motorvoertuig kan beschikken.
9.2. (Digitale) parkeerkaart “Hallekaart”:
9.2.1. Tarieven
9.2.2. Gebruiksmodaliteiten:
De aanvrager van deze parkeerkaart moet cumulatief voldoen aan volgende voorwaarden:
° Indien het motorvoertuig op naam van een andere persoon is ingeschreven: een attest van de verzekeraar van het motorvoertuig waarin bevestigd wordt dat de aanvrager van de bewonerskaart medebestuurder is;
° Indien het een bedrijfsvoertuig betreft: een attest van de werkgever waarin vermeld is dat de aanvrager de gebruikelijke bestuurder is;
° Indien het een leasewagen van de werkgever betreft: een attest van de werkgever waarin vermeld wordt dat de aanvrager de gebruikelijke bestuurder is en een kopie van het leasecontract;
° Indien het motorvoertuig ter beschikking wordt gesteld door een bedrijf waarin de aanvrager, eigenaar, zaakvoerder of bestuurder is: een kopie van het leasecontract en een kopie van de publicatie van de statuten in het Belgisch Staatsblad waaruit blijkt dat de aanvrager één van voornoemde functies vervult;
° Indien het een vervangwagen betreft: een attest van de garage of automobielvereniging waarin vermeld staat dat de aanvrager van de bewonerskaart over het motorvoertuig kan beschikken.
9.3. (Digitale) gemeentelijke parkeerkaart ‘zorgverstrekker’:
9.3.1. Tarieven
9.3.2. Gebruiksmodaliteiten
9.4. (Digitale) gemeentelijke parkeerkaart “autodelen”:
9.4.1. Tarief: gratis
9.4.2. Gebruiksmodaliteiten
9.5. (Digitaal) gemeentelijk parkeerabonnement voor Hallenaren, handelaars met een handelszaak in Halle of werknemers werkzaam in Halle
9.5.1. Tarieven
9.5.2. Gebruiksmodaliteiten
Voor wat betreft de inwoners van Halle:
Voor wat betreft de handelaars in Halle:
Voor wat betreft de werknemers werkzaam in Halle:
9.6. (Digitaal) gemeentelijk parkeerabonnement:
9.6.1. Tarieven
9.6.2. Gebruiksmodaliteiten:
9.7. Bezoekersparkeerkaart in de blauwe zone:
9.7.1. Tarieven
9.7.2. Gebruiksmodaliteiten:
De aanvrager van deze bezoekersparkeerkaart moet cumulatief voldoen aan volgende voorwaarden:
Betalingsmodaliteiten
10.1. Langparkeren
10.1.1. De retributie voor het langparkeren of voor het parkeren voor een langere periode dan deze voorzien in een zone met beperkte parkeerduur zoals bepaald in artikels 5.1.5. en 6.2.2. is betaalbaar binnen de tien kalenderdagen, hetzij in speciën bij de concessiehouder, hetzij door storting of overschrijving op het aangeduide rekeningnummer, overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerticket dat door de parkeerwachter op het voertuig wordt aangebracht. Een betaald parkeerrecht wordt niet in mindering gebracht van de aangerekende forfaitaire tarieven.
10.1.2. In geval van niet-betaling van de forfaitaire retributies binnen de vooropgestelde 10 kalenderdagen na aanbrenging van een parkeerbiljet op het voertuig wordt een schriftelijke aanmaning met uitnodiging tot betaling gezonden aan de retributieplichtige met een nieuwe betalingstermijn van 14 kalenderdagen vanaf de verzending van de aanmaning. Hier worden geen administratiekosten aangerekend.
10.1.3. Bij niet-betaling volgt een tweede aanmaning per brief. In geval van niet-betaling zal de retributie ingevorderd worden via gerechtelijke weg. Wanneer een tweede aanmaning vereist is, worden bijkomend 15,50 EUR administratiekosten aangerekend.
