Terug
Gepubliceerd op 23/12/2021

2021_GR_00290 - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O - Zaak der wegen - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 23/11/2021 - 20:00 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, voorzitter; Marc Snoeck; Peggy Massien; Dieuwertje Poté; Christophe Merckx; Johan Servé; Pieter Busselot; Anne Mattot; Hedwig Van Rossem; Marc Picalausa; Mark Demesmaeker; Wim Demuylder; Marc Sluys; Nelly Lanis; Brigitte Moyson; Rogier Lindemans; Richard Severijns; Sven Pletincx; Amber Magnus; André Gorgon; Arno Pirolo; Benjamin Swalens; Bram Vandenbroecke; Eva Demesmaeker; Louis Van Dionant; Marijke Ceunen; Pascal Saenen; Yves Demanet; Valerie Hamelryck; Eunice Yahuma; Johan De Smet; Jan De Winne, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Dirk Van Heymbeeck; Jeroen Hofmans

Secretaris

Jan De Winne, Algemeen directeur

Voorzitter

Bertrand Demiddeleer, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00290 - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O - Zaak der wegen - Goedkeuring

Aanwezig

Bertrand Demiddeleer, Marc Snoeck, Peggy Massien, Dieuwertje Poté, Christophe Merckx, Johan Servé, Pieter Busselot, Anne Mattot, Hedwig Van Rossem, Marc Picalausa, Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Marc Sluys, Nelly Lanis, Brigitte Moyson, Rogier Lindemans, Richard Severijns, Sven Pletincx, Amber Magnus, André Gorgon, Arno Pirolo, Benjamin Swalens, Bram Vandenbroecke, Eva Demesmaeker, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Pascal Saenen, Yves Demanet, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Jan De Winne
Stemmen voor 19
Peggy Massien, Anne Mattot, Christophe Merckx, Pieter Busselot, Marc Picalausa, Dieuwertje Poté, Hedwig Van Rossem, Johan Servé, Richard Severijns, Marc Snoeck, Amber Magnus, Arno Pirolo, Bram Vandenbroecke, Louis Van Dionant, Marijke Ceunen, Valerie Hamelryck, Eunice Yahuma, Johan De Smet, Bertrand Demiddeleer
Stemmen tegen 11
Mark Demesmaeker, Wim Demuylder, Nelly Lanis, Rogier Lindemans, Brigitte Moyson, Marc Sluys, Sven Pletincx, André Gorgon, Benjamin Swalens, Eva Demesmaeker, Pascal Saenen
Onthoudingen 1
Yves Demanet
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00290 - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O - Zaak der wegen - Goedkeuring 2021_GR_00290 - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O - Zaak der wegen - Goedkeuring

Motivering

Advies en motivering

ZAAK DER WEGEN: de aansluiting van de voorliggende ontworpen (private) wegenis met de openbare wegenis 

Mobiliteitsadvies: 

Vanuit mobiliteitsoogpunt is er geen bezwaar tegen de voorgestelde aanpassing van de wegenis. Het afschaffen van de wegenis is aanvaardbaar. De nieuwe ontworpen (private) wegenis die wordt aangelegd compenseert voldoende. 

Door het afschaffen van de openbare weg (Noorderstraat) en door deze te vervangen door een private weg is het achterliggend bedrijf niet langer aan een openbare weg gelegen. Daarom is het belangrijk om toch een openbaar karakter aan deze nieuwe weg te geven inzake bereikbaarheid en veiligheid.

Teneinde de bereikbaarheid te garanderen adviseren wij de opbreekwerken van het gedeelte huidige Noorderstraat pas aan te vatten na de aanleg van de nieuwe private wegenis, of dient toch zeker een alternatieve bereikbaarheid voorzien te worden.

De toekomstige weg in het park (Zenneweide) tussen het centrum van Lembeek en de verbindingsstrook F35 langs de spoorlijn  moet eveneens bij voorkeur op z’n minst een openbaar karakter krijgen. Het is wenselijk dat deze weg toegankelijk is voor fietsers en bijgevolg aan de kwaliteitseisen ter zake voldoet. (breedte van 3 meter, voorzien van bijpassende verharding). Het aspect over deze toekomstige verbindingsstrook dient verder behandeld te worden bij het afleveren van een eventuele vergunning onder voorwaarden.

