De beoogde opheffing heeft betrekking op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. De gemeenteraad dient eerst een beslissing te nemen over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Historische achtergrond gemeentelijke rooilijnen:
De voorliggende aanvraag voorziet in een gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat zijnde specifiek omschreven als de oostelijke vertakking van de Noorderstraat overheen de kadastrale percelen Afd. 1, Sie. E, nr. 113F2; Afd. 1 (capa 23027), Sie. E, nr. 116A, en de tweede zuidelijke vertakking richting kadastraal perceel Afd. 5 (capa 23043), Sie. C, nr. 402A (overbrugging van de Kleine Zenne als toegang naar het zuidelijk gelegen bedrijventerrein van Papyrus Belgium Paper Lembeek).
Het Grafisch Plan dat voorziet in de cartografische weergave van deze opheffing werd toegevoegd aan de dossierstukken met aanduiding en beschrijving van de op te heffen rooilijnen ter bekendmaking aan het publiek (zie bijlage in pdf ‘STAD HALLE - GRAFISCH PLAN - gedeeltelijke opheffing Noorderstraat’).
De vertakkingen van de Noorderstraat zoals hierboven omschreven werden in het verleden ingevolge het toenmalige BPA nr. 33 ‘Lembeek-Noord’ (nu afgeschaft en vervangen door het Provinciale RUP ‘Lembeek-Noord’) ontworpen en aangelegd. Het artikel 2.1. – openbare wegen - van de voorschriften horende bij dit BPA stelde dat de stroken in het BPA aangeduid voor openbare wegenis, in zoverre zij nog niet tot de openbare wegenis behoren, dienden ingelijfd te worden door afstand of door onteigening.
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad in zitting van 23 januari 1996 met als besluit:
Artikel 1: Het BPA. nr.33 "LEMBEEK-NOORD" omvattende : bestaande toestand – bestemmingsplan -stedenbouwkundige voorschriften met toelichtingsnota - onteigeningsplan en rooilijnplan - wordt DEFINITIEF GOEDGEKEURD.
Artikel 2: Onderhavige beslissing zal in vijfvoud samen met alle bijhorende plannen en documenten inzake het onderzoek aan de Ministeriële goedkeuring onderworpen worden;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 augustus 1996 zoals vermeld op titelblad van het BPA;
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad in zitting van 7 oktober 1996 waarbij het onteigeningsplan (opgesteld op 30 mei 1996) bij spoedprocedure definitief werd goedgekeurd;
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad in zitting van 23 juni 1998 met als voornaamste besluit:
Artikel 1. De overeenkomst met de NMBS betreffende het bouwen van een brug over een zijarm van de Zenne te Lembeek en het aanleggen van de ontsluitingsweg van het industriegebied Lembeek-Noord (bestek nr. TR 96/026 - project 2801) en aangehecht plan zoals gevoegd in bijlage tot dit besluit goed te keuren.
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad in zitting van 26 januari 1999, werd de Noorderstraat, inclusief de brug over de spoorweg, alsmede het fiets-voetpad langsheen de spoorweg tussen de Weerstandstraat en de Noorderstraat en het fiets-voetpad tussen de Noorderstraat en de Volderstraat, na de spoorwegwerken t.b.v. de HSL (TGV) ingelijfd bij het openbaar domein zoals blijkt uit artikel 1 en 2 van het besluit:
Artikel 1. - De infrastructuur van de ontsluitingsweg industriezone BPA Lembeek-Noord op te nemen in het stadspatrimonium, alsook het onderhoud van de weg en zijn aanhorigheden ten laste te nemen.
Artikel 2. - De brug over een zijarm van de Zenne eveneens op te nemen in het gemeentepatrimonium en het onderhoud van de brug en zijn aanhorigheden, evenals vernieuwings- en slopingswerken, ten laste te nemen;
En gelet op het onteigeningsvonnis van het Vredekanton te Halle in zitting van 28 juni 2000, werden de nodige gronden verworven voor de aanleg van de vertakkingen op de Noorderstraat, en werd de wegenis van deze vertakking aangelegd volgens de huidige bestaande toestand.