10.2. Kortparkeren
De retributie voor het kortparkeren moet betaald worden:
10.3. Bewonerskaart/Hallekaart/gemeentelijke parkeerkaarten/parkeerabonnementen.
De retributie voor een bewonerskaart/gemeentelijke parkeerkaart moet vooraf betaald worden. De retributie voor deze kaarten is ondeelbaar en voor de gekozen geldigheidsduur verschuldigd. De uitreiking van deze parkeerkaart resulteert niet in een afdwingbaar parkeerrecht.
Vrijstellingen voor het betalend (kort)parkeren en parkeren in een blauwe zone met uitzondering van de Shop & Go plaatsen
11.1. Volledige vrijstelling
11.1.1. De mindervaliden, houders van een speciale kaart, uitgereikt door een officiële instelling overeenkomstig het ministerieel besluit van 29 juli 1991, gewijzigd door het ministerieel besluit van 7 mei 1999 en 26 september 2005, indien deze kaart zichtbaar achter de voorruit van het voertuig is aangebracht of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig;
11.1.2. Houders van een vergunning naar aanleiding van een tijdelijke privatisering bij bouw- en/of verbouwwerken, of naar aanleiding van het gebruik van het openbaar domein (onder andere containers, stoelen en tafels, …) op voorwaarde dat deze vergunning zichtbaar is aangebracht achter de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, of als het geen voertuig betreft op een goed zichtbare plaats;
11.2. Beperkte vrijstelling
11.2.1. Houders van een (digitale) gemeentelijke parkeerkaart ‘zorgverstrekkers’, indien deze kaart en een parkeerschijf zichtbaar achter de voorruit van het voertuig zijn aangebracht of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig: vrijstelling voor de maximale duur van 120 minuten in de zones 1 en 2.
11.2.2. Houders van gemeentelijke parkeerkaarten of parkeerabonnementen: vrijstelling volgens de modaliteiten beschreven in artikel 9 van dit reglement.
Inwerkingtreding
De aanpassing van de tarifering wat betreft de betalende zone, de zorgverstrekkerskaart, de bewonerskaart en de Hallekaart (opgenomen in artikel 5, 6 en 9) treedt in werking op 1 februari 2022.
De aanpassing wat betreft de uurregeling in de blauwe zone en de bezoekerskaart (opgenomen in artikel 2, 6 en 9) treedt in werking op 1 april 2022.
Dit retributiereglement vervangt het retributiereglement op parkeren goedgekeurd door de gemeenteraad van 15 december 2020.
Op 15 december 2020 keurde de gemeenteraad het retributiereglement goed dat vanaf 1 januari 2021 inging. Op de gemeenteraad van 25 januari 2022 wordt een nieuw retributiereglement voorgelegd op basis van een eerste evaluatie.
Het signalisatievoorstel voldoet aan het basisbeginsel waarvan het nieuwe parkeerbeleid uitgaat, namelijk: eenvoudig, overzichtelijk en uniform parkeerbeleid. Er wordt gestreefd naar eenvoud door zowel de parkeerregimes als de zoneringen te beperken tot een minimum. De tarifering moet overzichtelijk zijn. Daarnaast beogen we een wildgroei van verkeerssignalisatie tegen te gaan en wordt wildparkeren tegengegaan door infrastructurele ingrepen.
De hoger genoemde principes werden concreet uitgewerkt in een aanvullend politiereglement.
Zonale aanduiding van parkeerzones:
We stellen voor om de betalende en blauwe zones te signaleren aan de hand van aangepaste zonale verkeersborden ZE9a-ZE9a/aan de toegangs- en uitgangswegen van desbetreffende zones. Op locaties waar de zone te groot is, worden ter verduidelijking herhalingsborden aangebracht. In totaal onderscheiden we 3 zones:
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- Gemeenteraadsbeslissing 26 januari 2021
- Collegebeslissing van 14 januari 2022
- Retributiereglement op parkeren, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2022
1.1. Zone 1 (rode zone): Straten of pleinen met het betalend parkeerregime. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden ZE9a en ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” aan alle toegangs- en uitgangswegen van de zone en parkeerautomaten.
