Er werd bij wijze van proef een parkeerregeling uitgewerkt voor de Kasteelstraat. Na een viertal maanden werd een bevraging bij de omwonenden georganiseerd. Mensen konden per post of digitaal antwoorden. We mogen de resultaten van beide niet bijeentellen, vermits we niet kunnen nagaan of mensen niet via meerdere kanalen geantwoord hebben. Bij de digitale antwoorden hebben we geen huisnummers van de mensen die reageren.
De straat kan de facto ingedeeld worden in 3 delen. (tussen Nijvelsesteenweg en Kleemstraat, tussen Kleemstraat en Devilléstraat en tussen Warandeberg en Arenbergstraat.) We hebben geopteerd om geen opdeling te maken, maar de straat als een geheel te bevragen. Het klopt dat de lasten en de lusten verdeeld worden bij beurtelings parkeren. Het geeft echter 2 maal per maand problemen.
Het klopt ook dat de proefopstelling niet alle problemen oplost. Er blijven klachten over onvoldoende parkeerplaatsen, de snelheid en het vele verkeer. Er zouden nog bijkomende schranken kunnen gemaakt worden om snelheid te verminderen. Dit zou evenwel ten koste gaan van parkeerplaatsen. We hebben getracht om zo veel mogelijke parkeerplaatsen te voorzien.
De klachten over snelheid en hoeveelheid verkeer trachten we op te lossen met een circulatieplan. Dit plan is in uitwerking.
Conclusie antwoorden per post (22 antwoorden)
Ik vind de nieuwe regeling goed: 60,87%
Ik vind de nieuwe regeling niet goed: 39,13%
Conclusie antwoorden digitaal (27 antwoorden)
Ik vind de nieuwe regeling goed: 57,14%%
Ik vind de nieuwe regeling niet goed: 42,86%
Als we de reacties bekijken zien we bij de reacties die per post zijn toegekomen een meerderheid voor de nieuwe regeling.
Conclusie antwoorden vrij (3 antwoorden)
Geen duidelijke voorkeur.
Zowel bij de mensen die per brief geantwoord hebben, als bij diegenen die digitaal geantwoord hebben, is er een meerderheid voor de nieuwe regeling.
We stellen dan ook voor om de maatregel te behouden, zij het met kleine aanpassingen. Voor deze aanpassingen kunnen we verwijzen naar de bijlage. Er blijven nog wel klachten over sluipverkeer en snelheid. Deze worden opgenomen in het dossier over de doorrijdbaarheid van Essenbeek.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
- Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
- Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Beslissingen college van burgemeester en schepenen van 24 april 2020, 8 mei 2020, 22 januari 2021 en 7 mei 2021.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 8 mei 2020 om in de Kasteelstraat bij wijze van proef geschrankt parkeren in te voeren. Ook in het gedeelte tussen de Nijvelsesteenweg en de Warande zijn er klachten over onaangepast rijgedrag. Inwoners klagen over de hoge snelheid waarmee wagens door de Kasteelstraat rijden en de onveiligheid die daarmee gepaard gaat.
Akkoord om beurtelings parkeren in de Kasteelstraat af te schaffen en geschrankt parkeren in te voeren.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van een verkeersbord E9b met beginaanduiding waar parkeren toegelaten is en een verkeersbord E1 met beginaanduiding waar parkeren verboden is.
Een afschrift van dit aanvullend politiereglement zal worden overgemaakt aan de bevoegde instanties en zal ter kennis worden gegeven aan de gouverneur en tevens zal worden voorzien in de voorgeschreven bekendmaking.