Het BPA nr. 33 ‘Lembeek-Noord’ dat gold als 1 totaalplan voor de aanduiding van de bestemmingen, rooilijnen en te onteigenen zones werd ingevolge de goedkeuringsprocedure van het Provinciale Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Lembeek-Noord’ afgeschaft. Dit betekent dat de onuitgevoerde rooilijnen of bestemmingen voor openbare wegenis uit dit BPA niet meer geldig zijn. Enkel de rooilijnen en de bestemmingen waarbinnen de openbare wegenis in de feite werd uitgevoerd zijn nog van kracht.
Grafisch Plan ter gedeeltelijke opheffing Noorderstraat en motivering:
Met de opheffing van het BPA nr. 33 ‘Lembeek-Noord’ werden de bestemmingen volgens dit BPA gewijzigd naar de bestemmingen zoals nu goedgekeurd volgens het Provinciale RUP ‘Lembeek-Noord’.
Het grafisch plan toont de weergave van de feitelijk uitgevoerde rooilijnen en toont de huidige wegbedding in openbaar domein met aangelegd wegdek, boord- en gootstenen, en de toepasselijke openbare aankledingen zoals verlichtingspalen, rioolslikkers en putdeksels voor het haakse traject (rode zone op het grafisch plan) op de wegverbinding Noorderstraat (gele verbinding op het grafisch plan) welke richting het bedrijventerrein van Papyrus Belgium Paper Lembeek loopt inclusief de brug over de Kleine Zenne.
Het op te heffen gedeelte van de Noorderstraat wordt op dit grafisch plan in een rode kleur afgebeeld en is gevestigd op de percelen gekend onder volgende kadastrale gegevens:
De motiveringsnota zoals ingediend door de omgevingsvergunningsaanvrager in het omgevingsloket stelt dat de ligging van deze wegenis de verdere ontwikkeling van het industriegebied volgens de door de aanvrager ingediende ontwerpplannen verhindert.
“Het Provinciaal RUP concretiseert een aantal beleidsprincipes en strategische doelstellingen van het beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Zo kiest de Stad Halle ervoor om de bestemmingsvoorraad van onbenutte bedrijventerreinen te activeren. Het gehele bedrijventerrein beslaat immers negen hectare niet ingevulde bestemde en braakliggende bedrijfsterreinen en drie hectare interne bedrijfsgrondreserves. Vooraleer nieuwe open ruimte te herbestemmen voor economische ontwikkeling bestaat de ruimtelijke strategie erin om reeds bestemde bedrijventerreinen te ontwikkelen en de eraan gelinkte knelpunten (juridisch, infrastructureel, organisatorisch, …) op te lossen. De ruimtelijke strategie bestaat er eveneens in om het ruimtelijk rendement van het huidige aanbod onderbenutte bedrijventerreinen te verhogen.
Zo wordt in het nieuwe (Provinciale) RUP er bewust voor gekozen om geen openbare wegenis meer vast te leggen op het bedrijventerrein maar een voorstel voor (private) wegenis door de aanvrager te laten uitwerken rekening houdende met de behoeftes op het terrein.”
De instantie welke de omgevingsvergunningsaanvraag indiende is eigenaar van alle omliggende bedrijventerreinen. Conform artikel 29 van het decreet houdende de gemeentewegen kan een ongebruikt deel van de gemeenteweg ten gevolge van de wijziging , verplaatsing of opheffing ervan, in volle eigendom bij voorkeur teruggaan naar de aangelanden. In dit geval brengt het college van burgemeester en schepenen na goedkeuring van de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat de aangelanden hiervan op de hoogte met het oog op het uitoefenen van het voorkeursrecht.
De desaffectatie en verkoop van een deel van de bestaande Noorderstraat kadert in de uitvoering van de het PRUP Lembeek-Noord zoals goedgekeurd door de Provincie Vlaams-Brabant op 23 juni 2020 en maakt de realisatie van dit PRUP mogelijk en draagt zo bij tot de vooropgestelde strategische doelstellingen en in een breder kader tot het algemeen belang.