Tot deze zone behoren: A. Ardevelstraat, Arkenvest, V. Baetensstraat (incl. parking bufferbekken), Baron Jacquesstraat, Basiliekstraat, Beertsestraat (deel A. Demaeghtlaan-Bergensesteenweg), Beestenmarkt, Bergensesteenweg (deel Bevrijdingsplein -Basiliekstraat), Zuster Bernardastraat, Brusselsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan - Klinkaert), Dekenstraat, Groebegrachtstraat, Leeuwenstraat, Leide (zonder parking), Meiboom, Minderbroederstraat, Molenborre, Ninoofsesteenweg (deel A. Demaeghtlaan-Beestenmarkt), Oudstrijdersplein, Poststraat, M. Senciestraat, Slachthuisstraat (incl. parking), Sint-Katharinavest, Vuurkruisenstraat (incl. parking), Joseph Possozplein, L. Theunckensstraat, L. Thevenetlaan, T. Van Ruycheveltstraat, Vanden Eeckhoudtstraat, M.-J. van den Weghestraat, Vestingstraat, Volpestraat, Vondel.
1.2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (begin zone) op volgende locaties:
1.3. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (einde zone) op volgende locaties:
1.4. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (herhaling zone) op volgende locaties:
2.1. Subzone 2.1 (groene zone): Straten of pleinen met het betalend parkeerregime. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden ZE9a en ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” aan alle toegangs- en uitgangswegen van de zone en parkeerautomaten.
Tot deze zone behoren: A. Demaeghtlaan, Graankaai, Nederhem, Scheepswerfkaai (deel J. Michelstraat-Belsack), F. Vandemaelestraat, L. Thibautstraat, Suikerkaai, Willamekaai.
2.1.1. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (begin zone) op volgende locaties:
2.1.2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (einde zone) op volgende locaties:
2.1.3. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend uitgezonderd bewoners” (herhaling zone) op volgende locaties:
2.2. Subzone 2.2 (groene zone - groen gearceerd): Straten of pleinen met het betalend parkeerregime. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden ZE9a en ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners” aan alle toegangs- en uitgangswegen van de zone en parkeerautomaten.
Tot deze zone behoren: Bresweg, Parking De Bres, Parking De Leide, Parking Station (Vandenpeereboomstraat), Parking L. Thibautstraat, parkings "klaar" en parking "atletiekpiste”.
2.2.1. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners” (begin zone) op volgende locaties:
2.2.2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners” (einde zone) op volgende locaties:
2.3. Subzone 2.3. (groene zone - groene ster): Straten of pleinen met betalend parkeerregime en specifieke regeling voor inwoners van Halle (“Hallekaart”). Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden ZE9a en ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners ” aan alle toegangs- en uitgangswegen van de zone en parkeerautomaten.
Tot deze zone behoren: Parking oud stadsmagazijn (Suikerkaai), parking Nederhem en Spoorwegstraat.
2.3.1. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners ” (begin zone) op volgende locaties:
2.3.3. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a/ max 3,5t met opschrift “betalend van maandag tot vrijdag uitgezonderd bewoners ” (einde zone) op volgende locaties:
5.1. Zone 3 (blauwe zone): Parkeren in blauwe zone met beperkte parkeertijd waar het gebruik van de Europees erkende parkeerschijf verplicht is. Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie, is het gebruik van de parkeerschijf in de blauwe zone voorgeschreven van 09.00 u tot 18.00 u van maandag tot zaterdag behalve op zon- en feestdagen en 11 juli en voor een maximum parkeerduur van 3 uren. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersborden ZE9a GVIIbT en ZE9a GVIIbT/ max 3,5t met opschrift “Van maandag tot zaterdag Maximum 3 uren Uitgezonderd bewoners” aan alle toegangs- en uitgangswegen van de zone.