Bijkomend geven wij nog een extra advies inzake de verdere behandeling van de omgevingsvergunningsaanvraag door het college van burgemeester en schepenen.

We willen nog meegeven dat deze aanpassing van de wegenis in functie is van de bouw van een sorteerhal met open parkeergebouw en dat we vanuit de dienst mobiliteit ernstige bedenkingen hebben over de mobiliteitsimpact van dit dossier. Hiermee bedoelen wij de mobiliteitsimpact op macroniveau buiten de contouren van voorliggend project gelegen.

Dit mobiliteitsaspect dient verder opgenomen te worden in het dossier van de omgevingsvergunning en wordt niet betrokken bij deze voorliggende zaak der wegenis van het aangevraagde omgevingsproject.

Rioleringsadvies en raming uit te voeren werken op openbaar domein:

De bestaande riolering van de Noorderstraat blijft behouden in het gedeelte dat niet opgeheven wordt en heeft geen lozing via de wegzate die opgeheven wordt zodat er geen erfdienstbaarheid van afwatering dient gevestigd te worden. De afwatering van de private wegenis gebeurt via eigen lozing op de bij-arm van de Zenne dewelke onder het beheer van de Vlaamse Milieumaatschappij valt en waarvoor ze dienen te voldoen aan de voorwaarden die door deze instantie opgelegd worden. In het op te breken weggedeelte zal de bestaande rioleringsinfrastructuur moeten gevrijwaard worden en tevens zullen de verschillende afdekinrichting dienen aangepast te worden aan de nieuwe soort verharding. De riooldeksels type 5 (asfaltbetonverharding) zullen moeten vervangen worden door type 9 (betonstraatstenenverharding).

Op het openbaar domein dat behouden blijft, wordt voorzien om het gedeelte van de wegzate, bestaande uit asfaltbetonverharding tussen het huidige fietspad en de nieuwe private toegangsweg, uit te breken en te vervangen door een fietspad bestaande uit waterdoorlatende betonstraatstenen van rode kleur met een breedte van 3 meter en opgesloten langs weerszijden door een betonnen trottoirband type ID 1. De fundering ervan bestaat uit 20 cm gebroken mengpuin en als fundering wordt 10 cm discontinue steenslag voorzien. De betonstraatstenen 22x11x10 dik (rode kleur) worden voorzien om gelegd te worden op een legbed van 4 cm granulaat mengsel. Als opbouw voor een fietspad volstaat dit dwarsprofiel. Het is evenwel aangewezen dat wanneer het onderfunderingspakket van de huidige wegzate  dikker gedimensioneerd is en waterdoorlatend, dit pakket niet volledig op te breken, maar te behouden onder het toekomstige fietspad. De betonstraatstenen worden best zonder vellingskant voorgeschreven om het comfort van de fietsers te verhogen.

De omgevingsvergunningsaanvraag bevat een raming opgemaakt aan de hand van een meetstaat naar model van het Standaardbestek 250 versie 4.1 en een bijzonder bestek volgens indeling standaardbestek 250 v 4.1 met de nodige gegevens inzake uitvoeringstermijn , erkenning aannemer, opleveringen materiaalbeschrijvingen.

Tevens werd ons een aangepaste raming bezorgd omdat sommige posten niet correct in rekening werden gebracht, of de hoeveelheden niet correct berekend waren. In deze raming ontbreken nog steeds de posten voor het vervangen van drie riooldeksels, de thermoplastinkleuring van de fietsoversteekplaats en de fietssuggestiestroken en de verkeersdrempel (verhoogde inrichting) bestaande uit prefab elementen ten geraamd bedrag van € 5.000,00.