Aldus de motiveringsnota zoals ingediend in het omgevingsloket wordt deze nu ter beraadslaging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Schattingsrapport opgesteld door een onafhankelijke landmeter-expert:
Ingevolge de uitvoering van art. 12 §2 en art. 28 van het decreet houdende de gemeentewegen werd een externe en onafhankelijke landmeter-expert aangesteld ter bepaling van de resp. meerwaarde welke bekomen wordt bij het gedeeltelijk opheffen van de Noorderstraat zoals afgebeeld op het Grafisch Plan.
Voor de uitvoerige berekening en beredenering wordt verwezen naar het schattingsrapport dat zal toegevoegd worden aan de bijlagen horende bij dit besluit.
Het schattingsrapport resulteert in onderstaande conclusie ter bepaling van de meerwaarde:
1) de meerwaarde die ontstaat ten gevolge van de afschaffing van de Noorderstraat ten voordele van Resolve
1.1) marktwaarde van perceelnummers 113d, 113b2, 113e2, 116a in zijn totaliteit in de huidige toestand (scenario 1)
De marktwaarde van € 9.670.000 of € 170 per m² terrein bij een V/T-index = 0,5 wordt verkregen uit de residuele waardmethode.
1.2) marktwaarde van perceelnummers 113d, 113b2, 113e2, 116a, 113f2 na het opgeven van de Noorderstraat gelegen perceelnummer 113f2 en 116a (scenario 2)
De marktwaarde van € 9.400.000 of € 161 per m² terrein bij een V/T-index = 0,5 wordt verkregen uit de residuele waardmethode.
CONCLUSIE:
Het negatief waardeverschil van € 270.000 tussen het scenario 2 en het scenario 1 wordt hoofdzakelijk gedreven door de aanlegkosten welke gemaakt dienen te worden voor de nieuwe weginfrastructuur ten gunste van de interne ontsluiting van het bedrijventerrein. In het scenario 1 is er een bestaande weginfrastructuur aanwezig van ca. 320 lopende meter in vergelijking tot het scenario 2.
Er wordt geconcludeerd dat er geen meerwaarde ontstaat bij de realisatie van het scenario 2 waarbij de Noorderstraat gelegen op perceelnummer 113f2 en 116a wordt opgeheven.
Toelichting en weerlegging van de ingediende bezwaarschriften:
1. Melding NMBS dat eigendom van Infrabel is en dat hen advies dient gevraagd te worden.
Weerlegging bezwaar:
De POVC vroeg advies aan Infrabel
2. De Verklarende Nota gevoegd bij de op het Omgevingsloket raadpleegbare stukken van dit openbaar onderzoek (Projectnummer 2020153556) beschrijft de componenten van het ambitieuze project voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Lembeek-Noord. Hieruit blijkt ook een belangrijke component i.v.m. openbare wegenis.
2.1. Afschaffing buurtweg 47/68
De nota vermeldt dat buurtweg 47/68 door het projectgebied loopt. De voetweg situeert zich "op het grote, centrale perceel. Opheffen/verleggen van de voetwegen is noodzakelijk voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. De nodige plannen, documenten en verzoekschrift worden toegevoegd aan het dossier." (p. 4 verklarende nota)
De nota stelt dat de afschaffing van de voetwegen in deze aanvraag omgevingsvergunning verloopt volgens de geïntegreerde procedure van art. 12 van het Gemeentewegendecreet (GWD) en citeert de eerste alinea van §2. De tweede alinea wordt niet geciteerd. Deze luidt: "Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning."
In het PRUP Lembeek-Noord is geen rooilijnplan van buurtweg 47/68 opgenomen. Weliswaar loopt er thans ook een afzonderlijke procedure bij de gemeenteraad van Halle i.v.m. de opheffing van buurtwegen 47/68. Het openbaar onderzoek in het kader van die afzonderlijke procedure loopt tot 11 april 2021; een datum die na de sluiting van het onderhavige openbaar onderzoek valt.