Tot deze zone behoren:
subzone 5.1.: Hooiblok, Kanaalbrugstraat, Lecocqstraat, Linnenweide, Mayenmeers, Ronde Meers, Steenkoolstraat
subzone 5.2.: Abeelenveld, Acacialaan, Albertstraat, Balthazarstraat, Biezeweide (deel Albertstraat-Brouwerijstraat), Broekborre, Dynastieplein, Edmond Nerincxstraat, E. Tinelstraat, Eikenlaan, Eizingenstraat, Goudvinkenlaan, H. Quetstroeyelaan, Halleweg (deel St.-Rochusstraat-Goudvinkenlaan), J. Petrestraat, Koning Boudewijnlaan, Koningin Elisabethlaan, Koningin Fabiolaan, Kardinaal Mercierplein, Karel Nerinckxlaan, Kluisstraat, L. Deboeckstraat, Lentelaan, Leopoldstraat, Lijsterlaan, Lindenlaan, M. Henriettesquare, Melkerijstraat, Nijvelsesteenweg (deel St.-Rochusstraat-Leopoldstraat), Nijverheidsstraat, P. Benoitstraat, Pastoor Bernaertsstraat, Prinses Paolalaan, Prins van Luiklaan, Platanenlaan, Sint-Annastraat, Servaislaan, Sint-Rochusstraat, Vandenpeereboomstraat (deel Vogelpers- Kornijkveld), Villalaan (deel Nijverheidsstraat-Lijsterlaan), Vogelpers, Werlstraat, Zomerlaan
5.1.1. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a GVIIbT max 3,5t met opschrift “Van maandag tot zaterdag Maximum 3 uren Uitgezonderd bewoners” (begin zone) op volgende locaties:
5.1.2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a GVIIbT/ max 3,5t met opschrift “Van maandag tot zaterdag Maximum 3 uren Uitgezonderd bewoners” (einde zone) op volgende locaties:
5.1.3. Deze maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord ZE9a GVIIbT max 3,5t met opschrift “Van maandag tot zaterdag Maximum 3 uren Uitgezonderd bewoners” (herhaling zone) op volgende locaties:
Volgende verkeersborden worden in de binnenstad behouden:
In de binnenstad worden er 55 parkeerplaatsen voorbehouden voor kort parkeren (shop en go).
De maatregel wordt gesignaleerd door verkeersbord E9b met onderbord met opschrift "max. 30 minuten van maandag tot zaterdag van 9u tot 18u" op onderstaande locaties. De parkeerplaatsen worden eveneens voorzien van sensoren, infokokers en markeringen volgens onze huisstijl:
Nummer | Straat | Huisnummer |
1 | Brusselsesteenweg | 9 |
2 | Brusselsesteenweg | 45 |
3 | Vandeneeckhoutsstraat | 32 |
4 | Vandeneeckhoutsstraat | 38 |
5 | Meiboom | 13 |
6 | Meiboom | 15 |
7 | Ninoofsesteenweg | 8 |
8 | Ninoofsesteenweg | 8 |
9 | Ninoofsesteenweg | 63 |
10 | Ninoofsesteenweg | 63 |
11 | Beestenmarkt | 7 |
12 | Beestenmarkt | 7 |
13 | Beestenmarkt | 9 |
14 | Beestenmarkt | 9 |
15 | Beestenmarkt | 9 |
16 | Volpestraat | 4 |
17 | Victor Baetenstraat | 13 |
18 | Victor Baetenstraat | 13 |
19 | Molenborre | 30 |
20 | Molenborre | 30 |
21 | Molenborre | 30 |
22 | Louis Theunckensstraat | 2 |
23 | Louis Theunckensstraat | 4 |
24 | Louis Theunckensstraat | 16 |
25 | Bergensesteenweg | 60 |
26 | Bergensesteenweg | 60 |
27 | Bergensesteenweg | 60 |
28 | Bergensesteenweg | 97 |
29 | Bergensesteenweg | 97 |
30 | Vuurkruisensstraat | 11 |
31 | Vuurkruisensstraat | 11 |
32 | Possozplein | 2 |
33 | Possozplein | 2 |
34 | Possozplein | 2 |
35 | Basiliekstraat | 139 |
36 | Basiliekstraat | 139 |
37 | Nederhem (Van Hoo) | 27 |
38 | Nederhem (Van Hoo) | 27 |
39 | Nederhem (Van Hoo) | 27 |
40 | Vandepereboomstraat | 8 |
41 | Vandepereboomstraat | 8 |
42 | Vandepereboomstraat | 60 |
43 | Sint Rochusstraat | 24 |
44 | Sint Rochusstraat | 24 |
45 | Sint Rochusstraat | 126 |
46 | Sint Rochusstraat | 128 |
47 | Sint Rochusstraat | 131 |
48 | Sint Rochusstraat | 8 |
49 | Sint Rochusstraat | 8 |
50 | Jean Jamcinstraat | 5 |
51 | Jean Jamcinstraat | 5 |
52 | Ninoofsesteenweg | 32 |
53 | Ninoofsesteenweg | 32 |
54 | Biezeweide | 86 |
55 | Minderbroederstaat | 8 |
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.