De raming van de uit te voeren werken bestaat uit twee delen:
- enerzijds de werken samenhangend met de opbraak van de asfaltbetonverharding en het vervangen ervan door een fietspad in betonstraatstenen op een breedte van 3,00 meter voor een totaal geraamd bedrag van 31.725,87 euro exclusief BTW ( werken die verondersteld werden  uitgevoerd te worden door een aannemer aangesteld door de bouwheer ) en waarbij de posten voor het vervangen van 3 riooldeksels, de thermoplast inkleuring van fietsoversteekplaats en fietssuggestiestrook, en de verkeersdrempel bestaande uit prefab elementen ontbreken ( posten die kunnen geraamd worden op  een totaal van 5000 euro ) zodat het totaal op 36.725,87 euro ecl. BTW komt. Uit  de opmaak van het bestek blijkt dat dit door de stad zou aanbesteed worden ( desgevallend genereert dit nog bijkomende kosten voor aanstellen veiligheidscoördinator, publicatiekosten en administratiekosten ...).

- anderzijds het uitvoeren van toekomstige werken op termijn onder het beheer van de stad en bestaande uit een trage verbinding op de Zenneweide, bestaande uit waterdoorlatende halfverharding terwijl in het omgevingsloket geen dolomiet voorzien werd   waarvan het legbed bestaat uit lavasubstraat 2/8 op een dikte van 3 cm en een waterdoorlatende fundering met een dikte van 25cm  op een breedte van 2,5 meter in een geogrid. Hierin is tevens de aanleg van een brug inclusief leuning over de bij-arm van de Zenne opgenomen. In de nagestuurde meetstaat werd deze halfverharding wel in dolomiet voorzien en werden een aantal hoeveelheden aangepast, waaronder 2 brugdekken en 2 leuningen. Dit gedeelte wordt geraamd op 118.838,25 euro exclusief BTW en dient enkel om de borgstelling te bepalen aangezien de werken in een later stadium (als de stad de nodige gronden heeft verworven) zullen uitgevoerd worden. Ons inziens heb je aan beide zijden van de brug een leuning nodig waardoor de raming nog met 8;000,00 euro exclusief BTW dient verhoogd te worden. 

Het totaalbedrag van de borgstelling of storting in de stadskas bedraagt dan 163.564,12 euro excl. BTW (36.725,87 euro+126.838,25 euro) of €197.912,58, btw incl.

Gelet op de uitvoering in totaal verschillende fases en waarbij, zoals oorspronkelijk voorzien, de aanleg van het fietspad naast de spoorweg uitgevoerd wordt door een door de ontwikkelaar aangestelde aannemer, lijkt het ook aangewezen om de kosten in 2 delen op te splitsen, enerzijds een waarborg en anderzijds een financiering te storten op de stadskas.

Bovendien dateert de raming van voorjaar 2021 en de recente ervaringen leren ons dat deze ramingen met 20% dienen verhoogd te worden om marktconform te zijn met de inschrijvingsprijzen die door de aannemers gehanteerd worden ingevolge de verhoogde materiaalprijzen.

Het deel aanpassing fietspad langsheen de spoorweg, toen geraamd op 44.438,30 inclusief BTW wordt derhalve verhoogd tot 53.325,96 euro incl. BTW.  Het deel samenhangend met de aanleg binnen de Zenneweide dient derhalve eveneens verhoogd te worden van 153.474,28 incl. BTW naar 184.169,14 euro incl. BTW.

De waarborg voor het deel infrastructuur aanpassing fietspad langsheen de spoorweg ten bedrage van 53.325,96 euro incl. btw, afgerond naar het hoger tiental is gelijk aan 53.330,00 euro waarvan de helft kan vrijgegeven worden bij de voorlopige oplevering en de resterende helft wordt vrijgegeven bij de definitieve oplevering. Deze kan gesteld worden via de consignatiekas, of door het instellen van een passende bankwaarborg.

De realisatie van de fietsverbinding binnen de Zenneweide zal uitgevoerd worden door het stadsbestuur. Om deze reden wordt hiervoor een financiering gevraagd. De betaling voor dit aandeel  ten bedrage van 184.169,14 euro dient onmiddellijk in de stadskas gestort te worden, deze middelen zullen aangewend worden om de fietsverbinding doorheen de Zenneweide te financieren.