We moeten er wel van uitgaan dat de afzonderlijke procedure opheffing buurtwegen hier doorweegt. Dit blijkt ook impliciet uit de stukken die kunnen worden geraadpleegd op het Omgevingsloket: de aanvraag omgevingsvergunning bevat niet de stukken nodig voor de afschaffing van deze buurtweg en we kunnen dus niet spreken van een geïntegreerde procedure. De plannen tonen niet de loop van de af te schaffen buurtweg. Er is geen rooilijnplan toegevoegd, noch de andere stukken vereist door het GWD en waarnaar in de verklarende nota wordt verwezen. Tevens blijkt uit de aanvraag niet of de afweging overeenkomstig art. 4§2 van het GWD is gemaakt ("een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd"). Uit de ter beschikking gestelde stukken kan niet worden opgemaakt of er een gepaste meerwaardevergoeding voor het afschaffen van de buurtweg zal worden betaald. Bijgevolg kan in de onderhavige procedure de buurtweg niet worden afgeschaft overeenkomstig het Gemeentewegendecreet en kan er ook geen vergunning voor al het andere worden verleend.
Weerlegging bezwaar:
De procedure ingevolge de opheffing van voetwegen 47/68 zal behandeld worden in eenzelfde gemeenteraadszitting. De termijn ter uiterste beslissingsdatum voor het voeren van de omgevingsvergunningsaanvraag loopt tot 23 augustus 2021 . Indien het Grafisch Plan tot opheffing van voetwegen 47/68 in zelfde gemeenteraadszitting wordt goedgekeurd kan de procedure ter verlening van de omgevingsvergunningsaanvraag voortgezet worden. Er zal geen omgevingsvergunning afgeleverd worden alvorens de genoemde voetwegen opgeheven zijn.
2.2. Afschaffing deel van gemeenteweg Noorderstraat
Uit de raadpleegbare Verklarende Nota en plannen kan worden afgeleid dat een gedeelte (twee zijtakken) van de gemeenteweg Noorderstraat wordt afgeschaft en afgebroken en dat voor de zijtak doorheen het bedrijventerrein een nieuwe privatieve toegangsweg, weliswaar met openbaar karakter, wordt aangelegd.
In het PRUP Lembeek-Noord is geen rooilijnplan van de gemeenteweg Noorderstraat opgenomen. Bijgevolg is de tweede alinea van art. 12§2 GWD van toepassing en moet de gemeenteraad eerst een beslissing nemen over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan.
Aldus is er in de onderhavige aanvraag omgevingsvergunning geen nieuw rooilijnplan voorhanden, noch de andere stukken vereist door art. 12 van het GWD. Tevens blijkt uit de aanvraag niet of de afweging overeenkomstig art. 4§2 GWD is gemaakt ("een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd"). Uit de ter beschikking gestelde stukken kan niet worden opgemaakt of er een gepaste meerwaardevergoeding voor het afschaffen van de gemeenteweg zal worden betaald. Bijgevolg kan in de onderhavige procedure de gemeenteweg Noorderstraat niet worden afgeschaft overeenkomstig het GWD en kan er ook geen vergunning voor al het andere worden verleend.
Wat een gepaste meerwaardevergoeding voor het afschaffen van een gemeenteweg zou kunnen zijn, blijkt uit de recente afschaffing als gemeenteweg van de straat Bilkensveld te Halle (referentie gemeenteraad 2020_GR_00086), waar de private overnemer een meerwaardevergoeding van €720.137,46 ofwel 94,73/m² diende te betalen.
Weerlegging bezwaar:
Ingevolge art. 12 §2 GWD (afk. gemeentewegendecreet) dient de gemeenteraad zich inderdaad eerst uit te spreken over het al dan niet wijzigen op opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan met in dit geval de vaststelling van het grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat. De bedoeling van het GWD is dus weldegelijk om de wijziging van gemeentewegen binnen de vergunningsprocedure mogelijk te maken. Zonder dat nog een afzonderlijke rooilijnprocedure vereist is.