Dit aanvullend politiereglement vervangt het aanvullend politiereglement parkeerbeleid binnengebied goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 januari 2021.
Op 26 januari 2016 keurde de gemeenteraad het Halse erosiebestrijdingsplan goed. In tussentijd werden verschillende knelpuntzones onderzocht. Aan de gemeenteraad wordt een overeenkomst voorgesteld waardoor een van de knelpunten in de Kasteelbrakelsesteenweg verholpen kan worden.
De provincie Vlaams-Brabant treedt op als erosiecoördinator waardoor die Halle begeleidt, bemiddelt en concrete inrichtingsplannen opmaakt. Dit op maat van specifieke probleemlocaties en de betrokken actoren (landgebruikers & eigenaars).
Afgelopen zomer werd Halle verschillende keren geconfronteerd met zware regenval. Een aantal gekende locaties + nieuwe locaties werden onder de loep genomen. Eén voor één zullen oplossingen op maat geboden worden.
In de Kasteelbrakelsesteenweg (ten zuiden van huisnummer 554) bevindt de probleemaanpak zich in een fase waarvoor we een finaal inrichtingsplan kunnen voorleggen en een overeenkomst voorstellen.
De inrichting wordt gerealiseerd op 2 kadastrale percelen, gekend als: Halle, afdeling 5, E 137 V2 & Halle, afdeling 5, E 137 W2 door een aannemer aangesteld door de provincie. De stad prefinanciert het geheel, de provincie subsidieert daaropvolgend 90 % van de gemaakte kosten en de landgebruiker engageert zich om deze infrastructuur gedurende minstens 10 jaar te tolereren. Zo draagt de provincie het gros van de kosten, de stad een beperkt deel en de landgebruiker/-eigenaar geen. Die stelt zijn grond ter beschikking. De stad staat daaropvolgend in voor het beheer (zeer beperkte inspanning).
Voor dit knelpunt wordt een houthakseldam voorgesteld met een lengte van 36 m langs de straatzijde en 5 m langs het huis met een geleidende dam van 16 meter. Dit is voldoende om de overlast te wijten aan dit erosieknelpunt verhelpen.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2016 betreffende de goedkeuring van het Halse erosiebestrijdingsplan.
Subsidiëringsbesluit Vlaamse regering van 7 december 2001 houdende subsidiëring van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeenten/steden worden uitgevoerd (Erosiebesluit)
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 november 2021.
Er is in de AMJP jaarlijks 10.000 euro krediet voorzien op registratiesleutel 61500010-0350-B4.2.2. Kredieten te verschuiven naar 61500010-03410-B4.2.2 (BI 03410: Erosiebestrijding). Mogelijks bijkomende (uitgave- en ontvangsten-)kredieten te voorzien.
De gemeenteraad keurt de aanleg en financiering van een houthakseldam op 2 kadastrale percelen langs de Kasteelbrakselsesteenweg, kadastraal gekend als: Halle, afdeling 5, E 137 V2 & Halle & afdeling 5, E 137 W2, goed.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de stad Halle en de gebruiker in het kader van tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de stad Halle uitgevoerd worden, goed.
De kosten verbonden aan de uitvoering ervan kunnen gefinancierd worden met kredieten voorzien op registratiesleutel 61500010-0341-B4.2.2 van het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025 en wel op dienstjaar 2022.