In het kader van het toezicht op de werken voor wat het gedeelte op openbaar domein betreft (opbraak gedeelte asfaltbeton tussen huidig fietspad en nieuw aan te leggen private weg en de vervanging ervan door een fietspad in rode betonstraatstenen op een breedte van 3,00 meter), zal de stad Halle in kennis gesteld worden van het bevel van aanvang der werken en tevens uitgenodigd worden op alle vergaderingen betreffende deze werken.

Alle proeven conform het standaardbestek 250 versie 4.1 dienen te worden toegepast op de nieuwe wegenis in het openbaar gedeelte. Dit zal gebeuren op kosten van de bouwheer en deze zal hierbij zijn volledige medewerking verlenen. De in situ proeven dienen uitgevoerd te worden in aanwezigheid van de door de stad afgevaardigde ambtenaar belast met de controle op de uitvoering.

Private wegenis in aansluiting met openbare wegenis:

De ontworpen nieuwe private wegenis kent zijn aansluitingspunt met de openbare wegenis ter hoogte van het gedeelte Noorderstraat dat parallel met de spoorweg loopt. Voor een detaillering van dit aansluitpunt wordt verwezen naar het plan “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_D_N_11_detail fietsoversteek” zoals ingediend werd in het omgevingsloket.

Het plan toont de overgang van de private wegenis naar openbare wegenis in de ontworpen bocht naar de bestaande Noorderstraat. Het fietspad op private wegenis is ontworpen met een breedte van 3,00 meter (op typedwarsprofiel) en 3,75 meter (op inplantingsplan) ten behoeve van het trage bestemmingsverkeer. De fietssuggestiestroken worden aangeduid door de okerkleurige banden langsheen de randen van de rijbaan. Het fietspad op het gedeelte openbare wegenis werd ontworpen met rood gekleurde waterdoorlaatbare betonstraatstenen (afm. 22 cm x 11 cm x 10 cm) volgens de huidige breedte van het bestaand fietspad om te voldoen aan de inpassing met het reeds bestaande en te behouden deel van het fietspad.

De openbare wegenis richting het centrum van Halle en de brug over de spoorweg loopt over in een verhoogde inrichting.

Voor meer verduidelijking wordt verwezen naar de typedetails aangeduid op “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_T_N_ 26_typedwarsprofielen 1012” -> meer bepaald typedwarsprofiel 4 schaal 1/50 met detail E schaal 1/10.

Op het detailplan zelf is geen legende opgenomen. De legende van dit detailplan valt te raadplegen op het inrichtingsplan “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_I_N_02_inrichtingsplan 210106” en het inplantingsplan nieuwe toestand “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_I_N_03_inplanting 1” of legendeplannen “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_LB_N_0_Legende”, “BA_sorteerhal_LB_N_0_Legende 201204”.

Er dient opgemerkt te worden dat de legende de te gebruiken materialen voor de wegverharding van de fietssuggestiestrook, het private fietspad en het openbare fietspad parallel aan de spoorweg niet beschrijft. De beschrijving is opgenomen in het plan van de typedwarsprofielen “BA_ontwikkeling bedrijventerrein_T_N_ 26_typedwarsprofielen 1012”.

Bijgevolg adviseren wij om het gedeelte fietspad, de fietsoversteekplaats, de fietssuggestiestroken en de verhoogde inrichting aan te leggen volgens het standaardbestek 250 voor de wegenbouw versie 4.1. zoals reeds aangehaald bij het gedeelte van de kostenraming voor de openbare wegenis.

Wat betreft de overige te gebruiken materialen wordt het volgende voorgesteld:

-           de fietsoversteekplaats: roodkleurige koudplast

-           de fietssuggestiestroken: okerkleurige koudplast

Juridische gronden

  • Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
  • Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Lembeek-Noord’
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
  • Decreet omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzigingen
  • Het Ministerieel Besluit van 13 oktober betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de stad Halle van 25 mei 2021 betreffende de definitieve vaststelling van de opheffing en van het gemeentelijk grafisch plan tot opheffing van gemeenteweg nr. 47 en restant van gemeenteweg nr. 68 
  • Collegebeslissing van 10 november 2021

Aanleiding en doel

Op 28 januari 2021 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met projectnummer OMV/2021/00019/O voor ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’ gesitueerd langsheen de Noorderstraat binnen de regio Lembeek-Noord met kadastrale ligging Halle, 1° afdeling Sectie E en Halle (Lembeek), 5° afdeling, Sectie C:  23027E0113/00B002, 23027E0115/03B000, 23027E0113/00N000, 23027E0116/00A000, 23027E0113/00D002, 23027E0113/00E002, 23043C0004/00D000, 23027E0113/00D002, 23027E0113/00E002, 23027E0113/00B002, 23027E0115/03B000, 23027E0113/00N000, 23027E0116/00A000, 23043C0002/00A000.