Dit volgt o.i. duidelijk uit volgende bepalingen/zaken:
- De Memorie van Toelichting, waarin wordt toegelicht voor de geïntegreerde procedure:
“Het voorstel van decreet voorziet ook in geïntegreerde procedures om ervoor te zorgen dat het netwerk van gemeentewegen kan worden gewijzigd in één beweging met de behandeling van een vergunningsaanvraag of ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). […]
Een wijziging aan het gemeentelijk wegennet wordt ook mogelijk via een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of voor verkavelen van gronden.”
Er wordt bepaald dat de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg ook kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning, voor zover die wijziging aan het wegennet past in de realisatie van de bestemming. Op die manier zorgt dit voorstel van decreet voor een maximale integratie van procedures en een geïntegreerde beoordeling en beslissing. Het kan bijvoorbeeld gaan om vergunningsaanvragen voor verkavelingen of stadsontwikkelingsprojecten waarbij nieuwe wegen worden aangelegd ter ontsluiting van het project. Daarbij kunnen ook bestaande gemeentewegen worden verplaatst of gewijzigd zodat een betere ruimtelijke ordening mogelijk wordt.”
- Concreet betekent dit bijvoorbeeld ook dat niet de regels van het openbaar onderzoek over rooilijnplannen (artikel 17 Gemeentewegendecreet) gevolgd worden, maar de regels over het openbaar onderzoek inzake omgevingsvergunningsaanvragen (o.a. artikel 16 e.v. OVB). Aldus primeren de regels uit het Omgevinsvergunningsdecreet binnen de geïntegreerde procedure, zonder dat nog een afzonderlijke rooilijnprocedure doorlopen dient te worden.
In uitvoering van art. 12 §2 GWD wordt in dit geval een dubbele gemeenteraadsbeslissing noodzakelijk geacht, met name eerst over het bestaande rooilijnplan en definitieve vaststelling van het grafisch plan ter gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat en vervolgens over de gekende ‘zaak der wegen’.
De motiveringsnota zoals ingediend door de omgevingsvergunningsaanvrager in het omgevingsloket stelt dat de ligging van deze wegenis de verdere ontwikkeling van het industriegebied volgens de door de aanvrager ingediende ontwerpplannen verhindert. De motivering werd reeds eerder aangehaald in dit besluit onder de titel ‘Grafisch Plan ter gedeeltelijke opheffing Noorderstraat en motivering’ en kan eveneens geraadpleegd worden in de bijlagen aan dit besluit.
Bijkomend werden er geen onregelmatigheden vastgesteld in het verslag van de onafhankelijke en beëdigde landmeter-expert die werd aangesteld en zijn opdracht in eer en geweten heeft uitgevoerd conform het decreet gemeentewegen.
2.3. Nieuwe wegenis
Ondergeschikt vragen wij de overdracht van de nieuwe wegenis, die toch een openbaar karakter zal hebben, naar de stad. Minstens vragen wij het vestigen van een openbare erfdienstbaarheid overeenkomstig het Gemeentewegendecreet. Wij vragen ook dat er via de nieuwe Noorderstraat aan de oostzijde van de site Papyrus een openbare, voor iedereen toegankelijke verbinding komt met het nieuwe park Zenneweide.
Weerlegging bezwaar:
De motivering voor deze gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat en de aanleg van nieuwe private wegenis kadert eveneens in het algemeen belang. De huidige vertakking van de Noorderstraat ligt volledig in industriegebied en biedt slechts ontsluiting voor het bedrijventerrein van Papyrus Belgium Paper Lembeek. De ontsluiting geschiedt langs percelen die allen in eigendom zijn van de omgevingsvergunningsaanvrager. De ontsluitingsweg zoals de naam zelf zegt kent geen doorgaand verkeer en kent geen gebruik door het brede publiek. De weg werd aangelegd ten behoeve van de bezoekers, werknemers en leveranciers van het bedrijventerrein. Leveranciers betreft doorgaans zwaar verkeer wat een grotere slijtage van het wegdek teweegbrengt en dus ook een intensiever onderhoud vergt voor de Stad. Gelet op het feit dat deze doodlopende straat inclusief de brug over de Kleine Zenne niet gebruikt wordt voor doorgaand verkeer door het publiek en gelet op het feit dat het niet in het algemeen belang kadert om semiprivate wegen in industriegebied te onderhouden met gemeenschapsmiddelen ten behoeve van één bedrijf wordt de opheffing van de gemeenteweg opportuun geacht.