Op 26 januari 2016 keurde de gemeenteraad het Halse erosiebestrijdingsplan goed. In tussentijd werden verschillende knelpuntzones onderzocht. Aan de gemeenteraad wordt een overeenkomst voorgesteld waardoor een van de knelpunten in de Kasteelbrakelsesteenweg verholpen kan worden.
De provincie Vlaams-Brabant treedt op als erosiecoördinator waardoor die Halle begeleidt, bemiddelt en concrete inrichtingsplannen opmaakt. Dit op maat van specifieke probleemlocaties en de betrokken actoren (landgebruikers & eigenaars).
Afgelopen zomer werd Halle verschillende keren geconfronteerd met zware regenval. Een aantal gekende locaties + nieuwe locaties werden onder de loep genomen. Eén voor één zullen oplossingen op maat geboden worden.
In de Kasteelbrakelsesteenweg (ten zuiden van huisnummer 554) bevindt de probleemaanpak zich in een fase waarvoor we een finaal inrichtingsplan kunnen voorleggen en een overeenkomst voorstellen.
De inrichting wordt gerealiseerd op het perceel kadastraal gekend als: Halle, afdeling 5, E 138 F door een aannemer aangesteld door de provincie, de stad prefinanciert het geheel, de provincie subsidieert daaropvolgend 90 % van de gemaakte kosten en de landgebruiker engageert zich om deze infrastructuur gedurende minstens 10 jaar te tolereren. Zo draagt de provincie het gros van de kosten, de stad een beperkt deel en de landgebruiker/-eigenaar geen. Die stelt zijn grond ter beschikking. De stad staat daaropvolgend in voor het beheer (zeer beperkte inspanning).
Voor dit knelpunt wordt een houthakseldam voorgesteld met een lengte van 26 m langs de ene zijde en 12m langs de andere zijde. Aan beide kanten wordt nog een geleidende dam van enkele meters voorzien. Dit is voldoende om de overlast te wijten aan dit erosieknelpunt te verhelpen.
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2016 betreffende de goedkeuring van het Halse erosiebestrijdingsplan.
Subsidiëringsbesluit Vlaamse regering van 7 december 2001 houdende subsidiëring van kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeenten/steden worden uitgevoerd (Erosiebesluit).
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 26 november 2021.
Er is 10.000 euro krediet voorzien op registratiesleutel 61500010-0350-B4.2.2 in 2022.
De gemeenteraad keurt de aanleg en financiering van een houthakseldam in de Kasteelbrakselsesteenweg op het perceel kadastraal gekend als: Halle, afdeling 5, E 138 F, goed.
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tussen de stad Halle en het Agentschap Natuur & Bos (eigenaar) in het kader van tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen die door de stad Halle uitgevoerd worden, goed.
De kosten verbonden aan de uitvoering ervan kunnen gefinancierd worden met kredieten voorzien op registratiesleutel 61500010-0350-B4.2.2 van het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025 en wel op dienstjaar 2022.
Op 22 juni 2021 keurde de gemeenteraad de raming voor de opdracht “Afbraak bestaande uitbouw en renovatie & inbreiding van de bibliotheek te Halle”, goed. De raming werd vastgesteld op € 2.566.763,53 excl. btw.
In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022 werd voorgesteld de opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.175.609,80 excl. btw of € 3.842.487,86 incl. 21% btw (onder voorbehoud van de goedkeuring van de aangepaste raming door de gemeenteraad).
Het gunningsbedrag overschrijdt de oorspronkelijke raming, waardoor de gemeenteraad de aanpassing van de raming van € 2.566.763,53 exclusief btw naar € 3.175.609,80 excl. btw dient goed te keuren.
Verantwoording omtrent de inschrijvingsbedragen ifv overschrijding van de raming goedgekeurd op de gemeenteraad in zitting van 22 juni 2021:
Waar enkele maanden geleden de prijzen voor constructiehout, isolatie en buitenschrijnwerk in stijgende lijn waren zien we de afgelopen 2 maanden dat prijzen voor technieken (kanalen, riolering, …) evenals prijzen voor afwerkingsmaterialen (plaatmateriaal, …) bijzonder sterk aan het stijgen zijn.