 Voorafgaandelijk aan de omgevingsvergunningsaanvraag werd er op initiatief van de stad in het kader van algemeen belang reeds een procedure gevoerd tot opheffing van twee historische doch in de feite verdwenen voetwegen op de projectsite Lembeek-Noord maar werd er een administratief beroep ingediend bij de Vlaamse Regering tegen het definitieve vaststellingsbesluit “2021_GR_00138 - Opheffing gemeentewegen - voetweg nr. 47 en restant voetweg nr. 68 – Grafisch Plan – definitieve vaststelling” van de gemeenteraad van 25 mei 2021.

 Als gevolg van de beroepsprocedure werd de omgevingsvergunningsaanvraag op 14 juli 2021 ingetrokken omdat de ligging van de historische voetwegen het afleveren van de vergunning niet mogelijk maakte. De gemeenteraad keurde in zitting van 25 mei 2021 wel het grafisch plan ter gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat en de zaak der wegen goed maar gelet op de latere intrekking door de aanvrager dient de gehele procedure dus opnieuw te worden uitgevoerd.

 Op 15 juli 2021 werd opnieuw een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met projectnummer OMV/2021/00254/O voor hetzelfde project mits enkele beperkte wijzigingen opdat zou voldaan worden aan de opmerkingen geformuleerd bij de eerste indiening. Deze aangebrachte beperkte planwijzigingen zijn niet van toepassing binnen de behandeling van de voorliggende zaak der wegen. Voor een opsomming van deze beperkte planwijzigingen wordt verwezen naar dossierstuk ‘aanvullende nota nr. 2’. Deze zullen gescreend worden bij het behandelen van de omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen.

 Het openbaar onderzoek werd georganiseerd vanuit de dienste Ruimte & Wonen en liep vanaf  6 augustus 2021 tot en met 4 september 2021

Er werden gedurende dit openbaar onderzoek geen bezwaren ingediend.   

Dit gemeenteraadsbesluit heeft uitsluitend het doel om de zaak der wegen binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O te behandelen.  

Onder de zaak der wegen valt: 

  • de aansluiting van de nieuw ontworpen (private) wegenis met de (te behouden) openbare wegenis;
  • de aansluitingen tussen het openbare en private rioleringsstelsel; 
  • de beoogde wijzigingen aan de openbare wegenis zijnde het gedeelte Noorderstraat parallel met de spoorweglijn 

De behandeling van de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat binnen eenzelfde omgevingsvergunningsaanvraag OMV/2021/00254/O dient vooreerst apart behandeld te worden op dezelfde zittingsdag.

Bij Ministerieel Besluit van 13 oktober 2021, ondertekend door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia PEETERS, werd het beroepschrift tegen het definitieve vaststellingsbesluit “2021_GR_00138 - Opheffing gemeentewegen - voetweg nr. 47 en restant voetweg nr. 68 – Grafisch Plan – definitieve vaststelling” van de gemeenteraad van 25 mei 2021 verworpen en werd besloten dat het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2021 niet diende vernietigd te worden.

De historische voetwegen nr. 47 en nr. 68 gelegen op de projectsite werden officieel opgeheven bij het raadsbesluit van 25 mei 2021 en verder bij ministerieel besluit van 13 oktober 2021 ingevolge de beroepsprocedure. Op 3 november 2021 werd de definitieve vaststelling bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad waardoor het 14 dagen later op 17 november 2021 in werking trad.

Adviezen

Financiële dienst Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de zaak der wegen binnen het voorliggende omgevingsproject gekend onder OMV/2021/00254/O, ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’, aangevraagd door Resolve NV   goed te keuren onder de onder artikel 2 vermelde voorwaarden.