Zoals aangehaald in de motivatie van de aanvrager gaat bij de opheffing van de gemeenteweg de vrijgekomen grond conform het decreet gemeentewegen bij voorkeur in volle eigendom over naar de aangelanden, in dit geval de omgevingsvergunningsaanvrager dewelke reeds een voorstel tot aankoop heeft geuit.
Wat betreft de vraag tot een nieuwe toegankelijke verbinding met het nieuwe park Zenneweide wordt verwezen naar de weerlegging en besluitvoering rond de opheffing van voetwegen 47/68.
3. Bezwaarschrift naar aanleiding van het openbaar onderzoek OMV/2021/00019/O, Noorderstraat, 1500 Halle.
3.1 "In dit project (2020153556) heb ik bezwaar tegen de manier waarop het wegenaspect in deze omgevingsvergunning wordt behandeld. Dit gebeurt niet conform het Gemeentewegendecreet.
Ten eerste is er de buurtweg 47/68 die door het projectgebied loopt en waarvan wordt vermeld dat het opheffen/verleggen van deze voetwegen noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. De Gemeenteraad besliste in zitting van 23/02/2021 het grafisch plan “OPHEFFING GEMEENTEWEGEN – voetweg nr. 47 en voetweg nr. 68 zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen” voorlopig vast te stellen. Overeenkomstig artikel 17, §2 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen wordt het ontwerp van dit grafisch plan aan een openbaar onderzoek onderworpen.Dit openbaar onderzoek loopt van vrijdag 12 maart 2021 tot en met zondag 11 april 2021. Het openbaar onderzoek van dit project loopt van 5/3/2021 tot en met 4 april 2021. Hoe kan men vergunning verlenen voor een project waarvan een noodzakelijke voorwaarde (afschaffen gemeenteweg) nog niet is gerealiseerd?"
Weerlegging bezwaarstuk:
Idem weerlegging bezwaarstuk ‘afschaffing buurtweg 47/68’:
De procedure ingevolge de opheffing van voetwegen 47/68 zal behandeld worden in eenzelfde gemeenteraadszitting. De termijn ter uiterste beslissingsdatum voor het voeren van de omgevingsvergunningsaanvraag loopt tot 23 augustus 2021 . Indien het Grafisch Plan tot opheffing van voetwegen 47/68 in zelfde gemeenteraadszitting wordt goedgekeurd kan de procedure ter verlening van de omgevingsvergunningsaanvraag voortgezet worden. Er zal geen omgevingsvergunning afgeleverd worden alvorens de genoemde voetwegen opgeheven zijn.
3.2 "Daarnaast tonen de plannen dat een gedeelte - 2 zijtakken - van de Noorderstraat wordt afgeschaft en vervangen door een private toegangsweg doorheen het bedrijventerrein. Tot heden heeft de Gemeenteraad geen beslissing getroffen i.v.m. het afschaffen van deze gemeenteweg. In het dossier wordt ook nergens een melding gemaakt van de betaling van een meerwaardevergoeding voor het afschaffen van deze gemeenteweg."
Weerlegging bezwaarstuk:
Onderhavig gemeenteraadsbesluit handelt over de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat. Indien het Grafisch Plan tot gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat in zelfde gemeenteraadszitting wordt goedgekeurd kan de zaak der wegen binnen voorliggend omgevingsproject OMV/2021/00019/O ter behandeling voorgelegd worden aan de gemeenteraad. Het decreet houdende de gemeentewegen stelt in art. 20 §3 1° lid van het decreet houdende de gemeentewegen dat een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig art. 28 als aanvullend element op het grafisch plan wordt aangeduid.
Ingevolge de besluitvorming van het schattingsrapport is er geen meerwaardevergoeding verschuldigd in deze casus en kan dit dus ook niet op het grafisch plan vermeld worden.