We kunnen enkel concluderen dat de overschrijdingen van het inschrijvingsbedrag nauw aansluiten met de prijsstijgingen die we op heden op de markt ervaren.
Gezien de voorliggende offertes en het verslag van nazicht adviseren we het ramingsbedrag aan te passen van € 2.566.763,53 exclusief btw naar € 3.175.609,80 excl. btw
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Collegebeslissing van 7 januari 2022
Er is 3.842.487,86 euro aangewend op registratiesleutel ST-221000-07030-B2.5.2-Overige invest-BIB met als leverancier Peremans nv (BB 2021/4228).
De raad keurt het aangepaste ramingsbedrag van € 3.175.609,80 excl. btw of € 3.842.487,86 incl. 21% btw voor de opdracht ‘afbraak bestaande uitbouw en renovatie & inbreiding bibliotheek Halle’ goed.
Het bestuur van de Gooikse Pijl wenst de start van de wedstrijd opnieuw in Halle te geven. Net als in 2021 wordt de start georganiseerd op de site rondom sportcomplex De Bres. De wedstrijd vindt in 2022 plaats op zondag 18 september.
Er wordt aan stad Halle gevraagd om een partnerrol op te nemen middels een samenwerkingsovereenkomst.
De organisatie doet voorts opnieuw een beroep op de medewerkers van Buizingen Sportief voor de organisatie van de start rondom sportcomplex de Bres.
De Gooikse Pijl betreft een 1.1 wedstrijd en bevindt zich op hetzelfde niveau als Halle-Ingooigem. De wedstrijd is opnieuw voorzien op de derde zondag van september, 1 week voor de wegrit van het wereldkampioenschap (Australië). Uit voorgaande ervaringen (start van Halle-Ingooigem en de Gooikse Pijl) is geweten dat de start van zo'n wielerwedstrijd heel wat volk naar het centrum kan trekken. Bovendien gaat op deze datum opnieuw de rommelmarkt door, wat voor extra beleving in het centrum zorgt.
De ondersteuning van de stad Halle zal, op logistiek vlak, vergelijkbaar zijn met de steun aan de organisatie van de start van Halle-Ingooigem en de ondersteuning van de duatlon. De financiële steun kan via lager vernoemde budgetten voorzien worden. De toelage wordt verhoogd naar 5.000 euro en er wordt benadrukt om de ontbijten in de Halse horecazaken te organiseren.
Decreet lokaal bestuur.
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 7 januari 2022.
Volgende kredieten zijn beschikbaar:
ST-64930000-07410-B2.4.10: 5.000,00 euro
ST-64930000-07410-B2.4.18: 30.906,75 euro
Er staat momenteel geen melding in of de toelage verschuldigd is wanneer de wedstrijd niet zou doorgaan.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Halle en Wielerclub Gooik Sportief vzw voor de organisatie van de start van de wielerwedstrijd Gooikse Pijl op zondag 18 september 2022 wordt goedgekeurd.
Het dossier speelstraten is sinds de zomer 2021 overgeheveld naar de dienst kinderen en jongeren. Na de evaluatie van deze zomer met de betrokken diensten op basis van eigen bevindingen en ontvangen klachten/vragen vanuit de inwoners en speelstraataanvragers zelf, worden een aantal aanpassingen van dit reglement voorgesteld om de werking van dit project te optimaliseren en te verduidelijken voor alle betrokken partijen.
Zowel tijdens afgelopen zomerperiode 2021 zelf als met de evaluatie achteraf was het duidelijk dat een aantal punten in het reglement verduidelijking en uitbreiding nodig hebben. Dit vooral in het belang van een duidelijke en tijdige communicatie tussen de aanvragers van de speelstraten, het lokale bestuur en de buurtbewoners zelf. Doordat er een aantal zaken niet geheel duidelijk geformuleerd staan in het reglement als bij de signalisatie zelf, zorgde dit voor de nodige frustratie bij de verschillende betrokken partijen.