Artikel 2

Aan de houder(s) van de omgevingsvergunning worden, bij afgifte van de omgevingsvergunningsvergunning, de hiernavolgende lasten en voorwaarden inzake infrastructuurwerken opgelegd:

- De kosten verbonden aan de infrastructuurwerken voor het gedeelte infrastructuur aan te leggen op openbaar domein en toekomstig openbaar domein zijn te bekostigen door de bouwheer en zijn integraal voor de Bouwheer, zijnde Resolve NV, Bosmanslei 26 -2018 Antwerpen.
De infrastructuurwerken bestaan uit 2 delen:

  • Voor het deel aanpassing fietspad langsheen de spoorweg (waarvan de uitvoering tesamen met de aanleg van de private wegenis dient te gebeuren); dient een waarborg gesteld te worden via Consignatiekas of bankwaarborg ten bedrage van 53.325,96 euro incl. btw, afgerond naar het hoger tiental is gelijk aan 53.330,00  euro. Hiervan kan de helft vrijgegeven worden bij de voorlopige oplevering en de resterende helft bij de definitieve oplevering van de infrastructuur. De aanbestedingsprocedure en aanduiding aannemer voor het deel aanpassing fietspad  langsheen de spoorlijn dient dan wel door de ontwikkelaar gevoerd te worden om bijkomende administratieve kosten te vermijden en het aangeleverde bestek dient derhalve administratief inzake aanbestedende overheid aangepast te worden.

  • Voor infrastructuurwerken in functie van realisatie fietsverbinding binnen de Zenneweide dient een financiering te gebeuren  ten bedrage van 184.169,14  euro, en dient dit bedrag rechtstreeks gestort te worden in de stadskas bij het verkrijgen van de vergunning.

 - de stad Halle (dienst openbaar domein), wordt in kennis gesteld van het aanvangsbevel van de infrastructuurwerken voor de aanleg van het fietspad naast de spoorweg. Zij zal uitgenodigd worden op alle vergaderingen omtrent de aanleg van de   publieke ruimte zodat zij met kennis van zaken het toezicht hierop kan uitoefenen en de uitvoering van de beproevingen kan opvolgen. 

- teneinde de bereikbaarheid van het achterliggende bedrijventerrein te garanderen dient te allen tijde een alternatieve verbinding mogelijk te zijn of dient men de afbraakwerken van de huidige Noorderstraat pas aan te vatten na de aanleg van het nieuwe private wegdek als verbinding. Het nieuwe private wegdek dient een openbaar karakter te krijgen ingevolge te allen tijde de bereikbaarheid te garanderen voor de hulpdiensten. 

- de toekomstige weg in het park (Zenneweide) tussen het centrum van Lembeek en de verbindingsstrook F35 langs de spoorlijn  moet eveneens bij voorkeur op z’n minst een openbaar karakter krijgen. Het is wenselijk dat deze weg toegankelijk is voor fietsers en bijgevolg aan de kwaliteitseisen ter zake voldoet. (min. breedte van 3 meter, voorzien van gebonden halfverharding). 

-  overeenkomstig het standaardbestek 250 versie 4.1 zullen de proeven worden toegepast in aanwezigheid van een afgevaardigde van de Stad op de nieuwe wegenis in het openbaar gedeelte, de kosten hieraan verbonden zijn volledig ten laste van de bouwheer. 

- het dossier dat als aanbesteding en de uitvoering van de infrastructuurwerken tot grondslag moet dienen, moet aangepast zijn aan de volgende geformuleerde opmerkingen die deel uitmaken van de uitgevoerde technische screening: 

  • In het op te breken weggedeelte zal de bestaande rioleringsinfrastructuur moeten gevrijwaard worden en tevens zullen de verschillende afdekinrichting dienen aangepast te worden aan de nieuwe soort verharding. De riooldeksels type 5 ( asfaltbetonverharding ) zullen moeten vervangen worden door type 9 ( betonstraatstenenverharding ). 
  • Het is aangewezen dat wanneer het onderfunderingspakket van de huidige wegzate   dikker gedimensioneerd is en waterdoorlatend dan de voorziene onderfundering, dit pakket niet volledig wordt opgebroken maar  behouden blijft onder het toekomstige fietspad. De betonstraatstenen worden best zonder vellingskant voorgeschreven om het comfort van de fietsers te verhogen en in elleboogverband gelegd. 
  • Het te gebruiken materiaal als aanduiding voor de fietsoversteekplaats dient roodkleurige koudplast te zijn waar dit voor de fietssuggestiestroken okerkleurige koudplast dient te zijn. 