3.3 "Als laatste punt zou ik nog willen vermelden dat de affichering van dit openbaar onderzoek ook niet correct is verlopen. De gele affiche lag minstens de helft van de duurtijd van het openbaar onderzoek (zeker vanaf 20/3/21) op de grond in de weide aan de Noorderstraat."
Weerlegging bezwaarstuk:
De Stad heeft de affichering uitgevoerd volgens de vooropgestelde eisen. Indien wordt opgemerkt (door eenieder) dat de affiche van de oorspronkelijke positie werd weggehaald hetzij door het toedoen van derden hetzij door andere fysische en/of natuurlijke gebeurtenissen kan dit meteen gemeld te worden aan de bevoegde stadsdienst(en). Zulke melding heeft de Stad gedurende de periode van het openbaar onderzoek niet ontvangen.
Op 28 januari 2021 werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend met projectnummer OMV/2021/00019/O voor ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’ gesitueerd langsheen de Noorderstraat binnen de regio Lembeek-Noord met kadastrale ligging Halle, 1° afdeling Sectie E en Halle (Lembeek), 5° afdeling, Sectie C:
23027E0113/00B002, 23027E0115/03B000, 23027E0113/00N000, 23027E0116/00A000, 23027E0113/00D002, 23027E0113/00E002, 23043C0004/00D000, 23027E0113/00D002, 23027E0113/00E002, 23027E0113/00B002, 23027E0115/03B000, 23027E0113/00N000, 23027E0116/00A000, 23043C0002/00A000,
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd vanuit de dienste Ruimte & Wonen en liep van 5 maart 2021 tot en met 3 april 2021. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend welke gericht werden tegen het aspect van de beoogde wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet.
Bij de omgevingsvergunningsaanvraag werd het een grafisch plan tot gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat ingediend. Het grafisch plan voorziet in de opheffing van gemeentelijke rooilijnen welke binnen het ontwerp van nieuwe wegenis en de indeling van het bedrijventerrein (opgenomen in het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Lembeek-Noord) vallen. Zonder goedkeuringsbesluit ter opheffing van deze gemeentelijke rooilijnen kan geen omgevingsvergunning afgeleverd worden voor het voorliggende project met nummer OMV/2021/00019/O.
Conform het artikel 12 § 2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 wordt aan de gemeenteraad gevraagd om voorafgaandelijk aan het behandelen van de zaak der wegenis binnen eenzelfde omgevingsproject, akkoord te gaan met de opheffing van de gemeentelijke rooilijnen zoals afgebeeld op het Grafisch Plan - gedeeltelijke opheffing gemeenteweg – Noorderstraat; en om dit grafisch plan goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarvoering inhoudende de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat ingevolge omgevingsproject OMV/2021/00019/O – ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’ en sluit zich aan bij de weerlegging van de bezwaren.
De gemeenteraad gaat akkoord, voorafgaandelijk aan het behandelen van de zaak der wegenis binnen voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag, met de opheffing van de rooilijnen zoals afgebeeld wordt op het Grafisch Plan - gedeeltelijke opheffing gemeenteweg – Noorderstraat.
De gemeenteraad keurt het Grafisch Plan - gedeeltelijke opheffing gemeenteweg – Noorderstraat goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Thomas Couckuyt handelend voor Claeyssens en Couckuyt bvba ingevolge de gedeeltelijke opheffing van de Noorderstraat binnen het voorliggende omgevingsproject OMV/2021/00019/O – ‘aanleg nieuwe wegenissen na afbraak bestaande wegenis, bouw van sorteerhal met open parkeergebouw, bouw van 4 bedrijfsverzamelgebouwen voor in totaal 28 eenheden’ en gaat akkoord met de besluitvoering van dit verslag.
Overeenkomstig de artikelen 14 en 19 lid 2 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State kan tegen deze beslissing een beroep tot schorsing en/of nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, wegens overtreding van hetzij substantiële, hetzij op straffe van nietigheid voorgeschreven vormen, overschrijding of afwending van macht, binnen 60 dagen vanaf de kennisgeving of bekendmaking. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aangetekend verzoekschrift dat is ondertekend door de partij of door een advocaat die is ingeschreven op de tabel van de Orde van Advocaten.