Hierop wenst de dienst kinderen en jongeren in te zetten door in de eerste plaats een aanpassing door te voeren van het reglement. Hierbij gaat het om volgende zaken:
Ook wenst de dienst kinderen en jongeren breed in te zetten op duidelijke en brede communicatie naar de inwoners toe. Dit bleek ook een frustratie te zijn bij de buurtbewoners van een speelstraat. Daarom starten de aanvragen voor de speelstraten reeds begin februari en worden deze begin mei afgesloten. Op deze manier is er nog voldoende tijd om deze communicatie voor te bereiden en de inwoners hierover tijdig te informeren. De mogelijke communicatie kanalen en middelen worden hiertoe later nog bekeken samen met de dienst integrale veiligheid en mobiliteit.
De nodige kredieten zijn voorzien in de AMJP.
De evaluatie van het reglement gebeurde in overleg met de dienst mobiliteit, de dienst integrale veiligheid en de politie Zennevallei.
Het aangepast reglement inrichting speelstraten wordt goedkeurd. Het reglement treedt in werking vanaf 1 februari 2022.
Op het Halse grondgebied wordt het GFT afval en snoeihout door Intradura als volgt opgehaald: Van April tot November wekelijks, vanaf November tot de maand April van het volgende jaar tweewekelijks. Inderdaad, tijdens de wintermaanden moet het gras niet gemaaid worden, maar precies tijdens de snoeiperiodes vlak voor en na de winter wordt het snoeihout niet wekelijks opgehaald. Tevens, en dat weet iedereen vallen in de herfst de bladeren van de bomen, deze moeten ook opgeruimd worden en horen thuis in de witte GFT zak. En het is ook niet zo dat in de herfst en winter periodes de mensen minder groenten verbruiken en dus ook minder GFT afval zouden hebben.
Ondertussen wordt er vlijtig gepromoot omtrent het behagen en beplanten van tuinen (wat zeker positief is voor het milieu zowel als de leefomgeving), tegeltuintjes in de voetpaden, fruitboomparkjes in bepaalde wijken. Inwoners met een tuin zitten dan wel tijdens de meest cruciale maanden met een –noem het maar- groenoverschot. Er worden wel bladmanden geplaatst op de voetpaden, maar deze zijn enkel bestemd voor de bladafval van openbaar groen.
Als men navraag doet bij de bevoegde stadsdiensten wordt er geschermd met een standaard antwoord omtrent composteren en recyclagepark. Composteren is niet voor iedereen een optie, wie geen groententuin heeft ziet geen nut in een toren bladcompost. Wekelijks een afspraak maken bij het recyclagepark is ook niet praktisch en daarbij nog belastend voor het milieu wegens uitlaatgassen en kilometertjes trekken.
Wat ik dus wil vragen in het algemeen nut en aansluitend bij het groene karakter van onze stad: Het hele jaar door wekelijks GFT ophalingen te implementeren en tevens de bladmanden die geplaatst worden tijdens de herfst ook beschikbaar te maken voor wel ENKEL bladafval van privé tuinen. Wat we hier niet uit het oog mogen verliezen is dat elke tuin een kleine groene long is voor alle buurtbewoners en zo iedereen ten goede komt.
A
Op vrijdag 03 december 2021 stond in de ochtend om een niet nader verklaarde reden een nergens aangekondigde wegomleiding opgesteld op de hoek van de Parklaan en de Basiliekstraat. De omleiding bestond uit een nadarhekken met daaraan een verkeersbord C1 (verboden rijrichting) en een oranje bord F41 (wegomleiding) en stond zo opgesteld dat men de Parklaan niet mocht inrijden. De omleiding stuurde de bestuurders naar de Arkenvest, een straat waar sinds enkele maanden een ANPR camera staat om de bestuurders te betrappen die deze straat inrijden. Een straat die alleen gebruikt mag worden door de bussen van De Lijn.
De bestuurders die die ochtend door de Arkenvest reden werden gefilmd en beboet.
Mijn vragen zijn :