- het dossier dat als aanbesteding ten grondslag moet dienen zal tevens dienen voorzien te worden van een bijzonder bestek naar model standaardbestek 250 v 4.1, waarbij de nodige gegevens inzake uitvoeringstermijn , erkenning aannemer, opleveringen materiaalbeschrijvingen opgenomen zijn. De uitvoerende aannemer zal dienen erkend te zijn in de categorie C – klasse 1 en geldig geregistreerd zijn in de categorie 00 of 05. De waarborgtermijn dient 2 jaar te bedragen gerekend vanaf de datum van de voorlopige oplevering. 

De uitvoeringstermijn, rekening houdende met de fasering en de daarop gestelde deeltermijnen, zal rekening houden met het feit dat dit een zeer intens gebruikt fiets en wandelpad is en derhalve zo kort mogelijk dient afgesloten te worden en wordt vastgelegd op 8 werkdagen. 

- bij het dossier van de definitieve oplevering dient aan de Stad (dienst openbaar domein) bijkomend het volgende te worden overgemaakt: 

  • het goedgekeurde DXFr2000-bestand met de GRB-basis opmeting en GRB-detail opmeting na aanleg van het fietspadgedeelte op het openbaar domein. 
  • kwaliteitsrapport as-builtplan van Informatie Vlaanderen (AIV)
  • een digitaal bestand in DWG (2010 of nieuwer) -formaat , dat direct is afgeleid van het DXF-bestand en is aangepast/verder uitgewerkt voor cartografisch gebruik (o.a. complexe lijntypes, arceringen, titelblad, liggingsplan, situeringsplan,…) volgens de normen opgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019 en in overleg met de deskundige openbaar domein de Stad Halle.
  • een PDF-bestand van het cartografisch bestand
  • een afdruk van het plan op papier: kleurenafdruk op leesbare schaal.

Artikel 3

De voorwaarden opgenomen in dit gemeenteraadsbesluit aangaande het behandelen van de zaak der wegen binnen het voorliggende project OMV/2021/00254/O – ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’ dienen integraal deel uit te maken van / opgenomen te worden bij het afleveren van de omgevingsvergunning.

Artikel 4

Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld volgens de modaliteiten bepaald in 31/1 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014:

§ 1. Tegen het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering door de personen of instanties, vermeld in artikel 53. De vereiste, vermeld in artikel 53, tweede lid, is ook van toepassing op het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad.

Het beroep leidt tot de vernietiging van het bestreden besluit of tot de afwijzing van het beroep op grond van de onontvankelijkheid of de ongegrondheid ervan.

§ 2. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid met een beveiligde zending ingediend bij de Vlaamse Regering binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op:

1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;

2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;

3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

De indiener van het beroep bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig met de beveiligde zending van het beroep aan de Vlaamse Regering, een afschrift van het beroepschrift met een beveiligde zending aan het college van burgemeester en schepenen en aan de bevoegde beroepsinstantie, vermeld in artikel 52.

§ 3. Het college van burgemeester en schepenen bezorgt het volledige dossier of een afschrift daarvan onmiddellijk na de ontvangst van het afschrift van het beroepschrift, aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

§ 4. De Vlaamse Regering neemt een beslissing over het beroep binnen een termijn van negentig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het dossier, vermeld in paragraaf 3. Die termijn is een termijn van orde.

De Vlaamse Regering brengt de indiener van het beroepschrift, de bevoegde overheid en de gemeente onmiddellijk op de hoogte van haar beslissing.

§ 5. Het besluit van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan alleen worden vernietigd:

1° wegens strijdigheid met het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;

2° wegens strijdigheid met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van hetzelfde decreet;

3° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.